Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var man i alla fall varit lite duktig.
Tog Zacke till ridhuset och tränade honom för hand på att stå snyggt, sen visas i skritt och trav vid min sida.
Sen kollade hovslagarens på hans hovar som är godkända efter vi fixade dem sist så behövde inte sko bak (yey!).
Sen har jag putsat hans träns, tyglar, lädergrimman och bytt till godkänt bett samt tvättat av alla benskydden.

Så har man bockat av lite av alla saker inför lördag. Torsdag ska han ridas, i morgon lasttesta honom. Fredag blir det bada, ansa, knoppa och putsa honom så han ska se ut som ny inför lördag :rofl: Känns skönt att vara ute i god tid.

Idag var man i alla fall varit lite duktig.
Tog Zacke till ridhuset och tränade honom för hand på att stå snyggt, sen visas i skritt och trav vid min sida.
Sen kollade hovslagarens på hans hovar som är godkända efter vi fixade dem sist så behövde inte sko bak (yey!).
Sen har jag putsat hans träns, tyglar, lädergrimman och bytt till godkänt bett samt tvättat av alla benskydden.

Så har man bockat av lite av alla saker inför lördag. Torsdag ska han ridas, i morgon lasttesta honom. Fredag blir det bada, ansa, knoppa och putsa honom så han ska se ut som ny inför lördag :rofl: Känns skönt bockat av lite, inte stressa med allt.

Vi har inget schema eller något om paus. Står inga tider. Står bara listordning.
Halvblodsfolk du vet ;)

Ja, herregud, jag säger då det :p
Vi som kör ponny har ju ren lyx med egen tid och allt :D
Kan inte bli tydligare.

screenshot_2014-05-06-11-23-22_5368aa472a6b2270f54b8fd7.png

Han var en riktig busrumpa idag, tålde inte skänklar eller ingenting till en början. Jag bara VAH? Väldigt studsig och fjantig idag men det blev snart bra så fort han fick röra på sig ordentligt i traven. Jätte härligt var det och han börjar även få till suget på bettet och börjar gå i form, när rätt takt i traven är där. Svårt för han har lätt att bli springig, pinnig och allt där emellan. Gäller att hitta hans mellanting x) Men jätte kul att han har sådan framåtbjudning även på ridbanan ^^

Dock tycker jag han är något stum/hård i munnen. Alltid varit men även nu när han börjar söka sig i form. Är detta något jag borde kolla upp kanske? Var ju egentligen inte alls länge sedan tandläkare kollade honom i munnen, men ändå..

Idag har Dunder fått sig ett välbehövligt bad. Det har regnat här och han hade passat på att rulla sig i den enda lerhögen som finns i hagen så klart.
Men nu är han blänkande ren. Stod i 2 (!) timmar med ryktstenen och drog av vinterpäls. Nu har han fått fram sitt ädla huvudet under allt hår och kanten från där han var klippt vid halsen är borta. Skitfult med såna ränder.
Nu får han gå med ofodrat regntäcke till lördag och på lördag morgon badar jag svansen på honom. Manen är väl bara att spruta en liter pälsglans på :p
Han har ju en melerad svans (halva brun halva vit) så det blir skimmelschampoo så det vita kommer fram.

I förrgår släpptes Nasse ihop med nya kompisar i sommarhagen
Igår markerade han hälta i traven i höger varv och idag var amigotäcket sönderbitet
Hästen som "inte jagar någon" jagade honom och han kom springandes till mig när ja kom med grimman :(
Känner mig som en hemsk matte, mitt lilla hjärtegull

Nu går han med sina gamla kompisar igen

I förrgår släpptes Nasse ihop med nya kompisar i sommarhagen
Igår markerade han hälta i traven i höger varv och idag var amigotäcket sönderbitet
Hästen som "inte jagar någon" jagade honom och han kom springandes till mig när ja kom med grimman :(
Känner mig som en hemsk matte, mitt lilla hjärtegull

Nu går han med sina gamla kompisar igen

Vad tråkigt :(
Jag vet hur det känns. Dunder var med om samma sak förra sommaren. Han var hackkycklingen i hagen tills han fick byta.
Detta året går han med samma häst som jagade honom men han har blivit större och vågar säga emot. Han ger öronen bakåt och flyttar på sig om hästen är för nära honom så han vågar markera att den andra är för nära. Den andra hästen i hagen är han bästis med som tur är.

Så skönt att han kunde byta tillbaka till sina gamla kompisar och att hältan går över fort.

Och du är ingen hemsk matte. Det är sånt som händer. Inget som går att förutspå.

@Vimsan Åh, springa behöver vi också träna på.. en del :angel:
Sist vi provade blev hon jätterädd och slet sig... Gå bredvid går bra, men springa nej fy sjutton vad obehagligt.

I överigt funkar det bra, hon rids ut ett par dagar i veckan och sköter sig bra. Löshoppade för näst sista gången igår och det gick bra och för en gångs skull hade jag med mig en fungerande kamera...

Kl
Idag har jag galopperat för första gången på Nangijala! :D Skrittade ut en runda med en tjej från grannstallet. Nangijala var mycket intresserad av bponnyvalacken. Men när hon var tre meter ifrån vände hon baken till och sparkade samtidigt som hon tjöt högt O_o aldrig sett det beteendet innan hos henne. Men väl tillbaka i stallet får jag en tanke så går in på ridbanan. Börjar trava och smackade samtidigt som jag sa galopp. Och hon lyssnade! Tack och lov har hon inte ärvt sin mors galopp med (äcklig mjuk, platt. Känns som om hon inte lyfter benen knappt) utan hade en jättemjuk och härlig galopp som jag blev döförälskad i :love:

Igår fick alla tre löshoppa! =)
Hade en vattenmatta och en rutig duk som "titthinder".
Ingen av dom stannade och kollade speciellt utan dom tog bara ett lite större skutt första gången ;) Trodde jag skulle behöva övertala dom :P
Tummen har sin egna stil i hoppningen, mycket vilja men snyggt är det inte ;) bakbenen är dock fina!
Magnus är en talang! Jäklar vad lätt han har för hoppningen =) Jag hoppas verkligen att han visar sig från sin bästa sida på 3 års!
Roxi fick till riktigt fina språng idag, hon har ju varit lat gångerna innan och gärna tryckt sig ut mot väggen i språnget, men med lite mer drivning på dom lägre höjderna så skärpte hon till sig och klippte till med ett språng över hinderstöden! Så kapacitet finns det och jag hoppas verkligen att hon visar upp vad hon kan för jag tror att hon har chans till ett Diplom bara hon klipper till i hoppningen =)

Tummen hamnade på bild igen! Och hon börjar bli en riktigt snygg häst hon också!
10305044_10152158779753460_4427795253790171979_n.jpg
10308560_10152158781158460_8881179738050879381_n.jpg

Hon blir nog ganska maffig när hon har fått mer muskler =)

Idag hoppade jag in Dunder!
Det gick hur fint som helst. Bra framåtbjudning och jättefina hopp. Det är jag som rider som en kratta :p Men jag har inte hoppat ett hinder sen 2005 så det är väl godkänt för min del också.
Dom två översta är filmer så klickar ni på dom så kommer dom upp. Resten är bilder.

img_20140508_134445_536b6f49ddf2b37f86b4e762.jpg

img_20140508_134711_536b703cddf2b36721b5297b.jpg

img_20140508_134252_536b71259606ee6583ce4ce4.jpg

Vad duktiga alla är! Jag trodde inte att man hoppade 3-åringar uppsuttet, men ser att ni är många som har gjort det. Jag har ju precis tagit de första galopperna. Sällar mig till skaran som tycker att hästen hade en fin rund galopp:)
Är det någon här som köpt Flyinges nya bok om unghästutbildning? Jag tänkte göra det, men har sedan glömt bort det. Är den köpvärd? I någon annan relativt modern bok jag har om unghästutbildning står att man bör linda benen på nätterna. Gör ni det? Jag har inte lindat en enda gång.

Å förresten, har ni sett, manen ligger på en sida :D
Tog ur tofsarna idag så får jag se hur det ser ut imorgon. Blir väl nya tofsar imorgon så kanske manen håller sig på en sida. Han kan få ha mittbena i september igen om han vill :p

Vad duktiga alla är! Jag trodde inte att man hoppade 3-åringar uppsuttet, men ser att ni är många som har gjort det. Jag har ju precis tagit de första galopperna. Sällar mig till skaran som tycker att hästen hade en fin rund galopp:)
Är det någon här som köpt Flyinges nya bok om unghästutbildning? Jag tänkte göra det, men har sedan glömt bort det. Är den köpvärd? I någon annan relativt modern bok jag har om unghästutbildning står att man bör linda benen på nätterna. Gör ni det? Jag har inte lindat en enda gång.

Någon gång kan man hoppa dom :)
Dunder lär inte bli hoppad mer nu än på ett tag. Kanske en stock i skogen om vi är ute och rider någon gång. Efter lördag så får han sommarlov. Kommer bara bli någon uteritt för skojs skull i sommar, och så våra (5) utställningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka