Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Yey! Idag fick jag reda på att det blir treårstest den 29e! :D På det stället jag ville visa från början! (där jag dessutom är medlem och får 200kr rabatt ;) )
Så nästa helg är det genrep :)

Måste även säga att jag löshoppade idag, spänd som tusan var han? Nåja. Hoppade fint iaf. Och han visade mig en jävligt fin trav, så jag blev alldeles imponerad. Hjärtegull.

Kul att vi har så fina hästar här i tråden! =) Roxi var på genrepet och skötte sig exemplariskt!, lite lat i hoppningen men i ridningen är hon underbar!
10342401_10152154374133460_4857935460461684933_n.jpg
10325210_10152154374468460_1729638120664125365_n.jpg
10277413_10152154375498460_4441175301703619266_n.jpg

Jag passade på att ta några bilder också =)

@oanki Va fina! O som sagt, ser väldigt ridbara ut :)

--

Nasse har svårt med traven, hur ska jag bäst stärka den? Rida ut rakt fram, tömkörning?
Vår paddock är ganska liten och han tappar frammåtbjudningen därinne..

Hur länge byter de tänder?

@Fragile

Rid ut!
Dunder hatar paddocken så jag rider inte där alls. Det kan vi ta senare. Dunder tycker det är jobbigt att arbeta rätt och vill gärna smita undan i traven där inne så vi bråka bara med varandra känner jag. Så vi är ute i skogen och när vi var ute sist så sänkte han huvudet tidvis och gick rätt. Nu gick det inte koncentera oss fullt ut på oss då vi red med andra, men den rundan var bra att trava på så jag ska rida den själv nästa vecka tänkte jag.
Har dom roligt så är det lättare att få fram dom :)
Nu har han en jäkla fart i sin trav och det gäller att hålla in och hitta rätt takt, då går han superfint. Behövs inget spö här inte :p
Hitta ett bra fält du får rida på eller en bra slinga där du kan trava mycket.

@oanki Va fina! O som sagt, ser väldigt ridbara ut :)

--

Nasse har svårt med traven, hur ska jag bäst stärka den? Rida ut rakt fram, tömkörning?
Vår paddock är ganska liten och han tappar frammåtbjudningen därinne..

Hur länge byter de tänder?

Självbärighet på töm på banan (du kan köra med kapson eller sidepull medan han byter tänder) och så ut i skogen både avsuttet och uppsuttet.

Ut i skogen avsuttet blir det mycket av, men då jobbas inte traven
Håller med er, kommer rida ut så blir han nog starkare med tiden!
Töm på bana är också bra men det blir lite för mycket drivande från min sida..

Woho! min fina pålle longerades lite lätt igår. För första gången sedan i höstas ska tilläggas och jag måste erkänna att det gick riktigt bra, ingen rusning men visst är han rädd för min förlängda arm ibland(spöet) och vi har en del att jobba på. Men jag är jätte nöjd med honom och det är kul att vi även kan göra något annat nu än å rida. Så snart ska jag även ta tag i lite tömkörning, så fort longeringen sitter lite bättre :)

Rida ut är super för framåtbjudningen, att trava på grusväg bredvid en lite äldre häst och också toppen för framåtbjudningen. Tryggt och lite kul för unghästen! =)
Ska man rida på ridplanen så rid väldigt korta pass, skippa skritten i början och trava på framåt direkt =) Känner du att du får bra framåtbjudning, beröm och avsluta. Ibland är det bättre för dom små med 3-5 min intensivpass istället för att traggla fram i 20-25 min.
Och att lära hästen ta spöet som framåtdrivande redan som 3 åring är guldvärt i framtiden. Även om jag inte behöver använda spöet när jag rider så finns det alltid där. =)

Det där med tandfällning är mitt bekymmer ;) framtanden hade äntligen rykt på Nangijala igår men om några fler kindtänder är lösa vete tusan... nu hoppas jag hon tappat klart för iår!

Fragile: Jag rider med ut bara just nu för framåtbjudningens skull. Håller med Matmissbrukaren, ridbanan kan komma senare :)

Oanki: Så fina de ser ut!

KL
Igår blev det äntligen ridning på trollungen igen efter att ha vilat hela april:D Mamma skulle rida ut och hennes var så seg av brunsten att hon inte hade nåt emot en skritt och travtur. Själva rundan är väl på 45min så jag red ungefär halva och ledde henne resten. Det var varmt igår och en del backar på sina ställen + att då mammas ponny gick i snigelfart och inte ville gå först. Så Nangijala fick mest gå först vilket gjorde att hon skulle envisas med att stanna halvvägs uppför backar för att pausa 10s. Det var ganska varmt dessutom så vidare pigg var hon inte, inte som när jag red henne innan men kondisen är inte precis på topp heller (inte gått löspromenader på nån månad heller). Hon kändes både längre och bredare nu så hon har nog vuxit en del i kroppen nu i april :)

Nu har jag varit på semester i fem dagar och börjar att längta efter djuren riktigt mycket...
Far hem på torsdag så på fredag blir det måånga timmar i stallet (slutar jobbet 14).

Idag red jag för första gången i ridhus och första gången med andra hästar. Idag hade verkligen bjudningpolletten trillat ned. FIck köra flera galopper
hon fick mycket beröm för att ha ett.bra huvud. Pigg och vaken och orädd!

Min Celia har varit konvalescent efter en griffelbensfraktur. Jag har bestämt mig för att inte visa henne på treårs eftersom hon inte kommer att hinna ikapp utbildningsmässigt. Jättetråkigt men jag vill att hon ska ha en möjlighet till rättvisa poäng om hon ska visas.

I förra veckan flyttade vi till bete och i kväll passade hon på att testa nya ridbanan med gummiflis hon verkar gilla den:D

@Görel Smart att inte visa i det läget. Hade inte Z varit i form hade han inte heller visats. Hon är för söt :love:

I natt kom startlistan till 3 års. Vi startar på lördagen. Vi har 20 starter före oss, de startar 08:00 och räknar på 15 min per häst vilket innebär 13:00 tiden för oss. Rätt skönt att inte starta så tidigt faktiskt men hinner väl få sammanbrott av nervositet istället :p

@Görel Smart att inte visa i det läget. Hade inte Z varit i form hade han inte heller visats. Hon är för söt :love:

I natt kom startlistan till 3 års. Vi startar på lördagen. Vi har 20 starter före oss, de startar 08:00 och räknar på 15 min per häst vilket innebär 13:00 tiden för oss. Rätt skönt att inte starta så tidigt faktiskt men hinner väl få sammanbrott av nervositet istället :p

Men fick ni ingen tid? Jag fick en tid så vet exakt när vi startar.
Glöm inte att dom kommer ha paus med. På vårat schema har dom en kortare paus runt tio, halv elva, och sen har dom lunch innan Dunder visas 13.15.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka