Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Så sööööööööööööööt!!! :love:
Skutt och hopp kungen :D

Min får inte busa i sommarhagen mer.... Han trillar ju bara å vi har inte tid med några skador innan 3 årstestet :p

Den här är ju lös med på promenader, och kör full fart över både stock och sten. Ja och så på fält sådär som på filmen då. Jag har hjärtat i halsgropen ibland, men han verkar ganska säker på foten. Förutom när han ska bocka och skutta, han är inte... så bra på det ;)

Ja, jag är verkligen otroligt nöjd med giggen :) Ska testköra med den i morgon med, sedan ör det dags för träning på lördag.. Gulp.. Första gången för Calle och mig.. Och det i ett helt nytt och STORT ridhus med cafeteria och hela paketet.. :nailbiting:

Hej, matte köper bara en massa täcken till mig.. det här ser ut som en kilt eller nått och är jättetjock! Inget jag behöver för jag har ju mammutpäls så vi får nog lämna tillbaka det, hoppas jag! Kanske byta ut mot morötter, mycket bättre och godare /Fat Pony

Fintäcke!!
En fråga: Är det ljuset eller har han en sådan fantastiskt rosa mule?
Söt som socker iaf!

O billigt :) begagnat!

Det jag pysslar med när vi har det lugnt på jobbet.. shopping

happyrider: tack :) kanske inte lika rosa irl men har köpt solfaktor 50 som användes redan förra veckan

Senast ändrad:

Alexandra_W: Så galet söt när han busar runt :love: roligt att det inte bara är jag som går på löspromenader ;)

Fragile: hahaha....

Quimero: Så härligt det ser ut med giggen!

Maja_Kandi: Gissar att Balder tycker det är rätt skönt att slippa allt med körning ;) tråkigt du tappat motvationen, men den kommer nog nu när våren är här

supercassie: Åh så spännande! Längtar att få höra hur det gått :)

KL
Fick en saftig räkning på 3600kr igår... så med medicinen kostade hela kalaset nästan 4000kr :yuck: Men Nangijala äter som vanligt (förutom att jag nu blöter all kraft till henne) så jag hoppas det håller i sig. Fler tänder var ju på väg av sa veterinären så jag hoppas det inte ska bli mer trassel (Alexandra_W: vet inte hur pass tandkunnig hon är, men hon är en av de som kan hästar iallafall). Tandfällningen kom lagom tills jag tänkt vila från ridning iallafall :) men hade ju tänkt ge mig på tömkörningen mer men det blir det ju inget av, tänker inte ha bett i munnen när tänder irriterar.... så vi får väl satsa på longering, promenader och trickträning :D

kl

Okey, jag behöver tips. CC är jättepigg och framåt i skogen, men en segpropp på ridbanan. Har testat alla knep jag har (och vanligtvis brukar det inte vara några bekymmer upplever jag när de väl hittat gasen ute så brukar den lixom hänga med på ridbanan). Har testat att ha drag-hjälp, har testat "utmaningar" som bommar på marken osv (vilket han tycker är kul men sen dör han direkt igen)... Kan det vara så att han behöver mer ridning bara i skogen och vänta med ridbanan? Har inte riktigt upplevt det här problemet förut. Är väl lagen om alltings jävlighet, för jag är en sån som vill att alla hästar ska gå fram-fram-fram och brukar kunna få dem till det, men när det kommer till min egen så nope!

Vi har nog samma problem. Har bara ridit i paddock och då saknas bjudning. Får driva som sjutton för att få fart på henne.
Så i helgen fick hon framskor och idag red vi äntligen ut. Hade med en äldre häst. Maui valde att gå först o hade en bra bjudning. Valde själv att trava i backarna och inga problem att trava där jag ville.
Däremot var vattenpölarna hemska. De skulle hon inte trampa i. :o Men det var svårt att undvika så hon fick bli blöt om fötterna.:D

kl

Okey, jag behöver tips. CC är jättepigg och framåt i skogen, men en segpropp på ridbanan. Har testat alla knep jag har (och vanligtvis brukar det inte vara några bekymmer upplever jag när de väl hittat gasen ute så brukar den lixom hänga med på ridbanan). Har testat att ha drag-hjälp, har testat "utmaningar" som bommar på marken osv (vilket han tycker är kul men sen dör han direkt igen)... Kan det vara så att han behöver mer ridning bara i skogen och vänta med ridbanan? Har inte riktigt upplevt det här problemet förut. Är väl lagen om alltings jävlighet, för jag är en sån som vill att alla hästar ska gå fram-fram-fram och brukar kunna få dem till det, men när det kommer till min egen så nope!

Måste du rida i paddocken nu? Jag brukar försöka undvika det (oavsett) förrän de är stabila och ridna i alla gångarter i skogen ett bra tag. Dvs hittat sin egen motor helt, är styrbara och "arbetsbara".

Och helst börjar jag med böjda spår på en äng eller liknande ute i naturen.

I sinom tid brukar poletten med vitsen att "springa runt, runt, runt utan att komma nånstans" trilla ner.

Min lilla tvärdör i ridhus, även vid löshoppning, vad är poängen? Som syns på videon jag la ut från när jag har honom lös på en äng så är det inga som helst problem med bjudning eller motor egentligen, snarare så att vi får jobba på att KOPPLA UR turbon.

Men han fattar inte poängen med att springa runt runt, ens lös, i ett ridhus. Men den kommer, i sinom tid. Jag är inte orolig.

Så skit i paddocken och rid i skog och natur är mitt tips. Låt det ta den tid det tar.

Ja jag har funderat på det, att skippa paddocken, sen tänkte jag låta honom vila en vända till, han kan behöva smälta allt nytt ett tag. Jag gör nog så, är det min magkänsla oxå sagt, han kanske behöver lite mer tid än jag är van vid bara ;)

supercassie: Åh så spännande! Längtar att få höra hur det gått :) [/QUOTE skrev:
Herregud, vilken bra dag! Det enda som kunnat gå bättre vore väl om Alla vunnit känns det som...

Till att börja med var banan idag den där typen som vi kallar "Spets - slut" dvs. alla som tog front snabbt vann... inte det mest sportsliga och inte det man önskar, men som vädret varit de senaste dagarna i sthlm är jag impad över att vår duktiga banpersonal fick banan att hålla ens.

Bosse: 3a i mål. Gjorde ett bra lopp, jockeyn sa att han stensäkert hade varit tvåa om han "bytt ben" i svängen (bytt galopp). Första starten i vår regi, så det är absolut godkänt.

Lukas: Hamnar i lersprutet och surnar till, inte alls vad han tänkt sig, och efter ca 800m trodde jag verkligen att han skulle vara sist i mål. tur att vi hade Oliver Wilson på ryggen på honom som orkar sitta och rida och motivera honom typ ett varv på banan, det är svinjobbigt. Lukas slutade trea i mål.

Ivy: VANN!
Hon tog front direkt (ska hon verkligen inte göra egentligen) och bara höll ledningen hela vägen. På upploppet accelererar hon bara så mkt som hon "måste" för att vinna och ser inte ett dugg trött ut trots att hon skubbat på i 2 km :love: :love: :love: Har ju sagt sedan jag började rida in den hästen att hon kommer räcka långt, och idag visade hon att jag inte var helt ute och cyklade. nu har den röda Ferrarin kutat in mer än 50 000 i år ;)

https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net...782_500840660039367_8883719698637644123_o.jpg

Nanook:

Gör ett bra kval, är liksom bara ute och joggar. lite störig innan själva löpmomentet, men inget extremt och inget hon inte lär sig att hantera.
FINA GRÅ!

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd....681_500841653372601_8477329350481853765_o.jpg

Tror det är klokt att skippa padocken ett tag.
På min förra unghäst red jag bara i skogen hela hösten/ vintern efter treårs.
I skogen med rätt bjudning är det lättare att befästa saker och ting som sedan går att plocka med in i padocken..
Lycka till!

Jaha och nu har jag anmält camaro till 3-årstesten på stömsholm sön 25/5...åå vad jag blir pirrig i magen :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 553

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka