Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Så spännande med alla galoppörer. :)
Riktigt roligt att få höra hur det är i en helt annan gren av hästeriet.

Vi kommer också att framförallt rida ut på vår fram till sommaren och betet.
Dessutom kommer vi att longera / tömköra för att se om hon kan fatta att huvudet inte skall vara i himlen. :o

*kl*

Wihooooooooooooooooooooooooo!!
Jag har skrittat på min häst!!!!
Är lika löjligt glad som ett barn på julafton :D

10001438_706158302756387_5496490274465135303_n.jpg

Wow!! :banana:

Drömde i natt att jag satt upp på min med.. vill vill men vågar inte haha :D han kommer gå sönder.

*KL*

Får hoppas hon inte tjuvläser här ;) Tips och förslag på vad man kan ge som present till den som ridit in ens häst. Vill ge henne något som tack efter 3års sen utöver bara betalningen för hon visat ;) Tycker hon förtjänar en liten present för det fina jobb hon gjort med min häst :)

Nu är Dunder anmäld till treårs och jag känner hur nervositeten smög sig på nu :crazy:
Det är ju bara en månad dit :nailbiting:

Igår hade tjejerna i stallet löshoppat så jag passade på när banan va uppe, ett litet kryss först sen liiite högre.
Nasse var måttligt road så när han börjat komma upp i fart hoppa han ur paddocken och sprang in i stallet "klar!" ;)

Haha :D

Så gjorde Dunder en gång. En tjej skulle ta in hästarna och han smet under dom för han är så mycket mindre än övriga i den hagen :p
Så ställde han sig och betade gräs och tjejen började skramla med hans kvällsmathink inne i stallet och han kom in i stallet i trav och travade förbi henne och rakt in i foderrummet. Sa någon självservering?
Hon sa han hade blåst upp sig rejält där inne. Kan se det framför mig.
Busiga pållar!

Haha, smart av honom! :D

Nasse gillar inte riktigt när jag bara ska "jaga" runt honom så han ger mig onda blickar och sen rusar och sen... ja, blir han trött

Idag var Zacke billig en stund :devil:
Han slet sig och hade sönder grimman när vi stod på gången och skulle ha på skydden. Drog iväg ut ur stallet. Måttligt road. Ropade efter honom att han har karenstid på försäkringen så han får inte göra sig illa ;) Sen blev det longera en stund innan vi valde löshoppa istället för att rida idag. Märks att det var ett tag sen. I början så rusade han bara på och benen hängde inte alls med. Sen började han tänka sig för och taxera in. Så fick några fina skutt. Sen blev han trött och mjölksyra i benen så då fick vi avsluta :)

https://www.youtube.com/watch?v=AOAlkrONr9Q

Väl i ridhuset så skötte han sig fint. Efter varje skutt kom han fram snällt till mig och stannade upp. For inte alls runt.

Haha, busig pålle :D

Jag var orolig hela förra månaden då Dunder hade karens på sin försäkring. Höjde upp livvärdet och det är ju några veckors karens på det. Hade nästan tänkt slå in honom i bubbelplast så han inte kunde skadat sig :p

Zacke var en riktigt trotsig fjortis idag :p Slet sig, ville inte ta bett osv osv. Shit va trött man blev :p

Det enda med karensen är att säg att din häst är försäkrad för 1000 kr och du vill höja till 2000 kr. Från den dagen du väljer att höja så får hästen en karens om 20-21 dagar vanligtvis, och skulle hästen skada sig och behöva avlivas så får du bara ut det gamla livvärdet under den tiden, dvs 1000 kr. När karensen är slut gäller nya försäkringen.
Veterinärvården är det också karens på om du höjer, men inte om hästen skadar sig vid yttre våld, som en spark i hagen av en annan häst. Då gäller den.

+ ni andra

Detta var resultatet av en kupp som min busiga ryttare gjorde.
Jag hade en liten tanke att jag skulle sitta upp men bara tanken fick mig att bli supernervös. Bestämde mig då att jag inte ens ska försöka sitta upp innan treårs testet. Vill inte skrämma livet ur min lille häst.

Så när S kom och vi skulle lasta Walle så sa jag att jag var nervösare än någonsin men hon pratade bara bort det.
Å jag var verkligen stimmig så S tog hand om lastningen och jag stängde bara.

Väl framme på banan så var gårdsägaren där plus hennes son + sambo.
Walle skötte sig bra, han var bara lite tjurig och slog mot spöet två gånger.
Framåtbjudningen var bättre, men den behöver fortfarande jobbas med.
När de var klara så sa S att hon hade en fundering och bad mig komma in på banan.
Ja och resten vet ni redan.
Jag kunde inte säga nej och jag hann inte bli nervös.
Lånehjälm, säkerhetsväst och mysbyxor.
Lite läskigt att sätta foten i stigbygeln men han stod som en klippa och väntade tills jag bad honom gå framåt.
Vilken känsla!!
Han var så mjuk och fin i munnen, lyssnade direkt och kändes avslappnad.
Får se om jag vågar mig upp i helgen igen, för nu blir jag inte nervös av tanken längre ;)

*KL*

Idag kunde jag skänkt bort min skitunge till ponny. Jag tog honom till kiropraktorn, jag ville ha honom kollad inför att han ska börja jobba/det ska krävas något. Bara onödigt de felbelastar eller har låsningar som tar emot liksom.

Och vad säger man. Fy f*n så han betedde sig :S Han började med att slå så det visslade bara kiron skulle lyfta bakbenen. Samma ponny som brukar få rabatt av hovslagaren för han är så snäll och lätt att ha att göra med. Sen när det skulle rättas så han slog så det visslade, bockade, stegrade, försökte meja ner folk, högg osv. Kiron lånade honom ett tag för att ha ett litet samtal, ett sånt där "hörru, jag har gått kursen, nu sköter du dig med mig med". Jo tjena, ponnyn svarade med "skit ner dig och dö gubbjävel". Och man kan tycka att det är en liten ponnyplutt, men en sån kan vara nog så besvärlig även för en vuxen karln om den blir pissed. De hade regelrätt krig och det var inte någon "lätt match".

Jag stod mest med hakan vid knäna och dels funderade på hur mycket korv man kan få ut av en B-ponny, och ville sjunka genom jorden. Sådär beter sig inte mina hästar, det är inte okej nånstans!

Han hade en ganska rejäl låsning i ryggen och var sned i korset, så välbehövligt besök. Nytt om tre veckor, och jag bävar redan...

Dessutom var han, ironiskt nog, för första gången i sitt liv hingstig. Och för er som inte vet det så kastrerades han för snart 3 v sedan. Men han vrålade och skrek, hummade, piaffade, rantade runt i boxen, stegrade, vrålade. Jättecharmigt..

Som pricken över i:et skulle han inte gå på när vi skulle hem (han har alltid varit jättelätt att lasta). Där försvann den sista lilla skärva tålamod jag hade kvar. Det var inte vackert, men på kom han. Hemma lastade jag ur och på, ur och på, ur och på. Han funderade på att krångla första på - men det räckte med att jag morrade, sen gick han så fint så.

Men en sak är säker, jag har aldrig skämts så mycket i hela mitt liv. Och aldrig blivit så förvånad ang hästbeteende heller. Han har ju fasiken varit dumsnäll hitills, och så kommer det där humöret fram :eek:

Men nu är det kadaverdisciplin, nolltolerans och provokation som gäller. Han FÅR INTE bete sig sådär, det är aldrig någonsin okej att svara upp mot människor. Ever. Och det här var ingen dålig dag, eller jo uppenbart men det var inte så att det "bara var en dålig dag", just för han svarade upp. Utan det här humöret har funnits där hela tiden, men inte märkts eftersom han helt enkelt varit okej med allt under alla år. Men det behöver "tas ur" honom. Så jag roade mig med att vara Sveriges jävligaste matte när vi kom hem, och kräva att han inte ens rörde en min när jag var och kände på skapet och tvättade och pillade. Normalt så han tillåter det men kan slå mot skapet (inte mot mig), och jag har haft viss förståelse. Han brukar sluta när man sagt till ett par ggr. Men idag krävde jag han helt skulle låta bli, och när han slog så slog jag tillbaka. Då fick jag se en glimt av humöret - och såg till att kväsa det. Kände mig usel, men det är ju tyvärr ett måste...

Tyvärr kände jag att svullnaden som är kvar har blivit stenhård, så med min tur måste man öppna igen - vi som strax var i mål =/

Vilket tråkigt beteende :(

Men skönt att ingen skadade sig! (?)

Förstår att du kommer ha noll tolerans på honom. Min har också rävar bakom öronen och det gäller noll tolerans där med. Ger jag lillfingret så kommer han ta hela handen.
Definitivt ingen liten söt barnponny :crazy: :p

Min kastrerades vid 18 månader men showar ibland för stona. Nu i dagarna har han vägrat gå in i stallet om någon av dom stått utanför :meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka