Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Vilket tråkigt beteende :(

Men skönt att ingen skadade sig! (?)

Förstår att du kommer ha noll tolerans på honom. Min har också rävar bakom öronen och det gäller noll tolerans där med. Ger jag lillfingret så kommer han ta hela handen.
Definitivt ingen liten söt barnponny :crazy: :p

Min kastrerades vid 18 månader men showar ibland för stona. Nu i dagarna har han vägrat gå in i stallet om någon av dom stått utanför :meh:

Jag har ju alltid hållit honom kort, iom att han dels är en liten ponny som kommer att hanteras av barn, dels då för han varit hingst. Så det har varit kadaverdisciplin redan innan, men då han inte visat speciellt mycket humör eller hyss har det mest handlat om att han inte ens fått fundera på att nafsa hur mkt det än kliat i tänderna, och att man alltid går undan för människor när de kommer med mat och grejer (att man inte får trängas). Samt att man inte sträcker grimskaftet.

Men inser ju nu, att det här hade beteendet idag hade säkert kommit ändå, men är nog "banat väg för" genom att jag haft förståelse för att han tyckt jag varit pissig när jag tvättat kastreringssår och ffa när jag öppnat upp dem. Jag har ju som sagt haft förståelse för att han uttryckt att det är pest och gör ont, men iom att han aldrig slagit emot mig utan bara upp mot skapet så har jag inte tagit i med hårdhandskarna och straffat eller bannat honom för han visat det gör ont. Utan bara insisterat och berömt när han skött sig. Samma sak när jag tvättat, har han studsat runt och kickat efter duschstrålen så jag har bara följt efter och berömt och tagit bort när han slutat och stått still. Och ju varit nöjd att jag nu har en häst jag utan besvär kan spola.

Men det har nog banat väg för det här upproret. Inte orsakat det, men banat väg... :S

Och ja, det är tur ingen blev skadad. Nu är han tack och lov inte så beräknande att han verkligen siktar in sig och slår, utan mer allmänt vevande "åt det hållet" och bockandet och stegrandet och capriollerna var ju inte riktat emot någon utan mer "ge fan, låt bli!". Så det var inte egentligen någon direkt risk, bara jävligt annoying. Men hade han varit 170 cm i mankhöjd så hade det varit skitfarligt.. Och det är just det som gör att jag verkligen tar det här på allvar, och faktiskt är bekymrad över det. För hästar som svarar upp - de är/blir farliga. Och även om man skulle kunna skylla på dålig dag, trodde det skulle göra ont/det gjorde ont (mycket möjligt, han var rejält spänd och låst i ryggen) osv - så beteendet är lika illa och farligt för det. Det får helt enkelt inte förekomma. Och just därför tänker jag försöka hitta saker som provocerar fram det, så jag kan ta itu med det. Skapet är ju en grej, sen var han inte superimpad över klippmaskinen - så jag skiter i om jag förstör sommarpälsen och om han kommer se ut som han fått fläcktyfus, här ska klippas. Mer vet jag inte för stunden vad jag kan komma på, han avskyr att bli stucken men det är svårt träna på ;) Men får väl se om något mer dyker upp som han inte är så förtjust i.

Och han kommer inte få röra en hov om jag inte vill det..

Senast ändrad:

Förhoppningsvis så hade han bara en dålig dag. Att det bara slog slint just vid det tillfället. Självklart får det inte förekomma, hans beteende. Oacceptabelt.
Håller helt med i det du skriver.

Min är också nafsig. Varför är dom såna egentligen?
Min biter inte (!) men häromdagen drog han vantarna ifrån mig som jag höll mellan knäna och skulle käka upp den ena. Går jag med honom får jag kolla så han inte smakar på min jacka. Står han framför mig ska han dra i dragkedjan..
Tar man honom på mulen så kommer läpparna direkt och checkar läget.
Leder jag honom i tränset så äter han på tygeln om han får en chans.
Vad är så roligt?

Förhoppningsvis så hade han bara en dålig dag. Att det bara slog slint just vid det tillfället. Självklart får det inte förekomma, hans beteende. Oacceptabelt.
Håller helt med i det du skriver.

Min är också nafsig. Varför är dom såna egentligen?
Min biter inte (!) men häromdagen drog han vantarna ifrån mig som jag höll mellan knäna och skulle käka upp den ena. Går jag med honom får jag kolla så han inte smakar på min jacka. Står han framför mig ska han dra i dragkedjan..
Tar man honom på mulen så kommer läpparna direkt och checkar läget.
Leder jag honom i tränset så äter han på tygeln om han får en chans.
Vad är så roligt?

Min är ju inte nafsig ens om han får godis (den lilla, den äldre är en annan historia, han blir apart om han får godis). Men nästan alla unghästar jag haft har haft någon period när de haft en förkärlek för att bita i allt och alla. Min äldre kallades några veckor för "häftapparaten" när han var kring 1½ ;)

Lillskiten hade också en period i ungefär samma ålder när han var lite bitig, men kvästes fort. Det tror jag är mer kopplat till ålder än annat, man brukar se i hagen med i samma period att de blir drygare mot sina hästkompisar med just vad gäller bitas.

Däremot den där orala fixeringen du beskriver, så jag vet verkligen inte men spontant har jag tolkat det som överslagshandlingar i viss mån och i viss mån att vissa hästar tycks vara mer orala, andra mer "vifta med benen".

Men oftast tycker jag det där med pilla in saker (kedjan, sno mössa/vantar, bita grimskaft, snatta tyglarna) kommer när de måste fokusera/koncentrera/man begär något/de har tråkigt: Dvs det är ett överslagsbeteende, myrorna måste ut någonstans. Jag brukar ge unghästar ett grimskaft man FÅR tugga på vid t ex skoning/verkning, just för de när tålamodspoletten börjar ta slut inte ska börja tugga på kedjorna etc.

Men hela svaret är det nog inte. Min äldre, han är helt klart en oral häst. Han undersöker saker med munnen först (och är hopplös på att dra in saker i sin box om han hittar några). När han är uttråkad på stallgången eller frustrerad över något hugger han i stallporten.

Min lilla är en benviftarhäst. Han undersöker saker genom att skrapa på dem först (och tycker det är enormt roligt om han hittar något han kan trumma på, han brukade vända vattenbaljan uppochner och lyckligt stå och trumma med en framhov på den, överförtjust av oljudet). När han blir uttråkad på stallgången då viftar han med benen.

Min är definitivt en som undersöker med munnen istället för att vifta med benen. Han är aldrig någonsin dum men man får ha koll på var man har honom :p

Är vi ute med grimma så bär han oftast grimskaftet själv. Mindre lämpligt med tyglarna ;)

Min är helt klart en liten häftapparat :D

*kl*

Igår hade jag hjärtat i halsgropen, skulle ge små hingstarna sitt kvällshö och möts glatt av en..två... ingen nr 3. Rebel hade gått ut ur gräsdelen jag gjorde till dem dagen innan, och hitta en 3 årig hingst lös i mörkret med inte allt för långt till andra hästar skulle bli ett helvete trodde jag. Men inte :p Han hade bara traskat bort och in i sommarhagen en bit bort och där gick han och var helnöjd. Så var bara gå in och på med grimman och traska hem. Men gräsdelen skippar vi nu då jag vill ha mina hästar inne i hagen...
Är tur att jag brukar ta upp dom i sommarhagen med jämna mellanrum för att låta dem leka av sig :D

wpid-img_4328593208383272.jpg.jpeg

KL*
Vilka fina hästar ni har!

Eftersom min andra häst fått en bäckenfraktur och jag ska försöka rehabilitera honom så bestämde jag mig för att köpa en unghäst och pyssla med på sidan om för att få lite energi. :)
Vill presentera min hbl gosse efter Warsteiner.

10167986_10152106690718789_998033191_n_zps47559ce1.jpg

1472748_10152098462758789_1229050286_n_zpsd1990610.jpg

10001536_10152106690988789_1453410712_n_zps3b2c859f.jpg

En supercool individ som tar allt med ro, dock har han lite attityd emellanåt :) Rätt sent född dock, 30 juni, och lite tunn för dagen. Om han tar sig bra nu på sin foderstat ska jag försöka visa honom på 3års. Just dragit ut vargtänderna på honom så nu är det bara promenader och lite hängande på honom :)

Någon som ska eller har visat på 3års?

*KL*

Skitungen har reparerat lite anseende sen igår. Sa nada om sele, nada om baksele varken spänd eller lös, nada om tömmarna mot benen och var ganska styrbar. Stannar direkt på röst, men sämre på bett.
Som bonus tömkörde jag honom, efter lite envist tjat, in i släpet =)

1510628_596286763800634_1744375824870133386_n.jpg

1511053_596286783800632_4079825827060535122_n.jpg

Välkommen!!
Jag har en halvbror till din som ska visas den 25 maj i Nybro.
Ser på paddockbilden att vi även har samma uppfödare till våra.
Så jag har faktiskt klappat din både en och två gånger när han var liten ;)

Välkommen till tråden :) Lite kul med lite halvsyskon i tråden :)

Själv är inte min syskon till nån av era dock. Däremot ska vi visa på 3 års om 4 veckor :o !

Tack! Vad har ni tränat inför treårs? Vet du vilket avstånd det ska vara mellan hinderna och vilken höjd det brukar vara? Ska testa löshoppa honom i veckan :)
Det som avgör om jag anmäler oss till Strömsholm är dock hullet, lite tunn över revbenen för dagen.

här är en film på honom när jag var och kollade på honom.
Galoppen är bättre irl, då han var lite spänd där :)

https://www.youtube.com/watch?v=xHmsxPnXGwk

Alexandra_W: De små kan minsann mopsa sig rejält ;) ser framför mig hur gräsligt han uppförde sig.

hjarterdam: välkommen! :)

urkella: vilken tur att du hittade han, vet hur svårt det är att hitta en svart häst i mörker :p Nangijala kommer ju alltid, men hennes mor sa aldrig ett pip så ibland fick ja ägna en kvart åt att finkamma en hage innan jag fann henne...

KL
Jag och trollungen tog en entimmes promenad ikväll på en runda vi aldrig gått innan. Det blev en rask promenad om man ska gå i hennes tempo och hon tittade nyfiket på allt. Det mest intressanta var ett gigantiskt påskpynt utanför ett hus. Gjort av flera höbalar och jättehöna/tupp/kycklingar i trä (80cm höga) och massa fjädrar i ris :p

20140412_185039_534984722a6b229c48dd9e97.jpg

20140409_154132_53498795e087c33e0ee6351e.jpg

Min kille är löshoppad 3 ggr nu på "rätt bana". Dvs så som den är på 3 års och 2 ggr skuttat löst lite småhinder samt hoppad uppsutten en gång små kryss. Sen är han riden.. 9 gånger nu vilket inte är problem så ridprovet oroar vi oss inte för om han inte får helt fnatt och panik :) Jag har tränat för trava honom för hand och ställa upp honom fint. Går väl så där ;) Hans svaghet är löshoppningen för han glömmer att TÄNKA och rusar helst bara på ;) Från senast så ser man hur han rusar först: https://www.youtube.com/watch?v=AOAlkrONr9Q

Minns inte i huvudet hur det ska vara men finns på ASVHs hemsida :) Men för mig 7 meter resp 7,3 meter. Sen nån hjälpbom osv.

Senast ändrad:

Okej. :) Ska kolla deras hemsida. Ah, han gör så fast det blir högre också? Springa för hand måste jag också träna på.
Min är ju inte inriden än och har ingen hets med det, funderar på att visa utan ridprov isf :) Om nu inte alls går som på räls, men mitt liv brukar inte göra det.

Ja ridprov är inget måste :) Är ju om man vill ha diplom och vi har sagt att vi får se på dagsformen om han ens visas, om han rids osv.
Får han skitomdömen är det ju ingen ide att rida haha :D

Jag tror inte att min får något diplom, kanske i hoppning isf? ;) Han har ju inga WOW gångarter. Bra mekanik i skritten och fin luftig trav när han kommer i gång. Galoppen är helt okej. - Gångarter så att det räcker.
Du kan ju alltid avbryta om det går åt skogen, så därmed blev jag lite sugen på att testa ;)

Välkommen till tråden!:)

Jag har en liten halvbror till din, efter Warsteiner. Har haft min sen i januari..

Din ser ut att vara en pigg och nyfiken individ, jättesöt!

Tack!
Ska genast leta upp bilder på din! :) Dessvärre får jag släpa runt honom på skogspromenaderna för tillfället ;) Men han är väldigt snäll och stabil men har lite åsikter. Har bara haft honom 2veckor!

Jag "bokade" min Walle när han var 1 månad gammal och köpte/hämtade honom när han var 6 månader.
Har en liten film på våra när de var små.
Ska se om jag lyckas ladda upp den lite snabbt :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 034
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 554

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka