Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Här ska det löshoppas för första gången idag. Tillika ridhuspremiär och bortaplanspremiär och.. OM lasta hästen i lådan-premiären går bra vill säga. Kan bli spännande..

Sååååå Vimsan, vilken story stämmer!? O_o

Ha ha, visste inte att denna lilla mening skulle ställa till det så :D

Jo så här var det:
Jag har en liten runda i skogen här hemma som tar 1 timme att gå till fots, 45 minuter att skritta och travar man tar den bara 30 minuter.
Den går över stock och sten, förbi hus och stall så den passar perfekt för att träna unghäst. Walle har hängt med den rundan runt många gånger (senast i söndags)
Vid en stig i skogen har markägaren lagt igen en stenmur så de andra ryttarna i bygden har gjort en ny övergång lite längre bort.
Vi tog oss över den i söndags utan problem men i torsdags tog det tvärstopp!
Walle ville inte gå över med ryttare, inte ens när den gamle gick tillbaka och över igen.
Så ryttaren satt av och vips gick han över, fast han liknade Bambi på hal is så det var nog tur att han inte hade ryttare för då hade de väl gjort en kullerbytta båda två.
Vi hittade en lämplig sten och ryttaren satt upp igen, men Walle ville inte gå för det... :p
Så tiden gick, vi lirkade och smackade och var väldigt tålmodiga.
Till slut bröt jag av en ca 40 cm lång grankvist med barr och allt som ryttaren använde för att killa honom lite i pälsen å vips kunde han gå hela vägen hem (ca 5 minuter)
Svärmor som var hemma och passade bäbis hade börjat undra vad som hänt.
Å även hon såg undrande ut när jag sa att Walle fick bensinstopp i skogen men herr grankvist hjälpte oss igång igen ;)

Alltså.... Är det bara jag som har världens klumpigaste unghäst?
Nu har han gjort det igen, druttat omkull alltså :p
Kolla in dagens vurpa här!

http://youtu.be/eTj3bhlottw

Det är ju tur att han inte ska bli fälttävlandshäst.... :crazy:

Ja han har lite humör :D
Snubblade på grusvägen när vi red och skyllde ALLT på ryttaren, ha ha

Haha :D herregud så kul!
Ser ut som han lite oengagerat joggar runt o inte koncentrerar sig riktigt :D

Jag VILL nog inte veta vad min gris gör i hagen :crazy:
De ska byta hage om en månad med och då blir de ihopsläpp med lite fler kusar

*KL*

Så har då lilla W gjort omvärldspremiär. Med den äran! Och den dag jag vill sälja honom, så han blir inte svårsåld, han är (som uppmärksamma hör på filmen) självsäljande ;) Söt som socker och charmar brallorna av alla han träffar. Hehe...

W har inte åkt en meter sen jag köpte honom som åring, då var han sådär imponerad att gå in i någon låda. Så jag tog god tid på mig. I onödan, han nosade lite, provstampade rampen, gick halvvägs in, nosade lite och gick sen in. Således liten unghingst lastad av matte helt själv på ungefär 3.5 minuter. Lite läskigt när jag stängde men inte värre än så. Åkte jättefint - hade antagligen fullt upp med att balansera.

Väl utanför var då frågan hur han skulle bete sig, och hur många kulor han skulle ha förmånen att ha i behåll nästa vecka. Han var rätt ohörsam initialt, men inte hingstigt ohörsam utan som de små kan vara i stora världen när det är massa andra hästar och massor att fokusera på. Som är roligare än att fokusera på matte. Men han var talbar. Han var rätt högljudd, jag tror samtliga i kommunen noterade att "Wiskey har anlänt till Upplanda!". Mest troligt var de lomhörda med. I början gnäggade han mest (om än skrikigt), ropade. Sen fann han en mycket snygg brun häst av modell större (jag vet inte om det var ett sto, det var täcke på, men kan ju gissa) som han blev hjälplöst förälskad i. Hen verkade inte oäven. Så de stod och skrek åt varandra, och då kom det en del basröst och hingstmuller från lilla herrn som inte visste till sig hur himla cool han var. Skaftade inte ut och höll sig hyfsat i skinnet. Började stegra på stället för sig själv, men två välplacerade spörapp på bringan senare så la han ner de ideerna. Men pratsam var han, och att han vet att han är hingst gör han. Mycket basröstsmummel och en hel del hemmagjord passage. Men talbar och hyfsat hörsam, så stora A i betyg.

Ridhus var inget konstigt, inte målade bommar heller. Men det fanns mysigt grus i det, helt oemotståndligt mysigt grus. Jag hindrade honom först men sen insåg jag att det var bara låta honom rulla. Och det gjorde han, både en och tre gånger. Vad gäller själva löshoppningen så dels var han trött redan innan, det tar på krafterna att i dryga halvtimmen impa på brudar, och dels blev det VÄLDIGT varmt i all päls. Så bjudningen var sådär. Dessutom hade de behövts mer piskförare, milt sagt. Men - hoppa kan han, från stillastående till och med. Och något jag uppskattade STORT att se är att han stoppar inte! Hur fel han än kommer, om han så kommer helt i botten, så han hoppar. DET är bra.

Vi korrigerade avståndet mot slutet, han kom ofta för nära andrahindret. Höjdmässigt så tror jag han kommer hoppa bättre när det blir lite högre. Det är ganska tydligt att han inte bryr sig så hemskt i dem på höjden det är, och skuttar snarare än hoppar över. Men det var ju ffa miljöträningen den här gången.

Inga problem lasta själv hem heller (däremot stökade han innan vi började åka), och inte heller lasta ur själv hemma. Men jag vet en kille som kommer sova mycket gott ikväll. Och som förhoppningsvis torkat imorgon, var fortfarande blöt av svett när vi kom hem så fick gå ut utan täcke. Jag kommer ångra det imorron.

Film av fancluben kommer, den strular lite.

kl*

Pigga tjejer, Bonnie och Milly sätts igång efter vintervila
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-252 (3).JPG

Bonnie ensam (fäller så hon ser skabbig ut)
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-27 (2).JPG

Milly själv
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-27 (3).JPG

Bosse roar sig själv i hagen
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-27 (1).JPG

Archie har snyggat till sig i hagen
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-27 (4).JPG

Ivy och "smurfen"
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-28 (3).JPG

*kl

Försöker lära husse att ställa upp på utställningsvus. Det går sådär. Han är stenhård med hundarna men mjäkig med hästarna...

Visade sig att russets micklem och anatomiska bett passade så då slipper jag köpa nytt :D

Linlöpte lite men det var för rörigt med hundar och husse och släp och allt så hon var svår att kommunicera med men gjorde ändå en godkänd insats. Sen åt hon kraftfoder i släpet innan utsläpp.

Nästa lördag är det löshoppning på schemat, ska hämta russet också, hon ska visas i maj av fodervärden, ska bara checka av löshoppningen, är nog inga problem, hon har bättre bjudning än X.

*KL*

Här är då filmen också. Som sagt så är han trött och bjudningen har dött, samt lite för få linlöpare. Men duktig liten kille ändå, första gången på nytt ställe, första ridhus och första hoppa. Och väldigt nöjd med att han aldrig stoppar, han hoppar hur fel han än kommer. Tror som jag skrev innan att han kommer hoppa bättre på lite högre höjder sen. Och när han blivit av med tjocka, tjocka vinterpälsen så han slipper bli så dyngsur av svett.

http://youtu.be/HXpFSe-uzy8

Han är ju så ljuvligt charmig att jag smälter när jag ser din film:love:
Sen har du också ett så fantastiskt roligt och beskrivande sätt att berätta om honom så det känns nästan som man känner honom...:)
Fortsätt så...:bow::banana:

Va söt! Han kan lätt gå under trådarna :D

Jag var ensam piskförare sist vi löshoppade så förstår vad du menar ;)

Senast ändrad:

Va söt! Han kan lätt gå under trådarna :D

Jag var ensam piskförare sist vi löshoppade så förstår vad du menar ;)

Han slank ut en gång uppåt och gick och kollade vad som fanns längst upp i ridhuset.

Noterade flera ggr och syns ett par ggr på filmen med att när jag berömmer stannar han och vänder sig mot mig. Är ju bra normalt men kanske inte just då. Men roligt att se att han faktiskt lyssnar och har koll på matte ;)

:pHaha, var det så det var! Till skillnad från de andra läste jag om herr grankvist och tänkte att det inte lät så kul att få punka på bilen i skogen. Men jag var lite fundersam angående varför du inte nämnde hur Walle tog det i transporten :rofl:

Alexandra_W: vad duktig han är :-)

Sitter i gtb sen i fredags så får kika på filmer och bilder när jag kommer hem ikväll. Jag som knappt shoppat mer än nån grimma och lite hästgodis i 3år har gjort av med mycket i år :p ceriserosa grimma, orange strasspannband hästgodis och... det dyraste av allt: ett anatomiskt PS träns. Sen var ju det tillhörande pannbandet bara svart och tråkigt så då var jag ju tvuungen att köpa ett pannband med rosa och vita pärlor :D Får se hur mycket jag kommer ångra att jag kostade på mig det imorgon. Nangijala har stått i 4 dagar och efter 6dagars vila var hon ju helt omöjlig och bara stegrade...

Ha ha, ja så hade det ju också kunnat gå till :D
Vi har visat upp oss för min tränare idag.
Longerade Walle ett par varv först sen satt S upp och så fick han gå några varv i skritt och trav. Han skötte sig alldeles lysande och var lugn men väldigt uppmärksam hela tiden.
Däremot har han nog gått omkull eller något idag också :(
Ett bensnöre var sönder och han rörde sig inte helt ok i höger varv. Inte halt, mer stelt uppe i höften.

1896980_434621863307705_1912571189_n.jpg

Här händer det saker i tråden! =) Jättefina hästar vi har allihopa! =D

Vimsan: Det går nog till sig om någon dag =) bensnören är inte så roligt om dom fastnar :/ Jag brukar ta bort dom och endast ha en " rumprem" :P

Exotic: Jag har också köpt en till Ps-träns! =) det nya med remont-nosgrimma =)
Har dock inte hunnit testa det än då jag har haft rid och stallförbud en vecka :P

Kl
Nu har vi faktiskt kommit en liten bit angående förtroendebiten...

Gick en ny liten runda idag och han skrittar så fint och fryser inte fast en ända gång, vilket hände ganska ofta i början...

Nu känns det mer som: "det är ju riktigt trevligt det här, matte... Lite egentid tillsammans, mysigt att få så mycket godis också...":)

Det finns hopp!!

Oj vad ni är duktiga allihopa både med aktiviteter och dokumentation. Jag är igång med Imbra sedan ett par veckor. Här är 3:e gången jag rider henne efter vintervilan.
2_zps1cfeeb09.png
[/URL][/IMG]
24_zps64c47523.png
[/URL][/IMG]
21_zps6d604b3b.png
[/URL][/IMG]
36_zps79979525.png
[/URL][/IMG]

Vad fin hon är! Har hon alltid varit lite blond i manen eller har jag bara missat det förut? Mycket vacker häst i alla fall, kul med en ridbild också! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30