Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

knapplånar.

Ivy tävlade i söndags och hon var suuuuperduktig.

Vi har ju vetat länge att hon förmodligen blir en långdistans-häst (2000 meter och uppåt troligen), nu gick hon 1600 m och avslutar sista 400 snabbast av alla och lyckas precis sätta fram nosen till en 3e plats! Duktig!

Jockeyn var mycket nöjd med henne och sa att det enda att anmärka på var att hon blev ganska rädd när hon fick "sprut" dvs sand (eller ja lera) från framförgående hästar i ansiktet. Det är ju inte det minsta konstigt, eftersom hon i förra starten blev blind av liknande.

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-23 (10).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-23 (11).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-23 (13).JPG

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-23 (14).JPG

*kl

Idag testade jag att linlöpa nere på ängen men det var en dålig idé. Lilla fröken var mer på luften än i marken, skitarg på kapsonen och gick inte att prata med, alls.

Så jag gick upp till stallet, hämtade godisburken, tog av min handskarna och gick till plätten utanför garaget mellan alla prylar där vi var i förrgår. Och VIPS så var hon snäll, mjuk och lugn igen... Travar fint, stannar väl inte så bra men det är ju onödigt (...) Sen tränade vi lite på att kliva på släpet, mkt skeptisk när inte husse var på plats! Tränade också på att stå still bredvid uppsittningspallen och bli klappad, kliad och hängd på.

Åh ja den tyckte jag också bäst om! :) Det syns att jockeyn inte bara ser det som en penga-maskin utan faktiskt bryr sig om att hästen ska få en bra upplevelse också. :)

+ alla andra fina kommentarer

Tack! :)

Chaves (som rider Ivy på bilderna) är heeeelt fantastisk. Ser alltid till individens bästa :love: Han pratar inte så mkt svenska men satt ändå och sa "såååå ja, lilla gumman, duktig gumman" från det att han satt upp till det att jag släppte dem på banan :D

testar att länka till själva loppet (bör gå att se ett par dagar till)

http://www.atgplay.se/#/lopp/20140223-tabygalopp-v4?id=2

V4 - 2

Skäms över att jag funderar på och byta häst...

Idag red jag i paddocken och han tog rätt galopp i båda varven, provade bara en gång i varje.
Har endast galopperat en gång innan uppsuttet o de va i söndags.
Sen lät han min syster (som är osäker) sitta upp och skritta några varv och hon blev så glad att hon nästan började gråta för han är så snäll och sa "det här är nog det bästa köpet du gjort"
:love: älskade älskade häst :love:

Fragile: kan tänka mig att det är svårt att veta hur man ska göra. Nu köpte du ju Nasse, för oss sm fött upp våra hästar har det ju varit ett överraskningslotteri ifall hästen skulle passa oss eller inte. Du har ju ändå kunnat välja lite mer, men jag kan förstå att enbart kemin inte är det viktigaste. Jag var alltid orolig att jag skulle få en seg/halvseg häst då stoet inte har så mycket framåtanda normalt sätt. Jag gillar pigga med humör så jag hade verkligen tur och fick vad jag önskade mig :D

supercassie: Vad roligt med Ivy!

Alexandra_W: Duktiga Wiskey :D

Ackio: Haha, jag gillar filmen :p

KL
Jag släpade ut ett hinder till vår torra (!) ridbana och byggde en halv löshoppning innan jag släppte in Nangijala och Lady (mammas ponny). De är båda pigga damer så jag tänkte att de nog kunde ha kul ;) De har inte fått umgås fritt på ett tag men varit ute på turer i skogen, och det första trollet gör är att försöka dia :rofl: Konstigt nog gick Lady med på det, men å andra sidan har de gått ihop Nangijalas första 2år. Nåväl, släppte båda på ridbanan och smackade på. De fort runt en lång stund, Nangijala bockade och gjorde flera sträckor där hon bytte galopp i vartannat steg sisådär 3 grr. Vid en tidpunkt fick båda nån knäpp och bara galopperade runt, runt och hoppade hindret medan jag stod och tittade i mitten.

Jag plockade ut Lady och tänkte börja på hindren när jag såg Nangijalas mor stå och titta vid staketet. Hon gör ju typ ingenting sedan hon blev triangelmärkt så jag tänkte att hon väl kunde få komma in och hoppa och springa lite. Hon blev väldigt glad ;) faktiskt så mycket att hon härjade på bästa Nangijalavis så plötsligt stod jag där i kvällsmörkret (med lampa på ridbanan förstås) och hade stora svårigheter att se vem som var vem. Nangijala hakade ju glatt på och deras kroppar och gångarter är fruktansvärt lika :p

Fragile: kan tänka mig att det är svårt att veta hur man ska göra. Nu köpte du ju Nasse, för oss sm fött upp våra hästar har det ju varit ett överraskningslotteri ifall hästen skulle passa oss eller inte. Du har ju ändå kunnat välja lite mer, men jag kan förstå att enbart kemin inte är det viktigaste. Jag var alltid orolig att jag skulle få en seg/halvseg häst då stoet inte har så mycket framåtanda normalt sätt. Jag gillar pigga med humör så jag hade verkligen tur och fick vad jag önskade mig :D

Jo men när man aldrig ridit ett haflinger innan men faller för en personlighet så är det ju svårt att veta hur ridkänslan kommer vara :)
Sen trodde nog både uppfödare och jag att han skulle bli större

Tror alla missuppfattade mig men han är inte seg utan varför jag funderat på en annan häst är främst ålder/utbildningssynpunkt och hur hög han är.

Men jag ska sluta prata om det nu, får se hur de blir :)

Underbara foton! De förmedlar en fantastisk känsla...

Kl
Här har allt stått stilla denna veckan. Har varit mycket på jobbet och träning med dottern på sin ponny.
Idag slutar jag jobbet kl två och har som plan att promenera en liten sväng med Walle och därefter testa på att lina lite igen...

Hahaha! Jag tänkte precis som Maja-Kandi, men tänkte att jag var korkad som inte fattade. Så jag vågade inte skriva först ;)

Men nu kan jag ju skriva: Eeeeh, vaaaa? :D

(Herr Grankvist som i tillfällig nödvändig framåtdrivare i form av smal pinne?)

Haha, jag fick också roliga bilder i huvudet av ngn lång man utklädd till gran som springer bakom och jagar liten grå häst i skogen... :rofl:

*kl*

Jag hoppas detta funkar nu, har försökt få till en länk till film som sambon filmade igår med sin mobil (vilket ställer till det, lyckas därför inte få över till min dator/padda och därför inte till normal länk) när vi för första gången red i paddocken. Har suttit på henne en gång i paddocken i höstas, men annars bara ridit i ridhus de få ggr vi ridit so far.
Liiite spännande var det med lösdriftshästarna som står och tittar på, men hon håller sig på mattan väldigt bra, älsklinsprickan. :love:

Är väldigt glad att löshoppningsbeteendet håller sig till just löshoppningen och inte till ridning och hantering hemma måste jag säga... :angel:

https://www.facebook.com/photo.php?v=10152304437021908

Hahaha, tur att jag inte är rädd att skämma ut mig. :angel: Alltså jag såg flertalet scenarion utspela sig och liksom undrade vart bilden var. Laddade om sidan typ tre gånger för jag tänkte det var min dator som inte visade tillhörande bild, haha! :D Sen tänkte jag, och min njure (aka hjärna) är inte så så väldigt samarbetsvillig, den är till vardags full med spån (bara att gå in i boxen och ruska på huvudet så är det nyspånat och fint - mycket praktiskt!) och luktar för det mesta bränt när jag försöker tänka. Jag hann se en bil som blev bärgad av nån granne eller man eller kompis vid namn Grankvist, dock lite svårt mitt ute i skogen... Så sen fattade jag att det nog var hästen (för tråden handlar ju om HÄSTAR moddellår 2011, dööh) och fick liknande bilder i huvudet, men slöt mig sen till Quimeros variant, att det faktiskt var en riktig grankvist och inte en mänsklig variant. :D

Sååååå Vimsan, vilken story stämmer!? O_o

SaraMara: Vad duktig hon är!! Jättefin! :love:

Tack! Jag är löjligt lycklig över valet av häst, det kanske är fåfänga förhoppningar men emellanåt blir det ngn sekund där ridkänslan lovar så gott så gott... Helt underbart! :love:

Ser jättefint ut! :D

KL:

Jag har galopperat idag! :love: Helt avsiktligt!

Calle och jag tog vår andra uteritt på egen hand. Och på en väg där vi brukar trava så fick jag infallet att be om galopp. Han svarade efter en viss tvekan, verkade lite fundersam på om det verkligen kunde betyda att man KAN galoppera med ryttare på.. Men såååååå fin och mjuk galopp!! Hihi, I´m in heaven!!!

Han tar ett mjukt och fint stöd på bettet nu, och verkar bli en sådan häst som jag kan rida, trots mina problem med nacken (Gammal whiplash).

Nu bär det dock av mot Göteborg och alla höghoppande hästar där :) Någon mer som är där i morgon?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar