Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

kl

Har fått rapport om att min 3-års hingst e Radisson - Landlord löshoppar riktigt bra ^^
Kul!
Blev lovad en video så får se när de har tid att ladda upp den så kommer jag såklart dela den med er här :D

Det såg ju jättefint ut! Och som du säger, det verkar passa honom bättre att få ta i lite, som inne i skogen! :) Roligt att se!!!

Kl.

Jag har spenderat hela dagen med lillen, eftersom jag tror han luras. Så jag har klämt och känt och pillat och tvättat lite idag med då de är puckade nog att inte sluta slänga sig på knä i leran fast han har ett svullet knä.. Med lättnad har det gått ner tills idag, inte helt men det såg hemskt ut igår så lite lugnare är jag idag. Toppen väder och så tvingade jag med honom på en promenad i skogen också så jag vet att han rör på sig ordentligt. Han verkar helt obesvärad av det så paniken är över i alla fall ;)

Ja han blev mycket lugnare i skogen. :) Då blev han mycket mer koncentrerad, visst ville han gärna välja väg, men då stannade han bara och funderade en stund, frågade om han verkligen var tvungen att svänga så tvärt som kusken ville, och sen gjorde han det. :) Det där med krumelurer på en platt plan är inte hans favoritsyssla. ;)

Hur går det med Calle? :)

KL
Här har det plötsligt blivit 8 plusgrader. :arghh: Vatten och slask precis överallt, tillochmed så att grusvägen tinat fram på vissa ställen! :( Jag bara väntar på att det ska bli blankis i hagen igen...

Calle knallar på :) I lördags kom min gamla medryttare från huvudstaden och visitade. Så vi selade på och spände för, sedan satt vi i rockarden och åkte bakom Calle ett par varv runt i sommarhagen. I går så lånade jag en annan häst, tog ledrep mellan oss och så red min lilla medis med på Calle en snutt på 20 minuter i skritt i "vår" skog. Och idag har vi löshoppat i ett stal ett par mil ifrån oss.

Så, efter en intensiv helg tar vi nu ett par dagars vila. Till helgen blir det körning igen på lördag fm, sedan sticker jag till GBG. Och på måndag em blir det löshoppning igen :D

Har anmält mig till en klubb här i närheten nu, som har flera kuskar och träningar i körning hos sig. (Var och kollad i lördags em på deras aktiviteter, blev såååå peppad :D ) Så i mars ska Calle och jag dit och träna lite. Vagn kunde man hyra vid nästan alla tillfällen, bara man meddelade innan. Så då kommer Calle att få dra en finvagn, lite mer på riktigt ;)

*kl*
Idag har vi haft vår :love: Helt underbart väder, red Ai-chan lite på banan då gamla stallkompisen var och hälsade på. Alla uteritter har verkligen gjort underverk med hennes framåtbjudning. Hon var pigg och lyhörd viket aldrig hänt på banan innan. Testade galoppera på banan idag med och hon tog rätt galopp i bägge varven :D Testade pocka tränset sedan ett par varv vilket gick helt ok, svänga vet jag inte om vi kunde så bra men gas och broms satt super :) Där emot sitter en annan som en kratta såg jag >__< Så blir att tänka på hur man sitter då märker att man fortfarande inte har riktigt koll på kroppen efter tidigare skada och flera års riduppehåll.

DSC_7329.jpg

DSC_7444.jpg

DSC_7486.jpg

Vad roligt det låter! :) Kul med löshoppningsfilm! Han blir verkligen utbildad som en allroundhäst. ;)

urkella: Fina bilder! Kul att det går bra! :)

Ja usch.. Den här leran är inte kul med sår.. :( Calle fick ett sår på ena bak i förra veckan. Så typiskt att det kommer när det börjar bli skitigt ute. Men vi har tvättat och lindat om, jag är ett fan av självhäftande väv från apoteket (Tidigare fixomull). Det med en kompress under lindan gjorde susen. Såret håll sig rent och läkte jättefint :)

Ja blä, jag är glad att våran lera verkligen har torkat upp nu idag och igår precis i tid till hans sår uppkom. Vi har bara lera på två tre ställen i hagen nu, små ställen och den är halv torr. Kan man säga så? xD

men visst så ska de ju hitta de värsta fläckarna att slänga sig i ändå.. Men imorgon är nog det mesta snustorrt om vi har så varmt som idag, så jag är nöjd. Ingen is, ingen snö och snart ingen lera. Tidig vår :love:

Kan du redan bromsa utan träns? Wow säger jag bara :D hoppas min blir lika duktig so Ai-chan...

Maja_kandi: 8 plusgrader har vi haft här i flera veckor ;) vi har vår här! Känns snarare som mars än februari :p jätteskönt iallafall att leran snart torkat upp och att ridbanan är användbar igen

*kl

Har mycket tankar som jag haft ett tag om Nasse är hästen för mig..

Jag hade just börjat rida lektion igen efter års uppehåll på medryttarhästen när jag valde att köpa egen.
Ville ha en unghäst pga skadehistorik och bandet man får till en sån häst
MEN jag vill ut och rida massor nu, jag vill träna, rida ut och jag vet inte om han är rätt ras/strlk för mig... (känner mig som en hemsk männsika som ens tänker såhär) Mitt krav var minst 1,60 och han kommer inte upp till det.
Jag vet inte varför jag skriver det här men jag har iaf haft dessa tankar lite nu och då. "min typ av häst" är mer en pigg (lite på tårna), lite större häst som iaf kan galoppfattning som jag kan VIDAREutbilda.
Men Nasse är perfekt på alla vis, han är så snäll, han är min älskade gris, han är av en frisk ras med billig försäkring och hans inridning är ju helt felfri, han är cool och inte rädd för något, går ihop med alla hästar, frisk

ja jag vet inte men det känns fel att jag tänker såhär ens, vet att min syster min föräldrar blir besvikna om de skulle veta för de gillar honom massor.
Lite pga dem jag köpte en såpass snäll häst också för att de ska kunna rida i framtiden men de har inte visat så mycket intresse förutom första månaden jag hade honom (tanken var avlastning för mig en dag i veckan)

OM jag skulle sälja då? Ångra mig resten av mitt liv? Köpa en häst som bara kommer stå skadad (mardrömscenario)

Förlåt för svamel..

Skadad kan ju unghästar också bli.

Det tar ju inte så lång tid innan man är förbi unghästridningen men är personligheten "fel" så hjälper ju inte det.

Ja, det svåra är ju egentligen att HINNA MED allt.. :crazy: Jag vill ju gärna köra en gång i veckan för att underhålla/gå framåt i utvecklingen. Men just nu är inridningen "viktigast" för det är där som han behöver stärkas mest. (Han bär stadigare och stadigare hela tiden, vi rider "ofta" och korta pass på ca 15 minuter. Med ofta menar jag 2-3 gånger i veckan) Men så vill man ju gärna löshoppa lite med för att förbereda honom inför den uppsuttna hoppningen som vi har tänkt att starta lite med i september.

Det som får stryka på foten en hel del blir tömkörningen.. Jag hinner helt enkelt inte med det, eftersom att jag vill att han ska få vila helt ett par, tre dagar i veckan med.. Försöker att lätta mitt samvete med att han inte gör något länge när han gör något, så han blir sällan eller aldrig trött..

Maja_Kandi: Åhh va fin han är, liknar ju min tös lite :D

Hunter: Åhh spännande! Radisson är ju så jäkla snygg va i funderingarna och ta han på mitt andra sto i somras. Dock föll beslutet på Bravour i stället, men hon blev ej dräktig.

Åh jag förstår dina funderingar.
Jag funderade mig grå innan jag bestämde mig för att köpa Walle.
Har ju en äldre valack som är pensionerad och jag vill verkligen träna och tävla. Red bla en haflinger då för ett par år sen och tävlade honom.
Visst gick det bra och vi blev placerade i LB men vill man klättra uppåt är det ju fel hästras, tyvärr.
Hade även funderingar på att köpa en nordis eller fjordingkorsning för jag älskar verkligen lite grövre hästar men de gör sig inte på dressyrbanan (inte många i alla fall)
Så jag kom fram till att jag ville ha ett halvblod så kan jag köpa den där mysiga skogsmullen sen när jag är pensionär :p
Men du behöver väl inte bestämma dig nu?
Han är ju inte färdig och när han fått kondis så kanske han är "på tårna"

Vi var på ridbanan i morse.
Lastningen gick på under sekunden.
Han hade lite bråttom ut men inget ohanterbart.
Longerade först, sen satt S upp och skrittade på volten, jag höll i linan.
Vi hade lite svårt att få honom att förstå att han skulle trava, men till slut accepterade han att det satt någon där uppe som höll i tyglarna och som faktiskt red lätt i traven å då gick det lysande!

547897_433025706800654_1900853771_n.jpg

Lastade en trött unghäst och körde hemåt :D
Lycklig matte!!

angående hovar så går min barfota än men nästa vecka kommer hovslagaren och ska kika på hovarna. De har knappt växt alls i vinter och ska han gå 3 årstest så sa hovis att han behöver vara skodd!

Jag tänkte liknande, men jag gjorde tvärt om ist, min 11.a är min skogsmulle/hobby häst och är där med en grövre häst som även jag har en förkärlek till(Irish cob/fjordning) ;) och min 12.a(Halvblod) blir min tävlingshäst så jag får vänta 1år extra med tävlandet men det gör mig inget :D

Och förresten, GUD vad snygg Walle är! :love: ser jätte härligt ut!

Fragile: Jag tror Nasse blir jätte bra och jag tror även han blir lite på tårna sen när han får kondition till det, de Haflingers jag ridit upplevde jag väldigt pigga på att arbeta, rätt heta alltså. Så vad du än vill träna och tävla i tror jag Nasse kommer passa utmärkt till båda delarna :') Men det är klart man får vela och du behöver ju inte bestämma dig nu? :) Jag är ju lite så att jag hellre väljer personlighet och kemi före hästras, vilket jag tror de flesta gör. Så jag säljer ju min 09.a till våren som annars säkerligen hade blivit en fin tävlingshäst tror jag, just för att vi inte passar ihop alls. Haha ;D

Senast ändrad:

Dööh, här är det numera bara blankis överallt igen. :arghh: Ska det nu tina får det banne mig tina ordentligt så att grusvägarna kommer fram, för sånt här underlag är värdelöst!

Fragile: Jag förstår precis hur du känner! När Koronn togs ifrån mig kände jag att jag skulle uppfylla en annan dröm, en som tydligen många tycks dela, den om en "riktig" häst, en tvättäkta bruksnordis. Nu vet jag inte riktigt om Balder var den fullträffen jag hade önskat, men han blir väl förhoppningsvis äldre och klokare han också. Jag har tänkt tanken många gånger på att sälja, men ändå tjurat på. Jag har hunnit ångra mig måååånga gånger att jag inte köpte en färdig vuxen häst istället, men samtidigt är det ju som du säger, unghästar är så roligt! Man vet all historik från grunden och man kan ta dom dit man vill själv. Den allra första grundridningen är ju ändå bara en kortare fas, snart är du framme i det roligare arbetet med vidareutbildning, träningar och tävlingar. Tänk om några år när ni hoppat er första riktiga tävling och du kikar tillbaka på er resa, vad himla stolt du kommer vara när du kan säga att du faktiskt gjort jobbet själv. :) Som du säger är han ju underbar att hantera, är fantastiskt söt, och jag tror som flera andra att energin kommer komma med konditionen. :) Så stämmer kemin, vilket den ju verkar göra, så kommer resten falla på plats så småningom. Styrkekram!

Vimsan: Vad SNYGG han är! :love: Kul att det går så himla bra för er! :)

+MattiZ + Maja_Kandi

Nej jag tänker inte bestämma mig nu, ville bara ventilera mig lite (konstiga humörssvängingar har jag fått på sistonde)
Har inga högre ambitioner inom dressyren heller så han borde ju räcka. Det är väl just det att jag vill träna nu och kunna rida ut lite längre men jag borde kunna lugna mig. Sen är jag orolig över om jag kommer göra honom rättvisa? Mycket grund man måste lära in...

Nä och personligheten finns ju verkligen där hos Nasse-grisen :love:

Har ju en liten plan, långsiktig, att jag ska rida honom och tävla lite sen köper jag en till :D ett tossigt halvblod eller fullblod

Maja_Kandi Tack! Ditt svar gjorde mig varm inombords o nästan lite sentimental (inte tjuta på jobbet :D)
Tack igen, go du är!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar