Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Ja det var skönt att ha kunnigt folk runt sig. Framför allt att det fanns någon som kunde tala om för både mig och hästen hur och vad vi skulle göra. Sen att hästen inte alls höll med och visade sig från värsta tänkbara sida var ju en annan femma... :yuck:

Ja, ridningen känner jag att jag hellre klarar av. Där kan jag ju som ni säger lära honom alla kommandon innan det blir nån körning igen. Han vet ju alla grunder, framåt, stopp och sväng, så det är bara att lära honom uppsittningarna så kan vi ta oss ut sen. Finns massor med fina ridvägar som vi kan ta.

Det där med att lära honom vem som bestämmer måste jag bli mycket hårdare på. Mina andra har alla varit så himla lyhörda så jag har inte behövt ta i. Kaptenen behöver jag bara morra åt så blir han foglig. I tisdags när Balder provade jävlas med mig här hemma så sopade jag till honom ordentligt en gång och plötsligt var han så snäll så. :meh:

Alexandra: Jo, det där med mental mognad är verkligen en sak för sig... Balder har varit rätt barnslig hela tiden. Som sagt ska han ju tjuvnypas och prova och testa hela tiden. Inte den lugna fogliga nordsvensken som jag drömde om direkt. :crazy: Men han SKA fan bli! :mad:

Jobbigt att körningen blir så men jag håller med de andra att satsa på ridningen. Nangijala har ju väldigt mycket åsikter och passar inte något blir hon som Balder. Jag började ju köra in henne förra våren/sommaren och hon höll ju på att tramsa och låtsas vara rädd efter ett tag. Vissa dagar gick det bra, andra inte alls. Ibland skärpte hon sig för att jag blev arg och sa till henne. Jag hann nästan sätta henne för vagnen när jag insåg jag fått lite väl små skaklar :meh: har fått så att jag kan förlänga den nu så ska ta upp inkörningen om några månader. Tror det kommer gå bättre då men annars får hon mogna nåt år till :)

Nästa helg väntar stall flytt för Dino och min 08.a. Planen var då att Dino skulle börja ridas igång igen men den planen sprack i fredags. Den här gången var det då min tur att bli konvalescent, åkte på blindtarmsinflammation och opererades natten till lördag så nu är jag bannad från ridning i 3-4 veckor.. Suck!! Ska försöka fixa så någon annan kan rida igång honom då jag inte gärna vill förstöra planen så hoppas jag hittar någon som kan rida honom några veckor.

Han står fortfarande på vila i rasthage, tog det säkra före det osäkra och gav honom två ytterligare veckor av vila. Han har faktiskt skött sig bra, men häromdagen var han på upptäcksfärd. Min 08.a är en ponny och han har lärt sig nyligen att i handtagen finns det ingen el.. Så han öppnar grinden till sin hage och spatserar iväg, suck! Så förra veckan öppnade han sin hage, vandrade ner till Dino och måste ha retats så mycket utanför att Dino valde att spränga hela sin hage. Lugnt hade dom bägge tydligen bara gått runt mellan hagarna och hälsat på alla andra hästarna och sen snällt låtit sig fångas in, som tut var skadade sig ingen av dom. Ponnyn däremot var på rymmen igen dagen efter och har sen öppnat åt sig själv nästan dagligen så nu är han förflyttad till hingsthagen med massor av trådar i förhoppning om att inte ta sig ut. Typiskt ponnysar!!

*kl

Åh den här tråden får mig att känna mig hopplöst sist med min 11a :eek:

Det är så trist hemma nu när ridbanan antingen är en sjö eller en isbana. Hon är inte trafiksäker nog för att tömköras själv ute och jag är inte riktigt "där" att jag kan rida ut själv med henne som handhäst ännu, mest för att jag inte har klurat ut hur jag ska få med mig båda två ut från stallet OCH klättra upp på farbror Prinsen med fröken nippertippa i snöret...

Sökte mån-fre på jobbet nu vid extra sökning men blev brädad av folk som har jobbat här nästan längre än vad jag har levt :p

*kl

Det är så trist hemma nu när ridbanan antingen är en sjö eller en isbana. Hon är inte trafiksäker nog för att tömköras själv ute och jag är inte riktigt "där" att jag kan rida ut själv med henne som handhäst ännu, mest för att jag inte har klurat ut hur jag ska få med mig båda två ut från stallet OCH klättra upp på farbror Prinsen med fröken nippertippa i snöret...

Sökte mån-fre på jobbet nu vid extra sökning men blev brädad av folk som har jobbat här nästan längre än vad jag har levt :p

Ni är ju på det stora hela väl före oss? Min är inte tömkörd, inte löshoppad, inte åkt på samma miljöträning som X. Är INTE trafiksäker för fem öre upptäckte jag.

Så det han är är promenerad, sadelvan, tränsvan (han accepterar inte riktigt bett än men jag vill kolla tänder först), longerad tre ggr och sutten på och skrittad tre gånger under en och samma dag.

Tips, dra ståltråd runt handtagen så att han inte kan tag i dom, bra att komma ihåg att stänga av strömmen bara när man själv ska öppna hagen. ;) Tråkigt med dig! Hoppas du hittar nån som kan hjälpa dig tills du är på G igen. :)

Exoticz: Ja, jag kommer inte köra honom själv hemma. Jag har mer koll på inridning, med det inte sagt att jag är speciellt duktig, men jag har bättre koll från ryggen än med grejer bakom. Han var ju trygg och snäll när jag satt på honom för två veckor sen. Ska bara få hjälp de första uppsittningarna så kan vi nog traska runt lite och titta på fåglar. ;) Körningen lägger jag helt åt sidan annat än med duktiga hjälpredor. Jag ska försöka åka med honom till samma ställe nån fler helg framöver. Och i sommar kunde som sagt en annan vän ta honom. Henne litar jag på till 110%.

Snart bär det iväg till grabben... :nailbiting: Han hade visst skött sig inatt och fått gå ut i hagen nu på morgonen medan de kör sin hingst.

Vilket humör han har Balder! Jag hade också blivit rädd
Hoppas han sköter sig bra nu vid ridning, känner du dig tryggare där än vid körning?

--

Jag ska rida ut idag med en kompis :D sett framemot flera dagar nu!

Krya på dig!

Våra hästar är också i rymmartagen, min gör det när de inte finns någon el men islandshästen i sama stall har så mycket päls att han går mellan trådarna även fast det finns el...
Roligt dock att han just går mellan hagarna och retar alla hästar och inte går ut :D

*KL*

Andra dagen med uppsittning. Hade den bomlösa idag, och den ligger ju högt över hästen så kände mig sjukt stor.

Unge herrn var superb när det kom en lös, sjukt olydig, hund som sprang runt honom, nafsade honom i benen osv. A+ i betyg, och det gör jag kan förlåta honom att han idag var ganska ostyrig. Och det här med bett är HELT överflödigt och faktiskt irriterande om han får säga sitt. Han ansåg idag även att "jag fattar nu matte, jag vet vad nästa lektion är - springa med matte på ryggen!!" Hrm.. Finns fyra ofrivilliga galoppsprång på film, dock inte den filmen jag lagt upp ;)

Men här är filmbevis på att lilla knatten kånkat runt på sig matte. Tyvärr förlorar man sjukt mkt i kvalitet när man laddar upp till FB, men..

Han har fortfarande lite huvudbry vad han ska göra i början, innan han kommer igång och skrittar, och snurrar gärna då för att "hitta matte"
https://www.facebook.com/photo.php?v=573403769422267&l=1252607761708497443

Longering, tredje gången och poletten har trillat ner =)
https://www.facebook.com/photo.php?v=573405792755398&l=6693481660320815791

615080_573407162755261_1225447843_o.jpg

Senast ändrad:

Ååååh så söt!!!!
Duktig liten ponnihäst :)

Jag tog en längre runda med gammelhästen idag och hade Walle som handhäst. Vi var ute i 45 minuter och travade en hel del.
Det mest intressanta vi träffade på var en matte och hennes lilla vita vovve.

Jag kände mig sist innan men har hunnit i kapp lite :D

En sak som jag har varit supernoga med att lära mitt spöke är att stå still.
Det hjälper mig enormt när jag ska ut med båda hästarna. Han måste stå still vid grinden, vid dörren, vid pallen osv osv. Annars hade jag inte fixat det själv heller.
Gjorde det felet när jag red in gammelhästen. han var lugn och snäll att rida in men ville inte stå still :crazy: Hade jättesvårt i början att sitta upp själv.
Det problemet hoppas jag att jag slipper nu.

Va duktiga ni är! Och härligt att kunna longera honom med så han får utlopp för sin energi :)

--

Vi red ut idag och galopperade för första gången!! :D började med ett bocksprång men sen va han jätteduktig
På hemvägen blev han lite seg så då hoppade jag av o gick. Ska jag rida mer i sommar får jag nog slå på skor fram dock..

Hur är det med er andra, har ni skor på era eller inte? Bara fram eller på alla 4ra?

Hur är det med er andra, har ni skor på era eller inte? Bara fram eller på alla 4ra?

Inga skor. Men sjukt bra hovar på den lilla. Jag brukar dock regelmässigt sko som senast första vintern de rids (pga broddarna) och sen får de behålla skorna. Tidigare om de ömmar eller liknande, eller bara verkar ha lite dålig motor/vara tassiga/etc.

Inga skor på min lue inte, han varken ömar eller något annat och har fått fina kommentarer från hovslagaren om kvalitén. Han får vara barfota häst helt enkelt och det blir jätte bra tror jag :)

Min är skodd fram, men blir skor runt om nästa skoning. Bra hovar men med mer ridning tycker jag det blir lämpligt att sko runt om.

*KL*

Nu är också vi igång igen efter tre månaders vintervila. Ridit tre ggr och det har gått bra, i fredags tittade tränaren på oss och jag får bakläxa för longeringen. Har låtit henne fladdra runt och stöka och inte krävt varken koncentration eller jobb, inte heller spänt in alls. Ändring utlovas och efter mkt mer krävande longeringen än vanligt var det en mkt trött tjej jag satt upp på, men hon skötte sig ändå exemplariskt.

Mitt "jag har faktiskt kontakt med henne och hon kör inte med mig när jag hanterar henne i allt annat än longeringen" fick jag dock äta upp idag på första löshoppningen sedan november... Jäkla märr att yra till det. Fick tom frågan om hon var hingst...

Svår miljö och dessutom jätteblåsigt, ridhus med vindnätsväggar osv hjälpte inte direkt, men lika bra att vänja henne. Hoppningen går jättebra när hon väl kommit lös och hoppar. Värre är det innan jag lyckas släppa henne, luftiga framben är bara förnamnet, var helt genomsvettig efteråt (jag alltså). Omdömen idag bl.a. "Ivrig", "lekfull", "ambitiös" samt det roligaste: "den ivriga där är ju mest här och roar sig och alla andra än så länge"... :angel::up:

Min har bra hovar också men på grusvägarna där de lagt extra småsten ömmade han lite och uppe i skogen är det stenkross :crazy:

SaraMara
Va roligt att ni är igång med :)

Sent svar från mig, tråden rullar på så fort :) Roligt att du tänkte åka och titta på honom, jag letade ju strikt efter ett halvblod egentligen eftersom det är vad jag är van vid, han är den enda som inte var det av de jag tittat på. Så det var ett otippat köp för mig! Men jag har inte ångrat mig än iaf ;)

KL
Har också fått lite fölbilder :)
1558739_811031498923254_315276618_n_zpsc3e4d132.jpg

Men vad duktig han är! Han ser inte alls lika liten ut på film, eller så är du mycket mindre än vad man fått för sig när du skriver. Jag tycker inte alls att du ser på tok för stor ut, såklart lång, men inte FÖR lång. :)

KL
Jaha, så var träningshelgen till ända. Phu... Idag har det blivit två ganska liknande pass. Ett runt elva och ett runt fyra. Däremellan har han fått gå i hage. Han hade visst sovit på saken och kommit fram till att han nog kanske kunde tänka sig att sköta sig ändå. :)

Först och främst så bytte vi bett och tog väck nosgrimman. Han gick med ett rakt med fasta ringar idag, mycket gapande och i början var han jättefrustrerad, men bitvis så tuggade han ordentligt så att det dreglade både hit och dit. När han fokuserar gnisslar han tänder så det hörs lång väg. :crazy: :p

Han gick jättebra på första turen, då släppte jag och min kompis sidorna och gick bakom kusken. Han var över huvud taget mycket lugnare idag och kunde foga sig till att gå i ett normalt tempo, även på lös töm. Igår var det omöjligt. Några mindre protester och lite testing här och där, men i det stora hela mycket duktig. :) Vi gick först en sväng upp längs en väg (där han dummade sig som satan igår) och det gick jättebra, både med stopp, igångsättningar och slalom. Sen lite styrövningar på vändplanen så att han skulle få ta i skaklarna på båda sidor, han går hela tiden som en ostkrok och vill INTE ta i på höger sida. När det funkade blev det samma lilla bana i skogen mellan träden och samma som igår så lyste han upp och trampade på jättebra där inne. Där är det som att han börjar lyssna mycket bättre och enda gångerna han stannade upp var det för att han inte riktigt förstod vilket håll han skulle gå åt. Nån gång försökte han få gå hem men fogade sig. Igår när vi gick ut ur skogen gjorde han ju ett vackert svanhopp och försökte dra, men idag klev han lugnt och fint ut och vände. :)

Från första turen finns tre filmer i de olika sekvenserna, jag ska bara försöka få över det till datorn och få ihop det till en enda så ska ni få se. Oklippt med kommentarer. ;)

Andra passet började vi lika. Lite kringelkrokar på vändplanen där han protesterade några gånger, men det tyckte jag mest såg ut som hjärnstopp så det blev låga krav, mest bara gå rakt fram i vettigt tempo och strunta i skaklarna. Så styrdes det ut i skogen igen, och han gjorde ett lysande jobb och traskade på med öronen framåt och glad blick, svängde rätt och lyssnade bra. :) Så summan av kardemumman är ändå att han var jätteduktig!

Kuskens utlåtande var att han inte alls är omöjlig, lite skakelrädd, framför allt på höger sida vilket jag ju redan visste, men att han är jättefin i munnen och när han väl koncentrerar sig (i skogen) blir han jättefin att köra. Nu lämnade jag selen där och sa att jag kommer satsa på ridningen hemma och komma tillbaka dit nån fler helg framöver. Då kan jag träna på att få honom att acceptera bettet bättre från ryggen.

Han avslutade med att leka cirkushäst när vi skulle lasta. Jävla åsna till att ha bra balans... Han reser sig högt som tusan och vrider sig bort så man har inte en suck att hålla kvar. Inte hjälper det att bli förbannad heller, han rycker knappt på örat när jag smäller till honom. :cautious: Också rätt vad det är så kommer han på att han ska in och då kliver han på direkt. Tog inte mer än några minuter, men ändå så grymt onödigt att han ska testa gränserna. Hatar när de går på bakbenen...

Återkommer med filmen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar