Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Inte lätt att uppföra sig med myror i benen :p

Min har varit ute på tur igen.
Jag lastade själv :bump: och han skötte sig mycket bra när vi lastade ut.
Longerade i trav (för han tyckte det var onödigt att skritta) i båda varven.

1939525_431603480276210_1348553147_n.jpg

1597055_431602996942925_130017586_o.jpg

Sen satt S upp och jag ledde henne runt ett par varv. Hoppade sen av, plockade av grejerna och lastade honom själv IGEN!! å åkte hem.
Jag tror knappt det är sant :D

Snyggt jobbat!!
Den där som jag trodde skulle vara lite tossig vid inridning efter filmen med de blåa stolarna :D

Har ni varit med om ögonblicket när man tänker "Nej, på den hästen blir jag en dålig ryttare"? Jag har känt det ett par gånger och aldrig gått emot den känslan...

Mamman till pojkarna jag har! Jag föll direkt för henne och hennes utstrålning första gången jag såg henne men jag hade ändå den där känslan att hon och jag inte skulle klicka i ridningen, vilket vi inte gjorde :meh:. Damen kunde vara nervig och hon och jag ihop förstärkte detta i mängder.
Hennes avkommor däremot har det känts annorlunda med, den äldsta red jag ofta barbacka på och honom kände jag mig helt trygg på :D.

Men vad DUKTIGA ni är! :banana:

KL
Nu har Balder gått varje dag mån-tors. Han har gått med en lös skakel på ena sidan varje dag, tre dagar på höger och igår på vänster. Han skötte sig bra på måndagen, var ett riktigt as på tisdagen, skötte sig igår och var jätteduktig idag. :) I tisdags laddade han för att sticka flera gånger och var allmänt dum och stretade och vägrade lyssna på nånting. Igår och idag har vi gått på vägen ovanför oss där de har varit med skogsmaskiner så det ligger stoooora högar med virke längs vägen. Han tittade storögt men gick snällt när jag bad honom, har gjort jättefina svängar åt båda håll. Kort sagt har det gått klart framåt. :) Nu väntar morgondagen och sen åker vi med honom på läger lör-sön. Kommer bli spännande...

Det låter verkligen som om ni är på G igen :)

Håller tummarna för att det här lägret är vad som behövs för att han ska vara tillbaka på banan igen :)

Vad duktig Hugo är! Och så söt han är när ni ska galoppera och han blir lite busig. Min ruskar med så på huvudet när hon blir pigg ;)

ponniplutt: Söt!

Maja_Kandi: Skönt att höra att det gått bra för det mesta ;)

KL
Försökte smyga in i stallet och mocka idag då jag hade lite bråttom egentligen, men Nangijala fick korn på mig direkt och jag smälter totalt när hon gnäggar och kommer gående :p Så jag tog in henne på ridbanan. Repeterade "snurra" och buga och började träna på ett nytt litegrann. Sedan skulle hon följa med mig lös/komma när jag ropade på henne utan att sura. Hon kommer så fort jag lockar, men många gånger stryker hon öronen bakåt och kastar med huvudet för att se om det går att skrämmas. Så vill jag inte ha henne (tänker främst på när andra ska hantera) så de gånger hon gör så schasar jag iväg henne. Kommer hon med spetsade öron får hon beröm, klappar och ibland någon godbit. Det tog några gånger men sen slutade hon sura när hon kom iallafall :)

Fantastiskt duktigt!
Oj vad jag har mycket jobb framför mig. Men du och Walle är ett föredöme!

Ponniplutt: jättefin häst. Gulligt öra som är som en liten krok längst ut!

Va kul! Han påminner lite om min för han skakar också på huvudet sådär när han är pigg men inget mer

--

Jag lösmotionerade tjockisen i paddocken igår och han va seeeg, satte upp ett litet hinder för han ska få jobba lite (lyfta på benen)
Det var också seegt. Smackade o smackade och till slut fick han ett cpryck o skenade runt som en galning o tog världens far mot hindret!!
Trodde han skulle hoppa ur paddocken men han körde bara järnet runt. Så efter det berömde jag och skrittade av honom ;)
Bra när man får ett gensvar men jag blev lite paff. Han är ju iofs rödhårig så lite temprament ska man nog finna

*KL*

Efterlysning!
Sökes: Grå, trevlig ponny. Ungefär 12 händer hög. Kännetecknas av ett jämnt, godmodigt temperament, skötsamhet och kelighet.

Finnes: Grå jag-är-så-jävla-ball-så-det-finns-inte-hingst. Ungefär 14 händer hög i uppblåst tillstånd. Går företrädelsevis på 2 ben alternativ passage. Bits. Döv och med ett korttidsminne på approximalt 0,22 nanosekunder.

Pengar kan läggas emellan vid snabb bytesaffär!

----

Idag satt Wiskeys (2011ans) kulor löst. Mycket löst. Antagligen därför han i förebyggande syfte gömt båda två. Han var en darling när vi provade sadel (mer om det i eget inlägg). Jag tänkte belöna honom med en promenad. I snöstormen. Jag är en så snäll matte så det finns inte. Otack är världens lön. Första halvan av promenaden fick ägnas åt att ha allvarliga samtal (som händelsevis kan ha inkluderat fraserna "men förbannade jävla skitunge, ska du ha stryk?!" och "Det är då tur för dig att man inte kan kastrera på lördagar!") om huruvida små grå hästar går på två eller fyra ben. Jag tycker INTE om den här nya tendensen med att stegra sig stup i kvarten.

Andra halvan av promenaden ägnades åt att diskutera innebörden av värdeuttryck som "på lagom avstånd" samt "i mitt tempo". Tvist rådde om innebörden av lagom, samt vem "mitt" egentligen hänsyftade på. Jag skulle här velat skriva att efter ett tag insåg ponnyn tingens ordning och skrittade snällt bredvid mig. Det gjorde han inte. Däremot slutade han hoppa runt efter att ha halkat och ramlat platt omkull på isen. Om man skakar hela hästen lite, eller dänger den i backen typ, så tycks hjärncellerna gnuggas mot varandra och få kontakt.

Om man inte får varken stegra, hoppa runt eller gå i passage så finns för små grå balla ponnyer bara en sak kvar att göra. Bita matte. Han var VÄLDIGT billig ett tag i dag, VÄLDIGT billig. Han behöver blåsa ut sjukt mycket energi och bli TRÖTT rent fysiskt, och han behöver bli trött i knoppen. Ni läste "halkade på isen" ovan va? Det är is under lössnö. Dvs livsfarligt underlag för små barfotaponnyer. Jag ser ett moment 22 här.

Mätte honom till 124 cm. Släppte ihop med 2006an när vi kom hem, antal skor som kommer sitta kvar på06an ikväll är oklart (jag fick på tappskon han tappade i söndags igår...). Apropå 2006an - tack så jävla mycket att du lärt den lilla grå att stegra! Tack, verkligen. (De busade, och 06an - som inte är så mycket för att stå på bakbenen normalt, reste sig och hade allmänt kul. 2 meter därifrån ser man Wiskey, som en liten apa, göra precis samma sak och vara sjukt nöjd med sig själv...)

Haha :D tack för dagens skratt!

Låter som en obstinat lite jäkel det där! Du hade tänkt spara han som hingst?
Hemskt när underlaget är skit också så man inte kan motionera dem. Finns ingen äng i närhete (eller hage) du kan longera han lite?

Haha :D tack för dagens skratt!

Låter som en obstinat lite jäkel det där! Du hade tänkt spara han som hingst?
Hemskt när underlaget är skit också så man inte kan motionera dem. Finns ingen äng i närhete (eller hage) du kan longera han lite?

Nja, inte varken tänkt eller inte tänkt någonting i den frågan. Jag har ju inte större problem ha honom som hingst än som valack rent praktiskt. Dessutom har han ju varit en darling att ha att göra med. Så på frågan "hur länge ska han vara hingst?" har svaret varit och är fortfarande "så länge han kan sköta sig som hingst". Jag säger som min veterinär gjorde om sin hund: Jag behöver bara EN anledning så ryker kulorna, EN enda ;)

Nu tror jag dagens är till större delen understimulans och överenergi.
På ängarna är det väldigt blött under snön, jag ska prova imorgon (det är typ snöstorm idag), och förra helgen när jag longerade slant han ganska rejält på gräset. Det är liksom så mjukt och blött att det 'ger sig iväg'. Han är inte någon fena på longering än (vi har provat två ggr), och det är lite diskussion ibland om huruvida man ska gå i en cirkel, eller hur stor osv, och i sådana lägen han halkade, när han tyckte han skulle göra den större eller rak och jag höll emot.

Men tänkte prova just på en äng imorgon, och se om det är lika halkigt där.

Så sadel då. Det är så rackarns knepigt när man inte kan provrida. Men jag måste ju ha nån sadel för att kunna rida in kraken. Moment 22.

Har en hemma på prov, som ligger förvånansvärt bra mot vad jag förväntat mig. Men med vissa frågetecken. Samtidigt, hur sjutton resonerar man? Ska man passa in på stallgången eller det man tror funkar under rörelse? Ska man sikta på perfekt eller nöja sig med acceptabelt och byta när man kunnat rida kreaturet lite och fått ett bättre kvitto? Osv. Hur resonerar ni andra.

Tyvärr åker ju sadeln fram så fort man spänner gjorden, och jag skulle behövt en kortare gjord, den är väl lös, men..

1939901_572282116201099_1521074184_n.jpg

1962741_572282289534415_1519235689_n.jpg

1970372_572282292867748_1211380560_n.jpg

1969182_572282306201080_653509999_n.jpg

Ja det förstår jag, min kompis hingst blev som förbytt när han fick större hage + hagsällskap och fick komma ut och röra på sig mer.
Han stegrade mycket och bet hela tiden innan..
Svårt med oskodda hästar och is eller blött gräs :( är glad över vår paddock och de fina grusvägarna som är is/snöfria nu

Märkte sen att han kunde stegra på komando

väldigt fin häst som jag saknar endel

Jo men det är nog så, jag har nämligen mött en hel del hingstar i olika stall senaste tiden då jag provjobbat på flera ställen och överlag är ju hingstarna värst, även valackerna eftersom de inte fick gå ut speciellt mkt och var mycket understimulerade som jag såg det. De försökte bita, hetsa lite osv. Upplevde inga stegringar men märkte också att de egentligen inte ville bita själva människan utan bara i något. Så när jag hanterade dem lät jag de hålla i grimskaftet själva så jag fick på grimman utan tjaffs och ställa upp de i gången utan tjaffs, mycket smidigt men det vore ju bättre om de fick gå ut mer :/

Kl. Lill fisen vilar eftersom jag tror han byter tänder, så just nu gör vi ingenting! haha känns tråkigt som om vi står stilla helt.. Usch..

Mina går ju på lösdrift, men har gått separerade i en vecka, samtidigt som underlaget i hagen i sig inte inbjuder till bus på egen hand. Han har tagit det fint ändå lillknatten, det var först när vi kom ut på nåt spännande det "kokade över". I hagen, in/ut, på stallgången (trots lång och tråkig sadelprovning etc) är han en darling.

Så jag tror det här mer sitter i understimulans än kön. Min 06a är uppväxt på lösdrift, och kastrerad tidigt (10 mån). Som tvååring kallades han en period för "häftapparaten" på grund av sin förkärlek för att stämpla tänderna i saker och ting, eller folk... Men han är, liksom den lilla, en "oral" häst. Krafsar och vevar inte så mkt med benen, men pillar med mulen, biter och drar i saker när han leker med dem etc. Sådant spelar nog in med tror jag?

(Jag brukar också ge små med kliiga tänder ett grimskaft eller något tillåtet att bita på när t ex hovslagaren är här, så kan de överslagsbita i nåt man får och slippa bannor, jmf med när de överslagsbiter i vad som är närmast, oftast folk eller folks kläder =))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar