Sv: Årgång 2011 del 5
*KL*
Efterlysning!
Sökes: Grå, trevlig ponny. Ungefär 12 händer hög. Kännetecknas av ett jämnt, godmodigt temperament, skötsamhet och kelighet.
Finnes: Grå jag-är-så-jävla-ball-så-det-finns-inte-hingst. Ungefär 14 händer hög i uppblåst tillstånd. Går företrädelsevis på 2 ben alternativ passage. Bits. Döv och med ett korttidsminne på approximalt 0,22 nanosekunder.
Pengar kan läggas emellan vid snabb bytesaffär!
----
Idag satt Wiskeys (2011ans) kulor löst. Mycket löst. Antagligen därför han i förebyggande syfte gömt båda två. Han var en darling när vi provade sadel (mer om det i eget inlägg). Jag tänkte belöna honom med en promenad. I snöstormen. Jag är en så snäll matte så det finns inte. Otack är världens lön. Första halvan av promenaden fick ägnas åt att ha allvarliga samtal (som händelsevis kan ha inkluderat fraserna "men förbannade jävla skitunge, ska du ha stryk?!" och "Det är då tur för dig att man inte kan kastrera på lördagar!") om huruvida små grå hästar går på två eller fyra ben. Jag tycker INTE om den här nya tendensen med att stegra sig stup i kvarten.
Andra halvan av promenaden ägnades åt att diskutera innebörden av värdeuttryck som "på lagom avstånd" samt "i mitt tempo". Tvist rådde om innebörden av lagom, samt vem "mitt" egentligen hänsyftade på. Jag skulle här velat skriva att efter ett tag insåg ponnyn tingens ordning och skrittade snällt bredvid mig. Det gjorde han inte. Däremot slutade han hoppa runt efter att ha halkat och ramlat platt omkull på isen. Om man skakar hela hästen lite, eller dänger den i backen typ, så tycks hjärncellerna gnuggas mot varandra och få kontakt.
Om man inte får varken stegra, hoppa runt eller gå i passage så finns för små grå balla ponnyer bara en sak kvar att göra. Bita matte. Han var VÄLDIGT billig ett tag i dag, VÄLDIGT billig. Han behöver blåsa ut sjukt mycket energi och bli TRÖTT rent fysiskt, och han behöver bli trött i knoppen. Ni läste "halkade på isen" ovan va? Det är is under lössnö. Dvs livsfarligt underlag för små barfotaponnyer. Jag ser ett moment 22 här.
Mätte honom till 124 cm. Släppte ihop med 2006an när vi kom hem, antal skor som kommer sitta kvar på06an ikväll är oklart (jag fick på tappskon han tappade i söndags igår...). Apropå 2006an - tack så jävla mycket att du lärt den lilla grå att stegra! Tack, verkligen. (De busade, och 06an - som inte är så mycket för att stå på bakbenen normalt, reste sig och hade allmänt kul. 2 meter därifrån ser man Wiskey, som en liten apa, göra precis samma sak och vara sjukt nöjd med sig själv...)