Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Förstår att flickan ville ha det tränset till han, så söt han blev i det :D

Quimero: Nämen, kan Calle tjura haha ;)

oanki: Han är ju då för snygg Magnus! :love:

KL
Med tanke på hur ridningen gick igår så bestämde jag mig för att rida 5min idag med. Men först rastade jag av hästen i skogen vilket behövdes :p Idag fanns ina morötter i fickorna utan jag gjorde så att jag red en runda på mammas ponny med shettisens ryttare och sedan fick hon vänta medan jag bytte häst. Hoppade upp och så skrittade vi upp till stallägarens hus och tillbaka. Nangjala taktade lite och ville inte hålla sig i shettisens tempo. Dessutom var stallägarens man i full färd med att såga ner småbuskar bredvid vägen, men vi överlevde honom ;) Eftersom jag red mammas ponny först som ska vara lika stor som Nangijala just nu, så upptäckte jag att Nangijala minsann biffat till sig sen första "ridningen" i december. Mammas ponny är rätt smal och Nangijala var lika bred över ryggen, om inte lite bredare. I december var det lite mer som att sitta på en staket :p Har ju sett under löspromenaderna att Nangijala har full koll på sig själv och faktiskt känns hon inte vinglig med mig på ryggen.

dsc03109_5301296688e59d832f8165ae.jpg

dsc03124_53012b409606ee14de66c43f.jpg

Haha!
dsc03133_53012c642a6b22bb1d78b3b4.jpg

Måste visa bild på Nangijalas mammas huvud. De är jättelika annars förutom att de har olika huvudformar. Det blir svårare för varje dag att se en bit bort vem som är vem. Är det mörkt/halvmörkt ute måste man nästan gå fram för att se det
dsc03115_53012a6a9606ee5b5c33ae7a.jpg

dsc03144_53012dc6e087c313f7668c02.jpg

Va bra det ser ut (trots skitvädret ;) )
Smart med grimskaftet runt halsen, det ska jag tänka på när jag vågar mig upp...O_o

Fina de är, är så fint med svart häst med lång man:d

Hittade bild på Adam när han var 1 år med vinterpäls, de blir så goa då :)
Tittut.jpg

Svarar er som kommenterat lilla Magnus =)

Tack! Ja han är en riktigt snygg häst av sportmodell och nu har han äntligen börjat få muskler över hela kroppen!:D Trodde han för evigt skulle vara en spinkig räka ;)

Han blir en perfekt "tjejhäst" då han är så lättriden =) Dock så har han mycket motor så jag kan tänka mig att han taggar till i framtiden.:p

Ser trevligt ut trots vädret.
Å inte är väl din sits så illa, tänk bara att titta upp men hur lätt är det i snöoväder :p

onaki: Det ser så enkelt och lätt ut när du rider! Magnus ser fin fin ut!

Tack =)

Ang. filmen.
Vad är det där för pajas? Snacka om att förstöra en häst på 10 min! Huvva, jag vet inte om folk tror att den där hästen är inriden nu bara för att han kan sitta kvar på den.. Den hästen kommer förmodligen aldrig tycka ridning är kul. Totalt genom svettig och flåsig, skummar mellan bakbenen. Och när han byter håll mot publiken.. kul det hade varit om hästen i panik hoppat över..

Näe man slutar aldrig förvånas över dessa amatörer :/

Slutar aldrig att förvånas:(.
Tycker det var hemskt att höra publikens glada skratt då häststackaren fick sadeln på ryggen...

Kl
Ikväll har jag haft en riktig mysstund med min häst. Borstat och kratsat hovarna i boxen och han var så tillgiven och avslappnad. Kändes skönt eftersom han varit så spänd och laddad sista tiden...

Det finns många filmer med honom så han har hunnit med en hel del hästar.
Undra vad det är för en typ. Jag fattar ju inte ett ord holländska :crazy:
Men är det så de rider in en del hästar så förstår jag varför en del importhästar inte är ridbara när de kommer hit!

Va skönt! Fortsätt så :)
Min har varit lugn att hantera i helgen men lika vild i hagen.
Å nästan varje gång han rejsar iväg drar han omkull O_o

Kul att ni är igång, härligt det låter att det gick så bra både med lastning och åkning! :)

Exoticz: Vad FIN hon är! Och så lik mamma! :love:

oanki: Jag är så imponerad av dig och dina jättefina hästar! Du rider alltid så trevligt och har så trevlig attityd och tankesätt. :bow: Han är fantastiskt fin Magnus! Inte tror man att det är samma lilla räka som du visade upp för ett par år sen inte. :love:

Quimero: Nämän, kan Calle bli tjurig? ;) :p Han ser jättefin ut! Och inte tycker då jag heller att det är nåt större fel på sitsen inte. :)

Alexandra_W: Han är så sockersöt! :love:

KL
Idag har jag kravlat mig ut igen, efter en vecka utan nån träning fick jag nog. :angel: Började med en timmas tur med ponnyn, kroppen var inte riktigt med mig och jag kände mig som en sladdrig disktrasa, ingen koll riktigt på benen och överlivet for som det ville, typ. Så det blev ingen direkt jättekvalitet på det passet. :sneaky:

Tog iaf ut Balder sen. Lade fram en lös skakel där jag alltid spänner för/ifrån. Ledde honom direkt dit, satte fast skakeln på svåra (högra) sidan och gick. I början fjantade han sig som satan och skulle INTE svänga eller gå eller nånting. Fick leda igång honom för att undvika en snurr/backning, men bara han kommit igång gick det bra. Gick en tur i skogen på ca 20-30 min. Vi var alldeles genomsvettiga båda två efter det. Han har helt galen björnpäls... I det tillståndet, dvs svettig och sen blöt efter rullning, är han plötsligt jättefin i hullet. :p
Han slappnade iaf av jättebra på slutet. I början gick han på tvären och gick som en banan hela tiden, sista biten knallade han bara på som vanligt, avslappnad med öronen framåt. :) Vi gjorde två snäva vändningar utan problem också. Första när vi vände i skogen och andra provocerade jag fram hemma. Han minns exakt hur man ska göra, kommer skakeln åt så vänder han vackert och kliver i kors med frambenen. Hoppas vi kan hålla i det här nu... Ska försöka köra honom varje dag fram till helgen så vi är igång tills vår lilla planerade intensivkurs.

Vilken tråkig film. Konstigt att folk skrattar, stackaren är ju stressad till max och rädd. Visserligen gjorde WallE liknande språng och reaktion 3.dje gången han hade sadel på sig men jag fortsatte ju att vänja honom vid att både gå med den och springa med den i omgångar inte allt på samma dag. Och jag satt verkligen inte upp på honom direkt efter de. Herregud inte konstigt hästar som kommer utifrån inte är ridbara fast de är "inridna" om de nu ridsin på detta vis :S

kl.
WallE fick prova en engelsk sadel idag, vilket var kul och han är så duktig så. Men vi håller oss fortfarande väldigt kort tid på banan, rund si sådär 3min. För jag märker att han har sin gräns och jag vill inte ta fram en värre sida så att säga x) Envis som vanligt men även med bettet så funderar på om han håller på å byter tänder eller något för så var de inte förra turen och jag har inte bytt bett ;) Så funderar på att låta honom vara lite längre.. Tvättade även hans äckligt lortiga ben idag och gud vad fin han var. 2 timmar senare vart han ner lerad på frambenen igen tack vare 12.an.... BU x)

Jag har en -11 som är efter en fullblodsmamma hon ser ut som din Lukas ,det blev bara fullblod i henne trots swb hingst som pappa.Hon vill verkligen springa :),hon tycker att kompisen( -12:a) är riktigt tråkig som undviker att springa ikapp.

Din shettis skulle helt klart passa in ;) Nangijala har ju inget vitt alls, men hnnes mamma har lite vitt på både bakbenen, men det syns ju knappt så oftast hjälper det inte att se skillnad :p De andra tre ponnyerna här är fuxar, så svarta och fuxar är visst vår grej haha! Så småningom ska Nangijala betäckas och jag ska nog undvika en svart hingst - om den inte har mycket vita tecken så man åtminstone kanske kan få något som skulle skilja ut den från de andra ;)

Om han verkar stökig i munnen skadar det nog inte med lite mer vila. :)

KL
Idag körde vi på upprepning jag och Balder. I början försökte han bestämt hävda att han inte kom ihåg nånting, att han drömt mardrömmar om den livsfarliga hästätande tvärdöda pinnen som släpade efter honom. Han sprang rakt åt sidan, lyssnade inte ett skit när jag försökte svänga och bara ignorerade allt totalt. :banghead: Till slut blev jag riktigt förbannad, och vips så visste han ju precis hur man gjorde och han knallade på hur fint som helst. :meh:

Gick lite längre än igår så vi fick en snälla sväng tillbaka, han gick jättebra hela tiden, även om det går lite för fort för min smak, jag vill inte gärna bli hängandes i tömmen men så fort jag ger minsta eftergift så ångar han iväg som ett expresståg i 190 knyck så jag inte har en chans att hinna med. :cautious: Han vände jättefint och knallade på bra hemåt, men då kom såklart en skoter farandes efter oss och han blev rädd. Skoterföraren stannade kanske 20 m bort och väntade tills jag kopplat ifrån skakeln och fått ordning på grejerna - men då vände han och körde åt ett annat håll!? Jaha!? Tack för den liksom!? Suck... på med allt igen och sen gå hem. Gick en extra runda hemma igen för att provocera i en tajt sväng, han larvade sig första gången så det fick bli ett försök till, då skötte han sig och vi avslutade.

Över lag duktig, men ganska dryg, häst. Vi var lika genomsvettiga båda två.

IMG_20140218_132829_zps8bip5f5f.jpg

kl

Min som alltid varit snäll som ett lamm och inte nåt hingstig har visst vaknat till liv nu på sitt nya stall. Hände väl nåt med hormonerna iom flytten :meh:
Trots hingsttendenser går de framåt med inridningen och han ska nu vara sutten på :D Har inte fått något bildbevis än men jag kommer att dela här så snart jag kan!

Bild från i somras om ni glömt hur han ser ut :) han är dock mer krallig i dagsläget.
IMAG1485_zpsd6df13f2.jpg

e Radisson - Landlord (jag trodde jag skulle få en vit smäcker häst, mamman har mkt xx i sig - jag fick en köttbulle :D)

Kl

Läser här nästan varje dag men typ aldrig uppdaterat. Tycker alla verkar vara superduktiga med sina små hästar!
Med mina två gotlandsruss går det bra. Planen är att de ska bli ponnytravare och förhoppningsvis kunna starta i sommar/höst.

Med Dussi går allting super bra. Hon är inkörd och körs regelbundet och sköter sig jättefint. I helgen fick även min syrra prova sitta lite på henne utan minsta problem. Planerar dock inte att dom ska ridas in nu utan mest att de ska lära sig att ha någon på ryggen.
20140215_140600_lls_53020142e087c31cfd6fc7bc.jpg

20140201_124637_52f00f3688e59dbee58d76cd.jpg

Med Genova har det gått lite trögare. Varit lite tjaffsig i munnen men var i princip inkörd i början på hösten. Sen fick vi tyvärr ett ordentligt bakslag med vagnen och vi tränar nu med lösa skacklar och hon sköter sig bra så snart är det dags med vagn igen.
img_5765_52dd369488e59dae9c899af5.jpg

Var in till veterinären igår för munkoll och vaccinering. Båda hade 2 vargtänder var som nu är dragna. Förhoppningsvis därför Genova varit lite orolig i munnen

Roligt att läsa om allas fina hästar, stora som små! Det är den stora variationen härinne, i samklang med den trevliga tonen, som gör detta till en av Bukes klart bästa trådar. :)

kl:
Idag har min lilla medis fått trava alldeles själv på Calle i paddan. Han skötte sig strålande!! (Hon med! Underbar liten tjej på 13 år, som bara är sååååååå duktig!) Väl inne i stallet blev det lite mer trickträning. Han blir bara säkrare och säkrare :)
http://www.youtube.com/watch?v=7VHWJunoj24&feature=youtu.be

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar