Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

*KL*

Imorgon bitti lastar vi min Sir Oldenburg-avkomma och åker till Husaby Hästklinik...får vi se vad han har ställt till med, samt röntgar honom.

Mitt russin född 11 är ett as att köra men har skött insittningen som ett proffs.

Fodervärden klurar på körningen...

Va kul! Skönt och se att du kan lära honom utan att hålla fast i ena framhoven också :)

--

Jag hade en kompis ute som red Nasse i förrgår och det gick jättebra! Hon travade tillomed barbacka på honom nått varv (jag vet att det inte är optimalt men 2 varv men en tjej som väger ca 55kg och är balanserad tror jag han klarar av)

Frågan är hur han kommer reagera med någon som väger mer än jag? ca 20kg mer?
Min syster vill väldigt gärna skritta nått varv på honom men hon är både större än jag, osäker och har dålig balans :crazy: kanske dumt o chansa?
Svårt att säga nej till henne bara.....

Vikten är inget jag skulle bekymra mig om för en kortare sväng.

Men dålig balans och osäker är en olämplig kombo på en unghäst.

kl

Vad roligt det är att läsa om alla 11or i olika strl och utföranden :p

Kul också att det är fler som numer sitter på sina (då känner jag mig inte liiiiika före :D )

Vimsan, tycker filmen med plaststolarna är väldigt gullig. Flera av våra blinkar ju inte när de blir omkörda av en traktor med harv, ett rådjur studsar ut rakt framför dem osv...
MEN En ensilagebal som står två meter till vänster om där den brukar KAN man bara inte tolerera... O_o :D

Lite småutförlig lägesrapport på allihop då.

Bonnie
Vintervilar efter en klart godkänd säsong som tvååring. Vi väntar på första vinsten, men har känslan av att hon tar den relativt enkelt någon gång till våren (Hon var trots allt trea i SM och slagen av två mycket vassa hästar, som dessutom är hingstar/Valacker). Under vilan gör hon inte mer än går i skrittmaskin och hage.
http://stallmalmborg.se/bilder/X2013-06-29 (4).JPG

Lukas
Lyckades komma lös efter träning förra helgen, skenade in i stallet och gick omkull :nailbiting: Han verkar efter koll av vet och kiropraktor klarat sig med några "blåmärken" och har blivit OK:ad för lättare träning.
Tror mkt på även honom inför treårssäsongen, då han (som jag tidigare nämnt) har en heeeelt fantastisk aktion.
Lukas är den bruna
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-18 (2).JPG
Efter träning... han trivs i sin "superhjälte-mössa"
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-18 (3).JPG

Archie
Startade i söndags med en tredjeplats som resultat. Vi är jättenöjda med honom då han dels egentligen ska ha längre distans och en "annan bana" ( dvs underlaget var inte det som han går bäst på, sådant växlar med väder) och dels gick han mot några riktigt bra hästar. DESSUTOM visade han lite orutin genom att inte byta galopp under hela loppet :banghead:
Förklaring: Täbys tävlingar går i vänstervarv, vi vill att hästarna går i högergalopp på långsidor och vänstergalopp i svängarna. Byter de inte galopp under loppet ser man att de saknar den där extraväxeln gentemot de som gör det. JOckeyn var mer än nöjd med honom och sa ganska snabbt att hade han bytt galopp hade han definitivt varit tvåa, kanske tillochmed bättre.

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-16 (1).jpg

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-16 (3).jpg

Milly
Innan vi fick henne från England hade ju hon startat på lite mer än vad vi brukar starta tvååringar. Nu vintervilar även hon, vilket passar bra då kiropraktorn såg förra veckan att hon växlar tänder.
Hon har ju haft rätt så tjock vinterpäls (för att vara fullblod i träning), men nu börjar den släppa i ansiktet :rofl:
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1896799_474189426037824_2011936152_n.jpg

Bosse Rikshästen
Gick igår det första snabbjobbet sedan han kom till oss (alltså inte sitt första någonsin). Han såg fantastiskt fin ut och det är verkligen kul!
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-18 (5).JPG
(Bosse närmast kameran)

Nanook
Nanook har ju vuxit och vilat, satts igång, blivit förkyld, vuxit osv... Det syntes rätt tidigt på henne att hon nog skulle bli "sen" (dvs. att hon inte ens skulle kvala som tvååring). Nu har hon förbättrat sig och verkligen blivit på hugget de senaste veckorna och Oj vad kul det är att se.
Hon gick sitt första snabbjobb någonsin igår med Bosse och de gick på en mycket vass tid, trots att de var väl i hand på ryttarna och nästan ville gå ännu fortare.
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-18 (4).JPG
(Ja, Nanook är ju den grå :p )

Ivy
Skadade ju ögat i sin första start, stackaren. Efter intensiv behandling och mycket kärlek verkar det dock inte ha lämnat några men alls.
Ivy startar igen på söndag och hon ser jättefin ut i träning.
Kiropraktorn kände igenom henne förra veckan och han gillar verkligen modellen på henne. Hon var dock lite skeptisk till honom först (Hon är ALLTID skeptisk så fort man är två personer som ska göra något med henne, hon tycker det räcker med en...) Vår kiro. är dock fantastisk och gav henne kommentaren "Du må vara en fuxig fullblodstjej... men jag är västerbottning, så vi kan stå här och mäta tålamod hela dagen om det ska vara så" :rofl:

http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-18 (6).JPG
(Ivy är den med stjärn)
http://stallmalmborg.se/bilder/2014-02-18 (7).JPG
(Ivy närmast kameran)

Oj vad långt det blev... :eek:

Vikten är inget jag skulle bekymra mig om för en kortare sväng.

Men dålig balans och osäker är en olämplig kombo på en unghäst.

Jo, det skulle va tråkigt för både syster och häst om det hände något.
Hon får vänta lite

supercassie
Kul med updatering! Visste inte att de bytte galopp, men Archie är en favorit :)
Hur är det med dig efter avramlingen då?

Senast ändrad:

Ja dessa fåniga hästar :D
Fina kort som vanligt och du skriver så intressant varje gång också.
Det känns nästan som man är med emellanåt.

Vi tog en tur i skogen idag. Samma runda som vi gick i lördags.
Gjorde likadant men denna gången hade han sadel och ryttare på sig ;)

1900152_431310650305493_2009485309_n.jpg

1011033_431310653638826_1725591591_n.jpg

Han var döcool idag. Inga skutt eller hopp, nä mer åt det slöa hållet.
Vi försökte trava lite på hemvägen och tre fyra steg fick vi nog till, inte mer.
Han tyckte det var konstigt att någon höll fast i bettet (även om ryttaren höll jättelöst) Han är inte helt bekväm med det än.
I morgon är planen att köra honom till en paddock och är han lugn där, sitta upp och gå några varv.

:)

Ja, man vill ju inte slita ut dem på en och samma galopp hela tiden.

Med mig är det bra, inga men efter avramlingen.

Jag har fått min remiss till GBP beviljad så vid den här tiden nästa år sitter jag nog på min elva också :D (Connemaran då).

Vilken söt bild :D

Vimsan: Skönt att det är åt det slöa hållet och inte tvärtom iallafall ;)

supercassie: Långt, men jätteintressant :) visste inte heller det om galoppen, känner att jag måste kika efter det nästa gång jag ser galopp på tv ;)

Idag hade min syster precis ridit och höll på att mocka när jag kom till stallet. Perfekt tänkte jag och försökte varva henne till att hjälpa mig 5min så att jag kunde rida Nangijala. "Måååååste jag...?" fick jag till svar :meh: Fick inte henne att hjälpa mig förrän jag sa att jag väl isåfall kunde skritta med henne en bit hemåt om hon orkade leda sig cykel den biten. Jag longerade Nangijala en stund innan jag satt upp. Hon har inte gjort något igår så trodde hon kunde vara pigg. Jodå, hon bjöd på full rodeo :grin: Min syster bara flinade och tyckte nog att jag var lite halvgalen som ändå skulle rida idag haha. Men jag hoppade upp och vi skrittade iväg. Nangijala skötte sig perfekt men ville hålla ett raskt tempo som gränsade till att takta. Vi gick väl sisådär 7 min och gick även förbi två kvinnor som var på väg åt samma håll, men de brydde hon sig inte om. Sen hoppade jag av och ledde hem henne igen, men då vart hästen lite missnöjd för hon ville gå längre :p

Gastric ByPass.

Behöver gå ner ungefär 50% av min nuvarande kroppsvikt.

Speciellt om jag ska rida ponny :D

*kl*

Red ut på Ai-chan idag. Testade be om galopp idag och 2 gånger tog hon den :) Hagkompisen agerade barnponny idag så stallkompisen gick och ledde honom. Så red ifrån dom en bit och vände och tänkte att det skulle funka som draghjälp till galoppen. Tji fick jag. När jag red ifrån dom sprang hon på bra medan mot dom så var det väldigt motigt och inte alls kul :p Är ju bra att hon inte har några problem med att rida ifrån de andra iaf. Idag var även första gången jag testade rida henne med bett, vilket gick helt okey.

DSC_7094.jpg

Jag äääälskar vår kiropraktor, han lyssnar helst på den som rider hästen mest, sen på skötaren och sist på tränaren.

Bonnie är liten och ettrig (och var jobbig som liten.. jag har varit med och ridit in henne och alla våra 11or, men när det gällde galopp på banan...när tränaren frågade "vill du inte prova henne?" sa jag bara "nej, jag klarar mig" men hon ÄR fin, bara inte min typ av häst...

Har ni varit med om ögonblicket när man tänker "Nej, på den hästen blir jag en dålig ryttare"? Jag har känt det ett par gånger och aldrig gått emot den känslan...

Senast ändrad:

Gastric ByPass.

Behöver gå ner ungefär 50% av min nuvarande kroppsvikt.

Speciellt om jag ska rida ponny :D

50% !? :eek:

(Tänker att jag sett bilder på dig och inte alls tänkt dig som så stor)
Oavsett, lycka till med operationen, du klarar allt efter op. galant , det är jag övertygad om.

Ta inte det som jag skriver som illa ment, för det är det verkligen inte

det du kommer (borde iaf, om hästarna gör rätt)se är att de strax efter sista sväng, dvs rakt in på upploppet bör byta galopp till höger. och då "växlar" de oftast upp/piggnar till.

Jag är liksom jämntjock. Och ffa finns inte så mkt bilder från sista året då jag lagt på mig över 20kg.

Och tar verkligen inte illa upp :D

*kl

Byter ev jobbschema nästa vecka till mån-fre så jag kan vara med på en massa roliga aktiviteter med connemaran, utan krångel. Mer löshoppning t ex!

KL

Min stackars 2011a är så understimulerad att han bokstavligen gick på bakbenen in från hagen. På slakt grimskaft, men det pyyyser ur öronen på honom. Sen stod han som ett ljus för hovslagaren, gick i passage ut till hagen och såg myyycket snopen ut att det inte blev mer.

Hoppas verkligen att dagens snö inte blir is, så jag dels kan löshoppa på söndag, och dels kan aktivera knatten i helgen. Han behöver det!
Han är ju understimulerad dels för tidsbrist och is gjort att det varit klent med aktiverandet, och sen har han gått själv i en vecka med eftersom stora herrn drog av sig en sko.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 022
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar