Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Ja men precis, det har ju mycket med underlaget att göra nu med. Min 12.a var helt tokig när jag gick ut med honom, men eftersom han får springa lös så sprang han av sig ganska bra på 3 st olika promenader och sedan var överskottet borta och han blev from igen som det lilla lamm han är :) Han är väldigt pillig med munnen med och under denna perioden naffsade han även till, men jag är rätt hård med det så han fick en tillsägelse och sedan var det nog, men jag upplever att hingstar är ju mer bitiga för övrigt eller har lättare till det så kan tänka mig att din lille bara varit överladdad lix, trotts lösdrift så vill de ju inte leka om de är rädda för underlaget.

Jag upplever att hingstar avreagerar sig större än valacker då de är understimulerade iaf, det är så jag ser det. Sedan kan de vara lika understimulerade men det märks inte lika tydligt. Vilket jag tycker ändå är bra för då kan man ju tidigare göra något åt saken ^^

*kl*

Idag har jag riskerat livet :o Då Ai-chan blivit så tjock har jag köpt en barbackapad att rida i tills hon tappar lite i vikt då sadeln inte ligger optimalt nu längre. Så gav mig ut i regn på vår nya barbackapad och repgrimma ihop med kompisen. Första halvan var allt livsfarligt, Ai-chan som aldrig fjollar sig ute ska självklart göra det den dag man rider barbacka :p Men efter lite trav och en galopp så tänker hon mer fram än på allt runt om. Sedan kom vi till sista backen vi brukar låta de galoppera på som är perfekt att träna fattning på då hon tycker det är kul upp för den. Kompisen tyckte att vi skulle ta dem en och en uppför så hon red iväg först. Vilket inte Ai-chan alls gillade och satte av i fullfart efter... och få stopp på en häst i full galopp barbacka och endast i grimma är inte det lättaste. Men så fort vi var ikapp lyckades jag få stopp på henne och hon var väldigt nöjd och mina ben var som gele. Så ska vi göra så fler gånger så vill jag nog att vi är först... eller att jag iaf rider henne med sadel XD Men vi överlevde bägge :D

HAHAHA, helt underbar text alltså :D det där med överskottsenergi är lagom kul, men fördelen är att det isåfall lugnar sig när de fått röra på sig ett par dagar :)

Det där med sadeln har jag funderat mycket på med. Jag vill ju ha en som passar så bra som möjligt till Nangijala, men samtidigt förändrar de sig så mycket i kroppen att det känns onödigt att åka till sadelprovare för att hitta en perfekt, som bara kanske sitter bra i några månader. Just nu är hon ungefär lika stor/bred som min mammas maxade c-ponny så jag använder den sadeln när jag rider. Det sitter rätt bra tycker jag, men den glider lätt fram i med att hon är högre bak och inte har nån vidare manke. Min tanke är att det nog kommer passa till i höst/vinter och att jag då åker och skaffar en särskilt till henne. Skulle hon växa ur c-ponnyns sadel borde hennes mors sadel passa, alternativt en syntetsadel som bara hänger här :)

KL
Mamma gick med mig idag när jag skrittade Nangijala till grannen och tillbaka :) På hemvägen taktade hon lite och gick sedan över i trav. Först tänkte jag bromsa, men så bara hängde jag på för att se vad som hände. Hon travade så glatt och jag hann rida några meter innan jag insåg att jag glömde rida lätt :laugh: Nangijala har nämnligen ärvt sin mammas trav helt och den är sådär flytande mjuk trav som är lika lätt att sitta i som när en islandshäst töltar. Så jag "märkte" inte riktigt att vi travade eftersom det knappt var någon skillnad från skritten :p Hon kommer bli en jättemysig häst att rida barbacka på, men egentligen har jag velat ha en skarpare trav (eller vad säger man haha?), för jag har alltid tyckt att Madickens trav är för äckligt mjuk. Som att sitta på en stol som gungar lite lätt åt sidorna :p

Alexandra W: Tack för dagens skratt :bow: Det blir nog folk av lille Whiskey?
så småningom

när jag red härondagen med en champinjockey fick jag kommentaren " you´re a good rider, you keep controll, and you dont push the horse too much"

skönt att höra att man inte är helt värdelös'

Haha, jag läste champinjon-jockey. :laugh: Kul att få höra det av någon så duktig! :)

Alexandra: Tack för gårdagens goda skratt. :D Inte lätt för små grå ponnyer att hålla sig på mattan inte. ;)

Kl
Igår hade vi typ snöstorm så grabbarna var dyngsura, hade inte lust att lägga några prylar på på deras blöta kalla ryggar så de fick vara. Idag ska vi åka med Balder på träning. Fick lugnande ord av min kompis karl. Vi diskuterade i telefon vad jag skulle ha med mig, hon undrade om jag kunde ta med min lösa skakel så kunde vi börja med den. Då hörde jag hennes gubbe i bakgrunden "en skakel? Vi skulle väl köra honom?" Jodå, höll hon med men vi kanske ska ta ett steg i taget... "äh, han är ju körd förut, kom hit med hästen så ska jag köra." :angel: :D Jag blev ganska lättad, han är duktig på att köra, är körprovsdomare och har kört flera prov med sina hästar och fått full pott eller strax under.

Så jag återkommer väl med kanske lite bilder och resultat...

Lycka till på körkursen! Skönt när man någon gång kan förlita sig på någon annans kunskap. Går säkert bra!

Alexandra: jag såg framför mig hur ditt lilla frö höll på. Ja ibland är de billiga.

Kl
Jag pysslade med min lille kille på gången igår kväll och han stod som ett ljus. Flyttade inte en fot om jag inte bad om det... Kändes faktiskt som ett framsteg :).

*KL*

Då har jag med suttit upp. Min vana trogen så mitt ute i skogen och helt solo, bara jag och ponnyn. Mina hästars vana trogen (jag har ridit in alla mina så, även om jag inte rekommenderar andra att ta efter det) så rörde han knappt ett öra. Lite brydd bara hur han nu skulle kunna vara bredvid (vi har hamrat in det) om jag var uppepå. Men skrittade glatt på efter en smackning. Red kanske 25 meter, satt av promenerade en stund och sen så satt jag upp igen och red en bit och upprepade sen en tredje gång.

Det är så enkelt med ponnyer. Han har aldrig hängts på, inte ens haft hängande stigbyglar förrän idag osv. Men klart matte ska sitta däruppe liksom :love:

Liiiten kändes han men det var jag ju beredd på, men kändes som jag hade fötterna vid knäna på honom (vilket jag inte hade).

10 min longering och den där balla hingsten var helt borta, min vanliga, snälla hund, förlåt ponny, var tillbaka idag =)

Nu måste jag "bara" försöka bestämma om jag ska behålla sadeln eller ej... :S

Åh vad rolig! Duktig hund, ehurm, ponny! :D

Kl
Här har det också gått bra idag! Lastade på under minuten, duktig kille! Framme provade vi först sele, konstaterade att han grovat på sig jättemycket och numera passar i en riktig stor sele! :D Han var jätteduktig, helt nytt ställe för honom men han stod jättesnällt och väntade när vi bökade med selar. Till sist hittade vi en sele som passade bra!

IMG_20140222_111018_zpsxvok3wsz.jpg

Sen gick vi ut. Tömkörde en stund för att tilltänkta kusken skulle få känna på honom, han var spänd och tittade sig storögt omkring på allt, inte så konstigt. Dessutom tordes ju kusken kräva lite och det var han ju tvungen att testa emot hela tiden i början. Efter en stund kopplade vi på ett par skaklar och fortsatte. Han spände sig ordentligt och hoppade iväg och hade sig i början. Guld värt att ha så lugna och vana människor runt! :love: Så vi bara ignorerade och fortsatte, han var kanske inte helt avslappnad, men duktig ändå! Sen fick han vila en timme när vi åt lunch. Duktig häst stod snällt i spilta.

_20140222_121101_zpshcnauwjo.jpg

Efter lunch kopplade vi på skarvarna direkt, mycket lugnare från start! Traskade upp till skogen, tittade på en skoter, gick lite kringelkrokar på en vändplan och plötsligt styrde kusken rakt ut i skogen! :o Och då kom lille grabben till sitt rätta element! :love: Plötsligt kunde han både stoppa, gå fram och svänga hur enkelt som helst! Nån gång när skaklarna tog i benen hoppade han undan men efter ett tag klev han på såååå fint och avslappnat med öronen framåt! :love:

DSC_000001-3_zps0hmuzr7a.jpg

Gick massa svängar bland träden och sen vände vi hemåt, när han skulle ut på vägen fjantade han sig igen och tjurade ihop och spände sig, sköt iväg och hade sig. Återigen helt underbart med de människorna omkring! På hemvägen ställde och böjde vi lite vilket var jobbigt jobbigt. Han var helt dyngsur i svett när vi var klara. :p Han lekte dressyrhäst och hade en massa stiligt bensprattel för sig. Typ spansk skritt. Onödigt...

Så nu är jag hemma en stund och ska motionera de andra två, sen åker jag tillbaka för en vända till!

Härligt! Och guld värt med hjälp - särskilt när hjälpen är sådär rutinerad att de tycks vara helt i avsaknad av nerver =)

Härligt med framsteg!

Kl
Min grabb har blivit vaccinerad idag och skötte sig utmärkt!
Smidigt när veterinären äger stallet.... ;)

ÅÅåå vad härligt att det gått så bra ändå, jätte kul ju och guld värt som sagt med de som verkligen är erfarna! Samt så känner jag igen de blå overallerna, då jag har en likadan här hemma. Mycket vackert med en så starkt blå färg! :D haha

Ja det är jag som går i mysbyxor och jacka, den vanliga outfiten, och ser allmänt bortkommen ut. ;)

KL
Jaha, herr Balder lyckades totalt mosa min lilla hoppfulla segerkänsla på kvällspasset. Maken till tossig idiot till häst har jag nog knappt träffat... :( Han är så nöjd och glad så länge han får gå i sitt tempo, rakt fram dit han vill. Men minsta lilla man vill välja åt honom blir han så arg och frustrerad så han vet inte vart han ska ta vägen... Det blir mer och mer tydligt att han inte är ett dugg rädd för nån utrustning, han är bara tjurigare och envisare än en åsna...
På ett sätt är jag glad att han visade upp den här sidan idag. Sin allra värsta. Så att mina kompisar fick se vad jag faktiskt menar. Jag reder inte ut det, jag klarar inte av det, jag blir rädd. Hästfan (ja, ursäkta uttrycket, men just då var han påväg till Delsbo) vägrade lyssna på nånting. Sa vi framåt stod han still och slängde med huvud och framben åt alla håll. Han stampar inte lite otåligt utan han slänger upp frambenen så högt han kan i en jävla fart, spansk skritt - släng dig i väggen! Balder har uppfunnit nåt värre. Så fnyser han och riktigt skriker ut hur förbannad han är för att han inte får som han vill. Det enda vi egentligen försökte få honom att göra, var att gå lugnt och sansat, stå still i halten, dra igång lugnt och vid nåt tillfälle gå lite slalom över vägen... Han svarade med att ställa sig rätt upp. :arghh: Hade han ställt sig tre cm till hade han farit baklänges, så högt stod han. Och vevade med frambenen allt vad han kunde. Länge. Helt still. Helt i balans. När han insåg att det inte funkade, mer än att jag och min kompis inte kunde hålla kvar utan hoppade undan, så landade han och laddade iväg, hoppade, stannade, hoppade, stannade. Kusken gav sig inte, hästen blev tokarg. Då kunde man ju kanske tro att han tänkte ge sig, icke. Han tänkte inte alls gå som vi ville. Vi bytte så att tjejen körde, funkade inte ändå. Han ville inte alls. Jag tog över tömmarna - förbannad som få - och då kunde han gå både åttor och stå still. Men grejen är att jag knappt törs ta i honom, för då flippar han. Så sista biten hem blev i princip lång töm för att inte behöva bråka det sista. Det var typ en halvtimmes bråk. :(

Efteråt såg han ut såhär, genomsvettig, men väldigt nöjd med sig själv. As.

IMG_20140222_183147_zpsv8tkkmib.jpg

Nej, jag vet att han inte är varken nån åsna eller nåt as, och jag kommer inte skicka honom till Delsbo, men jag är så jävla less på honom så jag bara orkar inte med... Imorrn ska vi ut igen, så många gånger vi hinner med. Vi ska prova ett annat bett och se om det funkar bättre. Ja, just nu känner jag mig totalt värdelös, uppochnervänd på botten i en hink. Skit.

Beklagar verkligen och lider med dig. Skrälle till häst!

Har han visat de där tendenserna i annan hantering, att lacka ur vid krav?
Är det viktigt att han blir inkörd eller skulle du vara nöjd om han var ridhäst?
Jag skulle nog allvarligt fundera på att släppa det här med körning. Endera helt eller åtminstone ett bra tag. Och sikta på ridningen.

Han har alltid varit trotsig och testat gränserna. En gång när han skulle verkas och var otålig ställde jag mig framför och höll på var sida om grimman, när han då inte kunde flippa med huvudet så langade han iväg en hov precis som idag, som träffade mitt i grenen på mig. Hovis kommentar: "Tur du inte är kille..." :banghead: Sen har jag ännu inte lyckats få ur honom det här med att nypas och bitas. Han är en riktig jävel på att tjuvnypas. Och han vet sååå väl att han inte får, för så fort han nypt så är han flera meter bort så man har inte en suck att ge igen. Idag blev det ju dessutom väldigt tydligt att han skiter ganska blankt i tillsägelser. Kusken gick på honom rätt hårt ett par gånger och han bara repade nytt mod och försökte igen...

Jag köpte honom för att kunna köra med, det är så himla roligt! Bästa farbror nordis lärde mig att tycka om det. När jag kört honom hemma har jag fokuserat på att få honom avslappnad, och alltså mångt och mycket låtit honom skritta på rakt fram i friskt tempo, eftersom att han då har roligt och inte tänker på grejerna han har omkring sig. Jag har kort sagt inte riktigt ställt så värst stora krav på honom... Lite för mycket "bebistänk" kanske. Men jag är varken tillräckligt tuff, stark eller duktig för att ta ynglingen igenom detta, framför allt så törs jag inte. Så jag kommer lägga allt vad körning heter åt sidan på hemmaplan. Med facit i hand skulle jag köpt en färdig, vuxen häst som jag bara kunnat ha roligt med. Usch vad jag saknar Koronn och Prinsen... :cry:

Grejen nu är jag ju försökt lämna bort honom. Jag har kollat runt men inte fått napp, men jag är tyvärr inte särskilt rik så jag kan inte köra iväg honom långt och länge. När jag sagt det till mina kompisar som han är hos nu så har jag ju bara fått till svar att jag är fånig, att det inte är nåt fel på hästen och att det bara är att bita ihop. Så jag är glad att han visat den här djävulssidan nu ikväll...

Pratade med en vän ikväll och bara öste ur mig, grät ögonen ur mig och snörvlade väl så hon knappt hörde vad jag sa. Men hon är helt underbar, också väldigt erfaren hästmänniska med förflutet bland annat med flera år inom travet. Hon sa också det jag tänkt, "strunta i körningen, rid in honom, försök ha kul med nånting som ni båda kan göra tillsammans, också tar du körningen när du har möjlighet att få hjälp. Till sommaren kommer du hit med honom så kan jag köra in honom för rockard åt dig." Hon har tyvärr inte plats nu, annars hade han stått där direkt efter vår lilla olycka...

Tycker (fast det framgick nog redan mellan raderna i mitt förra inlägg ;)) att du ska lyssna på kompisens råd. Rid in honom och sikta på det. Ha roligt tillsammans! Och ta tag i körningen igen sen någon gång.

En hel del kan falla på plats med ålder bara. Min äldre var rätt jävla obstinat i inridningen i början. Kunde inte svänga (kunde han visst eg), blev skitarg om han inte fick gå åt vilket håll han ville osv. Jag tog igenom, berömde och allt bra. Nästa dag fan i mig på noll. Jag började allvarligt fundera på om han var förståndshandikappad. På riktigt alltså.

Sen var han ju tyvärr konvalescent läääänge. När han blev det hade han typ skrittats under ryttare och provat trava en liten bit. När jag efter konv återupptog/red in på nytt så POFF - alla bitar på plats. Var bara att tuta och köra. Löjligt enkel.

Så antar att även fast han inte upplevde som sen, valpig, omogen eller något - så han var nog inte färdig mentalt. Eller så var han inte färdig att inordna sig. Vad vet jag. Men under det där året hände nåt. :)

Förstår din frustration..skrutt häst.Sköna att du i alla fall hade massa hjälp
Tycker åxå du ska ta ridning ett tag..du kanske kommer åt honom lättare och han blir mer lyhörd för att du vill och menar..
Vi körde i vår tävlingsponny på 2 dagar..
tror det breodde väldigt mycke på att hon visste att vi bestämde och inte skulle hitta på något farligt.Och hon litade fullt på oss.
Ni behöver nog göra upp om vem som verkligen bestämmer.
Å det är ju inte lille Balderbus..

Kl

Liten snabb uppdatering från oss. Fia har gått ett par gånger med ryttare, och igår fick hon följa med utan ledare ut i skogen.
Min äldre häst däremot är ju inte den perfekta följehästen om man säger så, hon ska nämligen stanna och försöka vända så snart hon känner för det.
Fia är däremot väldigt lugn och går på trots att Livonija vänder och vill gå hem..

Vi träffade senare på en granne som vi kunde följa en bit på vägen, perfekt. Mötte både bilar, b-korts lastbilar och en traktor. Red utanför Fia, och hon rörde knappt ett öra när dom passerade :)
Imorgon ska hon ut igen, sen blir det löshoppning på onsdag och efter det nån veckas uppehåll igen.
För tillfället har hon gått varannan vecka 3-4 dagar i blandat promenad/löshoppning/ tur i skogen med ryttare i skritt och trav och sen ledigt till helgen därpå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 023
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 029
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar