Årgång 2011 del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Årgång 2011 del 5

Men vad duktig han är! Han ser inte alls lika liten ut på film, eller så är du mycket mindre än vad man fått för sig när du skriver. Jag tycker inte alls att du ser på tok för stor ut, såklart lång, men inte FÖR lång. :).

Han är ~124 cm. Jag är 158 cm. Och kände mig jääättelång. Dock idag kändes inte benen så farligt långa men däremot överkroppen, igår kändes benen lååånga. Hade ju olika sadel mellan dagarna och den bomlösa jag hade idag bygger en hel del på höjden. Så "upp" kommer benen, men så även överkroppen.

Men så fasligt för lång att han inte får stå ut känner jag mig icke. Men det läskiga med de små är att det finns ju för sjutton ingen hals (och då HAR han ändå rejält med hals för att vara en plutt).

Däremot vill jag gärna gå ner lite i vikt tills det är dags för något mer seriöst. Han verkar inte bry sig ALLS om vikten heller (jag väger ca 50 kg, brukar ligga mellan 48 - 50 kg, sen tillkommer ju utrustningen med)

Men liten duktig ponny. Det var TYDLIGT att han idag helt fattat poängen med att matte skulle kräla upp, och bära matte inga problem, så dags för lektion två - springa med matte. Vi måste tala lite om hastigheten i utbildningsskalan, måste vi.. Ffa måste vi prata lite kring konceptet springa innan man kan svänga och stanna :cautious:

Det syns nog inte på filmen, men han har en grimma under tränset, och tyglarna sitter i både sidoringarna på grimman och bettet. Dvs jag får lite bett och mycket grimma/tryck över nosen när jag tar. Därav de lite "yviga" tygeltagen. Han tycker INTE om när man tar i bettet, och försöker då skaka på huvudet och "få bort skiten", samtidigt som det idag i bara grimma var lite väl dåliga bromsar. Ska se vad han kan tänkas säga om ett hack.

HÄRLIGT med ett genombrott idag. Kan det delvis bero på att han var ordentligt avrastad tror du? I så fall kan det kanske vara en bra ide att verkligen se till han fått jobba ordentligt fysiskt innan nästa gång?

Alexandra_W: Sjukt söt ponny du har :love:

*KL*

Idag fick jag hjälp av min mamma och hoppade upp på Ami igen. Andra gången vi skrittar i lina. Hon är en speciell liten dam med mycket att säga till om, vill gärna bestämma själv, så vi tar det lugnt med henne.

1653956_756555257688274_674399046_n.jpg

1653862_756555254354941_824842916_n.jpg

1798622_756555251021608_1518293503_n.jpg

1613766_756555261021607_1761815073_n.jpg

Vad söt han är! Du ser ju inte alls särskilt stor ut :D

KL
Så här såg jag och Nangijala ut idag!
1939890_10201703969102068_520167098_n.jpg

Ser hur stabil ut som helst din =)

Som sagt sadeln bygger rejält över hästen, vilket gör att det luras lite. Men jag är som sagt bara 158 cm och med korta ben, så även om de med en annan sadel kommer hänga lite längre ner mina fossingar, så akut extremlång kommer jag ju aldrig se ut på honom.

Åh vilken fin bild! Ren glädje där uppe! :love:

Alexandra: 50 kg är väl ingenting, inte behöver du banta för det heller! Han överlever garanterat. :) Ang Balder så tror jag att det helt enkelt blev för mycket för honom igår kväll. Det hann bli mörkt, han hade bara gått ute nån timme på morgonen hemma och sen varit på helt nytt ställe och ställts inför helt nya krav. Det blev nog lite kombinerat trots och kortslutning. Eller, en stor dos trots, och lite kortslutning. För igår kväll var han verkligen överjävlig. Idag var han väldigt mycket lugnare på många plan. Vi diskuterade det jag och min kompis när vi tittade på när hennes sambo körde, Balder accepterade liksom hela situationen på ett helt annat sätt, han sänkte huvudet och koncentrerade sig mycket mer idag. Det var som om han mognat ett år över en natt. Han kommer garanterat fortsätta testa och bossa även i fortsättningen. Men jag är tuffare från ryggen. Han börjar alltid med att stanna och backa, fäkta med frambenen, studsa och lätta innan han reser sig, så jag är inte orolig för det. Protester kommer det garanterat komma, men vi ska mest ut och tuffa i skogen och snurra runt en massa träd, gå runt på stigar och svänga och titta. :)

Nu har jag fått över filmen, den ska bara laddas upp också. :)

Tycker det ser jätte trevligt ut ju! Men visst syns det att han har ett visst humör ;)

Kl.
Min bajs WallE och Cash har lekt som tokar hela dagen så när jag kollade dem för andra gången idag så hade WallE stuckit sig på något på knät, var torrt med lite blod men så var knät jätte svullet :S Tog in honom i grimskaft eftersom jag skulle hämta den andra hästen och han har inte grimma på sig i hagen, men han gick så snällt med in i stallet ändå. Tvättade och gjorde rent så man kunde se lite, såg inte ut som om det gått in i själva leden iaf då ingen vätska rann ur såret eller hade runnit mer än lite blod. Kände igenom honom och han verkade inte ha ont då man klämde och hade sig. Han haltade heller varken i skritt eller trav så ska hålla noga koll bara. Får hoppas att det lagt sig lite tills imorgon, annars blir jag orolig.

Åh, det är så jobbigt just kring lederna. :crazy: Men om han inte reagerar på det så kan man ju hoppas att det bara är en bula, håller tummen!

Och jadå, humör har han. På filmen är det ändå ingenting alls jämfört med igår. Ser man bara det här så förstår jag att mitt modfällda inlägg igår kväll verkar vara utan grund, men idag skötte han sig som sagt tio resor bättre. :)

Hur är det med er andra, har ni skor på era eller inte? Bara fram eller på alla 4ra?

Satte rätt nyligen på i fram då det har varit isgata överallt här hemma, även i hagen. Är bara de två pluttponnierna som inte haft skor alls.

Däremot känner jag att jag har en riktig neråtsvacka i både kropp o själ så jag har knappt varit utanför dörren på någon vecka.. :arghh: = mig just nu!! Känns som jag skulle behöva en hel jäkla massa energi just nu för det är så mycket att greja och dola med nu, många måsten:wtf:

Red ut på den gamla connemaran med X på släp. Stundtals fin, stundtals brötig. Klart dags att ta tag i fostran!

I mars kommer den tilltänkta inridaren hem från Thailand, så planen nu är att få X mer styrbar tills dess (hon kommer inte hem till helgen redan :p ) och försöka befästa gångartsbyten för rösten, görs nog lättast med henne som handhäst.

X är oskodd och kommer vara det tills treårs/sommarpremiering/riksutsällning.

Iih! Va fina ni är :D man ler när man ser bilden!

Alexandra_W Vilken tur du har som är så liten! Hade varit kul om man själv var det också o kunde rida små ponnys

Rifer Släpp kraven, de gör allt tråkigt. Slappna av och känn efter vad du vill istället. Hoppas det blir bättre nu när iaf ljuset kommer mer o mer :)

Maja_Kandi: Åhh vad mysigt det såg ut i filmen!

tramp: Åhh tänk att det alltid ska vara nått, hoppas du mår bra nu. Kul att Dino iallafall repat sig från sin skada, han är ju så fin :)

Red i ridhuset på min donna i lördags, gick super förutom lite tjaffs i munnen då hon inte är helt imponerad av att ha bett i munnen men det gick över efter nått varv iallafall. Vi travade och galopperade några varv, älskar verkligen hennes runda och stora galopp!

Igår fick hon stå eftersom hon var så duktig så då passa jag på att ta lite kort för att stilla mitt fotosug. Visst är hon söt? :)

ni_530b1aad2a6b22838ba8c26c.jpg

Hon är jättesöt! :love: Direkt när jag såg att det var du som skrivit sista inlägget tänkte jag "hon med den fina fuxen". Bukeskadad. :angel: :D

Det där tränset har jag till min 10a,är inte alls nöjd med det, vad tycker du om det? På mitt ställer sig sidostyckena sådär som på din bild, och nosgrimman är för lång över nosryggen så den hamnar med sidostyckena under varandra och blir bara knöligt och fult och fel. O_o

Ang min film så jadå, det är riktigt mysigt där, framför allt i skogen. :) Hoppas han kan få bli så lugn som i skogen när han går överallt. :)

Maja_Kandi: Hahah åhh! :)

Tränset på bilden är dyon kopian som hööks säljer, vilket har du? Det äkta eller kopian? Ja jag har fixat till sidostycket nere vid haken flera gånger men det blir allafall sådär. Min nosgrimma är för liten på Ninja för hon är rätt bred från nosryggen till baksidan av huvudet så jag har fått gjort ett hål längst ut på remmen :cautious: fast iofs är tränset i storlek cob, men har nästan längst in på allt förutom nosgrimman då.

Kan du inte länka en bild på din 10:a vill se :D

Ja det kommer nog förr eller senare!

Senast ändrad:

*kl

Idag testade vi linlöpning. Är så blött överallt så jag stannade vid garaget där det är grusat men rörigt. Blev en liten volt bara men praktiskt i början. Gick helt okej och hon travar när jag ber om TRRRRRAV. Om poletten verkligen trillat ner vet jag inte.

De andra gnäggade oroligt från hagen men hon bryr sig inte ett smack :D

Fragile: Min går barfota. Sliter perfekt på tassarna själv så liksom förra vintern behöver inte hovis verka henne :) Kutar ju omkring lika galet på vilket underlag som helst i skogen, även med steniga grusvägar, så jag hoppas hon kan slippa skor. Om inte annat lär det räcka om hon får skor fram, men det lär nog dröja nåt år till tror jag.

lil-sis: Meeer bilder ;) insåg att jag knappt minns hur din söta ser ut

MattiZ: Usch då, hoppas det läker snabbt!

Maja_Kandi: Vad stor han ser ut att vara på filmen :p våra är väl ungefär lika höga men Balder ser ju dubbelt så bred ut åt alla håll och kanter haha

KL
Måste visa lite fler bilder från igår ;) fick shettisens ryttare att följa med mig och hon hade jättekul när jag gav henne kameran i näven (därav snea bilder). Nangijala var pigg men snäll. Egentligen riktigt hyper för hon stod och knöt upp sig själv hela tiden :laugh: Hade vi gått på löspromenad hade hon bockat som en stolle tror jag ;) Ska ge mig ut i vår löspromenadsskog nästa gång tror jag (undrar om jag kommer sitta kvar haha?) och börja träna på att sitta upp normalt. Hittills har jag klängt upp från staketet :)

Föresten, min ponny hatar lera som ni nog ser på sista bilden ;)

dsc03213_530b643f9606ee67a9c0230d.jpg

dsc03232_530b64ddddf2b31e3f4d10c9.jpg

dsc03277_530b6654e087c331780bf652.jpg

dsc03336_530b67672a6b22838ba8eb6a.jpg

Jag har också det från Hööks, strl full men stort tycker jag. Kaptenen har ganska litet och nätt huvud iofs. :p Har knappt använt det för att det sitter så illa. :crazy: Finns lite bilder på honom i 10ornas tråd. :)

Exoticz: Haha, ja han känns mycket större när han rör sig än när han står still. :p Han passade i en sele som en hingst på 155 haft, och han är bara 143. :p Så han är stor och grov i kroppen, men med taxben. :D

Kl
Balder hade visst sovit väldigt gott inatt, det har aldrig varit så rent i boxen nån gång. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 344
Senast: Enya
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 034
Senast: netia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar