Ardenner på ridskola?

Sv: Ardenner på ridskola?

Och jag tycker inte det. :p
Skulle snarare påstå att ardennern isf skulle bli starkare i benen, och betydligt smidigare.

De flesta mindre ridskolor låter barnen rida på de stora hästarna också. Alla verksamheter är inte så stora att man kan ha små hästar till små ryttare & stora hästar till stora ryttare. :p
Sen är det väl inte alltid ardennrar så mkt större än 160? (eller tänker jag helt fel nu? :p )

Frågan är ju åxå hur deras stora anlag för hovbroskförbening påverkas av att gå och harva på volter och liknande i en ridskoleverksamhet!? Att ridas och skolas är ju en sak men att gå som ridskolehäst är ju en annan femma!

Kicki :)

Har du provat?

Nej, jag har inte kunskapen till det.

Varken Louise Nathorst, Julio Borba m.fl. dömer ut dom som ridhästar så varför du?

Som jag tror jag sagt tidigare, erfarna ryttare som nog kan få ordning på det mesta.

Att dom sen inte rent tävlingsmässigt kan konkurrera ut ett flashigt halvblod hör ju inte hit.

Här kan jag hålla med dig lite, men samtidigt tycker jag ändå att det säger något om deras kapacitet.

Man blir inte sämre ryttare av att lära sig rida på en ardenner.

Säkert inte, men jag tvivlar fortfarande på att det finns särskilt många välutbildade ardennrar på ridskolorna. Fasen att jag glömde fråga om utbildningsgraden på hästen i mejlet som jag skickade, det hade varit intressant.:)

En ardenner är en mycket stabil och tålig häst som håller för mycket tungt arbete så varför skulle den då inte hålla för ridning? Är det bara en välriden häst så blir det nog jättebra tror jag.

Klart att den håller för ridning, men att harva på en ridskola!? Det som den är framavlad för är ju att dra tungt där den får nytta av sin kroppsvikt och form. Detta åxå "rakt fram" (inkl. att svänga) ;) inte att i timmar varje dag göra volter och krumelura. Med det inte sagt att den inte håller för att göra volter under normala förhållanden.

Som du antyder, så är det ju inte många andra hästraser som tävlar så högt. Om det var lika vanligt med andra raser än halvblod på de nivåerna tror jag att det skulle förekomma lika mycket (eller kanske mer) förslitningsskador hos de också.

Fast nu var ju poängen att halvbloden inte slits MINDRE trots att de skulle vara bättre hållbarhetsmässigt och "bära upp ryttare"-mässigt. Om nu dressyren är till för att hästen ska bli hållbar, då ska väl hästarna rent teoretiskt sett bli mindre slitna ju högre de kommer? Särskilt om rasen i sig är tåligare för ridning och har lättare att bära sina ryttare.

Fast man behöver ju inte ta med allt strö bara för att hästen bajsar elefantbajsar? :p
Självklart kommer det ju mer iom att hästarna är större. Vore lite konstigt annars :rofl:

Jag tycker att alla ardennrar skulle kunna platsa på en ridskola.
Det gäller ju bara att anpassa motionen & lektionerna för hästen. :)
För mig är det snarare positivt än negativt att ha lite 'annorlunda' raser på en ridskola. Det ger så mkt mer.

nej visst, men det går åt mycket strö eftersom hon kissar ett badkar / kissning också. Visst är det roligt med olika raser på en ridskola, och en ardenner är ju oftast störtlugna att rida och hantera, och därmed en säker nybörjarhäst trots sin storlek.
Men iomed att dom är så tunga så kan det inte vara hälsosamt att hoppa när man väger ett ton. Så jag tycker att en ngt lättare häst är mycket mer lämplig som ridskole häst.
Men alla elever hoppar ju inte, så visst kan dom duga åt dom mindre begåvade ryttarna.

Men jag förstår precis hur du menar, och jag tror du förstår precis vad jag menar, så vi kan väl enas om att vi är oense :p

Är man pessimist så är man.;) Men allvarligt talat så är det väl egentligen inte konstigare än att halvblod sällan är lika välutbildade i körning som ardennerna?

Ehum, det tävlas väl rätt flitigt med halvblod inom körning? Sen att inte alla orkar eller vill köra in dom är ju en annan femma.

Fast det finns många hbl som är körhästar.. :angel:

Det är ju självklart inte lika vanligt, men det finns många som är välutbildade - åt båda hållen.

Ingen som har en bra ardenner Pazuzu får testa en? :D

Sen vill jag hälsa alla som förespråkar ardenner på ridskola välkomna ut till mej och provrida och även mocka åt våran kloss. Vore tämligen intressant att se.

Hade inte en aning om att de har anlag för hovbroskförbening?! :confused:

Att benen inte håller för ridskoleverksamhet gäller ju väldigt många hästar! (Och då INTE ardenner iom att de inte är så vanliga. ;) )

Ja, jag håller inte med dig! :p

Det är lika skadligt att hoppa för en liten kompakt & grov häst (för SIN storlek) som för en ardenner..

Lär hästen kissa utomhus. ;)

Om nu dressyren är till för att hästen ska bli hållbar, då ska väl hästarna rent teoretiskt sett bli mindre slitna ju högre de kommer? Särskilt om rasen i sig är tåligare för ridning och har lättare att bära sina ryttare.

Det har du iofs rätt i. Tyvärr har jag svårt att hitta någon rimlig förklaring på det...

Ehum, det tävlas väl rätt flitigt med halvblod inom körning? Sen att inte alla orkar eller vill köra in dom är ju en annan femma.

Jo, givetvis tävlas det i körning med halvblodshästar, men det jag ville få fram är att det inte sker i lika stor utsträckning som med ardennerhästar.

Det är ju självklart inte lika vanligt

Det var det jag var ute efter.;)

Ingen som har en bra ardenner Pazuzu får testa en? :D

Ah, jag anar en konspiration! Ni vill få fast mig i ardenner-träsket.;):D

Fast nu var ju poängen att halvbloden inte slits MINDRE trots att de skulle vara bättre hållbarhetsmässigt och "bära upp ryttare"-mässigt. Om nu dressyren är till för att hästen ska bli hållbar, då ska väl hästarna rent teoretiskt sett bli mindre slitna ju högre de kommer? Särskilt om rasen i sig är tåligare för ridning och har lättare att bära sina ryttare.

Hur kan man göra dom jämförelserna när man inte i verkligheten har något att jämföra med?

Jag är inte ens inne i något ardennerträsk, men ja det vore ju kul att få dig att ändra uppfattning! :)

Sedan beror det ju vilken körning man pratat om. Alla kan ju köras men spänn ett halvblod framför ett timmerlass på 1½ ton och se hur det går.

Jag förstod nästan det.;) Jag kan kanske glädja dig lite genom att säga att mina horisonter nog har vidgats en aning sedan jag startade tråden, även om jag inte är fullt ut övertygad.:)

Hade inte en aning om att de har anlag för hovbroskförbening?! :confused:

Att benen inte håller för ridskoleverksamhet gäller ju väldigt många hästar! (Och då INTE ardenner iom att de inte är så vanliga. ;) )

Precis, och då är det ju extra intressant att fundera hur en häst med ett sådant genomgående anlag skulle fixa det.

Detta är det forskat i sedan början på 1900-talet varför ardenner har så hög andel hovbroskförbening. Några hävdade att det berodde på att dom i första han gick på väldigt hårda underlag men när samma studie gjordes på lätta vagnshästar som jobbade på samma sorts underlag så var procentsatsen avsevärt mycket mindre. Finns en massa studier gjorda om detta samt ett gediget arbete att försöka avla bort det.

Hur kan man göra dom jämförelserna när man inte i verkligheten har något att jämföra med?

Det är sant, lite taskigt. Går efter det de veterinärer/ET/massörer jag pratat med sagt i ämnet. Men det var lite mer allmänt att det är skumt att just dressyrhästar får så mycket problem med framdelen, det borde ju vara den gren som sliter minst! :p Sen drog jag en egen parallell till att det mest är halvblod som tävlar i dressyr! ;)

Precis, och då är det ju extra intressant att fundera hur en häst med ett sådant genomgående anlag skulle fixa det.

Fast, (ursäkta mina taskiga paralleller igen :angel: ) islänningar då, som har så mycket spattanlag? De är ju väldigt vanliga både inom turridning och lektionsridning, eftersom många med turridningsstall verkar köra lektionsridning på sidan om.
Är hovbroskförbening "värre" i det här avseendet, alltså gå mycket på ridbana?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9