Ardenner på ridskola?

Sv: Ardenner på ridskola?

Äsch, nu skriver ja iallafall. Ha inte läst allt.
Min på ridskolan där ja håller lite lektioner har vi bara rätt grova ponnys/hästar. Några nordisar grova ponnyer mycket korsningar, vi är en liten ridskola med ca 100 elever med lite halvknaper ekonomi. Då gäller de att ha starka hästar som ändå kan gå på lektion som kan bära de flesta stora som små.

Det beror mycket på individen,kanske har de inte räknat med att den ska gå särskilt mycket i ridskolan?

En ridskola i mina hemtrakter har skaffat en ardenner som ska gå med på ridlektioner, men är det särskilt lämpligt?

I och med att det är en så tung ras och inte avlad för ridning låter det minst sagt upplagt för benproblem. Håller en ardenner för att gå med på alla slags lektioner? Någon med erfarenheter?

Man slutar aldrig förvånas av all okunskap och alla fördommar...

En ardenner kan vara en ypperlig ridskolehäst. Dom är lugna, trygga och tålmodiga. Jag tycker det är lika fel att sätta upp en liten unge på ett halvblod som på en ardenner, h*n når inte runt ordentligt på någon av dom. En vuxen rider en ardenner lika lätt som ett halvblod, det ligger inte i rasen utan i individen och dess utbildning.

Och när det gäller benen, snälla, vad tror du inte en ardenner får utstå t.ex. i skogen? Tror det är lite tyngre jobb än att tulta runt på en ridskola... En ardenner kan även gå i form och hoppa, och med tanke på den nivån det brukar vara på ridskolor så håller den måttet utan problem.

Överskatta inte stora hästarnas svängradie! ;) Har inte med storleken att göra, vissa grövre hästar kan verkligen vända på en femöring i förhållande till storleken.

Här tvärvänder min älskling! Han är inte det minsta klumpig! (Walther ardennner korsning)

Och när det gäller benen, snälla, vad tror du inte en ardenner får utstå t.ex. i skogen? Tror det är lite tyngre jobb än att tulta runt på en ridskola... En ardenner kan även gå i form och hoppa, och med tanke på den nivån det brukar vara på ridskolor så håller den måttet utan problem.

Jag tror inte att ardennern varken behöver galoppera eller hoppa (och landa tungt) när den arbetar i skogen... Det måste ändå vara lite skillnad på att dra tungt och att hoppa och behöva landa med den vikten som ardennern har. Men det klart, på lägre höjder kanske det inte är någon fara i längden.

Jag kan meddela att jag fortfarande väntar på mailsvar från ridskolan, men med tanke på att det förra gången jag mailade dem tog två månader att få svar, får jag nog vara lite tålmodig.;)

*kl*
Ridskolan kanske bara förhåller sig till dagens samhälle?
Som det ser ut nu så blir fler och fler överviktiga och då måste ju dom ha hästar att rida också?!

Visst det kanske är långsökt, men denna ardenner som det är fråga om kanske är tänkt att gå nybörjar/mindre avancerade lektioner med lite tyngre ryttare.
Det kanske inte ens kommer på fråga att hästen skall hoppa ett enda litet skutt.

*KL*

Nu har jag inte läst hela tråden men jag vet flera ardennrar som inte faller i mallen som "stor o klumpig" Mina fördommar om dom brast för många år sedan då jag hade turen att träffa en kille som hade en underbar ardennervalack som inte bara var vändbar som tusan - han piafferade också. Då (det är nog närmre 10 år sedan) var hästen runt 18 år och still going strong trots att han hade arbetat i jordbruket i princip hela sitt liv.

Varför dömma efter ras - det handlar som vanligt om individer och utbildning

Ett ps ang ardennrar och skogen, dom är mestadels avlade för körning och jordbruk. Nordsvenskar är mer förekommande i skogen vad jag har erfarit. (men därmed inget sagt om att det promt måste vara så...)

Senast ändrad:

jisses så dumt påstående, vet ett flertal ridskolor som har ardenner till ex. handikappridning pga. deras lugna temprament, trevliga säkra gångarter och förmågan att bära tugnt. varför skulle det på något sätt inte fungera?

Gud vad trevligt med en sån ras på en ridskola,om den rid rätt så tar den nog ingen stor skada ,det ser dem nog till.vi hadde en ardenner för flera år sedan och hon reds bara och det var ingen fara:bump:

På min gamla ridskola hade dom även två shire-hästar ett tag, båda var närmare två meter höga... Dom var jättefina ridskolehästar som kanske inte gick dom högsta hoppgrupperna, men båda var jättefina i dressyren och tävlades upp till LB med bra resultat. Inget problem alls att rida dom i form! Dom användes också till körning, så dom fick ju mycket varierad träning.
Jättesnälla och goa i all hantering, dock mästrar på att öppna sina boxdörrar på natten för att hitta på lite bus! :rofl:
Tyvärr var dom till sist tvungna att sälja dom på grund av mugg som var för mycket att hantera för ridskolan.
Så jag tycker helt klart att stora tunga hästar kan fungera i en ridskola, det beror på individen!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar