Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jo det måste de! Var lite otydlig, de hingstar som ska visas på hingstpremiering ska röntgas runt 2-2½ år.
Kicki
Men antaglien det vi disskuterar i den här tråden!
Men du förstår ju ännu mindre än jag trodde, så nu tänker jag lämna detta och fortsätta disskutera ämnet i tråden ist.
Ja den är avlad för körning, men en ryttare på 60-70kg är vad hästen äter på några dagar.. Och går upp i vikt på ett bete fortare än kvickt..
Är den människoätare?
Klokt inlägg som talar för båda sidor av debatten
Fast jag har svårt att se ett halvblod släppa en sådan jättedump som vår ardenner gör
Hjälp vad många inlägg som hunnit skrivas under bara ett dygn!!
Jag har egentligen inget speciellt att säga men jag tycker fortfarande inte att ardenner är en särskillt bra lämpad ridskolehäst...
Dels för deras tyngd, storlek (inte främst höjd utan BRÄDD vilket gör att små barn knappt kommer nedanför "ryggen" med sina fötter) och skötsel. Jag är 159 och når inte så långt på dom heller.. Men detta kanske inte är en häst att sätta på barnlektionerna..
På många ridskolor får man ju faktiskt rykta hästen själv innan man rider, men en ardenner tar nog nästan mer än dubbelt så långa tid att rykta... Särskillt om det varit lerit, ni kan ju bara tänka er hur hovskäggena ser ut då, kroppen är gigantisk och det är svårt att nå upp och borsta hela sadelläget...Gigantisk? Dom är ju oftast kortare i kroppen med kortare ben, det är ju egentligen då lika mycket kropp på en "vanlig" stor häst eftersom dom kanske är längre, med längre ben. Grejjen är att dom är breda.
En ardenner vill ju också ha variation i arbetet, vilket ajg inte tycker att enbart ridning ger... Det finns ardenner som inte lämpar sig för att köras, jag tror inte dom lider för det.Ardenner är ju trots allt i grund och botten körhästar och det går faktiskt inte att ändra på. Det finns travare som iten kan/vill trava och galloppörar som itne vill/kan galloppera osv, så även för att dom är avlade för en sak så betyder det itne att dom bara KAN göra det..De hamnar i sin fulla rätt när de får dra timmer, eller klampa runt i skogen och enbart vara Häst, om ni förstår vad jag menar.
Visst, ardennrar är jättetrevliga djur och jag tycker det skulle vara jättekul om de blev mer poppulära bland ridfolk, men att ridas 3-4 timmar om dagen med olika ryttare hela tiden är inte hälsosamt, oavsett vilken ardenner det än är. Alla ridskolor har itne 3-4timmarslektionstid för varje häst.
Då vi själva har ardenner, en stor sådan tycker jag att jag veta ganska bra vad jag pratar om...
Vi har ett par uppbindingsringar som sitter på pelarna till en trappa som vi ställde henne vid en gång och så kom det en unge springandes upp för trappan och hon var på väg att riva hela byggnaden... De där inne kände verkligen hur det skakade i hela huset. Är hon kvickrädd eller bakskygg? Mina skulle jag kunna släppa in en hel flock med ungar till..
Alla hästar kräver respekt, men en ardenner som inte är superstabil i psyket eller som inte är väluppfostrad utgör en ganska stor fara, vilket ifs alla hästar är... Där har du en poäng! Alla hästar MÅSTE fostras, men det som är skillnaden är att man kan acceptera en shettis som är ofostrad just eftersom den inte är så stor och inte kan göra lika stor skada som en ardenner på ett ton.
Nu orkar jag inte skriva mer, även om det finns mer jag vill säga så jag låter ngn anna skriva vidare en stund.
men en ryttare på 60-70kg är vad hästen äter på några dagar..
Mina är ju växande fortfarande och en är dräktig, dom är 3åringar, så där blir det elefantskitar.. Men är det inkomster så blir det utgifter. Mina äter ju iofs vintertid mellan 25-30kg hö/dag/häst så det måste ju ut iaf.. Ovh en 10litershink med kraftfoder.. DÅ blir det skitar..
Vi har inget ridhus.
Klart att en ardenner kan svänga, men för ridskoleverksamhet där det ska göras volter och serpentiner var och varannan minut tror jag inte att en ardenner är särskillt lämpad, iaf inte en grövre sådan. De är trots allt väldigt stora och blir mycket häst att rida ihop för ryttaren, och om de blir rädda för något eller bara vill busa lite, så är man faktiskt ganska chanslös.
800kg häst som blir rädd för en sten är inte direkt vardagsmat för dagens ridskoleelever....
Låter som mitt fbl det
Nej, dom har tagit bort röntgen tvången på ardenner.
Tror du ger kallbloden för lite creedit faktiskt....
Herregud, min går i form på volt, och serpentiner för den delen med, och han är STOR.
En häst kan göra lika mkt skada om den vill oberoende på storlek. Bli trampad av ett hbl gör lika ont som att bli trampad av en ardenner, tro mig.