Ardenner på ridskola?

Sv: Ardenner på ridskola?

Men antaglien det vi disskuterar i den här tråden!
Men du förstår ju ännu mindre än jag trodde, så nu tänker jag lämna detta och fortsätta disskutera ämnet i tråden ist.

Ja och jag har sagt att jag HAR erfarenhet av ardennrar & liknande hästar så VARFÖR skulle jag inte veta vad jag pratar om?

Kom inte och anklaga folk helt obefogat för att sen inte ha nått att komma med! :mad:

Bara för att du har en egen(?) ardenner så innebär det inte automatiskt att du vet bäst.

Hjälp vad många inlägg som hunnit skrivas under bara ett dygn!! :D:o

Jag har egentligen inget speciellt att säga men jag tycker fortfarande inte att ardenner är en särskillt bra lämpad ridskolehäst...
Dels för deras tyngd, storlek (inte främst höjd utan BRÄDD vilket gör att små barn knappt kommer nedanför "ryggen" med sina fötter) och skötsel.
På många ridskolor får man ju faktiskt rykta hästen själv innan man rider, men en ardenner tar nog nästan mer än dubbelt så långa tid att rykta... Särskillt om det varit lerit, ni kan ju bara tänka er hur hovskäggena ser ut då, kroppen är gigantisk och det är svårt att nå upp och borsta hela sadelläget...
En ardenner vill ju också ha variation i arbetet, vilket ajg inte tycker att enbart ridning ger... Ardenner är ju trots allt i grund och botten körhästar och det går faktiskt inte att ändra på. De hamnar i sin fulla rätt när de får dra timmer, eller klampa runt i skogen och enbart vara Häst, om ni förstår vad jag menar.
Visst, ardennrar är jättetrevliga djur och jag tycker det skulle vara jättekul om de blev mer poppulära bland ridfolk, men att ridas 3-4 timmar om dagen med olika ryttare hela tiden är inte hälsosamt, oavsett vilken ardenner det än är.
Då vi själva har ardenner, en stor sådan tycker jag att jag veta ganska bra vad jag pratar om...
Vi har ett par uppbindingsringar som sitter på pelarna till en trappa som vi ställde henne vid en gång och så kom det en unge springandes upp för trappan och hon var på väg att riva hela byggnaden... De där inne kände verkligen hur det skakade i hela huset.
Alla hästar kräver respekt, men en ardenner som inte är superstabil i psyket eller som inte är väluppfostrad utgör en ganska stor fara, vilket ifs alla hästar är...

Nu orkar jag inte skriva mer, även om det finns mer jag vill säga så jag låter ngn anna skriva vidare en stund. :p

Det jag hela tiden har sagt är att det handlar om INDIVIDEN. Som ridskola så sätter man inte heller en ardenner på ponnylektionerna och man väljer inte dee grövsta och största! :smirk:

Läser många konstiga citat :

"kroppen är gigantisk och det är svårt att nå upp och borsta hela sadelläget..."

Så den vi har på vår ridskola som är 155 cm i mankhöjd är gigantisk? :mad:

"Jag tycker inte det verkar så där jättegenomtänkt att ha en riskolehäst som man inte kan hoppa med."

Bon Jovi som står på vår ridskola är 155 och hoppade på senaste hoppkursen en tävlingsbana på 110! Överhuvudtaget brukar man annars på lektion inte hoppa mer än 1meter och inte hela banor. De flesta grupperna hoppar inte mer än 70cm!

INDIVIDEN, right?

Klokt inlägg som talar för båda sidor av debatten :)
Fast jag har svårt att se ett halvblod släppa en sådan jättedump som vår ardenner gör :rofl:

Mina är ju växande fortfarande och en är dräktig, dom är 3åringar, så där blir det elefantskitar.. Men är det inkomster så blir det utgifter. Mina äter ju iofs vintertid mellan 25-30kg hö/dag/häst så det måste ju ut iaf.. Ovh en 10litershink med kraftfoder.. DÅ blir det skitar.. ;)

Jag vet en ridskola nere vid mig som har en tung arbetshäst är inte säker på om det är en ardenner. Vi har också haft på vår ridskola ett kallblod men dessvärre fick vi sälja han för han klarade inte av stressen och alla blev till slut rädd för han. Det gick så långt att ridlärarna inte ens vågade handskas med han, men han kom till en ny bra ägare till slut. Men varför skulle man inte ha en ardenner? Dom e ju härliga att rida :D

Hjälp vad många inlägg som hunnit skrivas under bara ett dygn!! :D:o

Jag har egentligen inget speciellt att säga men jag tycker fortfarande inte att ardenner är en särskillt bra lämpad ridskolehäst...
Dels för deras tyngd, storlek (inte främst höjd utan BRÄDD vilket gör att små barn knappt kommer nedanför "ryggen" med sina fötter) och skötsel. Jag är 159 och når inte så långt på dom heller.. Men detta kanske inte är en häst att sätta på barnlektionerna..
På många ridskolor får man ju faktiskt rykta hästen själv innan man rider, men en ardenner tar nog nästan mer än dubbelt så långa tid att rykta... Särskillt om det varit lerit, ni kan ju bara tänka er hur hovskäggena ser ut då, kroppen är gigantisk och det är svårt att nå upp och borsta hela sadelläget...Gigantisk? Dom är ju oftast kortare i kroppen med kortare ben, det är ju egentligen då lika mycket kropp på en "vanlig" stor häst eftersom dom kanske är längre, med längre ben. Grejjen är att dom är breda.
En ardenner vill ju också ha variation i arbetet, vilket ajg inte tycker att enbart ridning ger... Det finns ardenner som inte lämpar sig för att köras, jag tror inte dom lider för det.Ardenner är ju trots allt i grund och botten körhästar och det går faktiskt inte att ändra på. Det finns travare som iten kan/vill trava och galloppörar som itne vill/kan galloppera osv, så även för att dom är avlade för en sak så betyder det itne att dom bara KAN göra det..De hamnar i sin fulla rätt när de får dra timmer, eller klampa runt i skogen och enbart vara Häst, om ni förstår vad jag menar.
Visst, ardennrar är jättetrevliga djur och jag tycker det skulle vara jättekul om de blev mer poppulära bland ridfolk, men att ridas 3-4 timmar om dagen med olika ryttare hela tiden är inte hälsosamt, oavsett vilken ardenner det än är. Alla ridskolor har itne 3-4timmarslektionstid för varje häst.
Då vi själva har ardenner, en stor sådan tycker jag att jag veta ganska bra vad jag pratar om...
Vi har ett par uppbindingsringar som sitter på pelarna till en trappa som vi ställde henne vid en gång och så kom det en unge springandes upp för trappan och hon var på väg att riva hela byggnaden... De där inne kände verkligen hur det skakade i hela huset. Är hon kvickrädd eller bakskygg? Mina skulle jag kunna släppa in en hel flock med ungar till..
Alla hästar kräver respekt, men en ardenner som inte är superstabil i psyket eller som inte är väluppfostrad utgör en ganska stor fara, vilket ifs alla hästar är... Där har du en poäng! Alla hästar MÅSTE fostras, men det som är skillnaden är att man kan acceptera en shettis som är ofostrad just eftersom den inte är så stor och inte kan göra lika stor skada som en ardenner på ett ton.

Nu orkar jag inte skriva mer, även om det finns mer jag vill säga så jag låter ngn anna skriva vidare en stund. :p

Och dom tio små bokstäverna.. ;)

Kul med disskussioner! :p
Det med att barnen knappt kan borsta sadelläget var inte främst för hästens höjd, för de är trots allt inte så höga, men bredden. Som du också sa tidigare. En ardenner är väldigt mycket häst, och en underbar personlighet.
Vår ardenner är inte särskillt rädd av sig men står hon och halvsover och det kommer en unge farandes så kan man ju faktiskt förstå henne, men en "liten/normalstor" häst hade ju inte kunnat rubba trappan lika lätt, då den faktsiskt är ganska kraftig. xD
Vi har inte direkt ridskola på gården, men en del "ponnyridning" och annan barnverksamhet (det är en 4H-Gård) där hon är med, men barnen kan ju inte hantera henne själva. Dels för att de kommer med alldelles för dåliga skor, vid tanke på hennes vikt...:crazy:
de nättare och mer "världsvana" ardennrarna och nordsvenskarna skulle säkert passa som ridskolehästar, iaf om inte arbetet var för hårt.
De ridskolor som satsar lite högre eller vad man nu ska säga inhandlar nog inte brukshästar i det första taget men på en liten ridskola passar de säkert finfint, såvida arbetet inte blir för mycket/tråkigt.
Vårt ardennersto är mycket snäll och älskar barn, eller ja, de som kan hålla sig i skinnet men då hon också kan blir väldigt grinig (brunstiga ston vetni) så hade hon nog inte stått ut så bra på en ridskola. Hon går och lever livet i hagen tsm med sina bästisar och arbetar lite däremellan, det är hon nöjd med. Synd bara att hon är så rädd för brunnslock, vilket förhindrar en del av körningen på de asfalterade vägarna. Aja, nog för mig. :P

(livar upp tråden med en bild!)

Mina är ju växande fortfarande och en är dräktig, dom är 3åringar, så där blir det elefantskitar.. Men är det inkomster så blir det utgifter. Mina äter ju iofs vintertid mellan 25-30kg hö/dag/häst så det måste ju ut iaf.. Ovh en 10litershink med kraftfoder.. DÅ blir det skitar.. ;)

Låter som mitt fbl det :angel:

Vi har inget ridhus.
Klart att en ardenner kan svänga, men för ridskoleverksamhet där det ska göras volter och serpentiner var och varannan minut tror jag inte att en ardenner är särskillt lämpad, iaf inte en grövre sådan. De är trots allt väldigt stora och blir mycket häst att rida ihop för ryttaren, och om de blir rädda för något eller bara vill busa lite, så är man faktiskt ganska chanslös.
800kg häst som blir rädd för en sten är inte direkt vardagsmat för dagens ridskoleelever....

Tror du ger kallbloden för lite creedit faktiskt....
Herregud, min går i form på volt, och serpentiner för den delen med, och han är STOR.

En häst kan göra lika mkt skada om den vill oberoende på storlek. Bli trampad av ett hbl gör lika ont som att bli trampad av en ardenner, tro mig.

Har inte läst tråden!

på min gamla ridskola finns det en tinker på säkert 175 cm, han är GIGANTISK. Hovar stora som dasslock.

Han går i stadig form i alla gångarter och är väldigt lättriden, inte alls tung, då finns det ponnyer på ridskolan som är tyngre att rida än vad han är.

Han älskar att hoppa och har en otroligt bra tekink, minns jag inte helt knasigt har han vunnit KM i hoppning några gånger och vart den ridskolehäst som fått bäst placeringar när de varit iväg och tävlat på lokala och regionala hopptävlingar!

När man ser honom tror man att bommarna ska trilla ner av skalvet i marken när han kommer galopperande :angel:

Han har aldrig varit skadad, de är de små nätta sakerna som åker på typiska "ridskolesjukdomar" som t.ex. kotledsinflamation.

Jag borde kanske läsa igenom hela tråden men orkar inte just nu.

Jag har Ardenner och dom är väldigt trevliga ridhästar. Några av dom är lite för mycke häst för en nybörjare men oftast är dom bussiga och trevliga hästar som jobbar hårt och gärna.

Mina hoppas inte men jag tror att dom kan hoppa. Ardenner är en ras du kan använda till allt. Och dom håller klart mycke bättre än dom flesta raser jag har stött på. Så fler ridskolor borde köpa in dom. :bow:

Jag måste bara säga att du är klok som en bok! :bow:

Nej, dom har tagit bort röntgen tvången på ardenner.

Ok, vad är oraken till att det beslutet är fattat, har du någon aning? Som jag har förstått det så har ju inte hovbroskförbeningen minskat trots tappra försök i avelsarbetet.

Kicki :)

Tror du ger kallbloden för lite creedit faktiskt....
Herregud, min går i form på volt, och serpentiner för den delen med, och han är STOR.

En häst kan göra lika mkt skada om den vill oberoende på storlek. Bli trampad av ett hbl gör lika ont som att bli trampad av en ardenner, tro mig.

i har alltid haft kallblod såsom fjordningar, hafliner mm. och jag har inte precis sagt att de är osvängbara! men man svänger ju endast inte med tyglarna och en liten ryttare med korta ben som inte når kan ju knappast rida ihop hästen ordentligt. även om härsten ifråga är snäll så är storleken ett faktum (bredden främst) och storleken försvårar arbetet av de mindre ryttarna i både ridning och hantering. Jag har ju inte precis sagt att de är obrukbara, utan jag tycker bara inte att de är särskillt lämpade på ridskola, just för deras "storlek" visst har de ett underbart temperament men de flesta som rider på ridskola är ju faktiskt mellan 7-13 år, iaf häromkring.
Ta allt med en nypa salt. :p

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar