Ardenner på ridskola?

Sv: Ardenner på ridskola?

Jo, givetvis tävlas det i körning med halvblodshästar, men det jag ville få fram är att det inte sker i lika stor utsträckning som med ardennerhästar.

Fast där tror jag att du har fel med tanke på hur många ardennrar det överhuvudtaget finns i sverige, och om du ser hur pass mycket halvblod som körs in för att användas inom körning, även om det då inte handlar om brukskörning som det gör med ardennern.

Så jag tror att det finnns fler inkörda halvblod än ardennrar.

/Camilla

Säkert inte, men jag tvivlar fortfarande på att det finns särskilt många välutbildade ardennrar på ridskolorna. Fasen att jag glömde fråga om utbildningsgraden på hästen i mejlet som jag skickade, det hade varit intressant.:)

En bra ridskola utbildar, fortbildar och underhåller sitt hästmaterial själva. Vet flera som ringde på ett halvblod jag hade som endast var grundriden som dom ville utbilda själva vidare för verksamheten.

Så jag tror att det finnns fler inkörda halvblod än ardennrar.

Även procentuellt sett? Antalet halvblod som är inkörda kanske är större, men satt i jämförelse med det totala halvblodsbeståndet tror jag att antalet inkörda ardennrar är procentuellt större.

Ja, jag håller inte med dig! :p

Det är lika skadligt att hoppa för en liten kompakt & grov häst (för SIN storlek) som för en ardenner..

Lär hästen kissa utomhus. ;)
Jag förstår återigen hur du tänker, men du har fel när det gäller ardenner av den grova typen.
Nej det är inte lika skadligt för en mindre häst att hoppa som för en ardenner på 1 ton. Vår ardenner får ta i för kung och fosterland för att häva sej över ett hinder på 60 cm. Har aldrig sett tex en stor nordsvensk slita så mycket för att komma över.
Och sen så är det nog svårt att lära den att inte kissa i sin box på hela natten. Annars är det ett dundertips.

Det intressanta med en ridtur på vår ardenner är att jag är övertygad om att du inte har en aning om vad du snackar om!

Även procentuellt sett? Antalet halvblod som är inkörda kanske är större, men satt i jämförelse med det totala halvblodsbeståndet tror jag att antalet inkörda ardennrar är procentuellt större.

:bow:
Dessutom så har ardenner körningen i blodet. När vi körde in vår ardenner så var det som att hon aldrig gjort ngt annat. Sättet hon drog på osv.. Där visar dom sitt rätta element!

Fast, (ursäkta mina taskiga paralleller igen :angel: ) islänningar då, som har så mycket spattanlag? De är ju väldigt vanliga både inom turridning och lektionsridning, eftersom många med turridningsstall verkar köra lektionsridning på sidan om.
Är hovbroskförbening "värre" i det här avseendet, alltså gå mycket på ridbana?

Men dom väger ju inte runt ett ton, så det blir ju lite eljest. Samt att jag har nog hellre lite spatt än hovbroskförbening på min häst.

Kicki :)

:bow::bow:

Kicki :)

Jag förstår återigen hur du tänker, men du har fel när det gäller ardenner av den grova typen.
Nej det är inte lika skadligt för en mindre häst att hoppa som för en ardenner på 1 ton. Vår ardenner får ta i för kung och fosterland för att häva sej över ett hinder på 60 cm. Har aldrig sett tex en stor nordsvensk slita så mycket för att komma över.
Och sen så är det nog svårt att lära den att inte kissa i sin box på hela natten. Annars är det ett dundertips.

Det intressanta med en ridtur på vår ardenner är att jag är övertygad om att du inte har en aning om vad du snackar om!

Jag tvivlar på att jag har fel eftersom jag jämför med ponnyer som är exakt (så gott det går) lika grova till sin kroppsstorlek som en ardenner. För att förtydliga mig igen så pratar jag inte om rena nordsvenskar utan hästar av ardennertyp.(vilket sällan gäller nordsvenskar).

På vilket sätt skulle jag inte ha en aning om vad jag pratar om? :crazy:
Jag har ridit ardennrar och hästar som har varit lika grova om det är det du syftar på.

Det är faktiskt så att de riktigt tunga raserna inte bör hoppas i större utsträckning. Lätta språng någon enstaka gång är ok om hästen är väl musklad och förberedd för det. Det har med jordens dragningskraft att göra och det är så att nedslaget blir tyngre för tunga raser än en lättare häst som är kraftigt byggd. Det är den totala vikten, massan som spelar in...

Det är faktiskt så att de riktigt tunga raserna inte bör hoppas i större utsträckning. Lätta språng någon enstaka gång är ok om hästen är väl musklad och förberedd för det. Det har med jordens dragningskraft att göra och det är så att nedslaget blir tyngre för tunga raser än en lättare häst som är kraftigt byggd. Det är den totala vikten, massan som spelar in...

:bow:
Du satte ord på mina tankar.

Jag har funderat lite på det här och jag undrar vad för bakomliggande anledning ridskolan kan tänkas ha när de valde ardennern. Om jag vore inköpare av hästar skulle jag vilja ha så användbara häsar som möjligt... alltså hästar som verkligen är allround och som han ridas av så många olika människor sommöjligt. På så sätt får man en flexibel hästbas att använda. Men en ardenner kan väl knappast anses som en allroundhäst (hoppning, terräng, handikapp, barn, osäkra, avancerade) och kan väl heller inte anses som en häst man kan sätta vem som helst på?

Så något annat borde ha motiverat dem att välja just denna häst?

Precis i dom banorna funderar jag också. Visst är det en säker häst för nybörjare, men dom är ju tunga att rida, så då finns det ju ngt lättare säkra hästar att köpa. Viktbärande, javisst, men finns ju betydligt lättare viktbärande hästar också.
Inköpspris är ju billigt (vad jag vet) så det kan ju va en bidragande faktor, men å andra sidan är dom dyrare i drift än en 'normal' häst. Äter ju som en elefant, och många hovisar tittar inte ens åt dom.
Körning kan det ju inte heller va, finns ju mycket bra körhästar som även funkar bättre i en ridskole miljö.
Men visst var det ngn i tråden som hade mailat och frågat om tankarna kring ardenner köp.. Blir intressant att få höra deras svar!!

Knapplån

Jag tänkte på lite saker när jag skummat igenom tråden. Jag skulle själv inte valt en ardenner till hoppning men just detta med att benen inte håller för hoppning stämmer det verkligen? Jag menar de har ju extremt mycket grövre ben än t ex ett halvbod och borde därför klara av hoppning? Jag skulle jätte gärna få veta lite mer fakta / källor till ett sånt påstående. Jag säger inte motsatsen utan vill bara veta om det är fakta eller bara åsikter.
Sen undrar jag vilka hästar som skulle passa bättre som viktbärande häst än en ardenner? Har själv varit i ardenner-köpar-tankar eftersom min pojkvän (120 kg) letar häst. Helst ingen best på 180 cm utan runt 160 cm hög. Själv tycker jag ardenner ett mycket bra alternativ eftersom de har ett lugnt temperament som passar en nybörjare och är lite klumpiga i rörelserna.
Sen vill jag bara säg att en ardenner visst kan gå i trevlig form, jag har sett det själv på ett par tävlingar (och även hoppa 1.00 bana) och att min nordis som ju också är avlad för körning har lättare än någon annan häst jag ridit att gå i KORREKT form.
Min bonde har ardennrar och hans hingst har obegränsad tillgång till hösilage och valacken och stoet får 20 kg att dela på, valacken använder han i lantbruket. 10 kg hösilage om dagen till en häst i arbete tycker inte jag är så mycket... Iofs är det väldigt kraftigt hösilage men ändå...

Det vet jag också, och jag har inte sagt nått annat. ;)
(Jag syftar inte enbart på hoppning öht).

Äh. Förklarar en annan gång, om ni inte har förstått min poäng. Orkar inte just nu :D

aia, Håller med om det du säger.
Det jag tycker är underligast med den här diskussionen är att ts bad om folk med ERFARENHET från hur det är att ha ardenner på en ridskola. Av de jag sett skriva som är emot det så verkar ingen ha det utan mest fördommar? :confused:

Vill förtydliga det jag nämnt tidigare i mina inlägg om Bon Jovi som vi har på vår ridskola; han är ca 155 cm i mankhöjd, alltså ingen bjässe. Om en ridskola skulle välja att köpa en ardenner skulle de säkert välja en välutbildad (alt. utbilda den själv) och mindre ardenner. Inte den tyngsta, grövsta och mest outbildade ardennern de kan hitta.

Bon Jovi som står på vår ridskola är ett fint exempel på hur otroligt BRA en grövre häst kan fungera på en ridskola. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter