Ardenner på ridskola?

Sv: Ardenner på ridskola?

Konstigt då att olika raser är olika framgångsrika inom olika grenar... Just det huruvida hästen är korrekt byggd eller ej för ridning hänger ju faktiskt ganska mycket på vilken ras den tillhör. Visst, en mer erfaren ryttare skulle kanske kunna rida en ardenner riktigt bra, men nu talar vi ju om elever som faktiskt rider på ridskolan för att lära sig något från förhoppningsvis välutbildade hästar.

Därför tycker jag det är extra viktigt att en ridskolehäst inte har exteriören emot sig i och med att den ska ridas av så många olika ryttare med otroligt varierande kunskap.

Nej det är inte konstigt...precis som jag sa finns det raser som gör sig bättre på tävling än andra men det fråntar inte de andra rasernas förmåga till att utföra momenten korrekt. Ardennern, väl utbildad och tillriden regelbundet, är en utmärkt läromästare. Det sitter inte i rasen!

Lite förvånad är jag över att detta var ett lite kontroversiellt ämne med ganska delade åsikter. Men det är intressant att höra andras åsikter i ämnet, även om jag inte alltid delar dem.:)

Jag kan också berätta att jag har mejlat ridskolan och frågat om vad hästen ska gå med på för typ av lektioner, så att jag inte enbart litar på hörsägen. Förhoppningsvis får jag ett svar också.;)

Blir lite nyfiken, hur menar du?
Att hästen inte kan kröka på nacken utan att kväva sig själv? Att den var extremt överbyggd bak?

Lät lite konstigt egentligen att det var i den avancerade gruppen det inte fungerade (förstår iofs om de vill ha "bättre" material att jobba med för att få bättre resultat) för alla hästar kan ju gå i en för hästen bra form och det borde ju vara lite av en utmaning.?

Vissa hästar är trånga mellan ganascherna. När de kröker in huvudet stryps lufttillförseln. Fast dessa hästar kan oftast gå i en korrekt form bortsett från huvudet. De kan ju fortfarande arbeta med ryggen och sätta under sig. Form handlar ju inte så mycket om huvudets position.

Nu känner jag ju inte just denna häst, men det här är ett exteriörfel som inte är superovanligt.

De är trots allt väldigt stora och blir mycket häst att rida ihop för ryttaren, och om de blir rädda för något eller bara vill busa lite, så är man faktiskt ganska chanslös.
800kg häst som blir rädd för en sten är inte direkt vardagsmat för dagens ridskoleelever....

Jag skulle vilja säga såhär. Det spelar ingen roll om hästen väger 300 kilo eller 800 kilo... för om du försöker möta en häst med bara muskelstyrka så är du dömd att misslycks oavsett.

Nej det är inte konstigt...precis som jag sa finns det raser som gör sig bättre på tävling än andra men det fråntar inte de andra rasernas förmåga till att utföra momenten korrekt. Ardennern, väl utbildad och tillriden regelbundet, är en utmärkt läromästare. Det sitter inte i rasen!

:bow:håller helt med!
alla hästar är oavsett ras en fara om de inte är välfostrade.

de Ardennerhästar jag ridit har vart väldigt framåt, smidiga och lätta att samla. de var också av den tyngre typen (2 utav dem är med i filmen Under Solen).

En ardenner är en mycket stabil och tålig häst som håller för mycket tungt arbete så varför skulle den då inte hålla för ridning? Är det bara en välriden häst så blir det nog jättebra tror jag.

Fast om hästen tränas för det så kommer den nog kunna gå på volter som vilken annan häst som helst.
Vi har som sagt haft två väldigt grova hästar i vår verksamhet och den ena (grövsta) har varit smidigare än många hbl.
Båda dessa hästar har även väldigt lätt för att bära upp sin kropp.

Sen tror jag inte man väljer en nervknippe till ridskoleverksamhet. :p

Nej, givetvis inte, men vissa raser (ex. halvblod) har genom målmedveten avel förbättrats i exteriören för att kunna bära upp en ryttare på ett bättre sätt. Ardennern och andra kallblodiga arbetshästar har avlats för att dra tungt, travare för att trava snabbt framför en sulky osv. Vill man ha en för ridning hållbar häst är det väl ganska naturligt att i första hand välja en som har en exteriör för ändamålet. Att det sedan ändå till en viss gräns kan funka med en tyngre häst är jag medveten om.

Jag tycker det blir lite knas just för att man tar halvblod som exempel på hästar som man väljer för hållbarheten.
Hur många dressyrhästar (halvblod) är det inte som blir slitna och får t ex kotledsinflammation? Verkar väldigt vanligt. Inte att det skulle vara mer vanligt bland just halvblod för det vet jag inget om, och sen ger tävlingsridandet säkert mer slitage än t ex lullande i skogen, MEN poängen är att om halvbloden vore så välskapta för att bära upp sina ryttare och vara hållbara, då är det konstigt att det knappast verkar vara en ras som drabbas av mindre slitageskador, särskilt inom dressyren tycker jag det är anmärkningsvärt.
Halvbloden är avlade så kort tid för ridning, ska man ta upp ridbarheten tycker jag t ex PRE borde vara bättre exempel på "ridhäst".

En annan aspekt är också att vissa raser som är avlade inom ridning under lång tid, t ex Fullblod (araber/ engelska fullblod) ändå inte anses ha optimala förutsättningar för att bära upp sin ryttare. Särskilt bland araber verkar det vara blandad kompott med enstaka exemplar som inte borde få bära en ryttare öht om man ser till exteriören.

Vissa hästar är trånga mellan ganascherna. När de kröker in huvudet stryps lufttillförseln. Fast dessa hästar kan oftast gå i en korrekt form bortsett från huvudet. De kan ju fortfarande arbeta med ryggen och sätta under sig. Form handlar ju inte så mycket om huvudets position.

Nu känner jag ju inte just denna häst, men det här är ett exteriörfel som inte är superovanligt.

Fast det var lite det som var min poäng, borde inte såna hästar vara utmärkta läromästare/utmaningar för att lära eleverna rida hästen bakifrån och fram och inte fokusera på huvudet?

Konstigt då att olika raser är olika framgångsrika inom olika grenar... Just det huruvida hästen är korrekt byggd eller ej för ridning hänger ju faktiskt ganska mycket på vilken ras den tillhör.
Men om man säger såhär. Om det hade varit kallbloden som blivit populära ridhästar för mångamånga år sen, och det hade varit mer eftertraktat att tävla dressyr på kbl så hade garanterad tävlingsbilden sett helt annorlunda ut idag.

Men istället för att rida på dessa hästar valde ju människan att köra dem, eftersom de andra stackarna var alldeels för klena! :D

Visst, en mer erfaren ryttare skulle kanske kunna rida en ardenner riktigt bra, men nu talar vi ju om elever som faktiskt rider på ridskolan för att lära sig något från förhoppningsvis välutbildade hästar.

Därför tycker jag det är extra viktigt att en ridskolehäst inte har exteriören emot sig i och med att den ska ridas av så många olika ryttare med otroligt varierande kunskap.

Vad är det som säger att en ardenner inte kan vara välutbildad?
Och ingen vet vilken sorts lektioner hästen ska gå på.
Kanske den bara ska gå på lektioner för mindre kunniga, handikappade osv där det inte krävs mer än styra,stanna o svänga?

Fast nu var det väl inte hur stor plats de tar som var relevant.. ;)

Jo jag tycker det. En så pass stor häst som en ardenner är mycket större än en grov ponny och därför är volterna, ridvägarna och ridhuset mycket mindre och kan slita på hästens leder i längden.

Jag ser då inte att små barn på 140 får rida 170 hästar på ridskolor? Många ridskolor har ca 160 cm (+- 5 cm) på sina hästar för att så många som möjligt ska kunna rida dem. Några enstaka hästar går över 170-175 gränsen.

Som du antyder, så är det ju inte många andra hästraser som tävlar så högt. Om det var lika vanligt med andra raser än halvblod på de nivåerna tror jag att det skulle förekomma lika mycket (eller kanske mer) förslitningsskador hos de också.

Det är en skillnad- en grov ponny får mer plats i ett 20x40 ridhus än en ardenner. Det är också vad som gör mig skeptisk till att hästen skulle orka hålla i längden- ardennrar är byggda för att dra och inte göra små volter och definitivt inte hoppa, jag har blivit avrådd att hoppa med de grövre typerna av hästar som ex. nordsvenskar eftersom de är inte byggda för det. Men men detta är mina tankar, dessutom tycker jag inte att en ardenner borde vara lönsam för ridskolan i.o.m. att bara de längre och större människorna kan rida den. För all del en lätt nordsvensk men en ardenner på ridskola? Kul för er som det funkar hos men jag förblir nog en skeptiker ;)

Håller med! :bow: En ardenner är ju tänkt till en helt annan sorts arbete, även om den fungerar bra att rida på så tycker inte jag att den bör gå i en liknande verksamhet.

Kicki :)

Men om man säger såhär. Om det hade varit kallbloden som blivit populära ridhästar för mångamånga år sen, och det hade varit mer eftertraktat att tävla dressyr på kbl så hade garanterad tävlingsbilden sett helt annorlunda ut idag.

Det kan jag hålla med om.

Vad är det som säger att en ardenner inte kan vara välutbildad?

Det kan den väl vara, men jag tror inte att den chansen är särskilt stor med tanke på att ardenner inte är en ras som används till ridning i första hand.

Och ingen vet vilken sorts lektioner hästen ska gå på.
Kanske den bara ska gå på lektioner för mindre kunniga, handikappade osv där det inte krävs mer än styra,stanna o svänga?

Det är det jag ämnar få reda på med mejlet jag skickade till ridskolan.;)

Och jag tycker inte det. :p
Skulle snarare påstå att ardennern isf skulle bli starkare i benen, och betydligt smidigare.

De flesta mindre ridskolor låter barnen rida på de stora hästarna också. Alla verksamheter är inte så stora att man kan ha små hästar till små ryttare & stora hästar till stora ryttare. :p
Sen är det väl inte alltid ardennrar så mkt större än 160? (eller tänker jag helt fel nu? :p )

Det kan den väl vara, men jag tror inte att den chansen är särskilt stor med tanke på att ardenner inte är en ras som används till ridning i första hand.

Ojojoj du tror verkligen det värsta om hästrasen va? :p
Jag har aldrig sett en ardenner som inte varit hyfsat välriden! :D
Numera är det faktiskt många som rider på ardennern också.

Det är det jag ämnar få reda på med mejlet jag skickade till ridskolan.;)

Hoppas du får svar! :bump:

Det är inte svårt att ridutbilda en ardenner. Har du provat? Varken Louise Nathorst, Julio Borba m.fl. dömer ut dom som ridhästar så varför du? Jag möter ardenner på westernträningarna dessutom så dom har bredd även inom ridningen... Att dom sen inte rent tävlingsmässigt kan konkurrera ut ett flashigt halvblod hör ju inte hit. Man blir inte sämre ryttare av att lära sig rida på en ardenner. Ju fler olika hästtyper man får rida dess bättre bredd får man som ryttare.

Ojojoj du tror verkligen det värsta om hästrasen va? :p

Är man pessimist så är man.;) Men allvarligt talat så är det väl egentligen inte konstigare än att halvblod sällan är lika välutbildade i körning som ardennerna?

Jag har aldrig sett en ardenner som inte varit hyfsat välriden! :D
Numera är det faktiskt många som rider på ardennern också.

Det låter lovande.:)

Jag skulle vilja säga såhär. Det spelar ingen roll om hästen väger 300 kilo eller 800 kilo... för om du försöker möta en häst med bara muskelstyrka så är du dömd att misslycks oavsett.

Förvisso, men jag gör nog hellre ett förök med pållen på 300 kilo än den på ett ton! Att det har betydelse i detta fall kan man ju inte bortse ifrån.

Kicki :)

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?