Ardenner på ridskola?

Sv: Ardenner på ridskola?

Sen kan ju inte en ardenner vara så ekonomiskt bra för en ridskola. Stor häst kräver stor plats, äter som en elefant och skiter som en sådan också. Går ju åt mängder av strö och strå. Och dessutom är det många hovisar som inte ens tittar åt ardennerhästar.
Inte många fördelar att ha en ardenner på en ridskola, finns ju andra viktbärande hästar som är betydligt enklare att hålla...

Jag skulle tro att en kraftig häst har större chans att klara sig frisk och hel på en ridskola än en tunn omusklad. (tyvärr är ju många ridskolehästar det sistnämnda)

Håller med dig, på ridskolan där jag rider finns det nästan bara tunna och omusklade hästar. Och dom klarar sig inte frisk och hel, alla hästar där har i stortsätt varit halt mer eller mindre. :smirk:

Bara för att det är en häst av kraftigare ras/modell innebär det ju inte att den är rätt musklad i bl.a. ryggen för att klara av arbetet... De grövre hästar/ponnyer jag har sett på olika ridskolor har tyvärr sett lika omusklade ut som deras lättare kollegor.

Det man tänker på när det gäller ardenner, hur klarar dom där tunga bjässarna att springa i ett litet ridhus på volter osv borde bli mycket mer slitage på ben osv än på en lättare häst.

Har ridit och hoppat ngt litet språng på våran 1 tons ardenner, och den tyngden i landningen :eek: Kan absolut inte tänka mej att det är ett dugg hälsosamt i längden. När det gäller just henne har jag mycket svårt att tänka mej att det går att få upp henne från framdelen och arbeta korrekt, hon är så otroligt framtung. Hon har lätt det största hästhuvud jag sett i hela mitt liv.

Sen finns det såklart olika individer, lättare typer av ardenner. Kan ju bara tala för den ardennern jag känner.

Jag kanske låter helt snurrig men jag har alltid fått intryck av att ardennern är en mycket tålig häst :o

Håller med er som är skeptiska. Har själv en ardenner som både körs och rids, men skulle aldrig få för mig att hoppträna med en häst som väger så mycket. Alldeles för stort slitage på leder, ben och senor.

Däremot är han inte som någon sa innan, framtung utan istället bär han sig själv mycket bra och har lätt för att arbeta korrekt. Så för det är det nog inga större bekymmer.

Man ska givetvis inte underskatta dem som ridhästar och visst är de hållbara, men de är trots allt framavlade för att dra tungt i låga tempon.

Jag skulle tro att det finns en tanke bakom inköpet av ardennern. Just för att det är lite otippat.
Kanske för handikappridining eller så vill de börja använda den i praktiskt körning och lektionerna bara är vardagsmotion.

givetvis har inte en häst av kraftigare modell muskler automatiskt, men de har lättare för att sätta muskler än hästar som man avlat bort denna egenskap på.

Ardennern är suverän som både körhäst och ridhäst. Man kan inte förvänta sig så snabbt gehör som när man rider en varmblodig häst då det är mycket muskler som ska igång men rörligheten är det absolut inte nåt fel på.

Jag har personligen ridit ardenner både i hoppning, dressyr och western och det är en mycket kompetent ras som är värd mycket mer än den kostar.:cool:

Blir faktiskt lite ledsen när ni har såna fördomar. Det finns ju individuella skillnader inom alla tunga raser och om en ridskola t.ex. köper en ardenner tror jag inte att de väljer den grövsta dom kan hitta. Ingen här har kommenterat det faktum att vi på vår ridskola har en tung häst som är en bland de få av hästarna som inte varit skadad! Och han har stått här under hela den tiden jag ridit där, 8 år... Han funkar super på lektionerna och hoppar bra! Han är för tung för att gå med på hoppgruppens lektioner och våra i träningsgruppen då vi hoppar högre oftare än vad de andra gör men det finns det andra hästar i verksamheten som inte heller gör av andra skäl. Som jag skrev tidigare så hoppade han på senaste hoppkursen, juni, en tävlingsbana på 110 utan att ha några problem med höjden eller banan! Annars gör han också allt som alla de andra hästarna gör t.ex. öppnor och slutor. Han brukar vara en riktig rosettplockare på ridskoledressyren och är det ridskolehopptävling är han oftast placerad, alltid felfri.
Här har ni två bilder på mej och honom för kanske fyra år sedan. :angel:

24c7b03a3fed076bcee4165e007a1cab_372_270.jpg

d0eefd4a87279b1929221795e76747b9_170_171.jpg

Är det en ardenner? Måste vara en väldigt liten i sådanna fall, eller så är det bara vi som har en stor en...:angel:
Vår ardenner har vi mestadels till körning eller barnridning, alltså med ledare.
Men det händer jag tar en liten ridtur ibland också, vilket hon är på tok för stor för egentligen. Tanken att hoppa med henne är rent ut sagt brutal då hon är större än de flesta 6-åriga ardennerston och även hingstar.
Hon tycker det är tråkigt när man rider och det ända hon tycker är roligt är att busa....xD
Jag har väldigt svårt att tro att dessa tunga hästar kan funka bra på ridskola dels för ryttarens skull då många ryttare är små, och dels för hästens skull.

Bild på vår ardenner med mig på som är 166cm lång.... Jag ser ut som en flugskit på hennes rygg, och känner mig som en också.

Nu är jag besvärlig igen för jag håller inte riktigt med dig.;) Möjligen kan man väl säga att en nordsvensk eller ett kallblod i samma kaliber är rätt lika grövre ponnyer, men en ardenner tycker jag befinner sig ett steg till uppåt på grovhetsskalan, även om man tar hänsyn till mankhöjd. Men något säger mig att vi inte kommer att komma överrens i frågan.:angel:

Men jag syftar varken på ren nordsvensk el just kallblod utan på grova ponnyer dvs ponnyer som kan jämnställas med ardenner, fast i mindre format.
Men du kanske aldrig har sett grova ponnyer? :p

Det är en skillnad- en grov ponny får mer plats i ett 20x40 ridhus än en ardenner. Det är också vad som gör mig skeptisk till att hästen skulle orka hålla i längden- ardennrar är byggda för att dra och inte göra små volter och definitivt inte hoppa, jag har blivit avrådd att hoppa med de grövre typerna av hästar som ex. nordsvenskar eftersom de är inte byggda för det. Men men detta är mina tankar, dessutom tycker jag inte att en ardenner borde vara lönsam för ridskolan i.o.m. att bara de längre och större människorna kan rida den. För all del en lätt nordsvensk men en ardenner på ridskola? Kul för er som det funkar hos men jag förblir nog en skeptiker ;)

Fast nu var det väl inte hur stor plats de tar som var relevant.. ;)
Det är måånga raser som inte är byggda/avlade för just ridning, men det brukar ju fungera ypperligt ändå.
Och varför skulle bara större personer kunna rida hästen? Samma sak gäller ju isf stora halvblod och de används väldigt ofta i ridskoleverksamhet! :p

Sen kan ju inte en ardenner vara så ekonomiskt bra för en ridskola. Stor häst kräver stor plats, äter som en elefant och skiter som en sådan också. Går ju åt mängder av strö och strå. Och dessutom är det många hovisar som inte ens tittar åt ardennerhästar.
Inte många fördelar att ha en ardenner på en ridskola, finns ju andra viktbärande hästar som är betydligt enklare att hålla...

Stor plats = vanlig box (om nu inte ridskolan har extremt små boxar..)

Äter som en elefant - Ja det kan ju diskuteras. Hur fungerar det då med de svårfödda hästarna?

Skiter mycket/stort kan jag däremot hålla med om, men det finns många hästar som gör. Vi har en på 150 cm som skiter som en elefant. ;)

Mängder av strö - beror ju på hur man mockar. Mockar man bra behöver det inte gå åt mer än för ngn annan häst. Och även där finns det små hästar som kan vara rediga grisar i boxen.

:p

Jag förstår hur du tänker. Och jag vet ju att det säkerligen finns lättare typer av ardenner än just den hästen jag tänker på. För hon är verkligen supertung. Som sagt, hon väger 1 ton och har det största huvud jag sett. Rör sig likt en elefant. Dock så är hon ju superunderbart snäll och älskar att bli pysslad med och rida ut en tur i skogen eller körning. Men att hon skulle hålla för att hoppa kan jag garantera. Men det finns det säkert lättare ardenner som gör, och säkerligen är det väl en sådan som ridskolan köpt in. Och visst är det trevligt att det finns många typer av häst på en ridskola! Dessutom kan man harva ridbanan med dom :D

Nu tycker jag nog inte att bilderna gör hennes maffighet riktigt rättvisa. U have 2 see it 2 belive it :D
13719890.jpg

13722977.jpg

13722989.jpg

Stor plats = vanlig box (om nu inte ridskolan har extremt små boxar..)

Äter som en elefant - Ja det kan ju diskuteras. Hur fungerar det då med de svårfödda hästarna?

Skiter mycket/stort kan jag däremot hålla med om, men det finns många hästar som gör. Vi har en på 150 cm som skiter som en elefant. ;)

Mängder av strö - beror ju på hur man mockar. Mockar man bra behöver det inte gå åt mer än för ngn annan häst. Och även där finns det små hästar som kan vara rediga grisar i boxen.

:p

Du får gärna komma och provmocka till våran ardenner en dag och visa hur man spar strö till en som bajsar ut 150 kg /bajs och pissar ett badkar och sen traskar runt några varv i boxen, gärna gräver lite också så det blir extra mojsigt. Jag lovar! Du har inte sett något liknande.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter