Ardenner på ridskola?

Sv: Ardenner på ridskola?

Men jag syftar varken på ren nordsvensk el just kallblod utan på grova ponnyer dvs ponnyer som kan jämnställas med ardenner, fast i mindre format.
Men du kanske aldrig har sett grova ponnyer? :p

Jodå, det har jag.;) Men de jag har sett kan jag inte jämställa med en ardenner...

Vi hade en Fjording av den grovre varianten som gick pa ridskola tills han var 20 och pensionerades endast pga aldern. Han gick alla lektioner utom de avancerade elevernas dressyr eftersom det inte var fysisk mojligt for honom att ga i form. Han gick aven gymkhana och voltige som han alskade. Ska ocksa tillagga att en av ridlararna red honom nar hon hade stora gravidmagen :). Han klarade sig bra trots att han aldrig gick i form sa varfor skulle inte en ardenner klara det?
Jag sager inte att det ar den ideala hasten pa ridskola men han klarade sig mattre an manga andra och madde fint nar han gick i pension.

Han är bara 155 i mankhöjd och jag är 175 lång, plus att han inte är tjock (okej, nu efter sommarbetet men inte i vanliga fall ;) ). Det är det jag menar med att en det skiljer sej inom dom tunga raserna och att en ridskola knappast väljer den största och grövsta dom kan hitta.

Du får gärna komma och provmocka till våran ardenner en dag och visa hur man spar strö till en som bajsar ut 150 kg /bajs och pissar ett badkar och sen traskar runt några varv i boxen, gärna gräver lite också så det blir extra mojsigt. Jag lovar! Du har inte sett något liknande.

Ja men då är det ju en "gris" = spelar ingen roll vilken storlek.. ;)
Jag syftade mer på dessa hästar som är "renliga", där har inte storleken någon större betydelse. Om du förstår hur jag menar. :p

Ja men då är det ju en "gris" = spelar ingen roll vilken storlek.. ;)
Jag syftade mer på dessa hästar som är "renliga", där har inte storleken någon större betydelse. Om du förstår hur jag menar. :p

Jo jag förstår vad du menar. Men gris eller inte gris, det kommer betydligt mycket mer bajs och kiss ur en ardenner än en vanlig häst, vi har drygt 15 hästar i stallet som står på box, sen ett antal i lösdriften. Och jag har hållt på med hästar i hela mitt liv, men jag har nog aldrig sett ngt liknande. haha.. Jag ska fotografera bajs hörnan i boxen ngn dag så ska du få se, haha. Grepen går av om man försöker ta hela på en gång :rofl:

Men jag håller med dej iaf på sätt och vis. Som jag skrivit tidigare så tror jag att vår ardenner är tyngre och större än normalt (vi fick bredda skaklarna som var till för ardenner, även göra om selen som va just till ardenner också för att allt var för smått, dessutom tror jag inte att de finns ngn sadel som passar henne, möjligt vis bomlös. ) och jag tror nog att en lättare modell av ardenner kan fungera på ridskola, men jag tror att tex nordsvensk är ett mycket bättre och passande val på en ridskola!

Senast ändrad:

Fast man behöver ju inte ta med allt strö bara för att hästen bajsar elefantbajsar? :p
Självklart kommer det ju mer iom att hästarna är större. Vore lite konstigt annars :rofl:

Jag tycker att alla ardennrar skulle kunna platsa på en ridskola.
Det gäller ju bara att anpassa motionen & lektionerna för hästen. :)
För mig är det snarare positivt än negativt att ha lite 'annorlunda' raser på en ridskola. Det ger så mkt mer.

En ridskola i mina hemtrakter har skaffat en ardenner som ska gå med på ridlektioner, men är det särskilt lämpligt?

I och med att det är en så tung ras och inte avlad för ridning låter det minst sagt upplagt för benproblem. Håller en ardenner för att gå med på alla slags lektioner? Någon med erfarenheter?

Har själv ingen alls erfarenhet av just ardenner måste jag erkänna, men jag håller med angående hoppningen. Man får intrycket att det borde vara extra slitande ju grövre hästen är eftersom det blir mer vikt på frambenen i landningen.
Dock brukar ju de flesta ridskolor i viss mån försöka anpassa sig till hästarna, där jag red var det sällan man hoppade högre än 50-60cm på lektion även i de mer avancerade grupperna för att hästarna inte skulle slitas. Det är ändå tekniken som räknas, inte höjden. Nu har dom iofs ändrat på det sen det blev mer tävlingsinriktade lektioner :p

Det där med att dom är avlade för körning och inte gjorda för att gå i form kan du glömma. Även om det stämmer så skulle det stämma in på många andra hästraser också (ingen häst är väl gjord för att bära upp en ryttare? knappast någon som går i form redan innan de blivit inridna?) som bevisligen fungerar bra i många fall. Inklusive halvblod även om de gått mer och mer från körning och mot ridning på senare tid.

Anpassar man ridhuset också då? De kan ju inte direkt vända på en femöring. :D

det inte var fysisk mojligt for honom att ga i form.

Blir lite nyfiken, hur menar du?
Att hästen inte kan kröka på nacken utan att kväva sig själv? Att den var extremt överbyggd bak?

Lät lite konstigt egentligen att det var i den avancerade gruppen det inte fungerade (förstår iofs om de vill ha "bättre" material att jobba med för att få bättre resultat) för alla hästar kan ju gå i en för hästen bra form och det borde ju vara lite av en utmaning.?

Överskatta inte stora hästarnas svängradie! ;) Har inte med storleken att göra, vissa grövre hästar kan verkligen vända på en femöring i förhållande till storleken.

ingen häst är väl gjord för att bära upp en ryttare?

Nej, givetvis inte, men vissa raser (ex. halvblod) har genom målmedveten avel förbättrats i exteriören för att kunna bära upp en ryttare på ett bättre sätt. Ardennern och andra kallblodiga arbetshästar har avlats för att dra tungt, travare för att trava snabbt framför en sulky osv. Vill man ha en för ridning hållbar häst är det väl ganska naturligt att i första hand välja en som har en exteriör för ändamålet. Att det sedan ändå till en viss gräns kan funka med en tyngre häst är jag medveten om.

Hur små ridhus har ni egentligen? :eek: ;)

Vi har inget ridhus.
Klart att en ardenner kan svänga, men för ridskoleverksamhet där det ska göras volter och serpentiner var och varannan minut tror jag inte att en ardenner är särskillt lämpad, iaf inte en grövre sådan. De är trots allt väldigt stora och blir mycket häst att rida ihop för ryttaren, och om de blir rädda för något eller bara vill busa lite, så är man faktiskt ganska chanslös.
800kg häst som blir rädd för en sten är inte direkt vardagsmat för dagens ridskoleelever....

Nej, givetvis inte, men vissa raser (ex. halvblod) har genom målmedveten avel förbättrats i exteriören för att kunna bära upp en ryttare på ett bättre sätt. Ardennern och andra kallblodiga arbetshästar har avlats för att dra tungt, travare för att trava snabbt framför en sulky osv. Vill man ha en för ridning hållbar häst är det väl ganska naturligt att i första hand välja en som har en exteriör för ändamålet. Att det sedan ändå till en viss gräns kan funka med en tyngre häst är jag medveten om.

Rent användningsmässigt finns inga hinder åt något håll, nej. Däremot om du vill tävla Grand Prix dressyr är väl valet ardenner inte den bästa. Endast ryttarens kunskap och teknik sätter gränsen vad det gäller hur mycket en häst kan lära sig, det sitter inte hos hästen (så länge den är byggd korrekt)..:cool:

Vi har inget ridhus.
Klart att en ardenner kan svänga, men för ridskoleverksamhet där det ska göras volter och serpentiner var och varannan minut tror jag inte att en ardenner är särskillt lämpad, iaf inte en grövre sådan. De är trots allt väldigt stora och blir mycket häst att rida ihop för ryttaren, och om de blir rädda för något eller bara vill busa lite, så är man faktiskt ganska chanslös.
800kg häst som blir rädd för en sten är inte direkt vardagsmat för dagens ridskoleelever....
Inga problem att samla en välriden ardenner. De har, liksom de flesta kallbloden, väldigt lätt för samling. Fördelen med just den här typen av kallblod är att dom sällan reagerar som ett halvblod när det handlar om skrämmande situationer.

Men då måste den ju vara välriden också, vilket får ardennrar är från början eftersom de föds upp som körhästar.

Endast ryttarens kunskap och teknik sätter gränsen vad det gäller hur mycket en häst kan lära sig, det sitter inte hos hästen (så länge den är byggd korrekt)..:cool:

Konstigt då att olika raser är olika framgångsrika inom olika grenar... Just det huruvida hästen är korrekt byggd eller ej för ridning hänger ju faktiskt ganska mycket på vilken ras den tillhör. Visst, en mer erfaren ryttare skulle kanske kunna rida en ardenner riktigt bra, men nu talar vi ju om elever som faktiskt rider på ridskolan för att lära sig något från förhoppningsvis välutbildade hästar.

Därför tycker jag det är extra viktigt att en ridskolehäst inte har exteriören emot sig i och med att den ska ridas av så många olika ryttare med otroligt varierande kunskap.

om de blir rädda för något eller bara vill busa lite, så är man faktiskt ganska chanslös.

Som tur väl är så är ju de flesta inte så rädda av sig, men däremot kan jag skriva under på att man inte har något att sätta emot när de busar loss! Då är man bara en vante där uppe :)

De gamla farbröderna här runt kallar ardennerhästen för tjur som i fel händer blir en stridsvagn. Även om andra hästraser givetvis också kan bli farliga vid fel hantering, så kan det orsaka än mer skada med så mycket kraft som rasen trots allt besitter. Men man får givetvis anta att det är en välhanterad och snäll ardenner ridskolan köpt och som förhoppningsvis ska vara med på de lite lugnare lektionerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?