Ardenner på ridskola?

Sv: Ardenner på ridskola?

Benen håller nog men bogen tar stryk. Det är därför det är så viktigt med förberedelser för bästa möjliga uppbyggnad innan man belastar hästen som vid hoppning. Därmed inte sagt att hästen inte kan hoppa...bara att det inte är så lämpligt. Vad det gäller jordens dragningskraft: "Har jordens kärna något med jordens dragningskraft att göra? Annars undrar jag var kraften kommer från?
Jordens dragningskraft ( = tyngdkraft) kommer från alla delar av jorden inklusive jordens kärna. Tyngdkraften uppstår på grund av gravitationen, vilken är den attraherande kraft som verkar mellan alla materiekroppar. Ju större massan är och ju mindre avståndet mellan massorna är, desto starkare blir dragningskraften.
2/3 delar av jordens massa finns i manteln och 1/3 finns i jordens kärna (yttre + inre kärnan). På grund av det och också på grund av jordens storlek och klotform, kommer den största delen av dragningskraften, som vi känner vid ytan, från manteln. Uppskattningsvis kan man säga att dragningskraften från jordens kärna bidrar med kanske en tredjedel till vår vikt".

Hämtat härifrån: Teknisk-Naturvetenskaplig fakta

Det var inte hur jordens dragningskraft fungerade jag undrade över. Det har inte med frågeställningen att göra. Utan om det finns några fakta på att en ardenners kropp inte tål hoppning, de är ju betydligt bättre musklade och grövre benstomme över bogarna än smäckrare hästar också. Hela hästen är ju grövre och starkare uppbyggd än t ex halvblod så de borde kanske klara av den större tyngden också? Visst de ska ju vara tränade men det gäller alla hästar innan man börjar hoppa med dem. Jag säger inte att jag vet, MEN jag vill ha riktiga fakta innan jag formar min åsikt.

Ps Jag tycker det är jätte kul med olika raser på ridskolorna, tyvärr är det många som är lite rasistiska och bara tycker halvblod duger, det är roligt med olika sorter eftersom det dels kan dra till sig fler till sporten och dels minskar folks fördommar mot olika raser i allmänhet. (inte riktigt till någon speciell bara en allmän iaktagelse)

En ridskola i mina hemtrakter har skaffat en ardenner som ska gå med på ridlektioner, men är det särskilt lämpligt?

I och med att det är en så tung ras och inte avlad för ridning låter det minst sagt upplagt för benproblem. Håller en ardenner för att gå med på alla slags lektioner? Någon med erfarenheter?
Ja, dom är lämpliga lektionshästar.

Jo men krasst är det ju som Piraja säger, densiteten och jordens dragningskraft spelar en viss roll.

Om man sedan ska återgå till hovbroskförbening som jag skrivit om tidigare så ligger det ju vissa teorier om att, förutom arv att på det så kommer denna tyngd som spär på. Alla hingstar måste röntgas runt 2 årsåldern just p.g.a. detta.

jag skulle nog hellre säga att vissa kanske är realistiska hellre än rasistiska vad gäller raser och användning i "extrem" form.

Kicki :)

Blir lite nyfiken, hur menar du?
Att hästen inte kan kröka på nacken utan att kväva sig själv? Att den var extremt överbyggd bak?

Lät lite konstigt egentligen att det var i den avancerade gruppen det inte fungerade (förstår iofs om de vill ha "bättre" material att jobba med för att få bättre resultat) för alla hästar kan ju gå i en för hästen bra form och det borde ju vara lite av en utmaning.?

ungefar sa ja. Jag vet inte exakt men det var nagot om att han inte fick luft nar han gick i form och krokte pa nacken. Det ar tydligen nagot som finns hos en del grova fjordingar (?). Eftersom de avancerade eleverna vill jobba hasten i form ar det ju inte sa lyckat om hasten kvavs efter en stunds arbete. Angaende utmaning sa ar det fa av vara hastar som gar i form utan en del jobb fran ryttaren. Men det ar sana hastar/ponnyer man far tag i om de inte ska kosta skjortan tyvarr sa jag forstar att man koper en ardenner om den verkar passa i verksamheten, det ar ju inte helt kul att leta hast till ridskola.

ungefar sa ja. Jag vet inte exakt men det var nagot om att han inte fick luft nar han gick i form och krokte pa nacken. Det ar tydligen nagot som finns hos en del grova fjordingar (?). Eftersom de avancerade eleverna vill jobba hasten i form ar det ju inte sa lyckat om hasten kvavs efter en stunds arbete. Angaende utmaning sa ar det fa av vara hastar som gar i form utan en del jobb fran ryttaren. Men det ar sana hastar/ponnyer man far tag i om de inte ska kosta skjortan tyvarr sa jag forstar att man koper en ardenner om den verkar passa i verksamheten, det ar ju inte helt kul att leta hast till ridskola.

Har last hela traden nu och utokar mitt svar:
Helt ratt som ni sager att man inte ska koncentrera sig pa nacken utan att hasten kan ga i form utan nacken krokt. Fragan ar varfor man ska utsatta hasten for obehag (eleven som sitter pa ar ju van att hasten kroker pa nacken nar de jobbar i form och maste ju lara om sig) nar det finns massa andra hastar som kan ga pa de lektionerna, likasa med ardennern, den behover ju inte ga med pa hopplektionerna. Liksom var fjording skippade dressyren kan ju ardennern skippa de hogre hindrena. Och alla ni som pratar om halvblod, pa min ridskola med 15 hastar/ponnyer finns ett halvblod och hon ar privathast :p. Hon ar ocksa den enda hasten i stallet som behover benskydd (hagen, uteritt, hoppning, dressyr). Inget ont om halvbloden men de ar inget jag i forsta hand skulle satta in i ridskoleverksamhet just for att de ofta inte haller for den typen av arbete.

Jo men krasst är det ju som Piraja säger, densiteten och jordens dragningskraft spelar en viss roll.

Om man sedan ska återgå till hovbroskförbening som jag skrivit om tidigare så ligger det ju vissa teorier om att, förutom arv att på det så kommer denna tyngd som spär på. Alla hingstar måste röntgas runt 2 årsåldern just p.g.a. detta.

jag skulle nog hellre säga att vissa kanske är realistiska hellre än rasistiska vad gäller raser och användning i "extrem" form.

Kicki :)
Inga hingstar måste röntgas alls.

Jag är fortfarande nyfiken på vad du menar.

Jag är övertygad om att du inte har en aning om vad du snackar om. Det är vad jag menar.

Sen tror jag visst att en modell lättare av ardenner kan passa, men tungviktaren i vårt stall skulle omöjligen passa i en ridskoleverksamhet. Det skulle du förstå.
Det är mer slitsamt för ett ton att hoppa ett hinder än en häst på 500 kg.

Men vill förtydliga till alla att jag inte är emot ardennern som häst, jag är bara säker på att den inte är den mest lämpade för att gå på ridskola. Dock har jag bara umgåtts med den grövsta typen av ardenner, och jag kanske helt skulle ändra uppfattning om jag träffade en lättare typ. Dock är det väldigt roligt med så olika hästar som möjligt på just en ridskola.

Senast ändrad:

Men VARFÖR, det har du ingen förklaring till, eller? :smirk:
Om du inte har nn förklaring så är det ju helt obefogat att du öht skriver så.

Btw så är det bara du som snackar om att hästen ska hoppa, det är inte säkert att den kommer göra det varje vecka bara för att den går på ridskola.. :p

Men VARFÖR, det har du ingen förklaring till, eller? :smirk:
Om du inte har nn förklaring så är det ju helt obefogat att du öht skriver så.

Btw så är det bara du som snackar om att hästen ska hoppa, det är inte säkert att den kommer göra det varje vecka bara för att den går på ridskola.. :p

Jag är inte den enda som har snackat om hoppning.
Jag tycker inte det verkar så där jättegenomtänkt att ha en riskolehäst som man inte kan hoppa med. Då finns det ju hästar med samma kvaliteer som en ardenner men som dom kan hoppa med.

Men dom kankse har något speciellt i tankarna för denna ardenner. Vad vet jag. Har dock kollat runt lite, och visst finns det ardenner som går i en trevlig form och som hoppar mindre hinder utan problem. Så lättare typer kan väl passa för verksamhet. Jag ska väl inte dra alla ardennrar över en kam så att säga.

Jag tvivlar på att jag har fel eftersom jag jämför med ponnyer som är exakt (så gott det går) lika grova till sin kroppsstorlek som en ardenner. För att förtydliga mig igen så pratar jag inte om rena nordsvenskar utan hästar av ardennertyp.(vilket sällan gäller nordsvenskar).

På vilket sätt skulle jag inte ha en aning om vad jag pratar om? :crazy:
Jag har ridit ardennrar och hästar som har varit lika grova om det är det du syftar på.

Vilka ponnyer är jämförbara med en ardenner? :confused:

Näe du hade inget svar, var väl det jag tänkte. :smirk:
Det du skriver nu har ju ingenting med att jag inte vet vad jag pratar om att göra.

Näe du hade inget svar, var väl det jag tänkte. :smirk:
Det du skriver nu har ju ingenting med att jag inte vet vad jag pratar om att göra.

Jag tror inte att du vet vad du pratar om! Du har till en viss del rätt, men till en stor del även fel, men det vägrar du ju ens att fundera över.

Men du svarar ju inte på vad jag inte vet vad jag pratar om.

Hur 17 ska jag då kunna tänka igenom det? :confused:
Du har ju inget svar på det du anklagar mig för öht.

Men du svarar ju inte på vad jag inte vet vad jag pratar om.

Hur 17 ska jag då kunna tänka igenom det? :confused:
Du har ju inget svar på det du anklagar mig för öht.

Men antaglien det vi disskuterar i den här tråden!
Men du förstår ju ännu mindre än jag trodde, så nu tänker jag lämna detta och fortsätta disskutera ämnet i tråden ist.

På gymnasiet hade vi en körlärare med ardennrar. Hans son både red och hade uppvisningar av ungersk (?) post på dem. Det går utmärkt att rida en ardenner. Bättre, skulle jag tro, än att rida travare.

*delvis kl*

Jag tycker att en ardenner mycket väl kan passa på en ridskola. OM den är tillräckligt hanterad. Det är inte kul med en tung häst som vet om sin styrka eller inte förstår vett och etikett.

Men jag skulle inte hoppa för mycket med den eller rida på små volter, det är en tung häst och trycket på dess ben är stort.

Hovbroskförbening har ardennerrasen "problem" med. Många hingstar röntgas, men inte alla och inte stona (tyvärr). Så det finns inte någon "garanterad" hovbroskförbeningsfri ardenner. Det tar många generationer. Om man inte rider eller kör på asfalt eller hård mark så mycket så kanske hästen håller längre.

Mycket spelar roll i vilket skick man håller hästen. Är den alltid överviktig så blir påfrestningen större än om den hålls i ett tunnare hull.

Som ras är ardennern lugn och sansad, den är stor och stark, men oftast mycket beskedlig. Smidig i förhållande till sin storlek.

Ja den är avlad för körning, men en ryttare på 60-70kg är vad hästen äter på några dagar.. Och går upp i vikt på ett bete fortare än kvickt..

Ja dom äter som en häst och skiter som en häst.. Det är många kilo som ska gödas.. Men jag misstänker att ett stort svårfött ex halvblod kommer att äta och skita precis lika mycket..

Hitta hovslagare är lite knepigt, likaså skor och övrig utrustning, men med lite letande så går det..

mul/har ett gäng..

*delvis kl*

Jag tycker att en ardenner mycket väl kan passa på en ridskola. OM den är tillräckligt hanterad. Det är inte kul med en tung häst som vet om sin styrka eller inte förstår vett och etikett.

Men jag skulle inte hoppa för mycket med den eller rida på små volter, det är en tung häst och trycket på dess ben är stort.

Hovbroskförbening har ardennerrasen "problem" med. Många hingstar röntgas, men inte alla och inte stona (tyvärr). Så det finns inte någon "garanterad" hovbroskförbeningsfri ardenner. Det tar många generationer. Om man inte rider eller kör på asfalt eller hård mark så mycket så kanske hästen håller längre.

Mycket spelar roll i vilket skick man håller hästen. Är den alltid överviktig så blir påfrestningen större än om den hålls i ett tunnare hull.

Som ras är ardennern lugn och sansad, den är stor och stark, men oftast mycket beskedlig. Smidig i förhållande till sin storlek.

Ja den är avlad för körning, men en ryttare på 60-70kg är vad hästen äter på några dagar.. Och går upp i vikt på ett bete fortare än kvickt..

Ja dom äter som en häst och skiter som en häst.. Det är många kilo som ska gödas.. Men jag misstänker att ett stort svårfött ex halvblod kommer att äta och skita precis lika mycket..

Hitta hovslagare är lite knepigt, likaså skor och övrig utrustning, men med lite letande så går det..

mul/har ett gäng..

Klokt inlägg som talar för båda sidor av debatten :)
Fast jag har svårt att se ett halvblod släppa en sådan jättedump som vår ardenner gör :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
579
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Sasse
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar