Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter helt obegripligt tycker jag och ingenting jag någonsin skulle göra mot en häst. Inte heller skulle jag på något vis jämföra min hästhållning med urkass hästhållning för att min egen ska kännas bättre.

Jag hade världens finaste arab förut. Hon visade sig vara halt på tre ben, hältorna syntes överhuvudtaget inte eftersom hon var jämt halt så att säga. Bara för att man inte ser problemet betyder inte att det inte finns.

Okej, så du påstår att jag jämförde för att min hästhållning skulle kännas bättre? Som om min hästhållning är dålig då eller eftersom den jag jämförde med i så fall är urkass?
Jag sa bara att det har inte påverkat hästen någonting och den är 14+ någonting.
Men jag skrev också att jag aldrig skulle göra så.
Det finns olika sätt att rida en häst, i mitt fall så är det väl mer mysiga skogspromenader utan några som helst krav.
Ungefär som om den går i hagen. Där han skrittar, travar och få sina spralleryck ibland. Men då måste det ju också vara fel, så det är väl bäst att jag ställer in honom i en box resten av sitt liv så han inte rör sig alls.

Aja, detta var ju verkligen en super trevlig tråd... Orkar inte med folk som ska ifrågasätta något så fort det är något.
Så tack och hej för mig.

@Varmblod90 Du behöver inte bli arg eller ledsen, jag bara påpekade att jag inte ser poängen med att dra upp exempel där folk gör galna saker, oavsett anledning. Att det inte påverkat den andra hästen köper jag när jag ser den, så det är lite ointressant att diskutera egentligen.

Ingen i tråden har varit otrevlig mot dig, jag brukar inte vara i tråden och har för övrigt bara skrivit två inlägg för att ifrågasätta. Du behöver inte oroa dig, jag kommer inte skriva mer i tråden och jag tror knappast att du behöver oroa dig för att någon mer ska ifrågasätta. Så ta det lite lugnt och bli inte så arg bara för att du får, i min värld, frågor som är helt berättigade.

@niphredil Jag gick inte med i denna tråden för att folk ska ifrågesätta mig om vad jag gör. Jag har haft ett långt uppehåll minst 1 år från buke just för att jag orkade inte med just påhoppen och de som ska ifrågesätta. Så kommer jag tillbaka och vad händer? Därför jag bli lite irriterad. Jag vet vad jag gör, och hade jag varit osäker så hade jag frågat.
Men skadan är redan skedd så jag lämnar tråden eftersom detta kan hända igen, inte bara mot mig utan mot någon annan.

@niphredil Jag gick inte med i denna tråden för att folk ska ifrågesätta mig om vad jag gör. Jag har haft ett långt uppehåll minst 1 år från buke just för att jag orkade inte med just påhoppen och de som ska ifrågesätta. Så kommer jag tillbaka och vad händer? Därför jag bli lite irriterad. Jag vet vad jag gör, och hade jag varit osäker så hade jag frågat.
Men skadan är redan skedd så jag lämnar tråden eftersom detta kan hända igen, inte bara mot mig utan mot någon annan.

Vad tråkigt att du inte fick känna dig välkommen här. jag tycker att det skulle ha varit trevligt att få följa dig och din gammelman.. kanske du kan ge oss en chans i alla fall ?

Igår var det 4 år sen Zadira somnade in.. fortfarande älskad och saknad, men som alltid så blir det lättare och man lär sig leva med saknaden och det ända man har kvar är alla fina minnen och det är jag tacksam för

1912333_10204493180592597_8984623479382932354_n.jpg

Så tråkigt med påhopp i en tråd som varit fri från det ett bra tag nu!
Så dumt att ifrågasätta saker på ett forum där man absolut inte har hela bilden ....
Det där ser jag i allra högsta grad som ett påhopp!!!

När någon skriver att de rider på en häst som är halt på 3 ben så är det inte påhopp att reagera! Det är faktiskt inte förenligt med djurskyddslagen att rida en sådan häst innan man har gjort en ordentlig utredning och bedövat bort lite reaktioner för att se om hästen blir värre eller inte av det.

Ärligt talat! Hur tänker du när du skriver att vi är dem som gör fel?? Ingen har varit otrevlig överhuvudtaget. Snarare tvärtom.

När någon skriver att de rider på en häst som är halt på 3 ben så är det inte påhopp att reagera! Det är faktiskt inte förenligt med djurskyddslagen att rida en sådan häst innan man har gjort en ordentlig utredning och bedövat bort lite reaktioner för att se om hästen blir värre eller inte av det.

Ärligt talat! Hur tänker du när du skriver att vi är dem som gör fel?? Ingen har varit otrevlig överhuvudtaget. Snarare tvärtom.

Jag håller faktiskt med Kimmis här. Varmblod90 skriver först att hästen är halt på 3 ben och sen att den rids i alla 3 gångarter. Sen att det är ingen fara, för att den rids bara i skritt. Sen igen, att den rids i alla 3 gångarter.
Alltså - en halt häst i underhull, som har problem med hovarna?
Det är väl inte konstigt att folk reagerar?

@Tussinussen
Alltså suck!
Jag har ju frågat veterinären och han kunde utan problem ridas och då i alla gångarter. MEN vi rider MEST i skritt! Läs vad jag skriver.
Och det är en jäkla tur att vi gjorde besiktning för det var inget ägaren tänkte på. Och förra fodervärden ha ridit Wherry som en vanlig ridhäst. Tränat, hoppat och troligtvis gått på ridlektioner. Hade vi inte gjort besiktning så hade vi inget vetat och då ridit Wherry mer och annorlunda. Men nu anpassa vi oss efter honom!
Wherry har även en gammal skada som han råkade ut som ung där han fick en pinne rakt in i karleden på ena frambenet. Troligtvis en orsak till att han har ½ gradig hälta på det benet.

Men åter igen, veterinären tyckte absolut att det inte var några problem att han rids på det sättet vi gör. En gammal erfaren veterinären som varit med länge!
Men tydligen så räcker det inte för er.

Åter igen, jag vet vad jag gör.

Men jag förstår er att ni reagerade, men när jag skriver att allt är lugnt och det är godkänt av veterinär så fortsätter ni ändå.
På er låter det som om jag är värsta djurplågare som promenad rider honom!
Hade sett fram emot att vara med här, men eftersom flera av er ha emot mig så känns det ju inte lika roligt längre att vara här.

@Varmblod90 vi reagerar för att en veterinär som bara har böjt igenom hästen utan att ha gjort en ordentlig utredning om vart hältan kommer ifrån och varför den har uppkommit omöjligt kan veta om det går att rida på hästen eller inte.

@kimmis87
Nej ni reagerade innan jag sa något om det också! Då var det hur jag kunde rida en häst som visat hälta.

Jag litar i alla fall på veterinären!
Och som sagt, hade jag tränat honom mm och kanske tävlat honom så hade jag verkligen förstått era reaktioner.
Men hallå, jag promenad rider honom någon gång i veckan! Och då ser jag ingen anledning att lägga ner flera tusen kronor på att se vad hältan kommer ifrån.
Som jag skrev, om han inte få skrittas, travas eller ta lite busgalopp så är det nog bäst att låter honom stå i box resten av sitt liv eftersom han gör detta ute i hagen!

Hade sett fram emot att vara med här, men eftersom flera av er ha emot mig så känns det ju inte lika roligt längre att vara här.

Vi har inte "emot dig" - du skriver själv att ni förstår att vi reagerade. Du kanske var lite otydlig i hur du beskrev situationen?

Jag förstår egentligen inte varför inte vetten vill utreda...jag har själv genom åren fått vad jag efteråt har förstått som dåliga råd av veterinärer, så jag skulle nog personligen inte nöja mig med det.

Jag hade själv en arab förut som hade pålagringar i ena framkotan, och han var förklarad som OK som promenadhäst och reds då i stort sett bara i skritt. Idag skulle jag faktiskt inte göra så. Av honom lärde jag mig att araber är så nyfikna och sugna på att arbeta att dom kan aktivt dölja att dom har ont, bara för att få komma ut o jobba.

Jag menar inget illa, och det syns av dina inlägg att du tycker om Wherry och att han kommer att få ett bra sista hem hos dig. Passa dig bara för att han inte "lurar" dig och förvärrar en outredd skada.

Håll oss uppdaterade :)

@kimmis87
Nej ni reagerade innan jag sa något om det också! Då var det hur jag kunde rida en häst som visat hälta.

Jag litar i alla fall på veterinären!
Och som sagt, hade jag tränat honom mm och kanske tävlat honom så hade jag verkligen förstått era reaktioner.
Men hallå, jag promenad rider honom någon gång i veckan! Och då ser jag ingen anledning att lägga ner flera tusen kronor på att se vad hältan kommer ifrån.
Som jag skrev, om han inte få skrittas, travas eller ta lite busgalopp så är det nog bäst att låter honom stå i box resten av sitt liv eftersom han gör detta ute i hagen!
Menar du att någon ifrågasatte varför ni red innan du skrev att han var halt? Vem? Vart? Jag kan inte se det.

Man lägger ut flera tusen på sådana saker för att kunna rida med gott samvete.

Menar du att någon ifrågasatte varför ni red innan du skrev att han var halt? Vem? Vart? Jag kan inte se det.

Man lägger ut flera tusen på sådana saker för att kunna rida med gott samvete.

Jag skrev i mitt allra första inlägg att han är halt på böjprov! Och då var det flera som frågade varför jag red en häst som va halt.

Vi har inte "emot dig" - du skriver själv att ni förstår att vi reagerade. Du kanske var lite otydlig i hur du beskrev situationen?

Jag förstår egentligen inte varför inte vetten vill utreda...jag har själv genom åren fått vad jag efteråt har förstått som dåliga råd av veterinärer, så jag skulle nog personligen inte nöja mig med det.

Jag hade själv en arab förut som hade pålagringar i ena framkotan, och han var förklarad som OK som promenadhäst och reds då i stort sett bara i skritt. Idag skulle jag faktiskt inte göra så. Av honom lärde jag mig att araber är så nyfikna och sugna på att arbeta att dom kan aktivt dölja att dom har ont, bara för att få komma ut o jobba.

Jag menar inget illa, och det syns av dina inlägg att du tycker om Wherry och att han kommer att få ett bra sista hem hos dig. Passa dig bara för att han inte "lurar" dig och förvärrar en outredd skada.

Håll oss uppdaterade :)

Ja både jag och min syster är väldigt glada i Wherry, och jag har ägt häst i över 10 år så jag är liksom ingen nybörjare heller.
Wherry talar om om han får ont eftersom vi knappt få lyfta hovarna på honom pga sin röta, varje gång vi kratsa hovarna så rycker han till. Så om han får mer ont i sina ben så är jag säker på att han talar om det, och om inte så lär jag märka att något är galet för jag är väldigt uppmärksam på saker och ting.

Klart man känner att folk ha emot en när man bli ifrågasatt att man rider en häst som bli halt på böjprov, på det viset ni skriver låter det som jag är en hemsk hästägare! Men det är jag inte! Och det är inte roligt att folk få en att känna så och skriver så på ett sådant sätt.

Det är inte bara araber som är så som du beskriver. Har tidigare bara ägt travare och dem är likadana. Så därför har jag lärt mig att vara väldigt uppmärksam på mina hästar, djur överhuvudtaget. Och jag har direkt alltid sett när något är galet.

Jag skrev i mitt allra första inlägg att han är halt på böjprov! Och då var det flera som frågade varför jag red en häst som va halt.
Det ser jag inte som ett dugg konstigt! Inte ens pytteytte lite konstigt.

Jag ska berätta om min förra valack så kanske du förstår varför jag reagerar som jag gör.

Jag som hade haft honom i "hur många år som helst" kände att nåt var fel. Vi åkte till veterinär som tyckte att han såg frisk ut, jag gav mig inte. Han reagerade inte på böjprov i det här skedet. Tillslut hittade jag en veterinär efter att ha provat 3 andra, som var villig att prova att bedöva bort ett bakknä, vilket jag trodde var orsaken till hans ändrade steg.

Resultatet efter den bedövningen talade sitt tydliga språk. Han blev rejält halt på det andra bakbenet och gick från noll böjprovsreaktion till 2,5 emellanåt. Det visade sig att han var halt på 3 ben. I i princip alla leder på dessa benen. Han såg aldrig halt ut, någonsin faktiskt, så varje återbesök gjorde vi så att vi bedövade bort ett bakknä och kollade om något dök upp. Och det gjorde det i hur många besök som helst.

Kom ihåg här nu, den här hästen såg inte halt ut, han reagerade inte ens på böjprov då har var så pass jämnhalt. Det var först när veterinären gick med på att göra en riktig utredning som hältorna syndes.
Saker som syndes på honom var att han tappade överlinjen, fick stor underhals och att landsmärket syndes väldigt tydligt. Han blev även spänd i länden och rumpan precis bakom länden, på båda sidor om korset, när han fick gå länge med hältan.

Den här hästen var renare än renast på alla röntgenbilder, inte minsta pålagring eller ocd kunde hittas. Han avlivades 16-17 år gammal efter 1,5 år med div olika behandlingar som tyvärr inte hjälpte.

Jag hade helt klart köpt din story om du hade haft hästen i 10 år och han var fint musklad, mjuk i musklaturen osv osv. Men nu är inte fallet så. Det är en häst du nyss har köpt, som du inte känner och som du omöjligtvis kan veta hur han reagerar på smärta och du har ingen aning om hur han har sett ut tidigare i livet. Till detta är han tunn, har ingen överlinje överhuvudtaget. Visst kan det bero på fel mat, absolut! Men det vet varken du eller jag om det gör eller inte.

Det här är det sista jag tänker skriva i ämnet. Du gör som du vill givetvis, men ha i bakhuvudet att du inte känner hästen och kan inte veta, inte helt säkert.

Om du inte vill lägga pengar på en veterinär så ta ut en ET och hör vad denne har att säga. Har han massor låsningar i musklaturen som inte går att få bort eller som återkommer väldigt snabbt så talar ju det ett rätt tydligt språk. Försvinner ev spänningar så talar ju även det sitt tydliga språk :)

Jag önskar dig all lycka till i detta! För det är banne mig inte lätt, jag hade inte önskat min värsta fiende en häst som har komplicerade böjprovsreaktioner.

Tack för du delade med dig av din story men då kan i princip var och varannan häst vara halt om man gör som du gjorde. Om du förstår vad jag menar.

Jag har bara Wherry på foder ihop med min syster. Ägaren vet om detta och även hon reagerade på att han va smal då han vanliga fall är lättfödd enligt henne.
Den fodervärden som hade Wherry innan oss tog ut en mycket välkänd kiropraktor i vintras som finns uppåt landet, då stod Wherry i Katrineholm. Och enligt denna kiropraktorn var Wherry JÄTTE fin i kroppen för sin ålder. Inga låsningar mm.
Så det är redan klart.

Wherry har redan gått upp i vikt sen han kom till oss. Väger med ett viktband. Så väger honom kontinuerligt.
Tidigare fodervärden hade bara gett honom 7 kg hö och någon näve krafft grund i sommar.

Jag vet att jag inte kommer få några som helst bekymmer med Wherry. Men jag ska ändå vara fortsatt uppmärksam som jag alltid är.

Men tackar dig ändå :)

Man har aldrig hela bilden på ett forum. Det är därför jag menar att det är fel att direkt hugga mot någon som skriver något som inte passar in i mallen. Det händer väldigt ofta på forum, och det är väldigt lätt att få folk att känna sig ovälkomna och missförstådda.

Vi har ju alla rätt att tycka och reagera, och jag tycker att det var ett påhopp och reagerade mot det. Du har också rätt att tycka att jag gjorde mig skyldig till ett påhopp. Hoppas vi kan lämna detta nu.

Ingen som tycker att böjprov är ganska trubbigt instrument? I synnerhet på äldre hästar.

Jag var på väg att köpa en 16-åring för några år sedan och han hade en 2:a på ett ben. Jag frågade om det inte bara var för att han var 16 år och vetten sa, då ska hästen markera lika på alla 4 ben, den ska vara "jämnstel" s a s för att det ska kunna räknas som åldersstelhet. Inte x antal fina ben och x antal där den markerar.

Jag avstod köp, men hade fortsatt kontakt med ägarna om hur det gick, och det visade sig när dom utredde att hästen hade kotledsinflammation på det benet. Dom hade ingen aning, han hade inte markerat vid ridning (ej heller när jag provred honom).

Har aldrig glömt den förklaringen, som jag tycker är ganska logisk. Och köper inte uttalanden typ äsch, hästen markerar hö bak för att den är gammal.

(Själv skulle jag nog markera efter böjprov, men då jämnhalt utifrån ont i båda knäna :p )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka