Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter helt obegripligt tycker jag och ingenting jag någonsin skulle göra mot en häst. Inte heller skulle jag på något vis jämföra min hästhållning med urkass hästhållning för att min egen ska kännas bättre.
Jag hade världens finaste arab förut. Hon visade sig vara halt på tre ben, hältorna syntes överhuvudtaget inte eftersom hon var jämt halt så att säga. Bara för att man inte ser problemet betyder inte att det inte finns.
@niphredil Jag gick inte med i denna tråden för att folk ska ifrågesätta mig om vad jag gör. Jag har haft ett långt uppehåll minst 1 år från buke just för att jag orkade inte med just påhoppen och de som ska ifrågesätta. Så kommer jag tillbaka och vad händer? Därför jag bli lite irriterad. Jag vet vad jag gör, och hade jag varit osäker så hade jag frågat.
Men skadan är redan skedd så jag lämnar tråden eftersom detta kan hända igen, inte bara mot mig utan mot någon annan.
Det där ser jag i allra högsta grad som ett påhopp!!!Så tråkigt med påhopp i en tråd som varit fri från det ett bra tag nu!
Så dumt att ifrågasätta saker på ett forum där man absolut inte har hela bilden ....
Det där ser jag i allra högsta grad som ett påhopp!!!
När någon skriver att de rider på en häst som är halt på 3 ben så är det inte påhopp att reagera! Det är faktiskt inte förenligt med djurskyddslagen att rida en sådan häst innan man har gjort en ordentlig utredning och bedövat bort lite reaktioner för att se om hästen blir värre eller inte av det.
Ärligt talat! Hur tänker du när du skriver att vi är dem som gör fel?? Ingen har varit otrevlig överhuvudtaget. Snarare tvärtom.
Hade sett fram emot att vara med här, men eftersom flera av er ha emot mig så känns det ju inte lika roligt längre att vara här.
Menar du att någon ifrågasatte varför ni red innan du skrev att han var halt? Vem? Vart? Jag kan inte se det.@kimmis87
Nej ni reagerade innan jag sa något om det också! Då var det hur jag kunde rida en häst som visat hälta.
Jag litar i alla fall på veterinären!
Och som sagt, hade jag tränat honom mm och kanske tävlat honom så hade jag verkligen förstått era reaktioner.
Men hallå, jag promenad rider honom någon gång i veckan! Och då ser jag ingen anledning att lägga ner flera tusen kronor på att se vad hältan kommer ifrån.
Som jag skrev, om han inte få skrittas, travas eller ta lite busgalopp så är det nog bäst att låter honom stå i box resten av sitt liv eftersom han gör detta ute i hagen!
Menar du att någon ifrågasatte varför ni red innan du skrev att han var halt? Vem? Vart? Jag kan inte se det.
Man lägger ut flera tusen på sådana saker för att kunna rida med gott samvete.
Vi har inte "emot dig" - du skriver själv att ni förstår att vi reagerade. Du kanske var lite otydlig i hur du beskrev situationen?
Jag förstår egentligen inte varför inte vetten vill utreda...jag har själv genom åren fått vad jag efteråt har förstått som dåliga råd av veterinärer, så jag skulle nog personligen inte nöja mig med det.
Jag hade själv en arab förut som hade pålagringar i ena framkotan, och han var förklarad som OK som promenadhäst och reds då i stort sett bara i skritt. Idag skulle jag faktiskt inte göra så. Av honom lärde jag mig att araber är så nyfikna och sugna på att arbeta att dom kan aktivt dölja att dom har ont, bara för att få komma ut o jobba.
Jag menar inget illa, och det syns av dina inlägg att du tycker om Wherry och att han kommer att få ett bra sista hem hos dig. Passa dig bara för att han inte "lurar" dig och förvärrar en outredd skada.
Håll oss uppdaterade
Det ser jag inte som ett dugg konstigt! Inte ens pytteytte lite konstigt.Jag skrev i mitt allra första inlägg att han är halt på böjprov! Och då var det flera som frågade varför jag red en häst som va halt.
Det där ser jag i allra högsta grad som ett påhopp!!!
När någon skriver att de rider på en häst som är halt på 3 ben så är det inte påhopp att reagera! Det är faktiskt inte förenligt med djurskyddslagen att rida en sådan häst innan man har gjort en ordentlig utredning och bedövat bort lite reaktioner för att se om hästen blir värre eller inte av det.
Ärligt talat! Hur tänker du när du skriver att vi är dem som gör fel?? Ingen har varit otrevlig överhuvudtaget. Snarare tvärtom.
Ingen som tycker att böjprov är ganska trubbigt instrument? I synnerhet på äldre hästar.