Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag var på väg att köpa en 16-åring för några år sedan och han hade en 2:a på ett ben. Jag frågade om det inte bara var för att han var 16 år och vetten sa, då ska hästen markera lika på alla 4 ben, den ska vara "jämnstel" s a s för att det ska kunna räknas som åldersstelhet. Inte x antal fina ben och x antal där den markerar.

Jag avstod köp, men hade fortsatt kontakt med ägarna om hur det gick, och det visade sig när dom utredde att hästen hade kotledsinflammation på det benet. Dom hade ingen aning, han hade inte markerat vid ridning (ej heller när jag provred honom).

Har aldrig glömt den förklaringen, som jag tycker är ganska logisk. Och köper inte uttalanden typ äsch, hästen markerar hö bak för att den är gammal.

(Själv skulle jag nog markera efter böjprov, men då jämnhalt utifrån ont i båda knäna :p )
Problemet är väl att provet inte är standardiserat? Alltså ett trubbigt verktyg. Jag sa inte det är värdelöst.

Jag var på väg att köpa en 16-åring för några år sedan och han hade en 2:a på ett ben. Jag frågade om det inte bara var för att han var 16 år och vetten sa, då ska hästen markera lika på alla 4 ben, den ska vara "jämnstel" s a s för att det ska kunna räknas som åldersstelhet. Inte x antal fina ben och x antal där den markerar.

Jag avstod köp, men hade fortsatt kontakt med ägarna om hur det gick, och det visade sig när dom utredde att hästen hade kotledsinflammation på det benet. Dom hade ingen aning, han hade inte markerat vid ridning (ej heller när jag provred honom).

Har aldrig glömt den förklaringen, som jag tycker är ganska logisk. Och köper inte uttalanden typ äsch, hästen markerar hö bak för att den är gammal.

(Själv skulle jag nog markera efter böjprov, men då jämnhalt utifrån ont i båda knäna :p )
Problemet är väl att provet inte är standardiserat? Alltså ett trubbigt verktyg.
Lite exempel på forskarröster som lätt googlas fram http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-saker-haltutredning-med-bojprov.htm

Problemet är väl att provet inte är standardiserat? Alltså ett trubbigt verktyg. Jag sa inte det är värdelöst.
Vad menar du med inte standardiserat? Alla kliniker och alla veterinärer jag någonsin har träffat han använt böjprov. Sedan är det några som har låtit hästar springa på band med och på nåt vänster lyckats avgöra vart hästen är halt, hur det går till vet jag dock inte.

Vad menar du med inte standardiserat? Alla kliniker och alla veterinärer jag någonsin har träffat han använt böjprov. Sedan är det några som har låtit hästar springa på band med och på nåt vänster lyckats avgöra vart hästen är halt, hur det går till vet jag dock inte.

De använder det, men inte likadant. ett manuellt utfört test kan aldrig bli likadant utfört varje gång, ens för samma vet gång efter annan.
Där jag bor är det välkänt vilka vetar och kliniker som böjer sönder hästarna och ser en stolthet i att inga hästar går UA ur kontroll, och vilka vetar som är mer försiktiga vid böjning och ger hästen en chans att gå igenom UA.

Hade jag gått på en vetundersökning de senaste åren hade det blivit nödslakt direkt!! (Ändå påstod läkarna länge att det inte var något fel på mig, skulle kommit med en vetutlåtande istället!! ) :laugh:

Skulle tro att @Tempen menar att det inte är standardiserat på det sättet att olika personer böjer en häst olika hårt, även samma person böjer en häst olika hårt från gång till gång. Sedan böjer inte alla precis på samma sätt, precis i samma vinkel. Därför kan ett böjprov ge olika utslag beroende på vem som böjer. Jag tycker nog ungefär som Tempen, böjprov kan vara bra för det ger en fingervisning men det är absolut inte en exakt vetenskap som man ska stirra sig blind på.

standardiserat i meningen att det utförs likadant av alla. Läs artikeln så förstår du vad jag menar. Det är något jag stött på själv under årens lopp. Hur kan du garantera att resultatet är riktigt om kraft och tid varierar när man utför provet?

Alltså; kraft och tid varierar både i utförandet på samma häst (man är inte lika stark mot båda håll och veterinärens egen upplevelse av hur mycket kraft som appliceras är en subjektiv bedömning) och dessutom kommer multivariabeln in: det gäller många veterinärer på många hästar. Det är som att mäta med en linjal som är suddig i ändarna.

En fråga för att bryta in mitt diskussionen om böjprov...

Angelique har börjat bli kaxig. Hon blev sur på hagkompisen som sa ifrån när hon försökte ta hans mat (att hon hade en egen hög hade hon bortsett från...), så det resulterade i att hon vände rumpan till och sparkade honom... Innan sommaren har det varit solklart vem som bestämt mellan dem, och det var inte hon... Intressant att se hur hästar beter sig mot varandra..

Är det någon av er som har erfarenhet av arab på lösdrift? Fryser de ihjäl? Får de mer päls än en megalurvig shettis? Är det bättre att ha en ren stoflock än att ha sto och valack ihop? Vad ger minst skador?

Jag tycker det är svårt att generalisera vilken flocksammansättning som ger minst skador utan tycker man måste kolla på vilka individer som går tillsammans.
Min häst är uppfödd på lösdrift och hon överlevde det ;) Nu står hon uppstallad men jag skulle gärna ha henne på lösdrift igen men tyvärr finns det inga bra lösdrifter i närheten av mig. :(

Så tråkigt med påhopp i en tråd som varit fri från det ett bra tag nu!
Så dumt att ifrågasätta saker på ett forum där man absolut inte har hela bilden ....
Men vet du vad? Jag får faktiskt visst ifrågasätta när någon skriver att de rider på en häst som haltar efter böjprov och sedan skriver att nån annan minsann hoppar sin stackars halta häst.

Jag har inte sagt något om att hon här i tråden gjorde fel som red sin häst, hon skrev att veterinären okejat och då släppte jag det. Däremot ifrågasatte jag varför hon drog upp att nån annan gjorde nåt som var mycket värre då jag inte såg relevansen.

Jag ifrågasatte utan att vara otrevlig, du däremot är väldigt otrevlig som vill bestämma vem som får skriva i tråden. Det var inget påhopp det jag skrev. Menar du att ni sitter i den här tråden och låtsas som ingenting oavsett vad för nåt folk skriver?

Jag tycker det är svårt att generalisera vilken flocksammansättning som ger minst skador utan tycker man måste kolla på vilka individer som går tillsammans.
Min häst är uppfödd på lösdrift och hon överlevde det ;) Nu står hon uppstallad men jag skulle gärna ha henne på lösdrift igen men tyvärr finns det inga bra lösdrifter i närheten av mig. :(

Bra, då fryser de i alla fall inte ihjäl. Det är en bra sak! Hur mycket pälsboll blir de?

Funderar vad som är bäst för Angelique. Hon är ju som trevligast att ha att göra med när hon inte har massor med överskottsenergi och förra vintern var hemsk på den punkten. Nu är hon fullt hanterbar och går fortfarande ute dygnet runt. Hon verkar trivas med det, och det är en anledning till att jag överväger att ha henne på lösdrift, då får hon vara ute och vara häst... Men funkar det eller är det bara en fin liten tanke som bara är bra för unghästar som inte rids och andra hästar som av nån anledning inte heller rids...? (Ja, jag har fördomar...)

Bra, då fryser de i alla fall inte ihjäl. Det är en bra sak! Hur mycket pälsboll blir de?

Funderar vad som är bäst för Angelique. Hon är ju som trevligast att ha att göra med när hon inte har massor med överskottsenergi och förra vintern var hemsk på den punkten. Nu är hon fullt hanterbar och går fortfarande ute dygnet runt. Hon verkar trivas med det, och det är en anledning till att jag överväger att ha henne på lösdrift, då får hon vara ute och vara häst... Men funkar det eller är det bara en fin liten tanke som bara är bra för unghästar som inte rids och andra hästar som av nån anledning inte heller rids...? (Ja, jag har fördomar...)

Per Michanek är amatör-galopptränare och har alla sina hästar på lösdrift, det har gått bra för honom. När jag läste om det först (i hästfocus) hade han Sveriges bästa hinderhäst!
Så rida kan man, täcke kan man oxå ha.. ;)

/Har aldrig provat lösdrift själv

Per Michanek är amatör-galopptränare och har alla sina hästar på lösdrift, det har gått bra för honom. När jag läste om det först (i hästfocus) hade han Sveriges bästa hinderhäst!
Så rida kan man, täcke kan man oxå ha.. ;)

/Har aldrig provat lösdrift själv
Vet du i vilken hästfocus? Det lät intressant. :D

Det har alltid funkat här.
Har haft alla typer av hästar på lösdrift, även de som rids. Hästarna sätter givetvis mycket päls, men det gör de hästar som står på stall också, eftersom vi har kallstall.

Man märker snart vilka av hästarna som vill ha täcke på när de går i lösdrift. Ser de lite ruggiga ut, kanske inte rör sig lika mycket som de andra, så behövs ett täcke. Vissa av stona här har aldrig täcke, blir närmast sura om man tvingar dem att ha det en och annan gång, medan andra vill ha hela tiden.
De äldsta stona, Exelencja och Plannja, gillar inte att gå i lösdrift. Det märks väldigt tydligt att de vill komma in på kvällarna och stortrivs med att stå och vila i sina boxar. Men de är båda i tjugoårsåldern.

Jag har ju mitt stall hemma, och lösdriften också, så jag tar in lösdriftsgänget i stallet några timmar varje dag. Då får de äta kraftfoder i lugn och ro, bli borstade och fixade med, vila efter arbete osv.

Det går åt mer mat i en lösdrift, helst ska det finnas hö och/eller halm att tugga på dygnet runt.

En lösdrift som sköts bra är ett jättebra alternativ om man vill att hästarna ska röra på sig mer och leva flockliv.

Jag har haft alla mina araber på lösdrift, från nyfödda föl till tävlingshästar på elitnivå. Ingen har frusit mer än då det varit snålblåst, någon plusgrad och regn. Lösningen var då ganska enkel - på med ett täcke eller putta in dem i lösdriftshallen så var saken biff. Oftast gick de in där själva men ibland var de i andra änden av hagen (10 hektar) när det började regna och vände då baken till istället för att springa in...

Hej!

Min pålla har gått på lösdrift, men prinsessa som hon är trivs hon bäst på stall. Hon har visat det på så många sätt (mycket mer spänd, mer stressad osv). Hon kommer alltid fram och vill komma in när hon går ute dygnet runt (vilket jag tvingar henne göra sommartid om vädret är bra- regnar det ihållande får hon faktiskt komma in, eftersom hon fryser så hon skakar). Men hon är som sagt en prinsessa och jag har faktiskt inte träffat en så prinsessig häst i hela mitt liv (min förra var tex tvärt om och avskydde att stå på stall).

Hon hade inte mer päls då än hon har på utebox (i stall vill jag inte ha henne, då hon är lite känslig för dålig luft). Men hon är en pälsboll och har nog varit det när hon stått på stall också om jag inte minns fel. Täcke på så blir det inte lika tydligt iaf :-)

Jag hade oavsett detta inte tvekat att testa med lösdrift på arab- de flesta hästar trivs alldeles utmärkt ute dygnet runt.

/Lavinia

Senast ändrad:
Haritcza står på lösdrift hos oss och trivs jättebra! Men vi har ju inte haft henne ute vintertid än då vi köpte henne i april ;). I varje fall får hon en ganska rejäl vinterpäls (trots att hon bara gick ute dagtid hos förra ägarna), så vi testar först med bara arabfluffet och om det inte fungerar slänger vi på täcke, eller i värsta fall tar vi in henne i box de kallaste nätterna :)

Jag har varit en tyst åskådare tills nu.:)
Kan berätta vad jag har för häst, en liten prinsessa på 8 år. pappan är premier. hon är sto, fux och arab. Alltså har åsikter om allt, men e otroligt go ändå.Hobbyridning, tomtar på i skogen och ridbanan. Ridningen på ridbanan kämpar vi stort med, men nu ska jag testa lite saker, få hjälp av tränare m.m. Blir inte problemet bättre måste jag ta mig en funderare. :(

Såg diskutionen på lösdrift:
Min första häst (som va en arab) hade jag på lösdrift. Han fick teddypäls och trivdes jättebra med det. Stod hellre ute i regn och blåst men frös "aldrig". Hade han på lösdrift i 8 år, aldrig sjuk/skadad. Av olika orsaker blev det box för han senare och direkt fick han problem med olika saker.
Min prinsessa i dagsläget skulle inte klara lösdrift, hon har jättejobbigt på sommaren när jag "pinar" henne att va ute dygnet runt.:D KOmmer så klart in ibland när jag märker att hon blir extra trött eller dåligt väder.
Jag har istället dem ute så mycket som möjligt, i dagsläget kommer de in vid 22 och ut vid 06-07 tiden. Det trivs hon med!

Tack för en bra tråd som man kan läsa om likasinnande, arabfantaster! :banana:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka