Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kimmis87: tror inte det. namnet låter inte bekant.
annaponny: mamman e zlota gorazka. Hon va avlad till distans men blev för liten för uppfödaren. så då hamna hon hos mig.:)
En mycket speciell dam som sagt. antingen så "hatar" man henne eller så älskar man henne. jag älskar henne!:D Hon måste tas på rätt sätt bara.
Kan man sätta upp bilder här från fb? hur? e lite ny på detta system.

Speciella damer är de bästa ;)

Jag tror det lättaste är att spara bilderna från facebook och sedan ladda upp de på till exempel tinypic eller photobucket (jag tycker tinypic är lättast att börja med, men med photobucket kan man ladda upp fler bilder snabbare). Då får man fram en hel rad länkar/koder. Den man sedan klistrar in här är den som börjar på [IMG*] och slutar på [/IMG*] (ta bort stjärnorna *). :)
(om jag har missat något får ni andra fylla i)

Beroende på sekretessinställningarna du har på din facebook kan du nog egentligen använda den länken rakt av; dvs du högerklickar på bilden och väljer "öppna i nytt fönster". Sedan tar du den länken och sätter [IM*G] framför och [/*IMG] (återigen, inga stjärnor egentlige!) bakom (eller bara klistrar in länken i bild-rutan bredvid smileyikonen). Men vi kan bara se det om du har det inställt på; öppet för alla.

Hoppas jag har rätt och att du förstod min lite svajiga förklaring :p
(och sorry för OT alla andra)

En fråga för att bryta in mitt diskussionen om böjprov...

Angelique har börjat bli kaxig. Hon blev sur på hagkompisen som sa ifrån när hon försökte ta hans mat (att hon hade en egen hög hade hon bortsett från...), så det resulterade i att hon vände rumpan till och sparkade honom... Innan sommaren har det varit solklart vem som bestämt mellan dem, och det var inte hon... Intressant att se hur hästar beter sig mot varandra..

Är det någon av er som har erfarenhet av arab på lösdrift? Fryser de ihjäl? Får de mer päls än en megalurvig shettis? Är det bättre att ha en ren stoflock än att ha sto och valack ihop? Vad ger minst skador?

Vi har haft våra unghästar samt även de äldre på lösdrift och det har fungerat hur bra som hellst. De har blivit harmoniska och lätthanterade och trivts bra med att gå i flock. Om vintrarna har de nog alla satt ordentligt med päls, skall se om ja hittar lite bilder :D Speciellt med unghästar som har mycket bus kvar i flocken tycker jag att det har varit suveränt att ha dom ute på stora ytor. Sen när man har tagit in dom för att göra något så har man sluppit det värsta buset eftersom de redan har gjort sig av med det. sen har jag också upplevt att de håller en bättre grundkondition när de rör på sig mest hela tiden.
Ända gången jag upplevt att de har frusit är det när det regnar och blåser på samma gång, då märker man att dom gärna vill komma in och värma upp sig.
Viktigt om man har dom på lösdrift är ju tillräckligt stora ligghallar/vindskydd samt att de har fri tillgång på hö när det är kallt.
Sen har vi ju arabprinsessan Mellizza då som inte alls är någon lösdriftshäst. Blåst, regn, snö och mörker är det värsta hon vet. Hon gick på lösdrift ett år men hatade det som pesten. Efter klockan 22 skall hon in i stallet och däremed basta, det talar hon ljudligt om för allt och alla.
54351_1732437713823_5711911_o.jpg

432196_3370426382516_54981864_n.jpg

204239_1930535746150_8084260_o.jpg

63247_1754980917389_1654494_n.jpg

Vet du i vilken hästfocus? Det lät intressant. :D

Minns inte, men det var många år sedan!
Tillräckligt länge för att han nu blivit the go to guy när det gäller lösdrift.. (Hade en del att göra med utformningen av Flyinges(?) lösdrift)
googla namnet + lösdrift, stavar du bara rätt på efternamnet ;) kommer massor av artiklar upp!

Jag kom på en ganska rolig och lite OT grej. Det var fårutställning på skolan i fredags. Jag har ju bara varit på arabutställningar innan, men trots det lyckades jag genom att bedöma som om det vore araber jag tittade på gissa rätt på vilket får som skulle vinna varenda gång! Hade ingen aning om att araber och får hade så lika exteriör :rofl:

Och lite om läget med Haritcza: sadeln är på omstoppning så vi rider barbacka nu. Tur att hon är så underbart snäll och tur att hon inte har så mycket trav (ja, nu är jag faktiskt glad för det!), hon blir så himla lätt att sitta på då. Vi har äntligen fått tillgång till en ridbana, vilket jag tycker är jättekul och Haritcza tycker är lite mindre roligt. Hon gillar mer saker som att rejsa i skogen och lite mer kravlösa saker, men jaja. Inhoppad ska hon bli nu så småningom iallafall! :)
w6zk8n.jpg

2nkv1ba.jpg
Halloj. Vi visade Cheval igår i Salzkotten. Jag, min dumtratt, tänkte inte att det skulle vara så tuff konkurrens. Nej, såklart. I Tyskland. I Aachen-tider. En show med Egyptian Event? Det måste ju vara en liten struntshow. När Mange skickade ett foto på Chevals klass blev jag lätt bekymrad. Det var unga men välmeriterade hästar samtliga! En Las Vegas vinnare exempelvis... Men min fina Valle gjorde bra ifrån sig , kom fyra med samma poäng som trean utav sju , mindre än en poäng från ettan, och fick stående ovationer när han fick sitt pris för han showade loss totalt! Han skulle få öva lite i smyg tänkte jag, men det blev inför många stora och duktiga. Nu är det dags för Valle att bli inriden och lite seminplock och liknande - nu har han gett oss mer än vi bett om i showringen!

Är det någon av er som har erfarenhet av arab på lösdrift? Fryser de ihjäl? Får de mer päls än en megalurvig shettis? Är det bättre att ha en ren stoflock än att ha sto och valack ihop? Vad ger minst skador?

Tror det mesta lösdrifts vara eller inte vara är vad hästen har varit med om som ung. Har ännu inte träffat nån som varit uppväxt på lösdrift som inte tyckt om det.
Däremot hästar som varit uppväxta på box som vill in i sin box vid kvällen.
Alla araber jag haft på lösdrift har satt stadigt med päls, tom blivit fluffiga på mulen :love:
De frusnaste har vi täckat när det varit nederbörd i prognosen, men annrs så har jag bara täckat m regntäcke på hösten för att slippa borsta lera en timme innan ridning som desutom med lite flyt kan vara blöt lera o sånt sadlar ajg inte på.

I vintras hade jag min häst igång ordentligt hela vintern och rakade henne kring jul (spårklippning) o täckade med tunt fodrat vid kallt eller nedrebörd hon klarade sig fint - skadade inte eller vart inte spänd o stel i muskler.

Men sen har vi en arabhingst i stallet oxå som står o fryser, spänner sig o skakar så fort det är 15grader o regn stackarn. På med täcken helt enkelt.

Även fast man valt en ras så får man ta dem lite för de individer de är :)

Grymt nyfiken på videon! Vad är det för otur hon råkat ut för?
Otursfågel nr 1... Hon hoppade rakt upp i luften och fick in en grejj rakt i buken så det blev ilfart till djursjukhus och sy ihop henne, rätt rejält är det. Efter detta så verkar det som att hon har fått en rejäl smäll i huvudet, krampade och hade sig igår och är åter igen på klinik. Jag har inte hört något om hur det har gått än, men hon var på väg att bli bättre redan igår eftermiddag iaf.

Videon är gjord första gången hon fick gå ute efter olyckan innan, men jag hoppas att Sanna laddar upp den snart igen. Jag kan själv inte titta mig mätt på den!!

Tack så mkt @annaponny och alla andra som har gillat!

På den här bilden ser man stygnen rätt tydligt iaf, så det var ju inte direkt nåt litet...

10665219_556652834462649_3022105434246286205_n.jpg

Shit kimmis vad söt hon är, en sån beställer jag :)

Tempen: Grattis till framgångarna, det skall ni vara stolta över. Inte alla gånger man får öva i svår konkurans XD

Bifogar lite bilder på lilltrollet. jobbar lite mera intensivt med henne nu så länge jag orkar röra mig med magen ochs å får hon vila över jul sen när jag fått bebis :)

10690244_10204525821048588_9001033427580316916_n.jpg

10419961_10204525820968586_1500586657859611026_n.jpg

Mammahäst är förövrigt i toppkondid och skall tävla på Söndag. Synd att den hästen inte sluppit ut och visa framfötterna tidigare säger jag bara, för jisses vilken kapacitet hon ruvar på bara man får fram den :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka