Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja, oavsett sadelläge så bjöd Galishimo på en awesome ridtur idag. En trav full med energi och en galopp så lugn att det var fullständigt omöjligt att falla av. Unghästen har ändrat sin inställning till ridning, och börjat ta hand om sin matte... :idea:

Vi fortsätter med "tantgalopp" tills jag känner mig modig nog att sätta in lite power i galoppen. Har en känsla av att det räcker med en skänkling så är vi där... :nailbiting:

a15.jpg

a17.jpg

a13.jpg

Jag och min syster har blivit fodervärdar åt ett Arabiskt fullblod
Valack vid namn Wherry.
Född 1995
e Wafvel (SE)
FA 383/87
u Kandye (FR)
FA 230/84
Haft honom i 3 veckor och hittills är han helt underbar. Men behövs lite jobb med honom. Bl.a få upp vikten och muskler, livsgnistan, nyfikenheten och glädjen i ögonen.
Blivit verkad fel, travverkad, så han har haft långa tår. Samt röta på alla fyra i strålen. Ena hoven har han blivit felskodd rejält!
På besiktningen som gjordes är han halt på 3 ben, 2 av dem ½ grads hälta och den trejde 1 grads hälta. Och ca 60 kg undervikt enligt veterinären. Vägt med viktband och väger där 438 kg.
Men inget av detta skrämde oss trots att vi skrev kontrakt utan att vi ens tittat på honom och besiktningen gjordes när han kom hit till oss.
Jag vet, inget man bör göra, det var en rejäl chansning men vi ångrar oss inte en sekund! Det kändes rätt efter att jag hade pratat med ägaren flera gånger i telefon.
Här ska han få stanna livet ut och vi hoppas en dag få möjlighet att bli ägare på honom helt och hållet.

Men han är så goe och här får han vara häst, ha härliga skogspromenader i skogen med avslappnade trav och galopp och lite busgalopp :D
Får vara farbror till min 1 års hingst samt till en 2 årig shettis hingst. Och dessa två ungpojkar bara älskar Wherry! Speciellt min 1 åring. Han följer Wherry som en skugga.

Jag har försökt hitta lite info och bilder på Wherrys föräldrar men utan resultat.
Någon här som kanske vet något?

Och så slutar jag inlägget med en bild på gammelmannen. Taget efter en mysig tur i skogen.
43945705-XMWaR.jpg

Välkommen in i tråden, hoppas ni skall trivas här :)

KL: Min lillprinsessa som så småningom ska bli ridhäst. Vad har ni för sadlar till era araber. hade hoppats på att jag skulle kunna ha Mellizzas wintecsadel som inridningssadel men den ideen får jag nog glömma.

10606444_10204484123726181_8232412569579082451_n.jpg

Roligt för honom att han fick komma till er och bli ompysslad. :)

Jag blir bara lite....ni rider väl inte en halt häst? :confused: Har hältan gått över?

Vet inget alls om honom eller hans föräldrar, kanske någon annan här vet något.

Jag blir bara lite....ni rider väl inte en halt häst? :confused: Har hältan gått över?

1/2 - 1 grad efter böjprov på en gammal häst betyder nog inte att den är halt och inte kan promenadridas. :-) Jag tycker det låter som denna killen har haft tur som har kommit till Varmblod90.

@Varmblod90 grattis till hästen och välkommen hit! Ska bli roligt att få följa er också!

@Aliah just nu har vi en santa cruz celine hoppsadel, 17,5 tum och bomvidd wide, men den är mer som normal. Den sitter inte perfekt men hon har inte ont av den (har inte visat några tecken på smärta under tiden vi haft henne) så vi har den nu tills hon har musklat sig mer, då ska vi kolla över den igen.

@Aliah vi har ingen sadel.
Två westernsadlar som ska säljas då båda är för små för superbreda damen. Så vi kör barbacka /avsuttet ett bra tag nu!

Han var alltså halt på böjprov, men inget som syns när han bara skritta eller trava :) Så han kan användas till promenadridning.
Förstår att du reagerade, glömde ju skriva att det var på böjprovet ^^

Valack vid namn Wherry.
Född 1995
e Wafvel (SE)
FA 383/87
u Kandye (FR)
FA 230/84
Haft honom i 3 veckor och hittills är han helt underbar. Men behövs lite jobb med honom. Bl.a få upp vikten och muskler, livsgnistan, nyfikenheten och glädjen i ögonen.
Blivit verkad fel, travverkad, så han har haft långa tår. Samt röta på alla fyra i strålen. Ena hoven har han blivit felskodd rejält!
På besiktningen som gjordes är han halt på 3 ben, 2 av dem ½ grads hälta och den trejde 1 grads hälta. Och ca 60 kg undervikt enligt veterinären. Vägt med viktband och väger där 438 kg.
Men inget av detta skrämde oss trots att vi skrev kontrakt utan att vi ens tittat på honom och besiktningen gjordes när han kom hit till oss.
Jag vet, inget man bör göra, det var en rejäl chansning men vi ångrar oss inte en sekund! Det kändes rätt efter att jag hade pratat med ägaren flera gånger i telefon.
Här ska han få stanna livet ut och vi hoppas en dag få möjlighet att bli ägare på honom helt och hållet.

Men han är så goe och här får han vara häst, ha härliga skogspromenader i skogen med avslappnade trav och galopp och lite busgalopp :D
Får vara farbror till min 1 års hingst samt till en 2 årig shettis hingst. Och dessa två ungpojkar bara älskar Wherry! Speciellt min 1 åring. Han följer Wherry som en skugga.

Jag har försökt hitta lite info och bilder på Wherrys föräldrar men utan resultat.

Och så slutar jag inlägget med en bild på gammelmannen. Taget efter en mysig tur i skogen.
43945705-XMWaR.jpg

Välkommen till tråden!:)
Din "gammelman" har en gedigen polsk härstamning med många kändisar bakåt. Hans föräldrar känner jag inte till, men mor- och farföräldrar är välkända namn.
Tycker det låter som om han får ett toppenliv hos dig! Önskar er många fina år tillsammans!:banana:

Valack vid namn Wherry.
Född 1995
e Wafvel (SE)
FA 383/87
u Kandye (FR)
FA 230/84

43945705-XMWaR.jpg

Som @Cornelia sa, mycket kända polska namn längre bak. Han är helbror med Wearst som gått bra i distans.

Han var alltså halt på böjprov, men inget som syns när han bara skritta eller trava :) Så han kan användas till promenadridning.
Förstår att du reagerade, glömde ju skriva att det var på böjprovet ^^
Förlåt en dum fråga men spelar det någon roll? Jag skulle inte sätta mig och rida på en häst som haltar, även om det "bara" är efter böjprov.

Är det här något folk gör generellt? Alltså är det allmänt accepterat att man rider hästar som har hältor som syns på böjprov?

Förlåt en dum fråga men spelar det någon roll? Jag skulle inte sätta mig och rida på en häst som haltar, även om det "bara" är efter böjprov.

Är det här något folk gör generellt? Alltså är det allmänt accepterat att man rider hästar som har hältor som syns på böjprov?

Det hoppas jag verkligen inte. En häst som blir halt på flera ben vid böjprov kan ju dessutom mkt väl vara halt annars med, bara att det inte syns förens man böjer för att det då gör MER ont i den böjda benet.

Hade det varit på ett ben bara så hade jag tagit ut ET och troligtvis skrittat hästen under väntetiden. Ibland kan det vara enkla saker som att ett ligament är lite irriterat eller så, och då är ju inte skritt någon större fara tänker jag. Sen får man givetvis ta hänsyn till hur stor böjprovsreaktionen är, är den ½ grad så tror jag att skritt kan funka, men börjar det bli närmre 1,5 grad så ska man nog inte rida känns det som.

Nu har jag fattat ett stort beslut gällande Angelique.

I slutet av september åker hon iväg för lite utbildning i två veckor. Stallet hon ska till är ca 2 km hemifrån, så jag kommer kunna åka ut och hälsa på henne. I slutet av dessa två veckor kommer jag rida henne med utbildaren som instruktör så får vi se om vi kommer vidare.

Stället dit hon ska är även samma ställe där hon stod uppstallad först efter jag köpte henne (dock med ny ägare), så det är ju inte helt främmande miljö för henne heller. Det finns bra tränare på plats, ridhus, ridbanor och stora hagar. Så det blir nog bra. Enda "nackdelen" är att hon under dessa två veckor kommer gå ensam i hagen, men det är ju en kortare tid...

Fram tills hon åker iväg så jobbar vi på, jag tömkörde henne igår, och både hon och jag tyckte det var riktigt roligt. Miljöträning på hög nivå då ett livsfarligt barn cyklade runt på en ännu mer livsfarlig röd cykel utanför ridbanan...

Känner lite att mitt självförtroende med Angelique inte är på topp, jag har fått prestationsångest. Stallkamrater som vill rida ut och tycker att vi borde med på ridturer ute i alla gångarter, att vi borde kunna så mycket mer än vi kan.. Känner även att Angelique har börjat protestera och ha fler egna åsikter om det mesta desto mer ju sämre jag känner att det går och hur mycket bättre vi borde vara... Kanske hör det ihop, eller så är det bara en fas som kommer gå över, jag vet inte riktigt...

Lycka till, hoppas att det blir bra!

Jag har aldrig haft unghäst själv, men har förstått på folk som haft både IRL och här på Buke att det är ofta så att det är väldigt upp o ner. Ni är väl "nere" just nu - the only way is up! :)

Jag frågade veterinären som gjorde besiktningen om det ändå passar bra att han går som promendhäst i skogen trots det. Och det var inga problem sa han!
Vi skrittar mest så då var det ingen fara sa han.
Vet en häst som inte går genom besiktning på böjprov och han används som hopp och dressyr häst och tränats regelbundet. Och det utan några som helst problem i långa loppet.

Men jag hade inte gjort det och det skulle aldrig falla mig in att träna Wherry! Han ska få ha kul, trivas och njuta!

Vet en häst som inte går genom besiktning på böjprov och han används som hopp och dressyr häst och tränats regelbundet. Och det utan några som helst problem i långa loppet.
Låter helt obegripligt tycker jag och ingenting jag någonsin skulle göra mot en häst. Inte heller skulle jag på något vis jämföra min hästhållning med urkass hästhållning för att min egen ska kännas bättre.

Jag hade världens finaste arab förut. Hon visade sig vara halt på tre ben, hältorna syntes överhuvudtaget inte eftersom hon var jämt halt så att säga. Bara för att man inte ser problemet betyder inte att det inte finns.

Nu har jag fattat ett stort beslut gällande Angelique.

I slutet av september åker hon iväg för lite utbildning i två veckor. Stallet hon ska till är ca 2 km hemifrån, så jag kommer kunna åka ut och hälsa på henne. I slutet av dessa två veckor kommer jag rida henne med utbildaren som instruktör så får vi se om vi kommer vidare.

Stället dit hon ska är även samma ställe där hon stod uppstallad först efter jag köpte henne (dock med ny ägare), så det är ju inte helt främmande miljö för henne heller. Det finns bra tränare på plats, ridhus, ridbanor och stora hagar. Så det blir nog bra. Enda "nackdelen" är att hon under dessa två veckor kommer gå ensam i hagen, men det är ju en kortare tid...

Fram tills hon åker iväg så jobbar vi på, jag tömkörde henne igår, och både hon och jag tyckte det var riktigt roligt. Miljöträning på hög nivå då ett livsfarligt barn cyklade runt på en ännu mer livsfarlig röd cykel utanför ridbanan...

Känner lite att mitt självförtroende med Angelique inte är på topp, jag har fått prestationsångest. Stallkamrater som vill rida ut och tycker att vi borde med på ridturer ute i alla gångarter, att vi borde kunna så mycket mer än vi kan.. Känner även att Angelique har börjat protestera och ha fler egna åsikter om det mesta desto mer ju sämre jag känner att det går och hur mycket bättre vi borde vara... Kanske hör det ihop, eller så är det bara en fas som kommer gå över, jag vet inte riktigt...

Hej!

Jag tycker att du är jätteduktig med Angelique och jag tycker absolut inte att du skall känna någon press. Ni får utvecklas i er egen takt med små steg och gör inget som du inte känner dig redo för, ni hinner nog endå. Det är ingen vits med att stressa fram saker som man inte känner sig redo för, då brukar det bara bli pannkaka av alltihopa åtminstone för mig. Jag tycker inte att det är någon ide att stressa, är man inte redo så är man inte. det är ju din häst och du som skall hitta ett system som fungerar för er. Dock tycker jag att du gör rätt i att skaffa hjälp med utbildningen av henne. Det är alltid bra att våga fråga råd av andra och ta till sig tips som känns vettiga. Min första unghäst red jag först in själv, men sen med vidareutbildningen tog jag hjälp av en erfaren beridare. Han kom då och red henne en gång i veckan i några månaders tid :)

Hej!

Jag tycker att du är jätteduktig med Angelique och jag tycker absolut inte att du skall känna någon press. Ni får utvecklas i er egen takt med små steg och gör inget som du inte känner dig redo för, ni hinner nog endå. Det är ingen vits med att stressa fram saker som man inte känner sig redo för, då brukar det bara bli pannkaka av alltihopa åtminstone för mig. Jag tycker inte att det är någon ide att stressa, är man inte redo så är man inte. det är ju din häst och du som skall hitta ett system som fungerar för er. Dock tycker jag att du gör rätt i att skaffa hjälp med utbildningen av henne. Det är alltid bra att våga fråga råd av andra och ta till sig tips som känns vettiga. Min första unghäst red jag först in själv, men sen med vidareutbildningen tog jag hjälp av en erfaren beridare. Han kom då och red henne en gång i veckan i några månaders tid :)
Det är lite så jag känner, att ju mer press jag känner på allt vi "borde" kunna göra, desto sämre går det... Så nu backar vi lite, gör roliga saker som vi klarar av fram tills hon åker iväg och så ser vi var vi hamnar då. Jag har en svag fundering på att stalla upp henne där om allt fungerar bra, och i så fall låta samma person som ska jobba med henne under dessa veckor få rida henne med jämna mellanrum och att även träna för denna person regelbundet. Men det är bara en tanke än så länge. Vill inte flytta runt Angelique hur mycket som helst, och är lite fundersam på om lösdrift (som i så fall vore alternativet på det stället) är passande för liten arabfröken. Iofs så klagade jag på små hagar, för lite sällskap och för mycket innetid på förra stället, och tycker att det är bra hagar, lite sällskap och liten låda där vi står nu... Så jag klurar...

@Jen84 Jag tycker heller inte att du behöver skämmas ett dugg över att lämna iväg hästen. Det är så skönt att få någon annan som tränar den ett tag. Att få vila själv mentalt ett tag när det går dåligt och motivationen sjunker är ovärderligt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka