Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
10648402_10204413232713950_2018293515117000711_o.jpg

Den lilla går och skrotar i hagen för tillfället, snart skall även hon slippa ut och göra något vettigt. Att ha sommarlov är nog det tråkisgaste som finns enligt henne :)

Någon som har förslag på sadel, som inte glider fram... känns lite hopplöst för mig just nu... :(
jobb1.jpg
En sadel som passar glider inte fram. Jätte svårt att tipsa när man inte vet hur ryggen ser ut på honom.
Den där sadeln har ju aldrig passat, vilket flera i 09 tråden har sagt till dig upprepade ggr.

Det finns tyvärr inga genvägar alls när det gäller detta :(

Varför inte använda svanskappa? Det kan vara en utväg när man har provat allt. Jag hade det i många år till mitt sto Kanoria, som var mycket svår att hitta sadel till, allt gled fram. Träffade hennes barnbarn för nån vecka sedan, ägaren gör likadant. Utprovad sadel med svanskappa, eftersom allt glider fram.

Tack för tipset @Cornelia . Blev det mycket sparkande åt svansremmen i början eller fann hon sig vid den snabbt? Galishimo behövde ju nästan 8 månader på sig att vänja sig vid gjord runt magen, så jag har gruvat mig lite för svanskappa. Tänker att det finns en risk att han han kommer att sparka/bocka när det rycker till i rumpan på honom.

Sluta snacka skit om mig på offentliga forum @kimmis87 :banghead: Han har aldrig någonsin haft den där sadeln förut.
Är det en ny alltså?
Då ber jag om ursäkt :)
Men det är svårt att se exakt vilken sadel du har, och förra sadeln har du fått påpekat om.

Oavsett, det finns inga genvägar. Åk till en sadelprovare med många sadlar, prova olika sadelgjordar till olika sadlar.

Ursäkten godtagen. Jag provade några sadlar som passade hans helsyster.

Vad verkar problemet vara då? Stämmer sadelläge och sadelgjordsläge överens eller är det där de diffar? Päronformad buk? För vid sadel? För svängd sadel?

Det finns ju en massa orsaker till varför de åker fram, på araberna är det väl rätt vanligt att sadelläget och sadelgjordsläget inte stämmer, har de dessutom päronformad buk till det så blir det riktigt svårt. Till Pselma med det problemet så funkade min sportssaddle, och Trekker Inspiration. Den första är bomlös och den andra är med läderbom och känns precis som vilken bomsadel som helst. Sadelgjorden var viktig dock, vilken som helst funkade inte utan jag fick prova mig fram. Men här är det även viktigt att man inte låter henne ha för högt hull, för då spelar det ingen roll vilken sadel man slänger på, allt åker fram. Svanskappa hjälper inte när man ha hennes problem. Det slutar bara med att svansen ligger på ryggen och så är sadeln på bogarna iaf.

Med Fille var jag ju redan så trött på det att jag köpte en wow. Den är ju gjord specifikt till honom och mig och funkar riktigt bra. Tillomed nu när han har haft semester så låg den där den skulle. Men jag gissar att prislappen inte är så lockande på den, jag sparade ju länge för att ha råd med den.

Det är just sälformen jag har/har haft på mina problemisar! Hopplöst .... Kanoria accepterade svanskappan utan större åthävor, jag lät henne ha den på utan att rida de första gångerna, promenerade och longerade. Efter några gånger brydde hon sig inte alls. Nästan som om hon var lättad över att sadeln inte åkte fram .... Hennes dotter, som är en superkänslig lady, kräver mycket längre invänjning. Barnbarnet accepterar den utan några problem alls.

Hos mina hästar har problemet varit sälformen och mycket liggande bog, sadlarna glider fram på bogarna direkt och det är klart inte speciellt trevligt för hästen....

Han är formad som en säl. Se bild nedan. Det där är min häst. :p

73759_463511347901_640952901_5442869_443678_n_121368472.jpg

Nämen såklart jag kan spara men jag ställer inte av honom på vila under tiden. Han behöver aktiveras.

Ha ha! Ja jag hade ju sportsaddlen undertiden, men de är rött svåra att hitta. Brukar passa alla hästar annars.

Har han manke eller ser han ut som en säl även där?

Har ju verkligen hänt jättemycket med honom, det ser lugnt och avspänt ut. Var inte galoppen ett stort problem tidigare har jag för mig? Struttigt rusande? Jättefint nu ju! :)

10648402_10204413232713950_2018293515117000711_o.jpg

Den lilla går och skrotar i hagen för tillfället, snart skall även hon slippa ut och göra något vettigt. Att ha sommarlov är nog det tråkisgaste som finns enligt henne :)
...jag har två syntetsadlar av märket Thorowgood (Allround och Dressyr), använder sadlarna väldigt sällan, rider mest bb.

Lite bilder på A, och det känns så skönt att betet är slut så man kan kontrollera foderintaget ;)
Foto-MOTHXFRG.jpg

Foto-6NNRFEI8.jpg

Foto-M8GFH7GF.jpg

Foto-8R6VY6D4.jpg

Finafina Arthur <3 Vi har också grävt ner oss i sadeldjungeln för tillfället och har en Thorowgood allround på prov.. :)

Har ju verkligen hänt jättemycket med honom, det ser lugnt och avspänt ut. Var inte galoppen ett stort problem tidigare har jag för mig? Struttigt rusande? Jättefint nu ju! :)

Ja, precis! Till och med på vanlig longering har det sett illa ut. Men nu så har vi kört det på töm och chambonlina två gånger i veckan hela sommaren, så nu har han börjat förstå vad han ska göra. :) den blir nog ännu bättre om några månader! :)

@Oh_really Ang svanskappa har vi använt det när vi tömkört ! I början tyckte hon att det var hemskt när man satte på den och hon knep med svansen som bara den, men nu efter ett tag lyfter hon på svansen för att vi ska kunna sätta på den :D. Vid själva tömkörningen har det aldrig varit några problem :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka