Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
10441084_10204265568102427_3915018991847144347_n.jpg

10515206_10204265568142428_3978866965063916483_o.jpg

10603764_10204258634369088_2443949426131576565_n.jpg

Sista bilden behöver inte beskrivas. Arabprinsessan är i prima skick och älskar livet precis som det är. Två starter nästa vecka en dressyr och en hopp, skall bli så kul fastän jag bara hänger med som åskådare :)

@Aliah vilket härligt ljus på de första bilderna!

Och tack, vi blev riktigt förvånade hur mycket hon showade med tanke på hur lugn hon brukar vara annars ;)

@Aliah vilket härligt ljus på de första bilderna!

Och tack, vi blev riktigt förvånade hur mycket hon showade med tanke på hur lugn hon brukar vara annars ;)

Haha känner igen det där med att inte showa på beställning..
Min två åring är likadan och visar väldigt sällan upp sig, det gör att det är lite svårt att få vackra bilder på henne, men så ibland bjuder hon till så att man bara står och gapar. Fast å andra sidan så finns det fördelar med att de är lugna och sansade med. Mycket hellre lugn och avslappnad än nervös och på tårna.
Hennes mamma är tvärtom älskar att lägga svansen över ryggen och vill att alla ska se och höra henne, det är alltid lika roligt att se henne stolt dansa fram som om hon ägde hela världen. Nästa sekund kan hon slappna av och stå och gosa :D

10417443_10204142975317684_8263699951034126716_n.jpg

Chillar på arabutställning :)

Det är väl det som är det ultimata, och så som arabhästen ska vara i temperamentet; en av- och påknapp, ena sekunden flyga fram i ringen, trumpeta och fnysa och fräsa, nästa sekund stå avslappnad, vila ena hoven och vänta på vad som ska hända härnäst. :love: De är bara så underbara!

Knuffar upp igen med en liten uppdatering om Angelique.

Vi har för första gången på nya stället ridit ut, med sällskap. Kort ridtur i skritt och trav. Angelique sköter sig riktigt bra, hon blir lite rädd för saker som dyker upp ibland, men för det mesta så traskar hon på och gör det jag ber henne om. Så nu har hon ridits ut 3 gånger med sällskap, och det fungerar bra. Vi är även ute och promenerar, tömkör och kollar in omgivningarna. Hon verkar trivas bra i nya stallet. Har kompisar, större hage än tidigare och får gå ute så mycket som möjligt. Jag har fått en lyckligare häst (och något tjockare också..).

Vi har även ridit lite på ridbanan, men hon saknar framåtbjudning totalt och tycker det är pest och pina... Vet inte hur jag ska bryta det mönstret, jag får tjata på henne med allt när vi är på banan, hon blir surig och det blir bara en ond cirkel. Just nu är "lösningen" att inte rida på ridbanan utan bara ha longering eller tömkörning där och att rida ute istället... Vi har även börjat lite med träning i rundcorallen för att få henne att lyssna bättre på mig och få mig att sluta ge henne dubbla signaler, det går framåt. Inser att jag har en riktigt smart liten häst.

Har även insett att jag litar tillräckligt mycket på henne för att sitta upp på henne ute, i grimma och grimskaft, barbacka, så nu har jag ingen logisk orsak alls för att inte våga rida henne med sadel och träns. Har insett att jag blev rädd efter jag ramlade av henne när hon studsade iväg och jag slog i huvuet, men vi jobbar på det. Mattens hjärnspöken ska bort! (även om det tar lite tid)

Däremot så har jag ett annat problem och det är att hon lyssnar dåligt på bettet. Vill hon gå snabbare så lyfter hon huvudet och bara går iväg. Bettet bryr hon sig inte om i de fallen. I vanliga fall lyssnar hon bra på bett, men hon har kommit på att hon kan komma undan bettets inverkan. Jag funderar på att rida med dubbla tyglar och ha en av dem i nosgrimman (för tryck på nosen lyssnar hon klockrent på), eller att sätta på en martingal så att tygeltagen får en verkan även när hon försöker komma undan. Vet inte än vilket jag ska välja. Har funderat på att rida henne på ett sidepull istället för bett också, men vill ju att hon ska utbildas och ridas på bett... Så jag är lite kluven.

Vad härligt att hon verkar utvecklas till en trygg och inkännande individ! :)
Det där med bettet är nog ganska typiskt för unghästar som börjar lära sig att de kan gå emot lite. Det som hjälper är nog att idogt träna känsligheten för hjälperna, träna tempoväxlingar, olika övningar med bommar där hästen ska stanna före/ efter/ mellan bommarna, koner som man rider slalom runt och stannar på oväntade ställen- bara fantasin sätter gränser. Sådana övningar gör det också lite roligare att vara på ridbanan. Tycker många araber vill ha lite övningar där de får tänka en del, att bara harva på banan är inget vidare kul. Åtminstone inte tills de har lärt sig att det är trevligt att jobba ordentligt och att kommunicera via hjälperna.

Jag tror hon behöver skilja på äpplen och päron innan du rider :)

Hon måste kunna skilja på en böjning, en eftergift och en ställning samt våga och förstå hur hon ska söka stöd.

Mitt tips är att steg 1: från marken kunna böja och nosa på sin sida utan att röra benen, sedan böja tillbaka på begäran.
Steg 2: från marken kunna lätta av i hals, nacke, mungipa för dina tygeltag utan att gå bakåt eller köra upp skallen.
Steg 3: utföra dessa från ryggen.

Var supersnabb med eftergift då hon gör rätt. Sitt neutral med din sits.

Efter detta kan du träna att röra på fötterna med eftergift, alltså rygga med endast din sits och navel. Men det kommer senare.

Galishimo The Grey... igen... :love:
afinis1.jpg

Han e så fin dina gråa pålle!

Lite uppdatering från oss då också. I Tisdags var det hopptävlling på schemat. Äntligen så börjar prinsessan förstå att man kan hoppa hindrena utan att stanna och titta först. Rundan räckte till en välförtjänt andra plavcering som vi är väldigt nöjda med.
Idag har vi varit iväg på dressyrtävling och det gick också bra. För att vara första gången med ny ryttare så är vi riktigt nöjda eftersom programmet blev godkänt. Det här med att ha en lite tittig och ganska orutinerad 20 årig arab på dressyrbanan har sina sidor, men bara hon lär sig att staketet inte kommer att äta upp henne så blir det nog riktogt bar med tiden :)

Lillprinsessan ahr lite semester för tillfället, emn bildbevis på att hon har haft sadel o träns på sig kan jag bjuda på :)

10561649_10204318923956290_4418806034909359745_n.jpg

10636462_10204318923996291_887394857223181208_o.jpg

10636066_10204318923916289_72504138845594224_n.jpg

Aliah, grattis till era framgångar!! :)

Lillprinsessan ser rätt nöjd ut i sin "vuxenkostym". Visst är det härligt att märka att de tycker att det är SÅ KUL när man grejar och donar med dem och de får börja vara med på allvar! Här är Pasja i samma situation, fast bilden är ganska dålig, och sadeln är welshponnyns lilla wintec som känns lagom att lägga på de första gångerna.
10295209_801429606555271_4010167577839799412_o.jpg

Lillprinsessan ser rätt nöjd ut i sin "vuxenkostym". Visst är det härligt att märka att de tycker att det är SÅ KUL när man grejar och donar med dem och de får börja vara med på allvar! Här är Pasja i samma situation, fast bilden är ganska dålig, och sadeln är welshponnyns lilla wintec som känns lagom att lägga på de första gångerna.

Tycker att det är så kul med dessan småttingar, Så oförstörda och oskyldiga på något vis :)

Han e så fin dina gråa pålle!

Lite uppdatering från oss då också. I Tisdags var det hopptävlling på schemat. Äntligen så börjar prinsessan förstå att man kan hoppa hindrena utan att stanna och titta först. Rundan räckte till en välförtjänt andra plavcering som vi är väldigt nöjda med.
Idag har vi varit iväg på dressyrtävling och det gick också bra. För att vara första gången med ny ryttare så är vi riktigt nöjda eftersom programmet blev godkänt. Det här med att ha en lite tittig och ganska orutinerad 20 årig arab på dressyrbanan har sina sidor, men bara hon lär sig att staketet inte kommer att äta upp henne så blir det nog riktogt bar med tiden :)

Lillprinsessan ahr lite semester för tillfället, emn bildbevis på att hon har haft sadel o träns på sig kan jag bjuda på :)

10561649_10204318923956290_4418806034909359745_n.jpg

10636462_10204318923996291_887394857223181208_o.jpg

10636066_10204318923916289_72504138845594224_n.jpg
Men så stor hon blitt! Och fin <3
Tänk dig då ni rider ut tillsammans och du vet att du gjort henne, fött upp och ridit in alldeles själv <3

stora tjejen även här. Superduperfin! Vad är planen med henne?

Grattis CK!
Well done :)

"
Sokrates tvåa i Uddel
23 AUGUSTI 2014
DISTANSRITT Sokrates ox och Camilla Kvarnström red hem en andraplats på CEI*** 160 km i Uddel i Holland. Nu är de båda kvalade till EM 2015, men ännu vet ingen var EM avgörs sedan Danmark blev tvungna att dra sig ur.

Arrangörerna i Uddel, som ligger nästan mitt i Holland, gjorde en jätteinsats för att skapa tävlingen. Ursprungligen skulle den avgöras i Leersum, men banorna där drabbades av en rejäl översvämning förra veckan och man var tvungen att ställa in. Då tog Uddel över alla anmälda och på bara en knapp vecka lyckades man skapa en tävling i svår klass distansritt över 160 km med hjälp av sponsorer från bland annat UAE.

– Han är bara för frän den här hästen! Hade planerat för att rida 15 km/tim och hoppas att det skulle räcka för att kunna ta en plats till EM om vi får komma med, säger Camilla om sin 17-åriga hingst som ägs av sin uppfödare Åsa Borger men som Camilla har på station.

– Vi hade sällskap av flera ekipage från UAE som drog på, men när han hängde med så lätt så fick han göra som han ville och det blev över 18 km/tim både på första, andra och sista slingan, säger Camilla om Sockan som han kallas.

– Han fick en svacka på fjärde efter 100 km, men då gjorde vi som vanligt. Han stannar till tar en repa gräs och så travar vi vidare 100 meter till och han tar en ny tugga. Vi fick också lite hjälp när de andra red fel väg några gånger och vi stack och kunde stressa av några minuter innan de andra kom farande.

Tävlingen var Sockans andra 160 km i år och han har nu gjort de tre godkända 160 km man måste göra varav en på minst 14 km/tim för att få starta på EM eller VM. Sockan bara slagen med elva minuter av ett ekipage från Förenade Arabemiraten, UAE, och han fick tiden 9.47,07 tim/16,56 km/tim.

– Det var en bra bana med mycket sandvägar och tre, fyra långa regnskurar men sol emellan så det påverkade inte så mycket. Han pulsade in snabbt på en till två och en halv minut och vi gick in till vetgate på en puls av 50 till 64 slag/minut, säger Camilla, som givetvis hoppas på att få Best Condition också som avgörs senare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka