Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
563105_562292347135666_2078530789_n.jpg

Annaponny, vilken vacker häst du har, och vackra bilder!
Aliah, vad kul att ni är igång och tävlar! Ni är så duktiga med era hästar, tränar och tävlar och visar dem ...

Har verkligen varit stiltje här ett tag. Pakistan finns inte längre, och det är en stor sorg. Han klarade inte längre att hålla hull och muskler på grund av artros i bakbenen, och till slut sa veterinären att det räckte. Han fick somna in medan han fortfarande hade sin värdighet kvar. Vi hade två år tillsammans med den här helt underbara hingsten, och det är ofattbart att han är borta. Något av det svåraste var att gå ner och hämta hans grimma som veterinären hade hängt på grinden när det var klart .... Jag har oroat mig hela sommaren för hans hälsa, och kämpat som en iller, så det mesta kring de andra hästarna har kommit i bakgrunden. Men jag gläder mig otroligt mycket över de fyra avkommorna han fick här, Ex Elleonora, KE Patrycja, KE Korazon och min väninnas lille angloarab Nashville u. Nouvelle Lune *AA*. De har alla fyra ärvt hans helt underbara temperament, verkar det som. Mjuka, kärleksfulla och tillitsfulla.

Aliah, vad kul att ni är igång och tävlar! Ni är så duktiga med era hästar, tränar och tävlar och visar dem ...

Har verkligen varit stiltje här ett tag. Pakistan finns inte längre, och det är en stor sorg. Han klarade inte längre att hålla hull och muskler på grund av artros i bakbenen, och till slut sa veterinären att det räckte. Han fick somna in medan han fortfarande hade sin värdighet kvar. Vi hade två år tillsammans med den här helt underbara hingsten, och det är ofattbart att han är borta. Något av det svåraste var att gå ner och hämta hans grimma som veterinären hade hängt på grinden när det var klart .... Jag har oroat mig hela sommaren för hans hälsa, och kämpat som en iller, så det mesta kring de andra hästarna har kommit i bakgrunden. Men jag gläder mig otroligt mycket över de fyra avkommorna han fick här, Ex Elleonora, KE Patrycja, KE Korazon och min väninnas lille angloarab Nashville u. Nouvelle Lune *AA*. De har alla fyra ärvt hans helt underbara temperament, verkar det som. Mjuka, kärleksfulla och tillitsfulla.

Så tråkigt att höra Cornelia, jag beklagar förlusten :cry: Han var en enormt trevlig häst, jag träffade honom när han stod hos Torun.

Beklagar verkligen, lilla farbrorn!
Du gav honom ett så fint sistaliv, Lotta ler nog från där hon är <3
Nu är de tillsammans och Pakistan är frisk och stark igen!

beklagar verkligen er stora förlust <3 Så ledsamt när man måste säga farväl..

För att väga upp lite i allt det tråkiga uppdaterar jag med senaste OmNomNyheten...

Idag var vi på kliniken och skodde om henne, hålväggen blir bara mindre och mindre, hovis behövde knappt verka upp nåt mer idag. Veterinären tog sig en snabbtitt också och uttryckte det som att "så här jämn har jag aldrig sett henne tidigare". Jippie!!!! Hovis var också nöjd, eftersom känsliga sessan numera står och sover när han skor OCH dessutom har fått riktigt hårda fina hovar och sulor igen.

Så, vet och hovis är på det stora hela överens- det är bara att rida på och muskla upp lilla fröken så kommer hon bli ännu starkare och bättre.

Dessutom skötte sig prinsessan utmärkt, både vid lastning och när vi väntade på hovis. Jag kan lämna henne till min relativt hästovane far och hon står snällt med honom tom när han surfar runt på nätet :-).

Bildbevis:
10552648_713613272007862_6699571622420581356_n.jpg

/Lavinia, som nu är trött men mycket glad!

För att väga upp lite i allt det tråkiga uppdaterar jag med senaste OmNomNyheten...

Idag var vi på kliniken och skodde om henne, hålväggen blir bara mindre och mindre, hovis behövde knappt verka upp nåt mer idag. Veterinären tog sig en snabbtitt också och uttryckte det som att "så här jämn har jag aldrig sett henne tidigare". Jippie!!!! Hovis var också nöjd, eftersom känsliga sessan numera står och sover när han skor OCH dessutom har fått riktigt hårda fina hovar och sulor igen.

Så, vet och hovis är på det stora hela överens- det är bara att rida på och muskla upp lilla fröken så kommer hon bli ännu starkare och bättre.

Dessutom skötte sig prinsessan utmärkt, både vid lastning och när vi väntade på hovis. Jag kan lämna henne till min relativt hästovane far och hon står snällt med honom tom när han surfar runt på nätet :-).

Bildbevis:
10552648_713613272007862_6699571622420581356_n.jpg

/Lavinia, som nu är trött men mycket glad!

Härligt härligt vad skönt att prinsessans hovar verkar börja bli bra :)

Hemma hos oss har vi det också bra. Har så smått börjat vänja lillprinsessan med att ha sadel på ryggen. det klarar hon galant, hon är ganska härdad med att man håller på och grejar med en massa strunt. Mellizza mår också bra, några till starter är inplanerade under sommaren och hösten. Bara klubbtävlingar, men det är kul i alla fall. Själv är jag gravid i vecka 27 så jag börjar vara lite lagom rund om magen men som tur är så har jag duktiga medryttare som kan hjälpa mig med ridningen. Ännu lyckas jag nog kravla mig upp och ta lite terrängturer med hoppningen sparar jag åt andra :D

10568887_10204185777347708_3409389563963550202_n.jpg

Bild på pirayan och Cobrah som äntligen får gå tillsammans igen :)

Jag och Galishimo har dragit ned lite på ambitionerna i ridningen, tillfälligt. Vi tränar på tömkörning och så tränar jag på min egen sits med honom.

Men vardagshanteringen fungerar superbra. Han har verkligen blivit lugn - och snäll! @Lavinia nämnde ju att hennes ovana far utan problem kunde hantera OmNom, och Galishimo är verkligen en ängel mot min mamma (56 år) nu. Så kul att se hur han lyssnar på henne.

Nu hoppar jag in här (igen). Har precis fått hem min fina arabkille som har vart utlånad på foder i 1,5år. Har ägt honom sen han var 7 månader och nu är han 7 år :) Tanken är att vi ska komma igång och träna lite dressyr och sedan i vår starta en clear round i distans, bara att träna på

TS Cimba e: Ege u: Cireina e: Fynd
född 2007

Precis hemkommen
2014-08-06_132733_53e277239606ee76f1472215.jpg

2014-08-10_164653_53e9056cddf2b30eba601b0f.jpg

har bara dessa nya bilder på honom, ska ta mer någon dag när jag har tid :) bjuder på några bilder från innan han åkte till fodervärden:
skarmavbild_2013-04-15_kl_203105_516c56b3e087c32ecb5a46ca.png

skarmavbild_2012-12-09_kl_133447_50c48651ddf2b32a640023a7.png
img_6597_188969264.jpg

skarmavbild_2012-10-17_kl_104445_507e70359606ee5e677a7ed0.png

409037_2966244794048_223876223_n.jpg

... sådär nu va bildbombningen klar ;)

Vad fint med bildcollaget där man kan se honom för varje år- kul att se hur en häst utvecklas! Trevligt med bildbombning!

Hej!
Nu har jag läst lite här om än dock lite sent. Jag har varit med och anordnat utställningar i flera år och jag har också hört från år till år vad vi arrangörer behöver göra för att det till "nästa" år locka till sig fler deltagare. Då undrar jag: Vad är en "vanlig" anläggning? Vi har flera år varit i Halmstad och i Vetlanda och det är för mig inga "lyx" anläggningar, utan vanliga ridklubbar som kan hysa in ett 70 tal hästar i tre dagar, som dessutom ligger bra geografiskt. Vi arrangörer börjar oftast på torsdagen att gå igenom alla boxar och laga hål, dörrar som inte funkar osv.. Vi lägger in "vanligt" spån och inget lyx spån som kostar mer än något annat... Domare tar inte betalt för att komma, men flygbiljetter, hotell, mat kostar i slutänden. Ringmastrar, DC får heller inga pengar. Vi som arrangerar får heller inga pengar. Man tar ut en liten obetydlig avgift för parkering 40:- per dag och en liten avgift för katalogen för dom som inte har anmält häst. Förra året hade vi gratis cliniq för dom som var nybörjare samt hjälp för dom som var osäkra. Förra året började vi med prispengar på futurityt, 10000:- i första pris till respektive ungsto/hingst + det som redan låg i potten skulle delas ut 1-3 plats.. det var knappt inga som deltog ändå.. Varför inte?
Vi lyssnar absolut på folks önskemål och försöker bemöta dom - det som har varit hetast är att sammanstråla utställning och sportcup, det har vi gjort i två år och då krävs en anläggning med ridhus, flera ridbanor, showground osv, och då får man betala mer - så är det.
Tänk om alla som håller på med arabhästar sponsrar med 100:- ( högt räknat 10 spänn i månaden) på ett år till ett sådant här arrangemang, även om man inte har möjlighet att delta ett år - men vad vi skulle kunna hålla kostnaderna nere!
Veckan efter tävlingshelgen så räknar man stolt ihop det som man har fått ihop på parkering och lite smått och gott - men dom pengarna kan vi inte lägga i kassan till något kul - nä de går till stöld av spånbalar ( förra året 11000:-) och skottkärror, veterinärer som har fått ryckt ut mer än budgeterat, folk som i sista minuten behöver en xtra box och struntar i att betala osv.. Lite att tänkta på..

Problemet är väl att visste man i förväg hur många boxar man behöver och vilket väder det skulle bli så skulle man liksom kunna hålla en bättre budget :)

Stödkonto för arrangemanget tycker jag är en bra idé, det skulle säkert komma in lite slantar från diverse håll. Återstår att se om det skulle vara så mycket att det gjorde skillnad, dock.

Men detta:

stöld av spånbalar ( förra året 11000:-) och skottkärror......folk som i sista minuten behöver en xtra box och struntar i att betala osv.. Lite att tänkta på..

Seriöst??? Folk snor saker?? Blir såhär :eek::eek:

Ja Waldorff, visst är det så. Tänk också om domare ( som oftast är bokade ett år i förväg) inte lämnar återbud i sista minuten - då slipper man dubbla priset på flygbiljetter.. Tussinussen, vi säger att vi är 400 personer som är intresserade av arabhästar i någon form.. 400 x 100...ganska bra stödkonto tycker jag...och jag vet, det är dyrt att åka med häst många mil men då kanske man skall prata med en bensinstation om sponsring till sig och sin häst.. eller lära känna någon i grannstallet till tävlingsplatsen som man kan få stå i gratis...det är trixigt som hästägare att göra sådant kanske - men vill man att det skall vara billigare får man vara om sig och kring sig.. Jag tror att vi i Sverige är alldeles för bekväma av oss - det skall serveras lite väl enkelt. I Ströhen i år stod alla hästar i tältboxar, vare sig det regnade eller inte. I Menton var det 40 grader varmt, det löste alla tränarna med egna fläktar till boxarna. Det är lika för alla.

...och tycker man att det är för dyrt att sponsra med tex 100:- så har det ju alltid funnits chans att skänka något till auktionen som många tycker har varit ett trevligt inslag på lördagskvällen, där har det skänkts allt från Ipads, potatis till gamla Kalle Anka tidningar - och allt har blivit sålt. Men i år blev det ingen auktion då folk inte vill/orkar ta med sig en gammal sak som faktiskt inbringar pengar. Väldigt trist!

"Tänk om alla som håller på med arabhästar sponsrar med 100:- ( högt räknat 10 spänn i månaden) på ett år till ett sådant här arrangemang, även om man inte har möjlighet att delta ett år - men vad vi skulle kunna hålla kostnaderna nere!"

Men vad är Svenska Arabhästföreningen? Jag trodde man stöttade arabsverige om man är medlem där.

Jag uppdaterar med lite bilder från förra helgen!

1z6fsw6.jpg

vgihy9.jpg

2m2yr0i.jpg

28i7rm1.jpg

2wp5j78.jpg

1z4hnk8.jpg

2hdd2pw.jpg

Det blev lite många bilder men man måste ju passa på när hästen är ren! :idea:
(Jag passar också på att ursäkta att de flesta bilderna är sneda, men jag var lite i chock när jag insåg att hon kunde showa på riktigt!)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur