Nu har jag följt den här diskussionen och jag vill hålla lite med Kimmis här. Jag har aldrig varit med på Sportcupen för att jag aldrig varit hemma (samma sak i år) men jag blir ganska chockad när jag hör vad det kostar.
Och detta för en tävling som, om det går bra, inte ens räknas i TDB!
Varför låter man det löpa över 3 dagar för att man ska klämma in - rätta mig om jag har fel - FYRTIOSEX westernklasser?
Varför ska man t ex flyga in domare från Nordamerika till en sån tävling? Som alltså inte ens "räknas" utanför arabkretsar?
För pengarna som det skulle kosta att vara med i Sportcupen kunde jag tävla flera ggr i vanliga tävlingar närmare hemmet och synas bland icke-arabfolk och få in mina resultat i TDB och på så sätt (förhoppningsvis) främja araben mycket mer än om jag hade varit med på Sportcupen.
Visst vore det kul att se en massa andra araber och tävla mot enbart andra araber, men till vilket pris, bokstavligt sett?
Jag vill inte på NÅGOT SÄTT dissa folk som lägger ner en massa tid o sin själ på att ordna saker och promota araben. Men man måste få framföra kritik mot formatet. Och priserna.
Det är exakt det här jag menade med mitt första inlägg. Jag skulle också tycka att det var roligt att tävla mot enbart andra araber ibland, just för att ha samma förutsättningar från början och för att det vore kul att se andra araber på tävling. Men tycker också att jag främjar arabrasen mer när jag tävlar i vanliga tävlingar och min häst hävdar sig i konkurrensen mot alla halvblod. Någon enstaka gång har jag sett någon annan tävla arab, men oftast är det bara vi och nästan alltid kommer folk fram och är nyfikna för att hon är arab och så duktig.
Däremot är jag inte ett dugg intresserad av att visa upp henne i någon showklass, det jag vill visa är hur fantastiskt bra hon är som ridhäst. Det finns ju många andra shower - skulle man inte kunna tänka sig en renodlad tävling med enbart dressyr/hoppning för enbart araber? Då skulle det inte behövas en massa dyra utländska domare utan man kan anlita vanliga som normalt dömer på regional7nationellnivå?