Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag följt den här diskussionen och jag vill hålla lite med Kimmis här. Jag har aldrig varit med på Sportcupen för att jag aldrig varit hemma (samma sak i år) men jag blir ganska chockad när jag hör vad det kostar.

Och detta för en tävling som, om det går bra, inte ens räknas i TDB!

Varför låter man det löpa över 3 dagar för att man ska klämma in - rätta mig om jag har fel - FYRTIOSEX westernklasser?

Varför ska man t ex flyga in domare från Nordamerika till en sån tävling? Som alltså inte ens "räknas" utanför arabkretsar?

För pengarna som det skulle kosta att vara med i Sportcupen kunde jag tävla flera ggr i vanliga tävlingar närmare hemmet och synas bland icke-arabfolk och få in mina resultat i TDB och på så sätt (förhoppningsvis) främja araben mycket mer än om jag hade varit med på Sportcupen.

Visst vore det kul att se en massa andra araber och tävla mot enbart andra araber, men till vilket pris, bokstavligt sett?

Jag vill inte på NÅGOT SÄTT dissa folk som lägger ner en massa tid o sin själ på att ordna saker och promota araben. Men man måste få framföra kritik mot formatet. Och priserna.

Det är exakt det här jag menade med mitt första inlägg. Jag skulle också tycka att det var roligt att tävla mot enbart andra araber ibland, just för att ha samma förutsättningar från början och för att det vore kul att se andra araber på tävling. Men tycker också att jag främjar arabrasen mer när jag tävlar i vanliga tävlingar och min häst hävdar sig i konkurrensen mot alla halvblod. Någon enstaka gång har jag sett någon annan tävla arab, men oftast är det bara vi och nästan alltid kommer folk fram och är nyfikna för att hon är arab och så duktig.

Däremot är jag inte ett dugg intresserad av att visa upp henne i någon showklass, det jag vill visa är hur fantastiskt bra hon är som ridhäst. Det finns ju många andra shower - skulle man inte kunna tänka sig en renodlad tävling med enbart dressyr/hoppning för enbart araber? Då skulle det inte behövas en massa dyra utländska domare utan man kan anlita vanliga som normalt dömer på regional7nationellnivå?

Ibland tar livet oväntade vändningar...

AT Ekstreems tid på jorden är slut. Han blev utsläppt i en ny sommarhage med kompisarna och racade runt, halkade i en liten nerförsbacke och bröt bakbenet så illa att inget fanns att göra :(

Nämen gud vad fruktansvärt. Så ledsen för din skull. :(

Det är exakt det här jag menade med mitt första inlägg. Jag skulle också tycka att det var roligt att tävla mot enbart andra araber ibland, just för att ha samma förutsättningar från början och för att det vore kul att se andra araber på tävling. Men tycker också att jag främjar arabrasen mer när jag tävlar i vanliga tävlingar och min häst hävdar sig i konkurrensen mot alla halvblod. Någon enstaka gång har jag sett någon annan tävla arab, men oftast är det bara vi och nästan alltid kommer folk fram och är nyfikna för att hon är arab och så duktig.

Däremot är jag inte ett dugg intresserad av att visa upp henne i någon showklass, det jag vill visa är hur fantastiskt bra hon är som ridhäst. Det finns ju många andra shower - skulle man inte kunna tänka sig en renodlad tävling med enbart dressyr/hoppning för enbart araber? Då skulle det inte behövas en massa dyra utländska domare utan man kan anlita vanliga som normalt dömer på regional7nationellnivå?

Hej

De influgna domarna är för Riksutställningen som arrangeras av Sahf med en egen budget, och ridklasserna och deras utställningsklasser (uppdelade i: Sto, Hingst och Valack) har en egen budget och arrangeras i regi av AHIS + ett gäng utomstående personer. Sportcupens utställningsklasser döms av Pekka Pakkonen, han bor i Sverige.

Mvh
Elin

Precis. :)

Kände igen mig i din beskrivning av framridningen, att man känner att man sitter på My Little Pony :D

Hej

De influgna domarna är för Riksutställningen som arrangeras av Sahf med en egen budget, och ridklasserna och deras utställningsklasser (uppdelade i: Sto, Hingst och Valack) har en egen budget och arrangeras i regi av AHIS + ett gäng utomstående personer. Sportcupens utställningsklasser döms av Pekka Pakkonen, han bor i Sverige.

Mvh
Elin

Men westernklasserna har väl också åtminstone en influgen domare?

Men westernklasserna har väl också åtminstone en influgen domare?

Den enda utländska domaren som dömer sportdelen är Scott Benjamin som dömde Classic Pleasure, men han var redan bokad som domare till Rikset och tyckte när han blev tillfrågad att det skulle vara kul att hjälpa Ahis med Classic P och Damsadel (som inte blev av).

Måste utveckla om riksen, vi hade själva en bra show men det var också fantastiskt roligt att så många duktiga och hårt jobbande arabhästentusiaster samlades och att så många fick fina framgångar. Tjejerna i norrland, Artic Arabians, dundrade till bra till exempel - som kronan på verket blev de Bästa Svenska Uppfödare! Det var välförtjänt på så många nivåer och inte minst för att detta team alltid kan glädjas med andra och de är hårt arbetande, vanliga hästtjejer. Jag kan inte rabbla alla duktiga som var där - ni är helt enkelt för många!
Sportcupen såg jag bara lite av men även där finns mycket att glädjas åt. Kan vi inte försöka hålla i detta fina vi har på gång?

Jaaaaa, Tempen!!!!!!!!
Har förstått att det var en fantastisk helg, av olika anledningar missade jag den, men gläder mig stort med alla fina framgångar, både i showringen och på ridbanorna. Fantastiskt roligt!!!

8vyv12.jpg

Från min FB ;

Psychedelic Magic (Magic Dream CAHR X Psydney PGA/ Padrons Psyche) född 2008
vårt fina sto vi hittade i USA 2012. I helgen som var blev hon silverchampion på Riks med utställningens näst högsta poäng och fick priset för bästa import. Vi vill gärna inflika att hon också tävlat i Western Pleasure och är topp 5 placerad i Scottsdale. Hon har gett oss ett underbart stoföl( som redan vunnit två fölchampionat) efter SCAPA (Mishaaal HP X Eerie Anna) och är nu dräktig med vår egen HLA Cheval( Stival X Mizpah Unique)

Magic är för oss det vi söker hos en arab- välriden, vacker och fin producent.

Neywaz, fy så fruktansvärt tråkigt!! Var det inte precis det du sa var skillnaden mellan honom och Noohr - Noohr gör illa sig hela tiden men bara smågrejer medan Ettan gör (gjorde :( ) sig inte illa ofta, men när det väl blir så blir det ordentligt. Måste kännas fruktansvärt, stor kram.

Ibland tar livet oväntade vändningar...

AT Ekstreems tid på jorden är slut. Han blev utsläppt i en ny sommarhage med kompisarna och racade runt, halkade i en liten nerförsbacke och bröt bakbenet så illa att inget fanns att göra :(

Sov gott lilla häst <3

ettanett.jpg

ettantva.jpg
Beklagar verkligen förlusten av Ettan, han försvann alldeles för tidigt ! Kram på dig!

Neyway: otroligt otroligt tråkigt! Lilla hjärtat, har ju följt sen bebistid :/ ...

Till något på riktigt stort och coolt:
Jag "följer " Felicia Grimmenhag och hästen Mirijam, Felicia bloggade inför och under Sportcupen.
Det var hennes första tävling efter olyckan som ledde till att hon fick amputera båda benen. Och det gick riktigt bra för henne.

Felicia har jag följt redan från början och är så sjukt imponerad av hennes framsteg! Vilken tjej- här snackar vi bedrift!

Presentation:
" Mitt namn är Felicia Grimmenhag, 2011 var jag med i en trafikolycka som resulterade i massor av skador, men de mest bestående menen var att jag förlorade båda mina ben. Tre år senare lever jag som vilken normal tjej som helst egentligen, bara med lite andra förutsättningar. Jag har lärt mig att bara för att jag har amputerat benen ska jag inte ge upp, utan det har lärt mig att kämpa ännu hårdare för det jag vill.
Och nu börjar det närma sig, min allra första riktiga tävling som går av stapeln den 1 augusti nere i Skövde. Det är sportcupen för araber, där kommer jag att tävla i flera westernklasser och även i Lätt C:1. Det gör jag på det jättefina arabstoet Miriam, som jag har haft på foder sedan början på juni. Hon är en gammal veteran och jag är nog mer orolig för mina nerver än för hennes"

Som sagt: en tjej jag verkligen ser upp till. Ödmjuk och målmedveten, problem är till för att lösas och att hon gör detta på ett arabsto (Maddes på Turbo Star) är bara mer awesome!
Hejja Felicia och Mirijam, stor beundrare av er och tränare Pernilla med co!

Är det inte bättre att man ansluter sig till en ridklubb och kan utnyttja ridklubbens lokaler och på så vis slipper dyra hyrkostnader?
Jag som håller på med körning vi har ju körsektion på min ridklubb som har paddockar ridhus, maratonbana. Det kostar då inga 55 tusen att hyra anläggningen för en körtävling.

Och på så sätt kan man hålla nere kostnaderna, det kostar då inga vansinniga summor för att hyra en box.1250 kr var ju galet för 1 dag för en box.Fantasisumor..

Alla ska ha råd att tävla de ska inte bli en klassfråga, sänk prissummorna de kan räcka med 1000 kr presentkort på en hästaffär för vinnaren. Man tävlar inte för pengarna utan för personlig utveckling! När för mkt pengar hamnar ikombination med djur börjar tillslut djuren komma i andra hand och pengarna kommer i första hand. Girigheten är farlig.

Jag är stark emot stora prissummor inom all form av djurtävling. Inom hoppningen och dressyren där man kan vinna 3 miljoner och en ny bil omman vinner. Det är så mkt pengar att man kan lätt bli bllind och krävs de att hästen behöver stå inne dygnet runt och aldrig se annat än en ett ridhus så får de så vara för man vill vinna till varje pris.
Hästens väl kommer i andra hand. Man tycker man tar väl hand om den genom att den står där inne i boxen med glansig päls superfin mat och välmockat den har märkestäcke och smord nos.
Mjo välvårdad yttre men de inre är dött. Hästen behöver få va häst, ut i stor hage så den kan springa minst 8 timmar om dagen även om den är värld 40 miljoner.
Går den och dör i hagen så var de ödet, då har den fått ett bra hästliv medans den levde.

Så bort med stora prissummor inom hästsporten. och ist lägg de som trav där man kan spela på vilka som vinner och på så vis vinna pengar.

Senast ändrad:
Men så kan man väl inte hårddra det? De största prissummorna är ju inom travet, och där går ALLA hästar i hage dagligen. Och ju bättre häst, ju större/bättre hage.

Är det inte bättre att man ansluter sig till en ridklubb och kan utnyttja ridklubbens lokaler och på så vis slipper dyra hyrkostnader?
Jag som håller på med körning vi har ju körsektion på min ridklubb som har paddockar ridhus, maratonbana. Det kostar då inga 55 tusen att hyra anläggningen för en körtävling.

Och på så sätt kan man hålla nere kostnaderna, det kostar då inga vansinniga summor för att hyra en box.1250 kr var ju galet för 1 dag för en box.Fantasisumor..

Alla ska ha råd att tävla de ska inte bli en klassfråga, sänk prissummorna de kan räcka med 1000 kr presentkort på en hästaffär för vinnaren. Man tävlar inte för pengarna utan för personlig utveckling! När för mkt pengar hamnar ikombination med djur börjar tillslut djuren komma i andra hand och pengarna kommer i första hand. Girigheten är farlig.

Jag är stark emot stora prissummor inom all form av djurtävling. Inom hoppningen och dressyren där man kan vinna 3 miljoner och en ny bil omman vinner. Det är så mkt pengar att man kan lätt bli bllind och krävs de att hästen behöver stå inne dygnet runt och aldrig se annat än en ett ridhus så får de så vara för man vill vinna till varje pris.
Hästens väl kommer i andra hand. Man tycker man tar väl hand om den genom att den står där inne i boxen med glansig päls superfin mat och välmockat den har märkestäcke och smord nos.
Mjo välvårdad yttre men de inre är dött. Hästen behöver få va häst, ut i stor hage så den kan springa minst 8 timmar om dagen även om den är värld 40 miljoner.
Går den och dör i hagen så var de ödet, då har den fått ett bra hästliv medans den levde.

Så bort med stora prissummor inom hästsporten. och ist lägg de som trav där man kan spela på vilka som vinner och på så vis vinna pengar.

Men om vi talar om arabriks så fanns det inga pengar att vinna, hur nu det har med hagvistelse att göra.

1617735_10204206336821682_9050385320259864144_o.jpg

Efter en väldigt regnig och blöt ridtur med åskan rakt över oss och efter möte med både tåg samt brandbilar med blinkande sirener på en smal väg så kändes det bra att komma fram till tävlingsområdet och få stå och torka i stallet en stund. Sen när regnet hade gett med sig var det dags att hoppa en fin och lugn runda. Nöjda prinsessor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka