Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
De som jobbar med att arrangera utställningar och sportcup sponsrar oftast själva med en del för att få det att gå runt, och ändå är det på håret .... Som sagt, pengarna måste komma någonstans ifrån. Någon använde liknelsen med att ridklubbar arrangerar tävlingar och att det kostar mindre, men dels har de sina egna anläggningar, dels har de ofta ett större antal medlemmar än vad sahf och ahis har. Kanske finns det fler som känner sig manade att gå med i föreningarna och att bidra till shower och tävlingar på olika sätt? Ju fler vi är, desto bättre blir det!

Då är det nog dags för dig att arrangera en utställning/tävling så du får koll på siffrorna.
Himla givande svar faktiskt. Varför skulle jag någonsin vilja arrangera bara för att få koll på vad det kostar? Snacka om världens osmidigaste sätt att ta reda på hur mkt något kostar.

Ja, för att har man inte varit i andra änden så förstår man inte.
Ingen tar överpriser för att tjäna grymma pengar. Man är glad om det går jämt ut.

Svenska riks borde man kunna jämföra med SM. Så tar jag distansen som exempel.

Tittar man på anmälningsavgifterna ser det ut så här
Utställning 900:-
Familjeklass 750:-
Liberty 500:-
Futurity 350:-
Box 1200 eller 600/natt.

Distans Göingeritten
50km 650:-
80km 1000:-
120km 1500:-
80km* 1600:-
120km** 3150:-
160km*** 3850
Box 1250:-

Ja, för att har man inte varit i andra änden så förstår man inte.
Ingen tar överpriser för att tjäna grymma pengar. Man är glad om det går jämt ut.

Nej nej, för en vanlig kostnadskalkyl där utgifter och inkomster står är jag givetvis för korkad för att förstå.

När jag tävlade distans så kostade boxen 150 kr som sagt. Så länge sen är det inte, vad tusan har hänt där?

De som jobbar med att arrangera utställningar och sportcup sponsrar oftast själva med en del för att få det att gå runt, och ändå är det på håret .... Som sagt, pengarna måste komma någonstans ifrån. Någon använde liknelsen med att ridklubbar arrangerar tävlingar och att det kostar mindre, men dels har de sina egna anläggningar, dels har de ofta ett större antal medlemmar än vad sahf och ahis har. Kanske finns det fler som känner sig manade att gå med i föreningarna och att bidra till shower och tävlingar på olika sätt? Ju fler vi är, desto bättre blir det!
Jag är själv kassör i en klubb så jag vet hur det fungerar. Men om det ska vara någon mening med att arrangera en tävling måste den ju ge deltagarna åtminstone lite valuta för pengarna för varför skulle de annars vilja anmäla sig? Jag har en arab som jag tävlar upp till LA:4 med, det hade varit SÅ kul att vara med i ett sammanhang där hon tävlar mot jämbördiga av samma typ. På framridningar annars känns det som om jag rider en My little Pony bland de andra jättehästarna med jättesteg, vi får verkligen inte en poäng gratis. Och jag har inte dålig ekonomi. Men allvarligt - typ 500:- för en start och så inte ens en plakett? Hur sjutton ska det kunna locka deltagare?

Jag raggar priser och sponsorer själv till vår förening, så jag vet hur jobbigt det är. Men jag skulle inte kunna med att arrangera en tävling där deltagarna betalar så mycket och får så lite.

Jag som har arrangerat 2 egna c shower har full respekt för kostnaderna.

Det är främst domarna som kostar med biljetter, logi och alla omkostnader ikring.
Dessutom vill man hålla lite klass på priser och standard. Att hyra en anläggning som kan hysa 50+ hästar med manege kan kosta mellan 5-20 000 kr. Säkert mer.
Allt som allt kan det hamna på jättesummor!

Så det är på boxarna man har en chans att få in en slant och det är tufft ska ni veta att stå med full makt åt sponsorer och utställare.

Jag som har arrangerat 2 egna c shower har full respekt för kostnaderna.

Det är främst domarna som kostar med biljetter, logi och alla omkostnader ikring.
Dessutom vill man hålla lite klass på priser och standard. Att hyra en anläggning som kan hysa 50+ hästar med manege kan kosta mellan 5-20 000 kr. Säkert mer.
Allt som allt kan det hamna på jättesummor!

Så det är på boxarna man har en chans att få in en slant och det är tufft ska ni veta att stå med full makt åt sponsorer och utställare.

Du har inte lust att lägga ut en kalkyl? Jag har ju ingen aning om vad domare kostar tex.

Det går att räkna lite snabbt.
Anmälningsavgiften till ECAHO beroende på storleken. Jag hade C show som kostade någon tusenlapp.

Resa tor beroende på vart domarna kommer ifrån. Hotell och utlägg för minst tre domare. Samma för DC:n, totalt minst fyra pers.
Ofta tar man domare från USA till ex för att locka folk att anmäla (många vill inte slösa pengar på att komma om de "vanliga" dömer) och man vill ju ha dit folk.

Anläggningskostnader, i mitt ex 12.000 kr. Plus extrakostnader såsom mer spån eller omockade boxar.

Priser. I många fall täcker sponsorer till basickittet men många vill locka med annat än sahf:s vanliga rosetter så det kostade en extra slant.

Kataloger. Minns inte pris men 100 ex gick på säkert nån tusing. De bör hålla en fin kvalité för sponsorerna vill ha sina annonser i rep skick.

Omkostnader kring resor, fika, tackgåvor för domare och DC.
Även för de som sköter musik, dator, mm. Många är ideella i arbete men vill ha för mat och extra utgifter.

Säkert massor jag glömt.

Får man ihop 50 anmälda är det BRA. Sen är det bara att räkna mellan tummen och pekfingret.

Vissa utlägg är rörliga, vissa är fasta.
Man kan snåla och bara använda sahf rosetter (bara vanliga, inga kransar och dyl till BIS, championat) och man kan använda bara svenska domare. Hålla en lokal, gratis show.
Hålla till på en liten ridskola osv, men då kommer inte folk.
Man bör hålla lite klass.

Som sagt: det är tight. Det är på boxarna man har en chans att få det att gå runt.

Jag tror att det där du skriver är i sista stycket är lösningen. Om man har massor små, billiga utställningar så kommer folk fastna och anmäla till stora med "stora" domare på den stora flashiga anläggningen.

Men små utställningar så kommer folk även våga visa själva. Dessa ska helst vara så små att man generellt, om man åker med en häst, inte behöver en box, för att få ner kostnaden ytterligare. De få som behöver box kan antagligen stå i permanenta boxar, vilket oxå blir billigt.

Det är ju ärligt talat inte med SM man lockar folk att anmäla till SM. Oavsett vad för sport vi pratar om.

Men en c show är inte SM.
Tänk såhär: en lokal show är inget som räknas. Du kan inte tillgodose dig de poängen, och jobbet är densamma.
Personligen så har jag inte samma engagemang för samma jobb men som inte många kommer till och som inte räknas med hos ECAHO.

Men! Små utställningar har sina syften, precis som du skriver.
De som har underlag, orkar och vill tycker jag ska prova. Inte minst för att ha provat.

Dock så kan man inte ta direkt betalt för klasserna då utan det blir i mindre skala.

I mitt fall började jag höra mig för om dels hingstvisning, dels en lokal show. Folk ville gärna komma och se, men hade inte lust att ödsla all energi det tar för poäng de inte räknade till sig. Så jag valde att "think bigger" då ville de komma.
Och lokalmässigt måste det vara så att alla kan stalla in. Alltså minst 40-50 boxar (moduler kostar massor).

Som sagt: finns det underlag och möjlighet går allt göra billigare. Typ gratis.

Ska arrangören hålla med boxar krävs att de är GARANTERAT fria från diverse mediciner. Vilket i praktiken innebär högtryckstvättning och nytt strö. Helst inte heller vare sig krubbor eller vattenkopp i boxen.

Jag arrangerad i några år Fornabodaritten. Som mest tjänade min klubb 12 tusen på den tävlingen. Själv tog jag 3-4 veckor ledigt från jobb för att hinna med att arrangera.
Vilket gjorde att jag förlorade betydligt mer pengar privat, än vad klubben tjänade.

Ja, det finns en hel mängd faktorer att väva in i sammanhanget innan man dömer ut något som alltför dyrt!

Fast riktigt sådär tycker jag inte att man kan skriva. Det finns folk som faktiskt inte har råd just för att det är så dyrt! Jag tycker att det är fel att klanka ner på dessa.

Jag själv kämpar som ett svin för att överhuvudtaget ha råd att ha häst. Ska jag då tittas ner på och dömas för att jag har haft otur i livet?

Det ÄR dyrt att ställa ut. Det går ofta på runt 5000 som minst/utställning.

Man får se skillnad på "dyrt" och "kostar mycket". Det gäller att se vad man får för pengarna. Trots att mina tävlingar ofta kostar över 10.000 kr, så klagar jag inte. Jag vet att arrangörer o funktionärer sliter arslet av sig för att ryttare ska kunna tävla, och när klubbarna knappt går runt ekonomiskt så kan man inte påstå att det är "dyrt".
Sen att alla inte har råd, är en helt annan sak.

Fast riktigt sådär tycker jag inte att man kan skriva. Det finns folk som faktiskt inte har råd just för att det är så dyrt! Jag tycker att det är fel att klanka ner på dessa.

Jag själv kämpar som ett svin för att överhuvudtaget ha råd att ha häst. Ska jag då tittas ner på och dömas för att jag har haft otur i livet?

Det ÄR dyrt att ställa ut. Det går ofta på runt 5000 som minst/utställning.

Men det handlar ju inte om att klanka ner på dem som inte har råd! Jag förstår mycket väl att det kan handla om oöverstigliga summor, så är det för mig också emellanåt. Men utställningar och event kostar, det kan man inte komma ifrån, och vad är alternativet? Små endagsutställningar t ex, eller mindre tävlingar som arrangeras av folk som har egna stall och ridbanor .... Som någon skrev, jättebra med sådant, men vilka kommer dit?

Här i byn har vi i många år ordnat "Stavhultshoppet", en ytterst anspråkslös liten tävling där vi har klasser från att ledas runt banan upp till ca 90 cm. Vi har väldigt modesta avgifter, det är bara över dagen, vi serverar lite fika och korv och sånt till billiga priser. Trots det har vi svårt att få folk som vill komma och tävla. De flesta tycker att det är för enkelt och liksom inte lönt att åka. Kan tänka mig att det är detsamma om man arrangerar en träningsutställning eller något sådant.

@Cornelia Fast så har det ju inte sett ut. Det har faktiskt varit FLER anmälda till träningsutställningar än riktiga många ggr. Det pekar ju faktiskt på vad folk vill ha.

@CK jag tycker iaf det är dyrt med 5000 kr för att få hästen visad i 2-3 min och få lite poäng utan någon som helst kritik. Jag tycker inte man kan jämföra med distansen där, det är väldigt mkt jobb med markägare, lägga bana osv osv. Det jobbet har du inte med en utställning.

Vilka träningsutställningar har haft fler deltagare än riktiga? Det har jag missat i så fall ...
Jag har planerat att vara med på någon träningsutställning, jag tycker det verkar vara jättekul och lärorikt, och jag skulle kunna tänka mig att arrangera en själv någon gång. Men de är ett komplement till de stora utställningarna som förstås har en annan dignitet.

Den senaste jag var med på hade väl en bra bit över 50 anmälningar? Både Pselma och Fille var med då, väldigt rolig tillställning trots att regnet öste ner och alla hästar stod på varann i ridhuset vid prisutdelningen.

Det är väl ändå ingen som har sagt att amatörutställningarna skulle ersätta de stora utställningarna?

Som jag tror det var Waldorf skrev tidigare: det kostar att arrangera utställning.

Anläggningen kostar, om än inte den största kostnaden. Domare, avgift Ecaho, priser, katalog. Kostnaderna för domare och funktionärer är åtminstone 50% av totala kostnaden, litet grand beroende på varifrån domarna kommer. Tänk hotellkostnader, mat etc. Och då tar de ändå inte betalt för att döma.

Vissa anläggningar hyrs ut billigare, men då vill klubben svara för maten (där det är en hel del pengar att tjäna).

För att få det hela att gå ihop utan sponsorer krävs nog minst 70 deltagande hästar när det är en större show.

Man kan dra in litet pengar på festen, katalogförsäljning, parkering, auktionen osv, men oftast osäkra sådana.

För att finansiera showen behöver man sponsorer, och annonsköpare. Säljer man tillräckligt många annonser är katalogen finansierad meddelst annonser, så då slipper man den kostnaden.

Problemet är att det är så få deltagare och så pass litet utomstående publik så det blir ganska ointressant för utomstående att sponsra, kontaktkostnaden blir för hög.

Ett sätt att är att försöka få dit fler människor genom ex vis gratis inträde och gratis parkering, då kanske man kan attrahera fler sponsorer och komma in i någon form av positiv spiral istället för den nuvarande negativa med färre och färre deltagare.

Ett annat sätt kanske är att korta evenemanget med en dag så att allt sker på samma dag (fast det kanske redan är gjort?) och det allra bästa är nog att lägga ihop Riksen med en internationell B-show som både Tyskland och Danmark har, men då är det nog svårt att ha den uppåt landet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka