Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Översta bilden är ju helt magisk!
Resultatet av att lägga sig på marken och helt plötsligt bli jätteintressant :D

I sommar siktar vi mest på att utbilda hästen lite grann och att också träna upp styrkan och konditionen (mest häst men också människa :p).

Jag är inte så insatt i avel och utställning än (men vänta ni bara!). Ser fram emot att läsa igenom tråden då vi planerar att ta föl på hästen någon gång i framtiden :D

Annaponny, välkommen in i tråden, håller med övriga om att den översta bilden är helt ljuvlig ...!

Aliah, jag har ingen häst som ska visas i sommar, men jag ska vara med hela helgen på Riks/Sportcupen och jobba!:banana: Kul kul!
Fölen går på bete med sina mammor, och när de kommer hem från betet ska jag ta itu med att rida Exelencja igen. Skulle gärna komma igång och träna lite dressyr under sensommaren/ hösten. Inget av stona är ombetäckt, känns som om Exelencja har gjort sitt, och Plannja har svårt att hålla hullet så jag vill inte utsätta henne för en dräktighet samtidigt som hon diar sitt årsföl. Möjligtvis att vi betäcker om Kornelia, än är inte säsongen slut ....

Elleonora och min eminenta fd stalltjej Maria vilar i sommarhagen.

10457594_786205948077637_1953732075211091348_n.jpg

Jag och Galishimo kämpar vidare. Vi hade en liten olycka förra veckan då han snubblade så illa i galoppen att han gick omkull och han föll på rygg. (Min arab i ett nötskal...! :banghead: ) Jag föll ganska illa jag med, men inget blev brutet. Inget verkar brutet på honom heller, och bomen på sadeln verkar ha klarat sig. Så nu är vi igång igen!

Han är lite fladdrig som vanligt och gör sig bäst på stillbilder... :p

juli1.jpg

juli2.jpg

juli4.jpg

Men åh vad snygg :love::love: skönt att ni är igång igen! Haritcza är också något av en klumpeduns :p sen maj när vi tog hem henne har vi varit med om en transportolycka (fastnade med bakbenet på nå vänster, ingen förstår hur hon lyckades) och hon har redan varit halt två gånger på grund av sårskador (från transporten och räsertur hem utan ryttare) och haft hosta däremellan :wtf:
Hon har så att säga lite otur när hon rör sig :up:

I fredags longerade vi henne över små pyttehinder! Det gick jättebra så länge syrran sprang framför :D annars såg hon ingen poäng i att hoppa :angel:
k2istt.jpg

taosoo.jpg

När syrran inte springer före är det liksom inte värt ansträngningen :grin:
126epa0.jpg

Jag och Galishimo kämpar vidare. Vi hade en liten olycka förra veckan då han snubblade så illa i galoppen att han gick omkull och han föll på rygg. (Min arab i ett nötskal...! :banghead: ) Jag föll ganska illa jag med, men inget blev brutet. Inget verkar brutet på honom heller, och bomen på sadeln verkar ha klarat sig. Så nu är vi igång igen!

Han är lite fladdrig som vanligt och gör sig bäst på stillbilder... :p

juli1.jpg

juli2.jpg

juli4.jpg
Vad maffig han har blivit, fått rumpa!
Hur går det för pappa Gali nu? Är han kvar inom aveln eller hur blev det?

@waldorff ja visst har han fått a nice ass! Jag kan inte gå förbi den där rumpan utan att nöjt klatcha den nu. Stackars Galishimo känner sig snart trackasserad av matte... tänk om man var likadan mot män?
*klatch*
"Du killen, det börjar hända grejer, märker jag..."

Bey Gali har inte löst avelslicens då det inte varit någon efterfrågan de senast två åren. Jag tycker det är klokt att uppfödarna anpassar sig efter efterfrågan och inte bara producerar, trots att de har fina ston också. Men han står kvar som hingst på gården i Lillpite som vanligt.

Här är han, för ni som inte vet hur han ser ut.

gali16.jpg

Jag måste dock säga att Galishimo inte ärvt Bey Galis fina gång, små öron, och utmejslade huvud. Galishimo är den enda av avkommorna som inte har Bey Galis fina steg, vad jag sett. Galishimo är mycket mer lik sin (avlidna) mamma Grashiba som har lite mindre steg och lite kompaktare kropp. Framför allt tycker jag att hennes huvud är likt Galishimos. Här är hon.

grashiba6.jpg

Jämför med Galishimo från tidigt i våras (innan han musklade på sig):

_DSC0089.JPG

Eller det heter kanske inte "lösa avelslicens". Jag har faktiskt ingen koll på det där. Men det var något med någon kostnad i samband med avel som de inte ville lägga ut om inte det fanns en efterfrågan på just Bey Gali. Jag kan absolut ingeting om avel och ska inte alls öppna munnen inom detta område. :cool:

Snyggt visat!
Tycker nog att Galo är mest lik sin mamma och ser ut att vara väldigt polsk i sin typ!
De polska är something special och jag blir lika glad då jag ser en stark sund kropp på en ung häst.

Såg några förfärliga bilder på FB igår och jag tänkte: Åhhhh jag skulle vilja länka till bilderna bara för att visa på vad jag menar med katastrofavel.
Men trots kliet så avstår jag :)

Hejja @waldorff ! Självbehärskning är något man får jobba på hela livet... I alla fall måste jag det... :banghead:

Igår fokuserade jag och Galishimo väldigt mycket på skritten. Det är lite av en "nyupptäckt gångart" som jag kanske glömt att inse det roliga med. Jag har jobbat på sitsen och vi har även börjat lite med att rida i öppna och skänkelvikning. Förutom att det går i snigelfart än så länge, så är det väldigt rogivande att pyssla med under varma sommarkvällar. (Här i Västerbotten måste man dock vara noggrann med myggmedel på hästen, innan man ska ut och pyssla med skritten)

plupp3.jpg

29juni1.jpg

Vad roligt att det går framåt för er! Här kämpar jag med motivationen, och dessvärre så har Fille fått stå en vecka då jag har jobbat en hel del.

Jag gick ut 5 min i hagen och tog lite bilder på "Pelle" som ännu inte har fått nåt officiellt namn.

10404141_10152539973406223_3356300838675389798_n.jpg

10457836_10152539973056223_3183596785245111807_n.jpg

10550884_10152539972656223_3049401382568701602_n.jpg

10422166_10152539972491223_5754017618150053757_n.jpg

Hejja @waldorff ! Självbehärskning är något man får jobba på hela livet... I alla fall måste jag det... :banghead:

Igår fokuserade jag och Galishimo väldigt mycket på skritten. Det är lite av en "nyupptäckt gångart" som jag kanske glömt att inse det roliga med. Jag har jobbat på sitsen och vi har även börjat lite med att rida i öppna och skänkelvikning. Förutom att det går i snigelfart än så länge, så är det väldigt rogivande att pyssla med under varma sommarkvällar. (Här i Västerbotten måste man dock vara noggrann med myggmedel på hästen, innan man ska ut och pyssla med skritten)

plupp3.jpg

29juni1.jpg

Haha ja behärskning är en dygd ;)
Lycka till på era träningar. Tycker själv att skritten är den viktigaste gångarten men även den svåraste få till.
Inte minst på rakt spår :)

Haha ja behärskning är en dygd ;)
Lycka till på era träningar. Tycker själv att skritten är den viktigaste gångarten men även den svåraste få till.
Inte minst på rakt spår :)

Vi klarar det ganska snyggt på rakt spår, har jag insett. OM vi befinner oss i en totalt steril vindstilla miljö utan störande moment inom 7 kilometers radie (ja, fotbollsträningen i grannbyn är inberäknad). Kommer det en fjäril på ridbanan så bryts förtrollningen. :D Nu gäller det bara att pränta, pränta och åter pränta så det sitter i ryggmärgen på honom så bra att vi klarar en rörig tävlingsmiljö... år 2016. :laugh: YES WE CAN!

Vilka fina bilder ni alla bjuder på, den ena vackrare än den andra, så roligt att få följa allas utveckling.

Själv kan jag också uppdatera med lite bilder tagna med skräpkameran, saknar systemkamerans bättre bilder enormt men så småningom kanske jag kan bjuda på såna bilder med. Nästa vecka är det utställning som gäller för vår del. Det skall bli intressant att se hur det går för prinsessorna. typiskt nog har meciliah börjat dra iväg på höjden just precis vid helt fel tillfälle så hon är inte i sitt livs bästa form direkt, men vi tar det som det kommer :)
10560460_10204056794763224_4162195152045097505_o.jpg

10548300_10204056795083232_6997168721432734280_o.jpg

10494444_10204056794803225_6696594501170897673_o.jpg

10487211_10204056794883227_1409132263287291902_n.jpg

10551492_10204056795003230_3655602307911084385_o.jpg

En fråga: Vad menad med att en häst är typad? :) Har läst igenom tråden nu och det var väl det enda begreppet som jag inte lyckades reda ut :angel:

Egentligen betyder "typad" att hästen har arabtyp, dvs att man direkt ser att det är en arab man har framför sig och inte något annat.
Men numera har det framförallt kommit att betyda att nosryggen har mycket dish, alltså är svängd inåt. För många är det mycket eftersträvansvärt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka