Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Saril Ja det där med sitsen alltså! Det känns aldrig som att det blir helt bra, det finns alltid massor kvar att jobba på. Hur jävla svårt kan det vara att sitta undrar man ibland. Jätte svårt! Uppenbarligen!

Han ser fin ut din Noohr!

Ja det är bra mycket svårare än det låter det där med att sitta rätt... Att rida överhuvudtaget, fy sjutton vad svårt det är!

Fick förresten frågan om vad för typ av arab han är av en kvinna jag mötte när jag var ute och red. "Inte polsk väl?" frågade hon och jag insåg att jag inte har en aning om vad han är. Han är e CE Magnum och ue Maysoun. Någon som kan det där? Tycker det verkar som att han har mest amerikanskt blod när jag tittar i stamboken...

Vill svara på flera inlägg; jag tycker det är jättebra att vi vänder och vrider på problemet (pratar om extrema huvuden nu) även om Sverige inte ligger i framkant när det gäller extremavel. För där vill vi väl inte hamna? Diskussion och debatt är nödvändigt!
Debatterna på olika forum har i alla fall fått mig att ta ställning och inse vad jag vill prioritera i min avel- och det är inte extrema huvuden. "Skönheten sitter i betraktarens ögon" sa någon gammal klokis. Araberna ska vara vackra, men skönheten får aldrig, aldrig utkonkurrera sundhet och prestationsförmåga. Det är min devis ....

Som vanligt vägrar jag debattera arabavel.. och visar ÄNNU mer Galishimo för alla som inte tröttnat på oss!

I morgon fyller Galishimo fem år! Och det hade ju kunnat sluta med att han bara fick bli fyra år på grund av skadan förra sommaren. Så här kommer en hyllning (igen) till min söta arab (igen!). :D Är helt besatt av honom. Så tråkigt att jag väntade tills jag var 30 innan jag köpte min första häst! Hade kunnat köpa en häst tio år tidigare... juh. :idea: Bilden går inte se från Mobil, så vitt jag förstår.

Man blir ju tårögd av att se vilka framsteg ni har gjort!!! Heja heja er!
Och ja, du har rätt, vi ska inte förstöra den här tråden också med en massa tjafsande om extrema huvuden. Nog om det nu.
Aliah, det var verkligen härliga bilder du la ut! Så avspänt och härligt det ser ut!
Här kommer Korazon igen, förstår om ni tröttnar men jag är så kär i den här lille gossen!
10492588_778840158814216_6919224243302820956_n.jpg

Ja det är bra mycket svårare än det låter det där med att sitta rätt... Att rida överhuvudtaget, fy sjutton vad svårt det är!

Fick förresten frågan om vad för typ av arab han är av en kvinna jag mötte när jag var ute och red. "Inte polsk väl?" frågade hon och jag insåg att jag inte har en aning om vad han är. Han är e CE Magnum och ue Maysoun. Någon som kan det där? Tycker det verkar som att han har mest amerikanskt blod när jag tittar i stamboken...

Det stämmer, det mesta är amerikanskt på faderns sida och mycket är egyptiskt på moderns (även om det är mycket amerikanskt i rakt nedstigande led i stostammen). Tittar man riktigt långt bak är ett sto i fjärde generationen i stolinjen inavlad på *Bask så det finns polskt också. Grunden till stolinjen är Dajania OA som importerades till Crabbet Park, England 1878.

Tjohej!

Dagens uppdatering, prinsessan har träffat klinikhovis igen. Idag ville hon inte åka någonstans, vägrade gå nära transporten, men när hon väl fått fart var det bara att knata in. Hon är lustig lilla pållan. Nya fina skor, med flysulor, har hon fått och hovslagaren tyckte hon fått riktigt fina hovar igen :-). Hålväggen blir långsamt mindre och mindre :-).

Men det bästa av allt: OmNomNe har fått tillbaka sin NomNomMille, så hon har en liten tjock shettis att tugga på i hagen. Sååå glad är jag, hon verkar bry sig mindre. NomNom är också glad :-). Nes lilla hage vilar nu, så hon går i en stor skogshage. Om det bara torkar upp lite ska hon få sova ute snart (skönt att slippa mocka, liksom).

/Lavinia och Omman

Tjohej!

Måste bara berätta: Nästa fredag får hästan testa ny träningsform- då blir det Working Equitation, det har jag velat testa på i evigheter. Ska bli så himla skoj!!

/Lavinia, som slapp rida prinsessan i ösregnet idag och därmed slapp hennes "hatar-när-det-regnar-humör"

Knuffar upp tråden från s2....

Idag har jag haft Angelique i ett år. Precis på dagen.

Hon har fått vila några veckor nu och har precis börjat sättas igång igen. Vi tömkör lite och longerar, hon kommer ihåg och verkar ha smält det hela väldigt bra med vila. Om någon dag tänkte jag rida och se hur väl saker sitter då. Hon känns i alla fall mycket mer harmonisk nu när hon går i sällskap med andra hästar och får vara på bete och vara häst.

I slutet av månaden byter vi dessutom stall (igen). Denna gång till ett litet stall med totalt 5 hästar, 3 av de andra är ston och en är en valack som Angelique har gått tillsammans med tidigare. Det är kanonfina ridvägar och skrittavstånd till minst två ridbanor. Dessutom är det skrittavstånd till veterinärklinik och kommer ha hovis i samma stall. Jag hoppas verkligen att det ska bli bra. Enda nackdelen är att det blir lite längre för mig att åka, men det får jag ta. Angelique kommer få vara häst, och det är prio ett för mig. (sen att det dessutom är ett stall där stallägaren älskar araber är ju inte en nackdel det heller. Så jag hoppas att Angelique lever upp till förväntningarna)

Annaponny: varmt välkommen till tråden, var roligt att du hittat hit :)

Kl alla: vad gör ni nu i sommar med era pållar? Hemma hos oss håller vi på med utställningsförberedelser.. Om 2 veckor skall båda prinsessorna ut och showa loss :)

10418470_10204020206808548_184822012731807345_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka