Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Klart ni kan :)
Förresten så tänkte jag komma förbi och kika på er någon dag jag passerar så ofta!

Såklart du ska!! :D Bara att säga till! Jag har semester om en vecka så då är jag väldigt flexibel! Annars har han "galoppträning på töm" nu på tisdag, och det kan vara kul att både se och testa.

10389489_10204208711968232_1290271675038493298_n.jpg

KL

Jag undrar över Sportcupen. Har verkligen drömt om att vara med, att för en gångs skull få tävla mot andra araber i stället för mot stora halvblod. Men det har alltid varit så långt bort. Igår upptäckte jag plötsligt att årets upplaga går i Skövde, vilket är överkomligt avstånd. Dock har ju anmälningstiden gått ut, men man kan ju alltid efteranmäla. Tänkte jag. EN klass kostar 350:- + dubbelt upp om man efteranmäler, alltså 750:- . Plus 100:- i startavgift om jag förstått det hela rätt. 1700 spänn för två ynka klasser och de enda priser som delas ut är rosett!!! Inte ens plakett. Inte undra på att det blir så få starter, känner jag. Det är ju direkt löjligt. När jag tävlar regionalt kostar en klass 220:- och då är det pengarna tillbaka + priser. Är det ingen annan som reagerar mot det här?

ALLA reagerar på det tror jag. Kolla bara priserna för en box... När jag tävlade distans kostade det 150 kr... Och ärligt talat, det måste finnas något sätt att få ner priserna!

Det är en anledning till att jag inte ställer ut oftare, hade det varit billigt så hade man ju åkt både nu och då för att komma ut och se fina araber och släpa med sig de man har hemma eftersom man ändå ska dit liksom. Men med priserna som är så har ju inte normalt folk råd med det riktigt.

Så var vi hemma från Finska Riksen. Nästan 1000 kilometer i bil och över 30 grader varmt i skuggan, behöver jag nämna att vi hade det svettigt. Allt gick smidigt och bra. Prinsessorna plockade hem varsin andra placering. Meciliah blev bronschampion och Mellizza blev bäästa veteran. jag är glad och stolt över mina fina prinsessor. Mellizza gav verkligen allt hon hade. Meciliah har fortfarande en hel del i sig som hon inte alls vill visa åt domarna, men det är ju bra att det alltid finns något att träna på :)

10517428_10204128772282617_1476780763864689091_o.jpg

Samtidigt är det lite av moment 22 av det hela .... Både SAHF och AHIS har få medlemmar och alltså ingen lysande ekonomi. För att alls få det att bli någon utställning och sportcup måste man ta höga avgifter, och det i sin tur gör att många reagerar som ni, vilket jag kan förstå.
Å andra sidan hade kanske lägre avgifter lockat fler deltagare.... Ja, det är knepigt när det är små föreningar som med gemensamma krafter ska ordna ett större event!

Var tänker du att pengarna ska komma ifrån? Förslag mottages tacksamt av alla som ställer ut och tävlar! Alla vill ha något men få vill vara med och betala, så är det tyvärr. "SAHF" och "AHIS" består av sina medlemmar och i år har väldigt få haft lust att sponsra.
Boxplats kostar ca 1200 kr på arabshower runt om i Europa , oavsett du rider eller ställer ut så det känns som gängse taxa.

De som arrangerar utställningar kanske kan kontakta en vanlig klubb som arrangerar ridtävlingar? För de lyckas uppenbarligen hålla nere kostnaderna!

Och de sponsrar inte tävlingarna utan måste oxå gå runt.

Men tex domare kostar ju en del. På "vanliga klubbar" har man en "vanlig domare", o så är man på sin "vanliga anläggning". Ska man hyra in sig hos någon annan kostar det.
Distansens anmälningsavgifter o boxavgifter är också rätt saftiga, för att det behövs.

Men tex domare kostar ju en del. På "vanliga klubbar" har man en "vanlig domare", o så är man på sin "vanliga anläggning". Ska man hyra in sig hos någon annan kostar det.
Distansens anmälningsavgifter o boxavgifter är också rätt saftiga, för att det behövs.

Inte hälften så saftiga som utställningens. Och då har man ofta ändå flera veterinärer. Högre kostnad för en längre klass, men att tävla 50 km var iaf inte så dyrt på min tid.

Att utställningar är dyra är kanske inte så konstigt när det vanligen är tre domare influgna för att döma? Kollade lite propositioner för hopptävlingar och det är definitivt inte billigare att stalla upp för hoppryttare. En helg 1400 kr verkar vara ganska ordinärt?

Inte hälften så saftiga som utställningens. Och då har man ofta ändå flera veterinärer. Högre kostnad för en längre klass, men att tävla 50 km var iaf inte så dyrt på min tid.
Då är det nog dags för dig att arrangera en utställning/tävling så du får koll på siffrorna.

Nu när det är sommar orkar man inte lika mycket som annars så jag och Omman har jobbat med mina "trust issues". Dvs vi busar mest i skogen, på halvlånga tyglar (eller inga alls), barbacka. Såå härligt att ha en häst man kan släppa i fullt ös och veta att man alltid har en broms och så skönt att kunna jobba med henne utan att vara rädd för att åka i backen, även om jag gör "dumma saker" som att galoppera med händerna i vädret :-).

Mer sommar till oss, tack!

/Lavinia, som skulle vilja hitta en badstrand i närheten och bada med fröken häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 135
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka