Arabiska Fullblod

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kimmis: jag säger inte att amatörutställningar inte har ett syfte: det har dom.
Men ingen veteran ser det som en merit vinna en utställning som inte räknas. Eller till och med till en utställning som är för "light".

Har du inte råd så åk på en amatör. Du har säkert lika roligt, men som sagt: du får vad du betalar för.

Personligen skulle jag aldrig ödsla min tid på något mindre än C show.

Status naturligtvis.
Samma sak om du tävlar i hopp eller dressyr eller något annat; har du kommit en bit upp i klasserna och därmed också hierarkin så lägger du inte ner möda på att åka på t ex vår lilla hopptävling. Även om det är billigt så kostar det i fråga om tid och möda plus den lilla risk man alltid utsätter hästen för när det handlar om någon form av tävling. Och eftersom det inte ger någon status, några poäng eller vad som nu räknas så är det inte värt det.
I den bästa av världar skulle vi alla glatt samlas på en familjär liten utställning/tävling, glädja oss åt varandras fina, duktiga hästar och dela på kostnaderna för arrangemanget. Tyvärr lever vi inte i den bästa av världar.

KL

Sanningen är väl den att arabhästvärlden faktiskt har förändrats på de 50 år som runnit iväg sedan föreningen bildades.

Då var det avel som gällde, idag används hästen - på samma sätt som alla andra raser.

Detta leder till att utställning inte är speciellt attraktivt idag, det finns ett antal personer som fortfarande är engagerade, men skaran krymper hela tiden, så även utomlands.

Alltså, helt enkelt minskat intresse för show.......

Lägg till mindre tid för de flesta människor, fler saker som konkurrerar om tiden etc etc så är det inte svårt att förstå varför show går neråt. Flera väljer ju dessutom bort Sverige och visar sina hästar utomlands istället....

Min häst är ju redan kvalad, och dessutom verkar inte klasser högre upp kosta mer, utom just riktig/lokal utställning.

Så jag köper inte den motiveringen riktigt.

Hur katalogen kan ha kostat 300 kr/st på turbo förstår jag inte alls! Världens dyraste tryckeri måste ha använts!

10156042_10204142975357685_2029954908263231204_n.jpg

10505362_10204142975477688_5128808302182133031_n.jpg

10525691_10204142975557690_4211629365416105613_n.jpg

10275528_10204142975437687_1967597272669408724_o.jpg

10519000_10204142975637692_1296832315331075695_n.jpg

10417443_10204142975317684_8263699951034126716_n.jpg

Min häst är ju redan kvalad, och dessutom verkar inte klasser högre upp kosta mer, utom just riktig/lokal utställning.

Så jag köper inte den motiveringen riktigt.

Hur katalogen kan ha kostat 300 kr/st på turbo förstår jag inte alls! Världens dyraste tryckeri måste ha använts!

Ok, då behöver du ju inte ställa ut på C-nivå? Du kan åka på en titelshow i stället! Hoppa över alla småshower och åka till Aachen? Att åka med en riktig utställningshäst på lokala/amatör shower är ju inte så hyggligt?

Kanske var det inte -världens- dyraste tryckeri men det gick på lite mer än 300 kr st.

Varför skulle jag åka på sånt när hästen inte ens tycker att det är kul? Då är det bättre att åka på små.

Det är ju valfritt att välja ett så dyrt tryckeri faktiskt. Det finns många ggr billigare.

Nu har jag följt den här diskussionen och jag vill hålla lite med Kimmis här. Jag har aldrig varit med på Sportcupen för att jag aldrig varit hemma (samma sak i år) men jag blir ganska chockad när jag hör vad det kostar.

Och detta för en tävling som, om det går bra, inte ens räknas i TDB!

Varför låter man det löpa över 3 dagar för att man ska klämma in - rätta mig om jag har fel - FYRTIOSEX westernklasser?

Varför ska man t ex flyga in domare från Nordamerika till en sån tävling? Som alltså inte ens "räknas" utanför arabkretsar?

För pengarna som det skulle kosta att vara med i Sportcupen kunde jag tävla flera ggr i vanliga tävlingar närmare hemmet och synas bland icke-arabfolk och få in mina resultat i TDB och på så sätt (förhoppningsvis) främja araben mycket mer än om jag hade varit med på Sportcupen.

Visst vore det kul att se en massa andra araber och tävla mot enbart andra araber, men till vilket pris, bokstavligt sett?

Jag vill inte på NÅGOT SÄTT dissa folk som lägger ner en massa tid o sin själ på att ordna saker och promota araben. Men man måste få framföra kritik mot formatet. Och priserna.

Varför skulle jag åka på sånt när hästen inte ens tycker att det är kul? Då är det bättre att åka på små.

Det är ju valfritt att välja ett så dyrt tryckeri faktiskt. Det finns många ggr billigare.

Men nu hänger jag inte med? Varför ska du på mindre shower om hästen inte gillar det? Alltså- gillar han mindre shower bättre? ;)
Att visa på show kan ge betäckningsston om man har en hingst, du vet inte vem som kollar in din häst när du är på en show om aldrig så liten.

Jag vet inte varför turbokatalogen blev dyr. Kanske saltades räkningen i efterskott? Det är en väldigt flott katalog i alla fall.

Senast ändrad:
För att jag kanske är beredd att lägga en mindre summa på något hästen inte tycker är kul, men inte hur mkt som helst.

Ibland tar livet oväntade vändningar...

AT Ekstreems tid på jorden är slut. Han blev utsläppt i en ny sommarhage med kompisarna och racade runt, halkade i en liten nerförsbacke och bröt bakbenet så illa att inget fanns att göra :(

Sov gott lilla häst <3

ettanett.jpg

ettantva.jpg

@neywaz vad hemskt :( Han ser ut att ha varit en helt underbar häst!

Nu är vi äntligen påväg till riks!
Jag kommer vara där idag och imorgon, om någon vill att jag ska knäppa några extra bilder på någon häst är det bara att säga till :)

Nu har jag följt den här diskussionen och jag vill hålla lite med Kimmis här. Jag har aldrig varit med på Sportcupen för att jag aldrig varit hemma (samma sak i år) men jag blir ganska chockad när jag hör vad det kostar.

Och detta för en tävling som, om det går bra, inte ens räknas i TDB!

Varför låter man det löpa över 3 dagar för att man ska klämma in - rätta mig om jag har fel - FYRTIOSEX westernklasser?

Varför ska man t ex flyga in domare från Nordamerika till en sån tävling? Som alltså inte ens "räknas" utanför arabkretsar?

För pengarna som det skulle kosta att vara med i Sportcupen kunde jag tävla flera ggr i vanliga tävlingar närmare hemmet och synas bland icke-arabfolk och få in mina resultat i TDB och på så sätt (förhoppningsvis) främja araben mycket mer än om jag hade varit med på Sportcupen.

Visst vore det kul att se en massa andra araber och tävla mot enbart andra araber, men till vilket pris, bokstavligt sett?

Jag vill inte på NÅGOT SÄTT dissa folk som lägger ner en massa tid o sin själ på att ordna saker och promota araben. Men man måste få framföra kritik mot formatet. Och priserna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Eller rättare sagt, var och med vilka? Och hur planeras det? Samma varje år eller olika? Är alla nöjda med upplägget eller kan det...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
7 136
Senast: Mirre
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 166
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 232
Senast: Presto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka