Araber 05 :or

Sv: Araber 05 :or

Bra jobbat! :bow: Vad ingår i det tävlingsmomentet?

Ja, hon är inte så liten längre... undrar hur stora de blir. Tösen är väl runt 149, och inte den smäckraste arabtypen:angel:

Phigalle är runt 146-147 tror jag.

I showmanship at halter så var mönstret i en fyrkant. Först skritt rakt fram, ställa upp för dommaren i square, hästen ska vara stilla medans dommaren går runt hästen och man själv flyttar sej enligt ett speciellt mönster i förhållande till dommaren. Sedan svänga höger och trava till en bom där skulle man backa sedan göra en 90 graders högersväng med inre bakben centerat (privotvändning) och sist trav till sista markering.

Trail at halter så var det först 4 skrittbommar som låg väldigt tätt. Sedan skulle man vända hästen och backa mellan två bommar. Sedan trav fram till en sk bro som bestod av färgglada sockerbitar på vardera sida som man skulle gå igenom men som var lite otäcka. efter det var det trav i serpentin mellan konor som stod i en triangel. trav fram till en grind som ska öppnas och stängas och slutligen så låg det bommar som man skulle skritta ett speciellt mönster utan att nudda bommarna.
Det var jättekul!

Min tjej har Sveriges fulaste kors, så den är verkligen kantig. trots lösdrift, korrekt foder och många långpromenader upp & ner.

Bevis:
mm.jpg

AMK: Jag tycker våra pållar är lite lika! :)

Nu var det länge sedan jag skrev ngt här inne... tänkte lägga in en bild på min anka i lurvpälsen som hon lagt sig till med... hon har växt flera centimeter den här hösten och blivit lite kantig över korset men det verkar "runda till sig" nu... har inte gjort så mycket men fortsatt att tömköra lite, löshoppat lite och suttit på henne några gånger även utomhus... så kul! Lite tidigt nog men inte så farligt om hon står stilla och jag bara sitter där någon minut eller två... vad tror ni?:o

Untitled-1.jpg

En till minst sagt osmickrande bild... bör tilläggas att hon är finare än så här i verkligen! Allt handlar om rätt vinkel... ;)

111.jpg

Ja, på den bilden var de helt klart lika!

Jag har börjat tömköra Pemba, och nu gör hon oftast halt, svängning och skritt korrekt. Har dock bara övat två gånger. Hon är mycket mer "med" i huvudet nu, och har en helt annan koncentration än förut. Blir inte heller lika trött som för ett halvår sedan. Till den sista januari ska hon haft sele, tömköras och ha blivit sutten på. Sedan är jag borta i ett halvår (:cry:), då kommer hon endast promeneras och pysslas om. Sedan blir det inlongering och inridning i sommar.

Jag förvånas fortfarande över hur stora hästarna har blivit, var är de små grynen? När Pemba springer mot en är hon ju gigantisk...:rofl:

Nu kan även jag vara med i denna tråden oxå :) Får imon hem en hingst som jag ska ha på foder :P Har redan en valack men han e född 2004.. uppdaterar med bilder och sånt senare

min lilla tjej är gudommligt snäll. har börjat sitta på henne å skritta några meter utan den minsta reaktion. just nu har vi en paus i allt eftersom hon växer e nu runt 158 cm.
e: Majestic Prince ox - Sandra Boc.

Glömde säga att min lilla flicka är halv syster till Vanni som visades på sida 1. dom har samma pappa med olika mammor. Min kompis ägde vannis mamma å vi vår tjejs mamma. dock så ville vannis ägare ej fortsättamed hästar så vi sa att vi kan ta henne å försöka sälja henne åt dej. å de gjorde vi. sen så skulle gården säljas vi stog på så vi hade 1 månad på oss att flytta å vi fick bara ha med 4 hästar altså våra egna 4 till d enya stallet. så därför var vi tvugna att sälja henne snabbt.
ägaren till vanni sa att om ni ej får sålt henne vet jag ej vad jag gör för jag har ju ingen stall plats så hittar jag ej de får jag kanske ta bort henne/lämna bort henne. men det ville hon värkligen inte. De va inte på tal om att hon skulle avlivas om vi ej hittade någon direkt till henne.
så jag vet ej vad dom fått det ifrån. å ja visst var hon bortskämmd. de blir så när man står på ett stort stall med unger som proppar i hästarna godis mm. under tiden vi hade vanni (1,5 månader) blev hon mkt bättre inte så bortskämmd å sur som hon var tidigare. Sen kan jag säga så här. vad då mutad in med morot i släp????? vanni åkte mkt pga vet besök pga en lös benbit hon fick 1 näve godis första gången hon åkte. sen har hon alltid gått in frivilligt. så jag förstår ej vad dom fått allt i från. man känner sej dum förklarad när någon skriver så. var bara tvungen att skriva av mej.

här e båda systrarna sommaren 06
http://www.pixbox.se/pic_show_id16915834.html

Senast ändrad:

bara tänkte på en grej, hur fick de reda på att hästen hade en lös benbit?

hon var skvulle i ena bak beney precis vid hasen.. sen var hon stel på morgonen å inte efter att hon rört sej sen var hon varm å så dock aldrig halt. så vi tog de säkra före de osäkra å kollade upp de.. å de visade sej att hon hade en i hasen som var mkt lätt att ta bort.

ok, tur att ni hittade den! de kan orsaka så mkt skador i leden om man inte hittar dem...

det är ju ganska dyrt att röntga så man åker ju inte direkt in o röntgar alla leder på hästen...

Kom på idag att jag hade ägt Phigalle i ett år den 11 december. Hoppas på många,många mer år med denna underbara häst!

*kl

Idag har jag suttit på Pemba för första gången! :bump: Hon stod helt stilla och var SÅ duktig. Vi jobabr annars mycket med tygeltag nu, inte helt lätt säger damen. Oftast går vi dit matte vill, men ibland blir det lite förvirrat i knoppen.

Så har våra 05 orblivit 3åringar:bump:
Hur går det för er alla där ute?
Sj så har Phigalles två jättestora vargtänder blivit utdragna idag.

Spännande!

Jag har dragit igång Pembas träning mer intensivt, och nu tränar vi cirka 5 dagar i veckan. Dock korta pass, max 30 minuter. Vi övar mest tömkörning. Hon är skrittad en gång, men det gick bra, så jag lämnar det till sommaren. Idag övade vi "flytta kroppen"-lekar. Jag vet inte riktigt vad vi gör, men hon följer mig lös, flyttar på kroppsdelar jag pekar på, stannar när jag stannar osv. lite som följa-john. Vi övade också liiite longering, men det var klurigt i början. Hon är inte så van vid framåtdrivande position från sidan, men det gick fint efter en stund.

Vi kommer fortsätta med i huvudsak tömkörningen i en månad till, och sen ska hon vila till juli.

5 dagar i veckan à 30 min låter väldigt mkt, tycker iaf jag.

tänk på att det är en bebis!

min bebis har börjat tappa mjölktänderna!
just nu gör jag igen med henne, hon har börjat växa igen och då tycker jag att det är bäst att låta henne va.

det träliga är att hon äter ju inte så mkt nu pga tänderna, men samtidigt så växer hon... ingen bra kombination det där....

när jag tränar min så är det max 15 min. utom om jag åker till tränaren, men dit ska hon inte igen förens i vår...

Det är inte en bebis, det är en unghäst. en unghäst som är riktigt mogen i knoppen, och inte blir trött av de övningar som vi gör. MAX 30 minuter, oftast 15. Tack för synpunkten, men ibland har du en lite vass ton.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar