Araber 05 :or

Sv: Araber 05 :or

jaså?

det var inte meningen! jag ber om ursäkt för det.

jag tycker det är mkt bara, 30 min kommer jag nog inte upp i förens min är 4 åring.

men det är alltså mest knopp du tränar?
för det jag reagerade på var om du tränade kroppen i 30 min, men knoppen är ju en helt annan sak! knoppen kan man träna väldigt mkt!

visst är det en unghäst, men jag kallar fortfarande min för lilla bebisen, fast hon växer snart om valacken :D

knoppen kan jag träna hur mkt om helst nästan... på uställningsträningen höll de på i 6 timmar!!! fast jäklar vad trött hon var sen!

Tömkörningen går hon i fri form i cirka 15 minuter per gång. Hon rör sig ju, men endast skritt och halter i valfri form. Så jag vill påstå att det i princip bara är träning för huvudet.

jo precis... skritt sliter ju inget!

men då är jag med på det hela :idea:

då ser jag inget fel i det!

Min tjej går hemma i hagen och skrotar med kompisarna. Hon har haft helledigt sedan slutet på januari, och ska ha det 1,5 månad till, tills jag kommer hem. Sedan blir det inkörning och inridning- jag kan knappt bärga mig!

Hur går det för dig?

knoppen har min varit mogen i sen jag fick hem henne mer eller mindre!

Min dam ska iväg på betäckning, antagligen så åker hon på lördag, men det är inte 100 än...

Min är inkörd, riden i samtliga gångarter och har nu semester, hon kommer ha semester fram tills att hon är dräktig på 45 dygn... lite skogspromenader och så bara!

sen sätter jag igång med körningen igen, ridningen kommer hon nog få vila med tills fölisen ploppar ut, bara ridas någon gång så jag vet att hon kommer ihåg vad det handlar om!

Bifogar lite bilder!

pselma066.jpg

pselma186.jpg

Tycker hon ser mer o mer färdig ut för varje gång jag fotar henne (irl ser man ju ingen skillnad :p )

*KL*

Igår red jag på Gallan :D
Har varit så fjantlycklig sedan jag hoppade av honom, så det är inte sant. Tidigare har jag hängt lite på honom och arbetat en del från marken. Han har även sadelgjordstvång, så det har vi jobbat med den senaste veckan.
Den 7/3 hoppade han rakt upp i taket i stallet när jag stod inne och spände longergjorden. Han hade haft den på sig flera gånger förr, men den här gången fick han totalpanik. Han slog hål i taket och knockade sig själv. Då föll han handlöst ner i golvet och spräckte benet över vänstra ögat och slog ut tandflisor i överkäken.

Nu har han läkt helt och hållet så nu är gjorden på igen.
Vi har tagit allt steg för steg. Han har bla fått en sadelgjord med resårer i båda ändarna och en sadelgjordstunnel i fårskinn som tryckutjämnar. De tre första gångerna som sadeln åkte på hoppade han rakt upp i luften och lekte rodeohäst i några sekunder, men sen lugnade han ner sig och så gick vi på en lång promenad med sadeln på.
Så har vi iaf hållt på varje dag och de senaste gångerna har han inte hoppat upp i luften ett dugg, så det går verkligen åt rätt håll.

Men så kommer vi till det som jag är så lycklig över :banana:
Jag red på honom igår! Jag satt upp och hängde lite över halsen medans en kompis ledde honom ett par hundra meter.
Han var så oerhört duktig och rörde sig så avslappnat, så nu är jag riktigt imponerad över min "lill"kille ;)

Åh, det är ju så roligt! Jag minns också tillbaka på de första ridturerna med Pemba, vilken härlig känsla! :D

När jag red henne då i vintras kändes hon fortfarande "liten" och obalanserad, och jag hoppas att det är en något större dam som möter mig om 6 veckor.

Vad ROLIGT med en sådan här tråd!

Tror inte jag sett denna förr!
Jag är ägare till ett arabiskt fullblod QA Karizma heter han men vi kallar honom Indy. Hans mamma är Wv Korona och pappan heter Autentic Shaji. Köpte honom i februari om jag minns rätt och han har verkligen blivit min bästa vän! Tror inte han var mycket hanterad när han kom, upplevde då att han inte kunde i stort sett något..han hade varit hos någon utställningstränare men det enda han kunde var att köra upp skallen i vädret som en skorsten när han blev osäker. Jag hade bara sett honom på bild och det var för långt att åka till stuteriet men jag var såld....han skickades upp från Södra sverige till mig i västerbotten med hästlastbil och jag hämtade honom i Umeå...13 mil hemifrån och den lilla späda killa som försiktigt kom ut ur lastbilden fick mig att smälta direkt man han var liten, tanig och späd...min första tanke var att där har jag mycket jobb innan han ens kommer att ha en sadel.

Kom hem med lillkillen och vi fick börja med att träna med täcke för att komma från södern till norrland i februari är en stor klimatomställning men han vande sig snabbt vid täcke även om han var rätt skeptisk i början...vi promenerade och umgicks och övade på att lyfta fötterna, vande honom med en resårgjord och ett schabrak att ha på promenaderna...provade att ha honom som handhäst men lillkillen blev så sotis på hästen jag red att han bara gick och nöp den stackaren i baken trots vilda gräl från både mig och stackaren som blev nypt men han var inte nöjd förrän jag hoppade av...gjorde det inte för att ge honom segern utanför att skona baken på hästen jag red....och när matte var på marken var det en liten kille som såg MYCKET belåten ut...."min matte"....jag gick och muttrade mellan sammanbitna tänder om tonårsfasoner.

Vi började sedan med longering och repövningar, han svarade så fint att jag började lägga på sadel eller longergjord och han tyckte det var helt ok...inte en enda sur min utan det var helt grönt efter han fått nosa på sadeln. Han var som sagt liten och späd när han kom men kort efter jag började aktivera honom var det som om han fått gödning i sig!!! Han har tokväxt både mentalt och till kroppen...musklerna har kommit i raketfart och han har blivit mycket HÖGRE!!! Han har haft lite växtvärk så då har han fått vila och få massage men det har gått över fort. Har nu börjat hänga på honom och det har gått bra....bett har vi börjat smått med i boxen...han har fått prova ha det i munnen kortare stunder.

Eftersom det hänt så mycket på kort tid så har jag dragit ner på tempot lite....så nu ska vi inte göra något nytt på ett tag utan håller oss till longering, hänga på ryggen och promenader och lek i ridhuset. Från ganska ohanterad till inridning påbörjad sedan februari är ganska snabbt marscherat men han har aldrig pressats utan har glatt varit intresserad och med på noterna...alltid med öronen framåt. Idag longerade vi lite och lekte en massa...han brukar få vara lös i ridhuset och så leker vi och jagar varann så spånet yr...haha...måste se helt galna ut men lek är viktigt för en unghäst. Ibland löslongerar jag honom...har honom lös i ridhuset och manar på honom med ett rep jag svänger och han brukar hålla sig på en cirkel runt mig trots att han kan sticka iväg i ridhuset....oftast följer han mig som en hund där inne....

Ska på kurs i sommar för John Moore...blir kul!! En bra start för en unghäst. Jaa...detta är mitt och Indys liv..En massa stolt babbel från mig....men jag älskar min lilla häst så förbaskat mycket:bump:

Jo...manen är klippt och det är ju lite tabu på en arab men den var så nött och ful...nu ska nu fräsch lång man få växa ut!!!

Här är bilder...det med täcket är gammalt och det i ridhuset är nytt, han sökte en plats att rulla på :rofl:

dsc_0430_1206027595.jpg

dsc_0227_1209840679.jpg

Phigalle har haft semester helt i 2 månader och skall sättas igång lite smått men jag har dåligt med tid och han har "glömt bort" inridningen så jag får börja om från början igen, och så testar han mej en hel del nu.

Så här ser han ut nu,helt otränad för 2 veckor sedan.
adelee040.jpg

adelee029.jpg

adelee022.jpg

adelee031.jpg

adelee041.jpg

adelee042.jpg

Kul att se lite bilder på honom igen, det var ett tag sedan om jag inte
har missat något inlägg. :)

Jag har ett par nya bilder att komma med även om de är av både urusel
kvalitet och en urusel modell. ;)

Tack!

hur får ni andra fina överlinjer på era hästar, det verkar som inget hjälper på min Phigalle:cry:

Mat med mkt protein! ;)

höet jag har nu har en kvot på 9,8... innan hade höet en kvot på 5,4 men då gav jag 3 kilo lusern/dag och kom upp i en kvot på 7,4!

MKT grovfoder, inget kraftfoder! :laugh:

Skriv ut analyserna så kanske jag kan hjälpa! jag personligen tränar inte så mkt... jag tror inte träning 1 gång/vecka gör nån direkt skillnad, framförallt som den inte är över 15 min lång...:D

så vad ger du för foder?

Mat med mkt protein! ;)

höet jag har nu har en kvot på 9,8... innan hade höet en kvot på 5,4 men då gav jag 3 kilo lusern/dag och kom upp i en kvot på 7,4!

MKT grovfoder, inget kraftfoder! :laugh:

Skriv ut analyserna så kanske jag kan hjälpa! jag personligen tränar inte så mkt... jag tror inte träning 1 gång/vecka gör nån direkt skillnad, framförallt som den inte är över 15 min lång...:D

så vad ger du för foder?

Ingen analys på förra årets skörd, väntar med att analysera på årets. Just nu går han ju på bete men äter en kanske 4-5kg hö dygn med enligt bonden med höga proteinvärden. Just nu 0,5kg lusernpellets och 0,5kg hippo alfa tidigare iår åt han 9kg hö och 1kg alfa och 2kg lusernpellets men det hände inget ändå mer än att han blev ngt piggare.

du vet att du kan ge upp till 4-5 kilo lusern va? det kan ju vara värt att prova, han kanske är svårfödd och behöver extra?

har ni redan hunnit slå årets skörd!? oj oj vad tiden går fort :D

om jag vore dig så skulle jag testa, Pselma har ju jätte rund och fin rumpa, trots att hon inte är nåt tränad överhuvudtaget, och det är ju din!

mina får lusern och hö nu på sommaren med, det är lika bra, då vet jag vad de får ;) att de sen bara äter några få kilo får man väl leva med!

att rekomendra är ju att du tar analys på årets, då kan du svart på vitt säga om det är bra eller dåligt, för förra årets kan det ha varit en kvot på 2 igentligen lika gärna som 22, man har ju ingen anning! Men lusern är ju ganska snällt och det kan tillsättas utan risk ändå...

Sen antar jag att du har kollat tänderna ooch tagit träckprov på honom ;)

Nej,nej jag sla ta analys när årets skörd är skärdad:D
Träckprovad med mkt lite blodmask men avmaskad ändå. Det blir ju ingen skillnad på honom om han får lite eller mycket lusern det enda är att han blir lite piggare och får större hängmage av för mycket krafftfoder, det sätter sej ingen annan stans tyvärr.Tänderna är kollade i januari och två vargtänder drogs ut då.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar