Sv: Araber 05 r
Vad ROLIGT med en sådan här tråd!
Tror inte jag sett denna förr!
Jag är ägare till ett arabiskt fullblod QA Karizma heter han men vi kallar honom Indy. Hans mamma är Wv Korona och pappan heter Autentic Shaji. Köpte honom i februari om jag minns rätt och han har verkligen blivit min bästa vän! Tror inte han var mycket hanterad när han kom, upplevde då att han inte kunde i stort sett något..han hade varit hos någon utställningstränare men det enda han kunde var att köra upp skallen i vädret som en skorsten när han blev osäker. Jag hade bara sett honom på bild och det var för långt att åka till stuteriet men jag var såld....han skickades upp från Södra sverige till mig i västerbotten med hästlastbil och jag hämtade honom i Umeå...13 mil hemifrån och den lilla späda killa som försiktigt kom ut ur lastbilden fick mig att smälta direkt man han var liten, tanig och späd...min första tanke var att där har jag mycket jobb innan han ens kommer att ha en sadel.
Kom hem med lillkillen och vi fick börja med att träna med täcke för att komma från södern till norrland i februari är en stor klimatomställning men han vande sig snabbt vid täcke även om han var rätt skeptisk i början...vi promenerade och umgicks och övade på att lyfta fötterna, vande honom med en resårgjord och ett schabrak att ha på promenaderna...provade att ha honom som handhäst men lillkillen blev så sotis på hästen jag red att han bara gick och nöp den stackaren i baken trots vilda gräl från både mig och stackaren som blev nypt men han var inte nöjd förrän jag hoppade av...gjorde det inte för att ge honom segern utanför att skona baken på hästen jag red....och när matte var på marken var det en liten kille som såg MYCKET belåten ut...."min matte"....jag gick och muttrade mellan sammanbitna tänder om tonårsfasoner.
Vi började sedan med longering och repövningar, han svarade så fint att jag började lägga på sadel eller longergjord och han tyckte det var helt ok...inte en enda sur min utan det var helt grönt efter han fått nosa på sadeln. Han var som sagt liten och späd när han kom men kort efter jag började aktivera honom var det som om han fått gödning i sig!!! Han har tokväxt både mentalt och till kroppen...musklerna har kommit i raketfart och han har blivit mycket HÖGRE!!! Han har haft lite växtvärk så då har han fått vila och få massage men det har gått över fort. Har nu börjat hänga på honom och det har gått bra....bett har vi börjat smått med i boxen...han har fått prova ha det i munnen kortare stunder.
Eftersom det hänt så mycket på kort tid så har jag dragit ner på tempot lite....så nu ska vi inte göra något nytt på ett tag utan håller oss till longering, hänga på ryggen och promenader och lek i ridhuset. Från ganska ohanterad till inridning påbörjad sedan februari är ganska snabbt marscherat men han har aldrig pressats utan har glatt varit intresserad och med på noterna...alltid med öronen framåt. Idag longerade vi lite och lekte en massa...han brukar få vara lös i ridhuset och så leker vi och jagar varann så spånet yr...haha...måste se helt galna ut men lek är viktigt för en unghäst. Ibland löslongerar jag honom...har honom lös i ridhuset och manar på honom med ett rep jag svänger och han brukar hålla sig på en cirkel runt mig trots att han kan sticka iväg i ridhuset....oftast följer han mig som en hund där inne....
Ska på kurs i sommar för John Moore...blir kul!! En bra start för en unghäst. Jaa...detta är mitt och Indys liv..En massa stolt babbel från mig....men jag älskar min lilla häst så förbaskat mycket
Jo...manen är klippt och det är ju lite tabu på en arab men den var så nött och ful...nu ska nu fräsch lång man få växa ut!!!
Här är bilder...det med täcket är gammalt och det i ridhuset är nytt, han sökte en plats att rulla på