Sv: Araber 05 r
Detta är riktat till alla er som har unghästar och håller på med dessa *knapplån*
Jag är galopptränare med inriktning på araber. Dessa får som sagt starta som 3-åringar. Men för att kunna ta ut en 3-åring på banan vill det till att man arbetat med den innan. Det är inte så att man börjar rida in den i mars och sen startar i augusti typ. Det kräver betydligt mycket mer arbete i förväg för att kunna ha en startklar 3-åring framåt sommaren.
Jag har allt som oftast köpt in mina hästar som föl. Redan från första dag hanteras de som en "vuxen" individ. De lär sig att stå uppbundna, borstas, lyfta fötter, följa med på promenader. Lasttränas en gång per vecka. Körs en gång på vecka. Allt detta i små korta etapper för att vänja sig för det som komma skall i framtiden. Jag ser inget fel i att lära sitt föl/unghäst att spolas och ha täcke. Tanken är att de ska se det som ett naturligt inslag i vardagen.
Detta har gett mig väldigt väluppfostrade hästar. Jag har alltid fått beröm för mina hästar på tävlingar. Jag kan utan vidare gå omkring med mina hingstar i grimma och grimskaft. De vet hur man uppför sig. Vad de sen hittar på i hagen hemma är en annan sak. Där är deras frizon.
För att kunna starta en 3-åring på banan har jag lagt ett år av arbete dessförinnan. Tömkörning/inkörning mm. Alla mina 2-åringar är vana vid träns och sadel. De som är tidiga av sig har jag suttit in och börja rida vid 2,5 års ålder. INGEN har nånsin tagit skada av detta. ALLT handlar om HUR man rider! För att man är galopphäst innebär det inte att man varje dag är ute och galopperar som en tok. Verkligen inte. Jag lägger stor vikt vid konditionsträning och ökad muskelmassa. Att få upp konditionen på en häst är bland det lättaste. Jag vill ha hållbara och starka individer. De rids på alla underlag, grus, gräs, asfalt, u name it. Rakt fram och i backar. Jag longerar INTE så unga individer. Det kommer först när de är äldre.
Det är av stor vikt att man hela tiden kan "läsa av" sin häst. En del är tidiga, en del sena. Både kropp och skalle ska vara med på det man gör. Annars skulle det nog bli pannkaka av allting.
Förtroende är A och O. För att kunna få förtroende måste man ge förtroende. Att vara konsekvent och lugn är av stor betydande roll.
Det här med att rida in sina araber för tidigt tycker jag är något överdrivet. Allt handlar om hur hästen fötts upp, foder, utevistelse mm. Men man återkommer alltid till samma sak. Är din häst tidig eller sen? Man måste vara uppmärksam på detta!
I Ryssland får man exempelvis starta sin 2-åriga arab. Hur tidigt rids då inte dessa in? Men ur galoppsynpunkt är det inga fel på dessa hästar. Faktum är at de visar stor hållbarhet. Träning och vila i rätt kombination GER starka individer.
Jag kan ge ett exempel på en av mina tävlingshästar:
Köptes som föl. Reds/kördes in som 2-åring. Startade som 3-åring med mkt goda resultat. Han blev bland annat Kriterievinnare, Derbytvåa, banrekordhållare, årets rookie + vanliga löpsegrar. När jag ansåg att distanserna inte längre räckte till för honom valde jag att sälja honom vidare in i en ny disciplin, distansritt. Även där lyckas han prestera med fina framgångar.
Han såldes veterinärbesiktad och exportröntgad med betyget MVG¨efter 3 säsonger på galoppbanan. Jag ser inget fel i att träna unga hästar. Men man ska vara oerhört obeservant för tillväxtperioder och annat. Väl anpassad träning gynnar deras utveckling.
Den enda som kan förstöra är ryttaren själv. Har man inte kunskapen att träna en så ung häst bör man kanske vänta, eller överlåta detta till någon annan.
För övrigt är utevistelse och foder två faktorer som spelar stor roll. Alla mina hästar (ink tävlingshästarna) gick ute 15 timmar/dag, oavsett väder. De är inte gjorda för att stå på box och behandlas som porslin, DÅ blir de ömtåliga och sköra.
Jag önskar alla lycka till med sina unghästar, det är ett nöje att få sitta upp på sin första tur. Samma underbara känsla varja gång!