Araber 05 :or

Sv: Araber 05 :or

*kl*
Har precis också hittat det här forumet. Kul att läsa lite om andras erfarenheter och så! :bump:
Jag har ett arabsto född 05 som är under inridning. Jag har själv inte suttit på henne än men snart är det dags! Det ska bli spännande!

...............................................................

Senast ändrad av en moderator:

sorry.. har ett helt vanligt rakt bett... så nu är den saken ur världen... som hon tycker MYCKEt bättre om än vanligt tränsbett och tredelat... själv tycker jag inte om bett överhuvud taget... hade hellre vela haft ett sidepull....

många unghästar gillar raka bett. Själv har jag ett sidepull men har tyvärr inte hunnit andvända det så mycket ännu.

hur ser det ut och vart har du köpt det?? hade ett från vet inte om det va börjes eller hööks men de trivdes ja inte med alls inte min förra häst heller. =0) vet inte vad det va men nä fy..

*puttar igång tråden*

Vore kul med lite uppdateringar i den här tråden! Nu har väl alla börjat att rida och så. Hur går det? Hur ofta/hur mycket rider ni? Vad har ni för framtidsmål med er träning osv.?

Skriv skriv skriv :)

Oj,hade glömt bort min tråd:o

Nu är ju alla våra 4-åringar, så stora så trotts det så är min Phigalle bebisen ändå:D

Har inte haft någon motivation alls så mina hästar har nästan enbart gått och skrotat i hagen nästintill i ett år. Har ju även nu ett 9 årigt arabsto som vi betäckte i våras.

Phigalle har numera framskor då han ömmar fram på grusvägar. Han är otrolig lätt att longera, man kan hålla med lillfingret. Lätt att byta gångarter på.
Han är ngt riden i alla gångarter men stått i månader nu så nu håller han på att sättas igång. Han är nu pysslad med fem dagar i rad och hoppas komma igång med motivationen.I dag red jag ut med sällskap i skogen 30 minuter för första gången på snart ett år. Gick jättebra var bara rädd för lite små saker.

Vetrinären var här igår och vaccinerade mot influensa och stelkramp. Gjorde munhinne/tand undersökning där hanhade liten påbitning i underkäken på båda sidor bak pga käken inte hunnit växa ut helt ännu. Han är nu med ca 152cm. Har även löshoppat honom hemma tre gånger i hagen och från att inte knappt kommit över 40 cm så har han klarat 80 stillastående och sedan i galopp givitvis.
klnning080.jpg

klnning079.jpg

maj164.jpg

Min dam rids lite grann och har fått ett föl för nästan 1,5 månad sen.

körningen ligger under vila tills jag kan lämna fölis lite längre

lite bilder då..

som ni ser så glider fortfarande sadeln fram, men idag ska jag prova en antiglid padd och se om det hjälper, håll tummarna!

Personligen tycker jag hon går rätt bra med tanke på hur lite riden hon är, men vi har en bit kvar innan vi är nöjda!

tack så mkt!

Varför undrar du om egyptiskt blod?

det är nog inte många % hon är mest spansk faktiskt. 25 % crabbet och sen är det ju massor mer blodlinjer, men det är så få procent så att jag inte nämner det :p

Detta är riktat till alla er som har unghästar och håller på med dessa *knapplån*

Jag är galopptränare med inriktning på araber. Dessa får som sagt starta som 3-åringar. Men för att kunna ta ut en 3-åring på banan vill det till att man arbetat med den innan. Det är inte så att man börjar rida in den i mars och sen startar i augusti typ. Det kräver betydligt mycket mer arbete i förväg för att kunna ha en startklar 3-åring framåt sommaren.

Jag har allt som oftast köpt in mina hästar som föl. Redan från första dag hanteras de som en "vuxen" individ. De lär sig att stå uppbundna, borstas, lyfta fötter, följa med på promenader. Lasttränas en gång per vecka. Körs en gång på vecka. Allt detta i små korta etapper för att vänja sig för det som komma skall i framtiden. Jag ser inget fel i att lära sitt föl/unghäst att spolas och ha täcke. Tanken är att de ska se det som ett naturligt inslag i vardagen.
Detta har gett mig väldigt väluppfostrade hästar. Jag har alltid fått beröm för mina hästar på tävlingar. Jag kan utan vidare gå omkring med mina hingstar i grimma och grimskaft. De vet hur man uppför sig. Vad de sen hittar på i hagen hemma är en annan sak. Där är deras frizon.

För att kunna starta en 3-åring på banan har jag lagt ett år av arbete dessförinnan. Tömkörning/inkörning mm. Alla mina 2-åringar är vana vid träns och sadel. De som är tidiga av sig har jag suttit in och börja rida vid 2,5 års ålder. INGEN har nånsin tagit skada av detta. ALLT handlar om HUR man rider! För att man är galopphäst innebär det inte att man varje dag är ute och galopperar som en tok. Verkligen inte. Jag lägger stor vikt vid konditionsträning och ökad muskelmassa. Att få upp konditionen på en häst är bland det lättaste. Jag vill ha hållbara och starka individer. De rids på alla underlag, grus, gräs, asfalt, u name it. Rakt fram och i backar. Jag longerar INTE så unga individer. Det kommer först när de är äldre.

Det är av stor vikt att man hela tiden kan "läsa av" sin häst. En del är tidiga, en del sena. Både kropp och skalle ska vara med på det man gör. Annars skulle det nog bli pannkaka av allting.
Förtroende är A och O. För att kunna få förtroende måste man ge förtroende. Att vara konsekvent och lugn är av stor betydande roll.

Det här med att rida in sina araber för tidigt tycker jag är något överdrivet. Allt handlar om hur hästen fötts upp, foder, utevistelse mm. Men man återkommer alltid till samma sak. Är din häst tidig eller sen? Man måste vara uppmärksam på detta!
I Ryssland får man exempelvis starta sin 2-åriga arab. Hur tidigt rids då inte dessa in? Men ur galoppsynpunkt är det inga fel på dessa hästar. Faktum är at de visar stor hållbarhet. Träning och vila i rätt kombination GER starka individer.

Jag kan ge ett exempel på en av mina tävlingshästar:
Köptes som föl. Reds/kördes in som 2-åring. Startade som 3-åring med mkt goda resultat. Han blev bland annat Kriterievinnare, Derbytvåa, banrekordhållare, årets rookie + vanliga löpsegrar. När jag ansåg att distanserna inte längre räckte till för honom valde jag att sälja honom vidare in i en ny disciplin, distansritt. Även där lyckas han prestera med fina framgångar.
Han såldes veterinärbesiktad och exportröntgad med betyget MVG¨efter 3 säsonger på galoppbanan. Jag ser inget fel i att träna unga hästar. Men man ska vara oerhört obeservant för tillväxtperioder och annat. Väl anpassad träning gynnar deras utveckling.
Den enda som kan förstöra är ryttaren själv. Har man inte kunskapen att träna en så ung häst bör man kanske vänta, eller överlåta detta till någon annan.

För övrigt är utevistelse och foder två faktorer som spelar stor roll. Alla mina hästar (ink tävlingshästarna) gick ute 15 timmar/dag, oavsett väder. De är inte gjorda för att stå på box och behandlas som porslin, DÅ blir de ömtåliga och sköra.
Jag önskar alla lycka till med sina unghästar, det är ett nöje att få sitta upp på sin första tur. Samma underbara känsla varja gång! :bump:

Hej!
Är inne på samma tanke som dej.
Köpte min 05: a när han var 1 år och 7 månader. Har jobbat honom enligt NH ända sedan dess. Mycket förtroende övningar och miljöträningar. Har alltid haft täcken på vintern för att träna av och på,även att man ska kunna ta av och på täcket i hagen. Mkt utevistelse på vintern mellan 5/6 -22. Släpps ut för natt redan i april/maj till sept/okt.
Han sattes in som 2 1/2 åring och tävlades at hand i wetserntävlingar.Vilade över vintern och reds in av tränare jan-feb när han var 3. Dock så har det inte hänt så mkt mellan 3-4 pga motivationsbrist från min sida då barn,arbete,husrenovering och gård tagit mkt på oss alla. Min häst är tidig i huvud och extremt lättlärd dock är han sen i kroppen. Han behöver verkligen få iordning på styrkan och kondisen. Har nu i veckan satt igång honom så skam den som ger sej.

Han kan stå i hage en månad och det är bara att plocka ut honom och sitta upp barbacka och rida ut på honom, snäll i allt och är verkligen människans bästa vän.

Hej!
Är inne på samma tanke som dej.
Köpte min 05: a när han var 1 år och 7 månader. Har jobbat honom enligt NH ända sedan dess. Mycket förtroende övningar och miljöträningar. Har alltid haft täcken på vintern för att träna av och på,även att man ska kunna ta av och på täcket i hagen. Mkt utevistelse på vintern mellan 5/6 -22. Släpps ut för natt redan i april/maj till sept/okt.
Han sattes in som 2 1/2 åring och tävlades at hand i wetserntävlingar.Vilade över vintern och reds in av tränare jan-feb när han var 3. Dock så har det inte hänt så mkt mellan 3-4 pga motivationsbrist från min sida då barn,arbete,husrenovering och gård tagit mkt på oss alla. Min häst är tidig i huvud och extremt lättlärd dock är han sen i kroppen. Han behöver verkligen få iordning på styrkan och kondisen. Har nu i veckan satt igång honom så skam den som ger sej.

Han kan stå i hage en månad och det är bara att plocka ut honom och sitta upp barbacka och rida ut på honom, snäll i allt och är verkligen människans bästa vän.

Just det där är väl rätt typiskt för araber? min dam har iaf alltid varit sån.

Min dam tömkördes när hon var 1,5 och kördes in som 2 åring, sattes in som 2,5 fortsatte körningen när hon var lite drygt 2,5 och sedan nån gång började inridningen... med lite paus pga betäckning och sedan pga dräktigheten

aldrig haft problem med lastning/duschning/klippning eller liknande.

och nu håller vi på och fortsätter med utbildningen...

oj glömde. Tycker hon har så mkt show i sej och ser lite elegantare ut. Har inte så mkt i poslka araber tycker jag men ifs så har jag mest erfarenhet av arabiska skogsmullar och och dom visar inget.

Det är en träningssak!

jag har ett visst komando som helt enkelt betyder "showa" det är inget som hästen lär sig med en gång oftast, utan det tar lite träning! för det mesta så kallas hon kossan pga att hon är så lugn och att det finns liksom inget som berör henne, svårt att tro när jag bara visa showbilder va?

Min tränare säger att hon är antagligen den lugnaste hästen hon stött på och att hon jämt ser så klok ut!

men ger jag henne showkomandot så vet hon var som gäller :D

vet inte om du vet nåt om hennes stam?

men hennes mamma är iaf helsyster med denna : http://box070.com/midnight/oppreva/infoadawy.html

och hennes pappa då: www.magnumpsyche.com

så det är mkt show i hennes stam, och hennes pappa är ju väldigt lätt i typen, jag tror dock att Pselma är tyngre i typen än vad han är. Jag gillar inte hennes pappa så mkt igentligen haha

Pselma och Phigalle är ju släkt på sina pappors sidor.

Jo jag vet, men det är väl först i 3 e led eller nåt sånt, kommer inte ihåg Phigalles stamtavla i detalj...

tränar ni nåt mer? kanske nåt för tränare och finslipar dressyren? jag vill ju se bilder!

Tyvärr är vi inte helt igång med ridningen ännu men det är på g. Har inte ridit lektioner på honom än men även det är på g! Har fått en hel del inspiration då jag varit på chappens westerntävlingar hela helgen och även kommit hem med en built up pad till honom. Har försökt hitta ett smalt tränsbett i 11,5 men inte hittat ännu.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar