Araber 05 :or

Sv: Araber 05 :or

Jag måste bara få inflika mina erfarenheter inom detta.
Jag tror benhårt att det skadligaste man gör är att belasta en inte tidigare märkbart individ FÖR LÄNGE.
Alltså det är bättre att rida 10 minuter per dag, än 30 minuter 3 ggr i veckan.
Araben är en växande häst JA. Men därmed inte sagt att den inte belastas under den tiden! Absolut inte.
Snarare bör man redan från föl aktivera den och gärna skutta över ett LÅGT hinder varje dag på kanske 20 cm för att belasta skelett, senor, ligament alldelens lagom mycket tills dagen är kommen att den ska sättas i träning. Det är betydligt skadligare att låta den gå i hage tills den är 4 och sedan börja belastas.
Det är samma sake med ridningen. Sitter du snett på hästen 10 minuter per dag, är det värre än om en balanserad sitter 30 minuter 3ggr i veckan.
Promenader har ingen dött av och är Kimmis en balanserad ryttare och skrittar på en bra väg så ska ni se att säkerligen kommer Pselma att vara i fint ridskick till våren om hon nu kan hålla träningen på en anpassad nivå.
Tänk på att många araber går löp vid den här tiden, och håller för det.

Mvh Li

Jag hoppas iaf att jag är en balanserad ryttare, har inte ridit för tränare på ett tag nu, men hyffsad är jag iaf.

hur ofta tycker du man ska göra saker, jag vill gärna hitta på mer saker till henne då hon nu på hösten har fått så otroligt mkt energi! hela sommaren och våren har hon varit jätte trött, och ite växt nånting, nu växer hon igen (tror jag... jag har bytt tumstock) och är pigg så in i helvete, när man leder henne frå och till hagen så kastar hon med huvudet...
jag vill komma på något som är väldigt tröttande för huvudet, hon är väldigt skärpt och det tar numera långt tid innan huvudet är tillräckligt stimulerat...

men du tror alltså inte att det gör så mkt skada att rida henne? hon svankar lite när jag rider, det är jag lite orolig för, jag arbetade henne i form i ca 10 meter, men ska jag göra det helatiden så ka jag kanske inte rida mer än 100 meter eller nåt sånt i början...

i tömkörningen arbetar hon i form själv helatiden, och trampar under sig ordenkligt.... vilket slutar i att hon tillslut hoppar rakt upp i luften för att det är så jobbigt, jag försöker få henne sluta kämpa så dant... det är ju inte det som är meningen nu, än.

jaha, lite tankar från mig igen...

föresten när brukar man börja rida in galoppörer i sverige?

Hej Kimmis

jag kan tyvärr inte svara på hur mycket du kan belasta Pselma.
Kanske om jag såg henne irl och hur hon rörde sig, det är liiite svårt härifrån.
Visst har du nyss röntgat henne? Sa inte vetten ngt om tillväxtzonerna var öppna? Växer hon ska du ta det easy med träningen men hästar är byggda för rörelse, så stilla ska hon inte vara hur som haver.
Underhållsträning skulle jag tycka. Longering på böjt spår är aldrig bra för unga hästar. Mina unghästar får följa med i skog och mark bakom vagn eller som följehäst. Skrittturer i skogen.
Jobba mycket med att hon ska skritta sänkt ( tänk framåt, nedåt - aldrig ihopvikt), men att tänka på form är överkurs.
Sänkta hästar får bättre balans och du ska tänka på att störa henne så lite som möjligt - ingen nedsittning i trav. Ryggen måste vara fri.
Låt henne skritta och småtrava i skogen med varierad terräng så hon lär sig sätta fötterna rätt och själv balansera sig så gott det går.
Det är mitt tips nr 1.

Mvh Li

hon ser väldigt ofärdig ut, låånga ben, men hon är ju den typen av arab. hon är väldigt bra musklad över både rygg och rumpa trots att jag typ inte har gjort nåt med henne, mest små promenade då ch då och tömkörning 1 gång i månaden eller ännu mer sällan... lite utställningsträning...

tillväxtzonerna är öppna på fram och på bak är bara "baksidan" av tillväxtzonen öppen, så bak har hon nästan vuxit färdigt, där är hon 152,5-153 hög fram är hon typ 151, dock tyckte jag hon såg jämnare ut idag när jag tog in dem för natten.... jag hoppas verkligen att fronten kommer ifatt...

form har jag aldrig på något sätt kräft av henne utan det är hon som är väldigt känslig i munnen och vid minsta tryck så går hon i form, jag måste ju svänga eller bromsa ibland så det går ju inte att undvika, tyvärr, hon arbetar dock lägre om jag tömkör ute (på rakt spår alltså) men jag skulle vilja att hon blev längre i halsen och arbetade neråt/framåt liksom... men det kommer väl...

hon ska ju till tränaren snart igen så då får jag väl be henne fixa det. hon brukar på något sätt få allt att funka precis som man vill...

Ja vet inte hur du tänker, men när jag pratar form, har det ingenting med hur känslig hon är i munnen.

Jag kräver alltid av mina hästar INNAN jag sätter mig upp att de skall vara villiga att lätta överallt, dvs i munnen, på nosryggen, nacken, halsen, rumpan, sidan, bogen mm.
Jag "rider" dom alltså innan jag sätter mig upp. Det första jag gör efter jag satt mig upp är att be om eftergivt i munnen - då tar jag i tygeln och höjer handen ska dom alltså lätta direkt genom att "nicka till" - sedan släpper jag.

Formen kommer senare då jag alltså kräver eftergift i handen och ex att dom ska flytta bakdelen under sig, kanske efter en skogsväg och bara 2-3 steg. En sluta alltså. Nu har jag visat hästen hur jag vill att den ska göra med sin bakdel.

Att sedan "rida form" rakt fram kräver dels en balanserad häst och ryttare samt FART. Absolut inte rida ihop en unghäst, då tycker jag man börjar i fel ände.
Rida i form på rakt spår (eller böjt) kräver balans och en stadig, låg form.
I min värld så lyfter jag unghästen långt senare och minskning av tempo kallar jag extra samling. Ett lågt tempo i form kräver inte bara muskler och kondition, utan även stor kunskap om hästen, inte minst den unga hästen.

Så tycker jag iaf!
Lycka till!

det har ju det eftersom hon svarar med att gå i form så fort hon får minsta tryck i munnen, och ja hon sätter d rumpan under sig.

jag förstår inte vad du ville med ditt inlägg, det du pratar om att hon ska ge efter för tryck, oavsett vart och när, ser jag bara som en självklarhet, men jag förstår inte varför du börjar prata om sluta, vad har det med saken att göra?
hon kan ju gå i form ändå.

så mkt fart tycker jag inte behövs för att de ska gå i form och det viktigaste tycker jag är att de sänker rumpan (= lägger mer tyngd på rumpan) och det kan man göra tillastående tills det blir en levad om man nu vill det, dock inte på unghästen (bara för att klargöra:smirk:) men det är ju som sagt bara på äldre hästar,

jag har inte försökt rida ihop henne, problemet var när jag tömkörde att hon arbetade aldeles för mkt och gav efter med en gång vid minsta lilla tryck och då även började trampa.

att få henne i lägre form när jag rider är inget problem, det är svårare med tömmar tycker jag, svårt att ge ordenklig eftergift då oxå tömmarna har en tendens till att "fastna" i det läget de vill...

det finns en risk att jag missuppfattade ditt inlägg totalt, då ber jag om ursäkt och å får du försöka förklara hur du menar:angel:

Hej Kimmis

Mitt inlägg är ingen referens av ngt slag, jag ville bara berätta min tanke kring att rida en 3 åring eller ej och hur jag lägger upp min träning på den unga hästen.

"I form" är ett vitt begrepp (har jag märkt på många trådar) och som jag läste det så svarar din unghäst på att gå i form genom att "med minsta tryck" gå i form. Tryck vart då?, blev min tanke.

För mig kommer slutan ganska tidigt i träningen, samma sak med öppnan. Det är för mig ett ovärdeligt redskap till samling.

Huvudsaken man gör det som fungerar bäst för en själv, men framförallt hästen. Vägen till "målet" är olika lång och olika krokig.
Lycka till!

Mvh Li

*kl

Hallå alla arabägare! Nu avr det länge sedan någon skrev i den här tråden. Vad gör ni med era småttingar nu?

Jag har börjat öva mer på ledövningar. Stå still, backa, komma, gå över presenning. Tjejen har blivit stor, jag blir lika förvånad varje dag när jag inser att hon är i höjd med min vuxne arab. Hon är fortsatt iscool, och står ensam i både stall och hage utan problem. vi har också varit på djursjukhuset och röntgat, samt kollat tänder. Allt såg fint ut. Hon har också haft sadel och en hängande matte på sig utan problem. Jag försöker hålla mig från att börja sitta på henne, och försöker jobba vidare mer från marken. Men det är svårt! :angel: Det vore ju så roligt att rida tilltösen.

Vad bra det går för er!
Sj så har Phigalle haft många 1-2 veckors vilor nu i höst då han verkat vara trött, tar hårt detta med pälssättning med så han får extra b-vitamin. Om 2 1/2 vecka ska vi vara med på en träningstävling i klasserna showmanship at halter och trail at halter men vi kan nästan inga av momenten som tex square,sidepass eller spin/privot men vi åker dit för miljöträningen. Han är tömkörd en gång tidigare i höst/sensommras. Löshoppad en gång och då lastad 2 gånger på samma dag och första gången i ridhus och det var för två veckor sedan. Ja han blir ingen hoppare iaf har jag konstanterat, han kan knappt gå över en bom utan att slå i. Har nu suttit på honom kanske 10 gånger från det jag satt första gången i sommras. Igår så sadlade jag satt upp, hade en kompis på sin ponny framför och sambon gick brevis och bar våran yngsta son. Första stegen var sakta och han lyssnade mkt på och undrade vad han ville fast han stannade aldrig. Red några meter på en väg och genade genom våran trädgård så vi kom ut till lillaskogsrundan. I skogen sökte han lite stöd av min sambo i början men sedan så slappande han av och längde på steget till en urskön vägvinnade skritt. Provade med röstkomando + lite skänkel och så travade vi för första gången ca 5 meter och avslutade med en mjuk avsaktning detta gjorde vi tre gånger. Hela ridturen tog kanske 10 minuter och när vi var på hem väg så satt jag av lossade sadelgjorden,tränsade av och ledde hem honom i grimma. Kan inte sluta förvånas av denna häst. Jag har ju bara mest suttit stilla på honom, blivit ledd typ 10 meter någon gång. en gång riden lite i rundkorall så han fattar snabbt. och även tydligen detta med tygeltag som jag knappt tränat.

Det låter bra! Hoppningen kanske ger med sig längre fram.

Ni som har uträknade foderstatet: hur mycket protein och energi ligger era på?

Det låter bra! Hoppningen kanske ger med sig längre fram.

Ni som har uträknade foderstatet: hur mycket protein och energi ligger era på?

Jag väntar på analysen på höt, men det är tydligen väldigt kraftigt så jag vågar inte ge för mkt än så länge så Phigalle får

6kg hö, 50g miner blå, 25ml B vitamin, 0.5kg Åsebro Cool. Vad ger ni era?

delvis knapplån..
jag funderar på om jag ska börja sitta in och skritta min plutt lite smått nu i november. Alltså bara skritta högst 5 min ca 1 ggn/vecka (alltså ca 4 ggr).. jag tror nog att han är redo för det, men man blir ju lätt hemmablind så undrar om ni kan säga vad ni tycker om honom, hur han ser ut kroppligt?
vore väldigt tacksam!
här kommer lite bilder
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16060000-16069999/640x480/16065164.jpg?0
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16060000-16069999/640x480/16065166.jpg?0
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16060000-16069999/640x480/16065170.jpg?0

och en liten bonusbild;)
http://archive11.pixbox.se/arkivet/synligt_24/16060000-16069999/640x480/16065163.jpg?0

Han är rätt lik min Pemba i storlek och massa. Jämfört med min vuxna arab tycker jag fortfarande att Pemba är tunn över rygg, och hon har ju så små hovar :angel: Men jag är pjoskig, och min store arab är välmusklad och en väldigt grov arab i typen.

Jag skulle inte börja sitta upp på honom än. Ge honom lite vinterträning från marken och pröva igen till våren!

Li

ok.. men då tror jag faktiskt att jag väntar. hade ändå tänkt att vänta till våren, men funderade lite.. tack för era svar!;)

Kanske lite repetioner då, men så här är basic:

Jobbar 80% från marken. 100% första 3 åren.

Leker mycket med hästarna, enligt PNH metoden, men även influerat av tricktraing om hästen uppskattar och tycker det är kul.
Gör allt konstigt man kan tänka sig.
Backar överallt (ut och in i stallet, in i transporten, uppför trappor), klär in i plast, kör slalom mellan ufobollar mm mm mm

Hästen rids in från marken och sedan finslipar jag på ryggen. Följer ofta med ut i skog och mark, ibland bakom vagnen redan från föl.
Har jag möjlighet tar jag med unghästen i trail så ofta det går.

Själva ridningen influeras av AR, engelsk samt PNH.
Jag använder hästens tyngdpunkt för att utföra rörelserna.
Använder mig mycket av öppnor och slutor, balansövningar mm. Sitter aldrig ner utan låter hästen vara så fri i rygg och balans som det bara går långt fram i träningen.

"Softness" i hela hästen är ett måste och det ber jag om det första jag gör.

Tja...det finns ju massor att säga om saker, det här är basic som sagt enligt min träning! :banana:

Li

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar