Araber 05 :or

Sv: Araber 05 :or

Hej, jag har samma funderingar och det är svåra beslut. Jag ska iaf sitta in och skritta nu i höst/vinter men sedan vet jag inte. Har varit i kontakt med en westerninridare som verkar vara mkt bra! Antingen kommer jag skicka iväg honom runt jul/nyår men flyter allt på riktigt bra så kanske jag skickar iväg honom lite senare. Han ska bara iväg en månad och efter det vila 2 månader var det tänkt.

Ja, vi är inne i ungefär samma tankebanor då. Jag är väldigt försiktig med var jag ska lämna iväg henne, om jag lämnar iväg henne men nu verkar det som om jag hittat en jättebra NH-tränare som jag antagligen skickar iväg henne till runt våren. Hon bor ganska nära också så troligtvis kommer jag att kunna vara med mycket och vara väldigt delaktig i det som händer och det känns väldigt viktigt för mig. Ja, det är svårt sånt här men eftersom att det här är min första unghäst så lutar det mot att jag skickar iväg henne max 1 månad. Jag är rädd att det blir för intensivt och för mycket om det tar längre tid än det. Tack för svaret! Nu vet jag att det är fler än jag som tänker i alla fall.. :)

Min är 155cm hög, så det blir en stor gosse :)
Jag var på fastlandet & köpte honom för 1 1/2månader sen. Det var kärlek vid första ögonblicket hihi... (Iaf från min sida)
Jag är ute på promenader i skogen & i padocken, han är sadel & träns van, lite tömkörd men det var döds tråkigt tyckte han, longerat, löshoppad det älskar han iaf han har hoppat allt & aldrig vägrat hoppat ca 80cm, har även hängt på honom & han rörde inte en min.
Han skall skickas iväg på inridning nästa år, men kan inte riktigt bestämma mig vart han skall åka.
Jag vet en tjej som tar emot hästar för inridning & hon skall vara jätte bra. Det skulle ta ca 1mån. Hon rider western, det skall jag inte använda min kille till. Är det bättre att skicka iväg honom till någon annan då? Har tänkt ha honom till lite lättare hoppning & dressyr, en häst som man kan ha mycket skoj med.

Detta är min första unghäst & första renrasiga arab, så jag är lite spänd & nyfiken för hur allt skall gå. Hoppas allt skall fortsätta flyta på så här bra... Jag är verkligen såååå himla nöjd med honom. En så go & fin häst! Min Tango! :)

Här lite bilder:
DSC00155.JPG

DSC00156.JPG

DSC00125.JPG

DSC00143.JPG

20070724(001).jpg

Senast ändrad:

Han var verkligen urläcker, förstår varför du föll för honom iaf utseendemässigt!

Han var verkligen urläcker, förstår varför du föll för honom iaf utseendemässigt!

Jag kan inte annat än att hålla med, vad har han för stam?

väldigt fin huvud, min 2 åring håller ju på att få tänder så arab huvudet är borta... men det synns att hon kommer få finare huvud sen, så jag hoppas!

föresten har du bestämt dig hur du ska göra angående utställning? du måste ju testa iaf!

väldigt fin huvud, min 2 åring håller ju på att få tänder så arab huvudet är borta... men det synns att hon kommer få finare huvud sen, så jag hoppas!

föresten har du bestämt dig hur du ska göra angående utställning? du måste ju testa iaf!

Tackar! Jo han är som ögon godis :)
Han är efter Aja Sanagor U:Lekiliaza ue:KLekier
Jag har inte funderat nå på att ställa ut honom.
Hans förra ägare har ställt ut honom iaf

Tackar! Jo han är som ögon godis :)
Han är efter Aja Sanagor U:Lekiliaza ue:KLekier
Jag har inte funderat nå på att ställa ut honom.
Hans förra ägare har ställt ut honom iaf

Vad fick han för poäng då? klart du måste testa, föresten är han hingst eller valack? en amatörutställning är oxå jätte bra miljöträning!

Vad fick han för poäng då? klart du måste testa, föresten är han hingst eller valack? en amatörutställning är oxå jätte bra miljöträning

Han fick 85,33 poäng.
Han är valack :)

Jag har också en arabkorsning född 05 75% arab 25% halvblod.
Han har varit inne i en trotsperiod men har nu börjat sansa sig och blivit riktigt trevlig;)
S6300109.jpg

Allt flyter på bra här med Phigalle.
Den 16 aug så longerade vi för andra gången och denna gång med sadel, lite svårt i höger varv tyckte han dock. Han går inte ut på stor volt hur får jag ut honom från mej? Nu har jag inhandlat en riktig longeringsspö får tsta den någon dag. Trava klarar vi oftast ett helt varv :D har dock kört endast ca 5-6 minuter allt som allt i varje varv.
senastenytt016.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/senastenytt010-1.jpg
http://i105.photobucket.com/albums/m201/amazonjon/senastenytt013.jpg
senastenytt024.jpg

Efter longeringen den dagen så hängde jag först en gång över sadeln. Då sadeln är lite för bred så höll min sambo ner högra bygeln medans jag satt upp som vanlig, han stod helt stilla. Och sambon skulle backa en meter för att ta kort och då gick han efter och så fortsatte det någon minute :rofl: sedan skrittade/leddes vi några meter sedan halt och då började han beta:rofl::rofl: iaf så nosade han en gång på min boot och sedan var det inget mer med det att jag satt där. satt av på vanligt sätt.
senastenytt028-1.jpg

Vi håller för fullt på med att bygga rundkorall här hemma och vi tränar lite mellan att gå mellan reglar som blir smalare mellan för varje gång. Vi har även testat att dra en planka efter mej samtidigt som jag leder honom samtidigt men det är otäckt så det får vi träna på mer. Han har även åkt transport ca 100m till grannen men redan efter 2-3 meter började han svettas. Mest har han faktiskt vilat och haft det skönt i hagen.

men nu har jag alltså suttit på honom en gång barbacka och en gång med sadel!

Hej!
Vad kul att allt går bra med P!
Det är en underbar sak att få sitta på sin häst de 1:a gångerna...så mysigt!

Jag vill inte förmana dig på ngt sätt (men gör det lite ändå), men var lite försiktig med lonering på ett så ungt djur. Det är inte bra att gå på volt så länge. 5-6 minuter i varje varv är mycket på en otränad häst.
Ut i skog och mark på rakt spår och muskla naturligt för en sund och hållbar häst i framtiden...det har jag gjort med alla mina och haft förmånen att låta dem lufsa efter vårt kallblod i vagn.
Det har gett dem en bra start att "sitta på" och leder, ligament, fästen, muskler och senor har fått vänja sig succesivt vid hårdare träning. Voltarbete kommer ganska sent in för mig i alla fall.

Mvh Li

Jag har bara longerat honom två gånger och det var nog 1-2 veckor mellan dom gångerna. Jag gör det för att lära in komandon, att han ska få lära sej att utföra dom komandon han gör med mej under markträningarna. Även för att röra sej med sadel på sej i väntan på rundkorallen blir färdig. Jag tycker två gånger är lite i skritt och samanlagt 4 varv i trav varje gång är betyligt mindre än dom som longerar sin 05 or flera gånger i veckan och mkt längre i alla tre gångarter.

Hej, jag såg på dina bilder att din häst är lite "rosa" vid ögonen, det blev min arabvalack på 3år i våras som nästan är borta nu. Vet du vad det beror på att dom kan bli så?

Arabkorsningar med sa du..?;) Ah...då får man väl passa på att lägga ut lite bilder på underverket då!:)

Kort bakgrund: Jag har ett Arab/Varmblodsto som kallas för Vanni ( alt. Vanni-Bunny, Bunny, Mysan....). Jag och en vän köpte henne i november då hon skulle gått på slakt annars pga att fd ägarna blivit vräkta från sitt stall och dom inte hade någonstans dom kunde ha henne. Fanns inte plats för henne i nya stallet el i närheten o dom hade bara 2 v på sej el nåt.
Vääääldigt bortskämd när vi fick henne, hon ser ut lite grann som en barbiehäst så hon blev matad konstant av allt o alla m morätter o diverse annat. Blev jättesur om man inte stoppade till henne hela tiden och högg och sparkade. Utan undantag. Man kan förstå om dom inte ville ha barn i närheten..:angel:

Nu är hon dock världens goaste och snällaste häst. Hon har förstått att det är människan som är ledaren och att man kan få en liten godbit ibland när man vart väldigt duktig men att det i övrigt oxå är mycket trevligt att kramas!:love:

Vad hon kan kan man läsa om i 05-tråden (el ska man skriva det här med?). Här lite bilder från lastträningen..
index-8.php.jpg
index.php.jpg
index-2.php.jpg
index-5.php.jpg
index-4.php.jpg
Idag var vi i ridhus för första gången. Bilder kommer snart...

Hej, jag såg på dina bilder att din häst är lite "rosa" vid ögonen, det blev min arabvalack på 3år i våras som nästan är borta nu. Vet du vad det beror på att dom kan bli så?

Det är väl vanliga pigmentförändringar? tex som att mörka människor kan ha vita fält...
eller så har det med att göra att det är maglign melanom (hudcancer) men det behöver heller inte vara farligt, min häst fyller 15 i januari och mår hur bra som helst! och har aldrig fått några problem, utom en knöl en gång för 6 år sen... den tog vi bort...

men är det så att det är pigment förändringar så kan det välö vara en idé att smörja in med en e.... en hudsalva som håller solen borta... har totalt hjärnsläpp.... solskyddsfaktor??

Det är ett relativt vanligt syndrom som finns hos araber och vissa andra raser.
Det har inget med cancer att göra, utan det saknas helt enkelt pigment på vissa ställen. En del araber har rikligt runt ögon, mule och det som är viktigt är att smörja med solskyydande salva.

Mvh Li

Hej.
Rosa pigment som helt plötsligt kommer kan bero på Zinkbrist.
Finns tilskott att köpa men man bör inte ge det förrän man har kollat upp att det verkligen är zinkbrist, för annars kan det vara skadligt för hästen.

// Anna

...och lite till och matte fotar i motljus...

1-1.jpg

...men vad gör man när bebis springer så fint med svansen i vädret! :love:

Hon är härlig!

Här kommer några bilder på Pemba från igår. Hon växer så det knakar!
Augusti07017.jpg

Augusti07028.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar