Araber 05 :or

Sv: Araber 05 :or

Kimmis87 - KANONbra att du röntgar!!! Fram för fler arabägare som gör det ;)

Linnsan - Nej han står inhyrd här, han blev såld till min kompis haha! Det vill säga, han stod här först, var till salu, sen såg min kompis honom när hon var här och hälsade på - föll pladask och köpte honom :D

Andvänder ni någon gång benskydd på era 05: or? Vilken storlek har ni?

Nej, varför skulle man göra det? Så länge hästen inte stryker sig alt. ska hoppa hinder där den riskerar att skda benen använder jag aldrig skydd.

Andvänder ni någon gång benskydd på era 05: or? Vilken storlek har ni?

Jag använder aldrig det, och jag skulle heller inte köpa en häst som behövde det, för då har den ju fel benställning.
jag använder det inte heller om jag löshoppar, hela grejen är ju att hästen ska lära sig att lyfta på benen! min häst har bara varit i bommen en gång och det var när jag hade byggt hinder här hemma så det var bara en tunn staketstolpe, så det kändes nog inte så mkt, men nästa gång lyfte hon på benen!

föresten, är det någon mer än jag här som har tänkt att visa sin häst på 3årstesten?

Jag använder aldrig det, och jag skulle heller inte köpa en häst som behövde det, för då har den ju fel benställning.
jag använder det inte heller om jag löshoppar, hela grejen är ju att hästen ska lära sig att lyfta på benen! min häst har bara varit i bommen en gång och det var när jag hade byggt hinder här hemma så det var bara en tunn staketstolpe, så det kändes nog inte så mkt, men nästa gång lyfte hon på benen!

föresten, är det någon mer än jag här som har tänkt att visa sin häst på 3årstesten?

Nej, jag tänkte bara ha ibland för att han ska vänja sej för ev framtid, i vintras tränade vi på benreflexer inte bara pga att träna utan för att det var mörkt med:p

Vad är treårstestet?

Nej, jag tänkte bara ha ibland för att han ska vänja sej för ev framtid, i vintras tränade vi på benreflexer inte bara pga att träna utan för att det var mörkt med:p

Vad är treårstestet?

jo man får en exitör bedömning och så bedömms skritt och trav och galopp, och sen så är det löshoppning oxå. det är oxå ett ridprov, men det är frivilligt!

jo man får en exitör bedömning och så bedömms skritt och trav och galopp, och sen så är det löshoppning oxå. det är oxå ett ridprov, men det är frivilligt!
låter skoj! vart hålls det? när är det? är det även för vallacker? hur högt ska dom hoppa?

låter skoj! vart hålls det? när är det? är det även för vallacker? hur högt ska dom hoppa?

det hålls väl överallt i hela sverige tror jag... det är ju 3 årstesten för halvblod, men fullblod tillåts oxå komma, det som krävs är att man skickar in passet till ashv, tror det är den förkortningen... och får en stämpel, det kostar 300 kr, då blir oxå hästen registrerad där... det är klart att valacker får komma! (tror jag iaf) hur högt dom hoppar vet jag inte, men det beror nog på hästens förmåga, hoppar den jätte bra så höjer de mer än på en som hoppar dåligt. men jag tror de börjar på typ jätte lågt sen kanske 80/90 cm och höjer därefter....

men jag ska ringa dit imorrn och kolla mer noga... jag hann inte det idag...

men en häst hoppar ganska högt, min lilla sötnos hoppade ut från padocken för några veckor sen, från stillastående utan att ens vara nära snörena... jag tror det är typ 80/90 cm högt... så de kan om de vill! oftast är det man ju själv som är ivägen när man hoppar!

det hålls väl överallt i hela sverige tror jag... det är ju 3 årstesten för halvblod, men fullblod tillåts oxå komma, det som krävs är att man skickar in passet till ashv, tror det är den förkortningen... och får en stämpel, det kostar 300 kr, då blir oxå hästen registrerad där... det är klart att valacker får komma! (tror jag iaf) hur högt dom hoppar vet jag inte, men det beror nog på hästens förmåga, hoppar den jätte bra så höjer de mer än på en som hoppar dåligt. men jag tror de börjar på typ jätte lågt sen kanske 80/90 cm och höjer därefter....

men jag ska ringa dit imorrn och kolla mer noga... jag hann inte det idag...

men en häst hoppar ganska högt, min lilla sötnos hoppade ut från padocken för några veckor sen, från stillastående utan att ens vara nära snörena... jag tror det är typ 80/90 cm högt... så de kan om de vill! oftast är det man ju själv som är ivägen när man hoppar!

Vad får man ut av ett 3 års test? är det bra att ha? är det för att veta hästens förmåga eller vad är det?

Vad får man ut av ett 3 års test? är det bra att ha? är det för att veta hästens förmåga eller vad är det?

man får veta "kvaliten" på gångarterna, och hoppningen och så får man en bedömmning som är mer rätt vis än de på utställningarna, då tänker jag främst på ben poängen...

och sen så får man ju göra reklam för det arabiska fullblodet och är med att hjlpa till att få bort deras dåliga rykte om att de är hispiga och nerviga! och det tycker jag är viktigt!!

jag blir så irriterad när de säger att araber bara är hispiga små våp..

och så är det ju jätta bra miljöträning!!

Senast ändrad:

KL

hejsan!
jag röntgade Pselma idag, helt utan anmärkning, YES! nu ska jag börja ringa runt till hingstägaren!

Grattis! Ska du betäcka nästa år, eller hur är det tänkt? När är det idé att röntga, ser man eventuella fel redan vid 2 års ålder?

Tack!

jo jag ska betäcka nästa år.

det synns om hästen har cystor på röntgen vid 2 års ålder, men de kan tydligen även uppkomma senare i livet...

jag vet nästan vilken hingst jag ska ta redan, men jag vill inte avslöja något innan jag vet:smirk:

det var massor folk som tyckte att Pselma var jätte fin på kliniken, så det var jätte kul...

föresten, man kunde tydligen se att hon växer fortfarande, iaf på bak, 152,5 bak redan och växer fortfarande, hur stor kommer manken bli då???? oj vilken stor häst min älskling kommer att bli!

ja ha då uppdaterar jag lite då;)

Igår så lasttränade vi Phigalle. Med hjälp av lina klev han på sedan fick han stå där inne och äta sin krafft med baklämmenstängd. I boxen kan han vara själv utan problem men att vara ensam i hagen är mer jobbigt och lite spring och gnäggningar blir det allt.
Då han går ihop med grannenshästar så sadlade vi med den nya sadeln och gick över med honom, ingen reaktion på sadel eller den grästrimmer som grannen andvände. Grannen har en sådan bra uppbindningsplats som vi börjat träna med lite. Tyvärr är den nya sadeln lite för vid men ska köpa en buildup-pad och får hoppas att det räcker.

Lite bilder från gårdagen.
77398_1186946349.jpg
86038_1186991105.jpg

81509_1186946861.jpg
69407_1186947217.jpg

87906_1186947278.jpg
36220_1186991202.jpg

55317_1186990712.jpg

Jag vet inte riktigt om jag har skrivit här innan men jag har i vilket fall som helst en arabkorsning. Om ni vill se bilder så kan ni kolla här :)http://www.pixbox.se/alb_show_id450475_page0.html Jag har tänkt på det här med om jag ska skicka iväg henne på inridning eller om jag ska ta lektioner och göra det mesta själv. Om jag skickar iväg henne kommer jag antagligen vara med en del där och jag kommer även rida henne i skritt innan hon åker. Hur ska ni göra? Jag vill alltid lära mig så mycket som möjligt av allt men jag funderar på om det kanske ändå vore bäst att skicka iväg henne på inridning. Ja, ni kan gärna säga vad ni tycker så att jag kan väga fördelar och nackdelar :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar