Araber 05 :or

Sv: Araber 05 :or

Idag var jag barnledig så jag och sambon tog en promenad i skogen på morgonen. En underbar promenad rakt ut i skogen så han fick lyfta hovarna ordetligt.
Han har ju alltid bråkat när man gått ut och gått men nu följer han mej som en hund. Hade även med mammas hund som ej
är hästvan och Phigalle är ej hundvan men det funkade super.
På hemvägen gick vi över en lastpall, dock ska det spikas på ett jämnt lager brädor på när tid finnes.
men han tvekade ej utan följde mej direkt över utan att tveka!
Han har vilat en vecka helt nu men vi ska smått sätta igång igen.
4h.jpg
4k.jpg

4g.jpg
ghj.jpg

Jag har ingen riktig planering för Phigalle, lite svårt med tid när vi renoverar och har små barn. Han kanske aktiveras nu ca 2 gånger i veckan men har jsut vilat en hel vecka i sträck. Men idag så hoppade jag upp på honom barbacka från hagen och blev ledd två varv på stallplanen av grannen. Inget verkar bekomma honom även om han var lite spänd och lite vinglig de första stegen men det var han som tog intiativet att börja skritta. Älskar min häst!

Föresten hur lär ni in tygeltag?

Förresten, har era pållar vuxit mkt i sommar och hur mkt mer tror ni att de ska växa? Min docka är fortfarande bara 147, eventuellt har hon vuxit en halv centimeter men vågar inte lita på min mätning! Vill gärna att hon ska bli stöööörre! :smirk:

Föresten hur lär ni in tygeltag?

Hej!
Jag tycker det här med tygeltag är helt beroende på hur snabb man som människa är på handen. Ju längre tid man yar på sig att släppa ett tryck, desto mer motsånd lär sig hästen att ge. Ju hårdare man håller, destå hårdare ger hästen.
Mitt tips är: visa från marken hur du vill ha ditt tygeltag, ex är det bra att lära hästen böja sig smidigt åt båda hållen, mot inget tryck. För sedan över det till yggen och lär dem skilja på att böja och att följa ett ledande tygeltag.

Lycka till
Li

Min tös har vuxit mycket på bredden (både lite fett och muskler). Skulle tippa att hon är runt 128 nu, inte mindre iaf.

Nu har Pemba börjar få lite mer energi efter betet igen, så nu sniglar vi inte fram på samma sätt som förut. :D Dock är hon fortsatt stencool, och hetsar inte upp sig för något. Hon verkar ha kommit ur sin orala fas också, så nu behöver man inte smaka på allt kängre. Det tycker matte är skönt.

Jag funderar fortfarande på det här med röntgen, men vet inte hur jg ska göra. Förmodligen blir det i höst någon gång.

Jag har inte börjat lära in tygeltag än, men kan berätta hur jag tänkt göra:

Använder en ridkapson. Visar från marken att hästen ska böja sig efter kapsonens tygeltag. Sedan gör jag detsamma från ryggen. Dessutom lär jag in, från marken, att den ska flytta ifrån skänkel och tryck. Eftersom jg rider på enhandsfattning använder jag både vänster tygel och vänster skänkel för att flytta hästen åt höger. Jag tror att detta kommer fungera, men har inte facit ännu.

AMK: Det håller säkerligen i praktiken. Brom om de kan lära sig gå böjd på rakt spår och på böjtsprår, att det är en skillnad på att bara böja och att aktivera en kroppsdel. Sedan när man lägger på "skänkeln" eller positionen med sätet och sittbenen så förstår hästen att den ska akvtivera mer än bara framdelen och mjukheten i munnen.

Mvh Li

Jag förstår hur du menar, och håller med. Jag tror att genom böjning fram (halsen), så kommer automatiskt böjningen i bak OM jag sitter korrekt med mina sittben och säte. Särskilt som jag har lärt in denna böjning från marken redan.

Spännande det ska bli att testa allt detta! Idag ska jag öva med sadel för första gången, håll tummarna för mig!

CINDYLOU! Jätte vacker bild!

Har någon av er stött på nå motgångar med era araber ännu?
Min stora kille är så himla positiv & glad på det mesta än så länge. Jag väntar nästan på att han skall sätta sig emot något el börja jävlas hihi... Inte så bra att tänka så, men är bara förvånad.
Men det kommer nog :)
Har aldrig haft en unghäst & trodde inte att det skulle gå så här smidigt. Han är mycket schysstare än min gammel polle :)

Men vi är ute på mycket promenader & han älskar det, speciellt nya vägar. Även med läsiga stenar är inge farligt tycker han. Han bara går.
Har även löshoppat & det är en fröjd att göra. Han bjuder bra & kommer på hindrerna själv. Han har aldrig vägrat el tyckt att dom varit läskiga. Första gången vi gick över en bom så var han sten cool!
Han förstår "sakta av", "trava", "prrrooo".
När jag vande honom med träns & sadel så brydde han sig inte ens. När jag hängde på honom första gångerna så blev jag bara så förvånad för han bara lukta på mig & mumsa på morot :)
Jag har även suttit på honom & han slappnade av & brydde sig inte ett dugg.
Jag hämtade honom på fastlandet & körde honom till gotland & har tränat att lasta honom efter det & han bara luktade & gick på.
Jag är bara så glad, för han är verkligen så trevlig att hålla på med.
20070830(001).jpg

Jag hör inte till denna tråd, men ville bara kasta in en bild på mitt 3 åriga sto, taget idag.
Visst e hon bara...så söt!? :love:

17liten-2.jpg

18liten-2.jpg

19liten-2.jpg

Mvh Li

Jag hade missat den här tråden helt, jag sitter insnöad på samma
gamla trådar hela tiden och kollar bara trådprenumerationerna.. :smirk:

Men då får vi se till att anmäla oss till denna tråd också. ;)
Har ju min lilla Zakira som är född 1 mars -05, e. Etic (Etat-Estrada)
u. Telizka (Wadim-Trylogia). En kaxig liten dam! Fast så liten är hon
faktiskt inte, tror att hon kommer bli ganska stor när hon är klar. Ska
komma ihåg att mäta henne någon dag, var väldigt länge sedan jag
gjorde det nu. Sedan har hon blivit ganska stor på bredden också. *host-host*

Lägger in bilder lite senare!

Nu har jag laddat upp lite bilder på tjejen.

Detta kort är taget innan jag hämtade hem henne. Jag köpte henne
i maj -06 så kortet är förmodligen taget någongång strax innan. Mamma
Telizka bredvid. Hon är så söt på den här bilden, ser ut som en riktig
busunge!

Här har jag bara haft henne hemma någon vecka.

Det här kortet är taget 7 augusti -06, Zakira är med andra ord 1 år
och 5 månader.

Och så blev det vinter och hästen byttes ut mot en björn. Där hade
hon hunnit skaffa sitt "vita öga" som kommer göra att man för alltid
känner igen henne..

Och så till slut några lite nyare bilder, dessa från den 12 juli i år.

Hon har hunnit växa till sig en hel del sedan jag köpte henne. Det är
när man tittar på korten som man verkligen förstår hur mycket som har
hänt! Svårt att se annars när man ser henne varje dag.

måste bara berätta om dagens framgångar!

jag red ut på min sötnos idag! ca 2 km i skritt och 10 meter i trav! hon har aldrig blivit riden förut (jag har suttit på henne 4 ggr) och ja jag vet att det är tidigt, men min andra häst är halt och när jag inte rider å pajjar ryggen totalt (har en sjukdom som heter bechterews) så jag har haft så ont att jag knappt kunnat röra mig, så jag bestämde mig för att testa och det gick hur bra som helst, hon förstod skänkel väldigt snabbt och så bar det av!

en annan kul grej, ni vet de 3 utställningarna som ingick i turbo-cupen? Pselma och jag vann förra utställningen med 90 poäng och då vann hon även hela cupen och fick 4 rosetter och en pokal och ett täcke där det står vinnare av turbo-cupen 2007!!!

as kul!

Nu gör jag ett nytt försök, är för lat för att skriva om allt så jag kopierar
bara förra texten. =)

Detta kort är taget innan jag hämtade hem henne. Jag köpte henne
i maj -06 så kortet är förmodligen taget någongång strax innan. Mamma
Telizka bredvid. Hon är så söt på den här bilden, ser ut som en riktig
busunge!

Här har jag bara haft henne hemma någon vecka.

Det här kortet är taget 7 augusti -06, Zakira är med andra ord 1 år
och 5 månader.

Och så blev det vinter och hästen byttes ut mot en björn. Där hade
hon hunnit skaffa sitt "vita öga" som kommer göra att man för alltid
känner igen henne..

Och så till slut några lite nyare bilder, dessa från den 12 juli i år.

hej! jag blev bara tvungen att fråga dej vad du tänker på när du börjar rida en så ung häst? jag har själv en arab född 04 och henne ska vi börja med nu!

börja inte förtidigt om du vill ha en häst som kommer hålla i framtiden... tänk på att araber inte växer som andra hästar..
jag säger inte detta för att vara elak men tyvärr har jag själv varit med om detta, och den hästen blev inte så lyckad.
jag skulle mer än gärna rida in alla mina unghästar så tidigt som möjligt..

Tänk på hästens rygg istället för din!

hej! jag blev bara tvungen att fråga dej vad du tänker på när du börjar rida en så ung häst? jag har själv en arab född 04 och henne ska vi börja med nu!

börja inte förtidigt om du vill ha en häst som kommer hålla i framtiden... tänk på att araber inte växer som andra hästar..
jag säger inte detta för att vara elak men tyvärr har jag själv varit med om detta, och den hästen blev inte så lyckad.
jag skulle mer än gärna rida in alla mina unghästar så tidigt som möjligt..

Tänk på hästens rygg istället för din!

har du någon anning om vad jag har för sjukdom??

om du hade så ont som jag har mmina bra dagar så skulle du nog inte ens ta dig ut ur sängen!
mina dåliga dagar kan jag inte andas, och jag får ont i alla leder i hela kroppen och kan knappt röra mig, andningen gör det ju svårt att göra något oxå, himla jobbigt att motionera utan att andas:smirk:

dessutom så har hon inte växt en millimeter på hela sommaren (från februari tills nu iaf) så så orolig är jag inte, och jag red en gång, jag tror inte att det sliter spec mkt på ryggen? nästa vecka kommer jag börja rida hästar i jobbet så då behöver jag inte bekymra mig om det.

att ha ryttare på sig en gång tror inte jag sliter, och vem har sagt att jag håller på och rider in hästen? jag tog en skritt tur på max 2 km, alltså max 20 min, jag vet inte hur rädd du är om din häst, men jag ska iaf visa min på 3 årstesten, då ska de löshoppas och ridas, å tills dess ska hon vara färdig. men i höst så ska hon köras in, sen ska jag köra 1 gång per vecka, mkt lugn körning med lätt vagn.

tro mig, jag går inte för fort fram, en liten tur sliter inte så mkt, tror iaf inte jag, har du en annan åsikt får du gärna framföra den, men motivation till dina tankar då.
araben har alltid varit en tålig häst!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar