Sv: Araber 05 r
Hur förbereder ni era hästar för inridning? När ska ni sitta in dom?Rida in dom? Ska ni rida in själva/har hjälp eller skickar ni på inridning?
jag hade tänkt att göra ungefär såhär med min killes inridning:
nu i höst/vinter så ska ja försöka vara färdig med inkörningen.
och då köra några minuter innan vintervilan i jan-feb. dock högst 15 min.
han är även van vid sadel sedan tidigare.
mars-april 08: sitta in och skritta in honom. mål- ska kunna styrande och drivande hjälper samt halt. Högst 15 minuters skritt i slutet av 2:a månaden.
Även köras ca 20 min skritt i slutet av andra månaden.
maj 08: vila, dock dagligt pyssel och ngn promenad/tömkörning ngn dag i veckan.
juni: börja tömköra ute i naturen och lite över bommar så att han lyfter på benen.. träna i backar osv. för att bygga lite muskler och kondition. sista veckan så sätter ja för vagnen igen och börjar köra lite smått ca 15 min skritt, fortsätter att tömköra.
juli: rida högst 20 min i slutet av månaden och målet är att även hinna med trava.
Kör: högst 30 min med trav inkluderat
augusti: rida: högst 30 min målet är att hinna galoppera i slutet av månaden.
kör: högst 35 min med trav.
september: vila. fortsätter dock med tömkörningen och promenader i skogen.
oktober: rider: högst 20 min och målet är att kunna trava i slutet av månaden.
kör: högst 30 min med inslag av trav i mitten av månaden.
november: rider: högst 30 min och målet är att kunna galoppera i slutet av månaden.
kör: högst 40 min i alla gångarter. dock inte varje gång.
december: rider: högst 30 min i alla gångarter, dock inte varje gång
kör: högst 40 min i alla gångarter. Dock inte varje gång.
Jan-feb: vila, dock på promenad och tömkörning ngn dag/vecka..
Det var hur hans år som 3 åring kommer att se ut på ett ungefär. Dock så brors det ju på hur han växer osv och han kommer även att fortsätta tömköras/promeneras vissa dagar istället för att köras/ridas och även såklart andra aktiviteter som löshoppning och lite trickträning.
Han kommer att hela detta året gå varannan dag och då varannan gång körning och varannan ridning.
Dock så kommer jag kanske att hitta på ngt annat på en del andra dagar då han ska vila såsom trickträning löshoppning osv. som jag nämnde ovan.
Ibland så kommer han även att få en vecka ledigt osv.
Jag kommer antagligen att rida in honom utan ledhjälp, men med närvarande personer som kan hjälpa om det skulle hända ngt.
Jag skrev det väldigt detaljerat för att ja vill gärna ha era synpunkter på hur ja har tänkt..
Innan jag börjar rida så kommer han att i februari tömköras och klättras med så att han bygger lite muskler.
Det blev ett väldigt långt inlägg så hoppas att ngn orkar läsa.