Araber 05 :or

Sv: Araber 05 :or

Hej, jag har din hästs pappa här, han är numera valack. Kul att se din häst på bild, kan konstatera att de inte är så lika men lika söta var de ;)

va kul!:D såg att han nyss var till salu.. har du köpt honom nyss eller är du ägaren som skulle sälja?
hur går det med honom?

Hur förbereder ni era hästar för inridning? När ska ni sitta in dom?Rida in dom? Ska ni rida in själva/har hjälp eller skickar ni på inridning?

Hur förbereder ni era hästar för inridning? När ska ni sitta in dom?Rida in dom? Ska ni rida in själva/har hjälp eller skickar ni på inridning?

jag hade tänkt att göra ungefär såhär med min killes inridning:

nu i höst/vinter så ska ja försöka vara färdig med inkörningen.
och då köra några minuter innan vintervilan i jan-feb. dock högst 15 min.
han är även van vid sadel sedan tidigare.

mars-april 08: sitta in och skritta in honom. mål- ska kunna styrande och drivande hjälper samt halt. Högst 15 minuters skritt i slutet av 2:a månaden.
Även köras ca 20 min skritt i slutet av andra månaden.

maj 08: vila, dock dagligt pyssel och ngn promenad/tömkörning ngn dag i veckan.

juni: börja tömköra ute i naturen och lite över bommar så att han lyfter på benen.. träna i backar osv. för att bygga lite muskler och kondition. sista veckan så sätter ja för vagnen igen och börjar köra lite smått ca 15 min skritt, fortsätter att tömköra.

juli: rida högst 20 min i slutet av månaden och målet är att även hinna med trava.
Kör: högst 30 min med trav inkluderat

augusti: rida: högst 30 min målet är att hinna galoppera i slutet av månaden.
kör: högst 35 min med trav.

september: vila. fortsätter dock med tömkörningen och promenader i skogen.

oktober: rider: högst 20 min och målet är att kunna trava i slutet av månaden.
kör: högst 30 min med inslag av trav i mitten av månaden.

november: rider: högst 30 min och målet är att kunna galoppera i slutet av månaden.
kör: högst 40 min i alla gångarter. dock inte varje gång.

december: rider: högst 30 min i alla gångarter, dock inte varje gång
kör: högst 40 min i alla gångarter. Dock inte varje gång.

Jan-feb: vila, dock på promenad och tömkörning ngn dag/vecka..

Det var hur hans år som 3 åring kommer att se ut på ett ungefär. Dock så brors det ju på hur han växer osv och han kommer även att fortsätta tömköras/promeneras vissa dagar istället för att köras/ridas och även såklart andra aktiviteter som löshoppning och lite trickträning.
Han kommer att hela detta året gå varannan dag och då varannan gång körning och varannan ridning.

Dock så kommer jag kanske att hitta på ngt annat på en del andra dagar då han ska vila såsom trickträning löshoppning osv. som jag nämnde ovan.
Ibland så kommer han även att få en vecka ledigt osv.
Jag kommer antagligen att rida in honom utan ledhjälp, men med närvarande personer som kan hjälpa om det skulle hända ngt.

Jag skrev det väldigt detaljerat för att ja vill gärna ha era synpunkter på hur ja har tänkt..
Innan jag börjar rida så kommer han att i februari tömköras och klättras med så att han bygger lite muskler.
Det blev ett väldigt långt inlägg så hoppas att ngn orkar läsa.

Senast ändrad:

Det låter som ett trevligt upplägg.
min häst är ju så gott som redan inkörd, men hon ska till tränaren en vecka till för at verkligen rota kunskaperna, hon är redan insutten, jag sitter på henne ca 1gång varannan vecka, då sitter jag och flaxar lite för jag vill verkligen inte behöva sitta stel som en pinne när väl inridningen är på gång, det tycker jag är så himla jobbigt!

jag ska börja löshoppa henne, jag vet inte hur ofta men som mest 1 gång per vecka, anledningen är att jag vill visa henne på 3års testen, så jag kommer att börja rida in henne långsamt på sen hösten, kanske rider 2 ggr per vecka då och kanske 10-15 min per gång, och sen köra 1 gång/vecka med. kondition kan jag ju lika gärna träna med körningen så när jag känner att hon kan skritt trav och galopp osv så kommer jag nog trappa ner på ridningen för att sen öka ca 1,5 månad innan testen, efter testen ska hon betäckas så då får hon nog stå i någramånader, tills det har fastnat (bebisen alltså) jag vill inte riskera den...

när hon har gått kanske 50 dagar så kommer jag börja rida igen, sakta men säkert, när hon börjar bli lite rund så kommer jag rida mindre, (det räcker ju med tyngden som är!) och kanske köra lite mer i stället, 2 mån innan beräknad nedkomst så kommer jag trappa ner lite, beroende på hur hon käns och så...

veckan innan blir det nog bara promenader... men som sagt det beror på hur stor hon blir.

föresten nästa onsdag ska jag röntga bakknä på henne, jag är sååå nervös, det måste vara UA annars blir det ingen bebis, håll tumarna för mig och Pselma!

Hej det verkar vara ett mkt bra upplägg fast du kanske borde lägga in lite mer vila? Kanske en månads aktiv vila där vardaglighantering men ändå låta hjärnan smälta allt??

kom på att du inte skrev hur måånga dagar/vecka du jobbade med hästen?
för jag tycker att max 4 är ganska lagom, 5 om man tar det riktigt riktigt lugnt!
araber växer längre tid än de flesta andra raser, man får inte belasta dem för hårt för tidigt!

Jag själv har inte riktigt planerat in vad vi ska göra och allt beror på tillväxt och hur han reagerar och så men i det stora hela har jag tänkt ungefär så här.

2007:
Augusti:
Detta är vad vi gjort tidigare och skall fortsätta arbeta med:
Ledövningar:fram,back,flytta bakdel för tryck och pek både rumpa och skänkelläget, flytta framdel, sänka huvud för tryck, gå mellan bilar på stallplanen och kolla in trädgårssaker och dyligt i trädgården. Duschas med slangen (gjort en gång förut). ska börja gå 1g/vecka gå på vägen för att möta bilar (har mött 2 bilar framifrån och 2 bakifrån förut. alla körde sakta och han reagerade inte). Tränas på att vara ensam inne i stallet och börja vara ensam i hage.(är duktig på att vara i stallet själv, han kna ligga och sova/stå i tre timmar utan problem). Fortsatt lastträning i hans egen takt om vi hinner. Hänga på honom (har gjort det en gång). Fortsätta med träns och sadelvänjning och börja ta ut honom med sadel.

Saker som vi inte gjort för ut som ska provas i augusti:
Longering

Jag börjar med saker han kan och är jag nöjd med resultatet går jag vidare till nästa grej. Har märkt att han lär sej bättre och blir lugnare om jag kör varje dag,samma sak och sedan vila.

Så jag vet inte riktigt vadför planering jag har då jag bestämmer/känner av dagen före lite hur långt vi kommit och vad vi ska göra nästa dag. Men han ska sittas in och kanske skrittas till hösten, sedan vila en månad och förhoppningsvis skickas på inridning runtdec-jan någon gång. Vila 1-2 månader efter han kommit hem och sedan fortsatt ridning försiktigt.

han får vila i maj o september.. men det kanske bli för lite?:confused: och sedan 1 vecka lite då o då..
sedan så får han ju även vila jan-feb och där hade jag tänkt att han under 1 månad skulle vila helt förutom rykt, kel och visitering då.. men inge promenader eller ngt.

Senast ändrad:

jo.. ja skrev det längre ner.. men det kanske blev lite luddigt:angel:.. iallafall så kommer han att aktiveras varannan dag och då varannan gång körning och varannan gång ridning. och ibland så blir det väl att man hoppar över ridningen/körningen för att göra ngt annat.

och ibland på vilodagarna så kanske man hittar på ngt med.. så det blir ju att han "tränas" 3-4 ggr vecka i kör och ridning + att vi hittar på ngt annat skoj ibland under vilodagarna.

Ja det är jätte svårt att veta hur mkt dom ska vila. Men jag tror dom flesta behöver vila mkt dom växer ju och lär in sej så himla mkt i både i kropp och psykiskt. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra men jag själv tror han ska få vila en månad i höst, 2 månader i vinter och 2 månader om inte mer nästa sommar.

ja gör det!;) vad var det som hade hänt då?

det är inget som har hänt, jag ska betäcka henne och då vill jag veta att hon inte bär på några dåliga anlag!

bara därför, jag vill ha friska föl och då måste båda föräldrarna vara friska! inte krångligare än så...

vad jag gör om vetten hittar nåt? GRÅTER!!!!!

Jag har suttit på Phigalle!:bump::bump::bump:
Jag är så himla lycklig, det vara bara en halvtimmes sedan med en sådan pirr och lyckorus jag har nu är underbarare än en orgasm:o

Phigalle hade varit inne och sovit en timme och för att vara fri för alla flugor som är på alla hans sår som han har fått av de nya hagkompisarna på hela halsen. Jag skulle ta uthonom i stallgången och smörja in muggen och se över såren medans sambon höll honom. Så tänkte jag att passa på att hänga på honom när väl barnen sov och sambon var med ute. har ju bara hängt på honom en gång förut för 2 veckor sedan tror jag att det var. Men iaf så hängde jag 3 korta gånger på honom utan att han brydde sej nämnvärt. Sedan så hoppade jag bara upp (barbacka) och han brydde sej inte överhuvudtaget. Jag satt och njöt och kännde mej lyckligaste i hela världen. Och sedan går han bara helt plötsligt fram två tre steg för det hängde en sadel på en boxvägg som han ville smaka på:rofl: jag försökte locka på honom att nosa på mej, men han brydde sej inte. Smekte över hals,sidan och rumpa men ingen reaktion alls. Jag väger ju iaf runt 60kg med kläder och skor på så jag tycker att han borde iaf tittat åt mej:p Satt kanske på honom allt som allt knappt en minut men det känns som jag fick en massa energi ifrån honom och denna händelse kan jag leva på länge. :love::love:

haha jag vet hur det är!
det är helt underbart!!!

det var ganska länge sen som jag satt på pselma för första gången, hon reagerade heller inte, jätte skönt!
nu har jag inte suttit på henne på typ 3-4 v...

Ja det är jätte svårt att veta hur mkt dom ska vila. Men jag tror dom flesta behöver vila mkt dom växer ju och lär in sej så himla mkt i både i kropp och psykiskt. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra men jag själv tror han ska få vila en månad i höst, 2 månader i vinter och 2 månader om inte mer nästa sommar.

Själv känner jag det jätteväl på min häst om hon inte är redo för mer träning eller inte. Till exempel så tönkörde jag igår för första gången på nästan två månader och det gick hur bar som helst och efter 5 minuter förstod hon precis vad jag ville av henne. Detta har hon aldrig riktigt förstått innan och mest gått runt och varit sjukt okoncentrerad och ovillig. Så jag tänkte att det måste bero på mognad eller dagsform eller att de nya kunskaperna fått sjunka in över sommaren.

Jag kommer nog inte att sitta på min tjej förrän nästa år då hon fortfarande inte ser mogen ut i kroppen. En liten bild från en lerig hage... (äntligen torrt där nu! Tacka solen!) Ganska långt från de andra mer showiga bilderna! :rofl: Men lika söt såklart!!

ziziileran.jpg

Hoppas det går bra med Pselma!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 385
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar