Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Du Madde vet att jag är för vidare diskussioner ang avelsvärdering och avel över huvudtaget, så jag kommer.
Jag håller på att läsa alla böcker jag kan hitta om avel och avelsurval och kan bara konstatera att enligt gammal litteratur är vår avel i Sverige ute och cyklar ( inte bara arabavel).
Sen kanske inte dessa gamla hästkarlar hade rätt i allt, men allt är värt fundera över.
Det dom verkar ha belägg för är att hållbarhet och förmåga att utstå verkliga strapatser förvinner på några generationer, så alla hingstar testades ordentligt innan dom fick användas i avel.
Detta gällde Europa i under 1800 talet, och det är väl det systemet med premieringar och bruksprov som har urholkats mer och mer inom dom flesta raser.
Jag tar gärna emot förslag på intressant litteratur i ämnet.
Ingela

Det dom verkar ha belägg för är att hållbarhet och förmåga att utstå verkliga strapatser förvinner på några generationer, så alla hingstar testades ordentligt innan dom fick användas i avel.

Helt min uppfattning. Det hjälper inte att farmors far vann derbyt i Polen, om inte generationerna däremellan visat framfötterna.

Angåede avelsmöte så är jag givetvis intresserad, drar mig inte för att åka långt heller, bara jag inte jobbar den helgen det blir.

Tack för svaren, nu känner jag igen er......:)

Waldorff: Fru sedan 1994! När ska du bli gift då?

madde++++

Då vet vi alla att Linda dör som ungmö.;)

En liten fråga bara...Någon som vet om språngrulle/nollrulle ska lämnas in även om hingsten inte haft licens (och självklart inte betäckt heller) denna säsong?

Om ingen licens löst behövs ingen språngrulla lämnas.
Men hade den licens o betäckte -06 så ska språngrulla med resultat av betäckningarna lämnas in före 30/9

Jag skulle också vilja komma om jag kan när det blir! Fast jag tar mest med mig öron..

Nu börjar det likna något, ska kolla upp lokal i Örebro. Någon som har förslag på något ställe?

CK är det inte dina trakter?

madde++++

Annars kan jag fixa lokal i Björklinge.(2 mil nörr om uppsala)...400kr...utrymme för 60pers...
kök, filmduk...

Ni verkar kunna så mycket om arabhingstar så jag tänkte passa på att fråga om hingsten Magraf , har ni någon info om honom?

Vänner, vänner!

Jag vet att detta inte hör till ämnet, men jag vill bara visa hur kul Sivan hade idag! Jag har berättat för henne att hon är havande, men det skiter hon i. Hon hade störtkul!

31liten.jpg

siavngrimasliten200.jpg

27liten.jpg

24liten.jpg

25liten.jpg

30liten-1.jpg

29liten-1.jpg

22liten.jpg

Hoppas ingen med modem dödar mig...

Kl
Nu drar vi igång hoppkurs för "Bengan" Olofsson på Upplanda Hästgård på onsdagskvällar. Han kommer ha en grupp med enbart araber.
För mer info kontakta mig. Vägbeskrivning hittas på www.upplandahastgard.se
Bengan har även löshoppning på lördagar, även det info på hemsidan.

Lite info om Bengan.
Han har visat en hel del hästar på kvalitets (hbl) o utbildar sig nu till exteriördomare. Tävlat en hel del i hoppning.
Han visade bla Nimbuz ox på bruksproven o hade själv en arab som hette Blizard som han tävlade upp i 120cm o fälttävlan.
Sen avlar han också...hade med en hbl unge nu på Mälardalschapionatet bland dem bästa hoppfölen i Mälardalen.
Det var bara en liten liten microbit av Bengan... Helskön människa.

Vi kommer även ha en programridning för Marinette Malmberg på samma ställe....prel 28 okt.
Klasserna LC:1, LB:1 o LA:1.
Marinette har tagit igenom 3 hbl hingstar till godkännande i bruksprov.
Gick ut som kursetta på Flyinges beridarutbildning.Även i topp på Strömsholms instruktörsutbildning.
Tävlat Grand Prix dressyr o tävlat msv hoppning.
Även hon mycket trevlig.
Info kommer i veckan på ahis.se.

Hmm trordu att det kan ha med hormoner att göra...
Bocksprången alltså.
Våran lilla ponny som aldrig tidigare har bockat sysselsätter sig med detta för jämnan nu.
Är i 4:e månaden.
mvh El

KL
Kikade lite på Aachenutställningen via webben.
Härligt med de polska hästarna!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 499
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka