Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Ja kanske det. Rolig att se på är hon iaf.

Och igår satt jag på när hon "var rolig". Ett tag.
Ha ha - tills jag låg som ett frimärke på planen - det var ett tag sen jag trillade av öht, men jag måste säga att det var skönt att knäcka till ryggen.
:rofl::rofl::rofl: Jag är inte den som inte kan erkänna att jag nyligen tuggat grus. *spott*

Li

*kl

Nu har jag röntgat min -05:a UA för cystor och lösa benbitar i has, kota och knä båda bak. Trots dåliga uppväxtförhållanden är hon alltså pinfin i bakbenen. Härligt!:love:

Jag hann knappt bli nervös, faktiskt. Men när bilderna kom upp på skärmen började hjärtat slå lite. Jag har ju inte misstänkt något alls, men ändå skönt att veta att hon är helt okej där. Så nu finns det ett hinder mindre för att någon gång ta föl...:angel:

KL*

Jag skulle veta mer om el amin, hans utställningresultat är ju inponerande, det jag undrar är om det finns några andra meriter än utställning? då menar jag även i stammen. någon som vet något?

KL*

Jag skulle veta mer om el amin, hans utställningresultat är ju inponerande, det jag undrar är om det finns några andra meriter än utställning? då menar jag även i stammen. någon som vet något?
På Opprevas hemsida finns en del info. Det som kan vara bra för dig att veta är att hans farfar är Padrons Psyche. Dvs samma farfar som ditt sto.

Carina på Silver Arabians

På Opprevas hemsida finns en del info. Det som kan vara bra för dig att veta är att hans farfar är Padrons Psyche. Dvs samma farfar som ditt sto.

ja allt sånt vet jag redan!
men farfar är oxå den enda gemensama nämnaren, har inte hittat något annat. jag har tittat på opprevas sida med, men det står inget om mormor eller ens morfar..... och ja... inte så mkt i allmänhet

tycker du/ni att det är fel att betäcka så nära? jag har ju inte så mkt erfarenhet, de andra jag funderar på är helt obesläktade med henne, men har självklart inte en bråkdel av hans meriter inom utställning.Om ens något....

du har ju numera sett mitt sto live, du kanke har något annat tips på hingst som du tror skulle kunna passa henne?

jag tar gärna emot rekomendationer eftersom jag själv saknar kunskap och framförallt erfarenhet.....

ja allt sånt vet jag redan!
men farfar är oxå den enda gemensama nämnaren, har inte hittat något annat. jag har tittat på opprevas sida med, men det står inget om mormor eller ens morfar..... och ja... inte så mkt i allmänhet

tycker du/ni att det är fel att betäcka så nära? jag har ju inte så mkt erfarenhet, de andra jag funderar på är helt obesläktade med henne, men har självklart inte en bråkdel av hans meriter inom utställning.Om ens något....

du har ju numera sett mitt sto live, du kanke har något annat tips på hingst som du tror skulle kunna passa henne?

jag tar gärna emot rekomendationer eftersom jag själv saknar kunskap och framförallt erfarenhet.....
Farfar/farfar tycker jag är alldeles för nära, speciellt när det gäller så utpräglad amerikansk halter-avel som dessa linjer. Du får inte glömma att amerikanska halter-meriter inte på något sätt garanterar en fysiskt bra häst, dvs en som är avlad för att kunna prestera, om ens ridas. De ska bara vara vackra i utställningsringen, om man är lite krass. Speciellt illa är det i USA på den punkten. Nu säger jag inte att så är fallet med just dessa linjer, jag kan för lite om dem. Men jag skulle inte våga linjeavla på dem, just av den anledningen.

Vad du ska välja istället har jag ingen aning om. Att bara titta på individen säger inte så mycket och jag kan inte något om hennes förfäder och vad de lämnat. Fråga mig om polska linjer istället, så kanske det går bättre... :rofl:

Någon som vet något om Zulak, utställningsresultat, andra tävlingsmeriter,temprament, avkommor till honom ?
/Stina

Farfar/farfar tycker jag är alldeles för nära, speciellt när det gäller så utpräglad amerikansk halter-avel som dessa linjer. Du får inte glömma att amerikanska halter-meriter inte på något sätt garanterar en fysiskt bra häst, dvs en som är avlad för att kunna prestera, om ens ridas. De ska bara vara vackra i utställningsringen, om man är lite krass. Speciellt illa är det i USA på den punkten. Nu säger jag inte att så är fallet med just dessa linjer, jag kan för lite om dem. Men jag skulle inte våga linjeavla på dem, just av den anledningen.

Vad du ska välja istället har jag ingen aning om. Att bara titta på individen säger inte så mycket och jag kan inte något om hennes förfäder och vad de lämnat. Fråga mig om polska linjer istället, så kanske det går bättre... :rofl:

jo jag vet, det var just därför jag frågade efter meriter inom annat... finns inte det så tror jag att det blir någon annan, den som jag har tänkt annars är dessutom billigare! pselmas pappa vet jag har en del genom sin spanska mamma, en hel del faktiskt... när jag började gräva i det... men jag vet inget om el amin förutom padron psyche för han finns ju som sagt i min häst redan... de övriga har jag noll koll på!

Kl..
Saxat från ridsport...
Avelshingsten Smasc troligen stulen

Den 9-åriga arabhingsten Smasc är utställningschampion och har placerat sig trea vid NM i westernridning. Lördagen den 22 september försvann han från hagen. Fodervärden Mirja Bäckström är övertygad om att hästen stals.

Staketet är helt och Mirja Bäckström är säker på att hästen inte skulle hoppa självmant över staketet. Ut mot stora vägen finns det grindar och hon tror att det var hästtjuvar som visste vad de gjorde när de tog ut honom där.
– Det finns många hästar här och då går man inte in och plockar en hingst – de är inte de mest lätthanterliga, säger hon till Finnveden.nu.

Smasc är nu spärrad hos den svenska arabhästföreningen och de tyska och polska avelsföreningarna har informerats.
– Nu kan ingen få ut dubbletter på hans papper. Som läget är nu är han totalt värdelös i Sverige både vad gäller avel och tävling, säger hästens ägare Kicki Nord till tidningen.

Håll öron o ögon öppna...

Herregud! Lillponken!
Men vad ska dom med honom till?

Ska genast kolla upp vad som hänt...

Li

det är mkt stulna hästar nu.... mina har fått börja sova inne på natten just av denna anledning. och så har vi kamera övervakning i stallet.... känner man sig lite mer trygg....

men risken finns ju...

Dina hästar går ju rätt "utsatt" till också. Våra hästar går ganska undangömda uppe i skogen plus att det så gott som alltid finns folk på gården, så det känns skönt.

Men jag vet att vi i min familj medvetet flyttade på shettisarna med föl när vi tyckte det verkade som om en del bilar strök omkring den hagen vid "misstänkta" tidpunkter. Ett shettisföl är ju en smal sak att slänga in i en bil liksom.

Vi hade en "hästskärare" som härjade i trakten för ett antal år sedan också. Då sov man inget vidare på nätterna... :crazy:

har någon fått veta hur det gick till när Smasc togs. Skrämmande att man bara kan ta en hingst från hagen. De brukar ju inte vara sådär sällskapliga mot främlingar.

Bästa är nog att ringa och fråga ägaren så att inga konstiga rykten uppstår. Det är så lätt!

Smasc är väldigt social och fredlig. Skulle inte tro att han är svår att "få med" direkt.

Mvh Li

Idag visade vi min arab/welsh ponny av cobtyp.
Som ridponny med poängen 98887 = 40 poäng :)

Vi är supernöjda och väldigt glada efter en händelserik dag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 499
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka