Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

*KL*

Kan inget om avel över huvudtaget.
Men tänkte höra vad ni mer kunniga anser om att avla på en häst med eksem?

Jag tror eksem är med på defektlistan (dvs ska inte avlas på) men är inte säker på det. Det är ju mkt debatt kring eksem och avel på islandshästar.

Jag har nog bara träffat på en arab med eksem så jag vet inte hur pass vanligt det är inom "vår" ras. Jag har själv haft en korsningsponny med eksem och upplevde att det orsakade honom en hel del lidande trots eksemtäcke, algtillskott mm. Dessutom fick han senare bronkit. En allergi leder ofta till en annan tyvärr.

Update: Kollade upp defektlistan och eksem är kassationsorsak för avel.

Senast ändrad:

och ändå köper folk hästar som bevisligen har eksem och avlar på..............:mad: har i år hört mer och mer om eksem, inte bara på araber utan alla raser.

Har säkert med ozonlager och sånt att göra. Titta bara på människobarn, mycket mera eksem och allergier än för 20 år sedan.

madde++++

och ändå köper folk hästar som bevisligen har eksem och avlar på..............:mad: har i år hört mer och mer om eksem, inte bara på araber utan alla raser.

Har säkert med ozonlager och sånt att göra. Titta bara på människobarn, mycket mera eksem och allergier än för 20 år sedan.

madde++++
Fast när det gäller människor, tror ju en del forskare (om det inte dykt upp något nyare på sistone) att det beror på att vi har så rent nu för tiden. I problemområden, typ öststaterna med riktigt dålig luftmiljö, så är det mycket vanligare med luftvägsinfektioner, men allergier är mycket mindre vanliga än här.

Carina på Silver Arabians - som har en russvalack på 24 år med knottallergi. Inte kul, även om den är lindrig och vi har hittat ett sätt att hantera den utan att den ställer till alltför mycket besvär.

Senast ändrad:

Ja tack för visat intresse fröken Haag!
Alltid kul att pussas lite med dä!

El Amin ska komma, har du inte kollat hemmisen?

Du glömde skriva att jag röntgat nya stoet U.A.
Och titta på steget hon har...himmel å pannkaka.
Dessutom är hon mycket riden och i full kondition, därav alla dessa härliga mysckler. Här ska det ridas heeeela vintern long kalsong.

/Li

Hur är det med minisportcuppen.
Kommer det bli fler tävlingar i år?

Hur är det med minisportcuppen.
Kommer det bli fler tävlingar i år?

Minisportcupen den 7 oktober, andra tävlingar vet jag inte om. men om någon vill ha en tävling så går det bra att fixa en......

Väldigt enkelt, man behöver inte ha det så märkvärdigt.

madde++++

Jag är ett av de där "barnen" med både astma, eksem och pollenallergi. Men jag är uppvuxen på landet i ytterst ostädade hus, haha. (Har en misstanke om att mina problem beror på passiv rökning som liten och ett fuktskadat badrum på senare år. Mina syskon har inga problem alls).

Men det där med miljöpåverkan är intressant. Jag läser en del engelska hästtidningar och i GB verkar det vara tämligen vanligt med "headshaking syndrome" som man tror kan vara kopplat till luftföroreningar som irriterar luktnerven hos hästen. Det börjar dyka upp ett och annat fall här också, men det verkar inte alls lika vanligt och välkänt här.

Men frågan är om det inte oftast är både en genetisk och en miljörelaterad faktor. Min eksemponny t ex fick inte bronkit förrän han såldes och stallades upp. Hos oss gick han i lösdrift och hade kanske aldrig utvecklat bronkit öht om det fortsatt så.

Glöm inte anmäla till minisportcupen!!!!!

Var det inte fler som visade intresse för avelsfrågorna?? Dåligt tycker jag, alla tjatar om att det är så jä-a viktigt att det ska hända något och sedan när något ska hända , då blir det tyst. Är det verkligen inte fler som har åsikter eller vill komma på ett sånt möte som vi i avelskommittén vill kalla till? det kommer INTE att vara i skåne.

madde++++

Var det inte fler som visade intresse för avelsfrågorna?? Dåligt tycker jag, alla tjatar om att det är så jä-a viktigt att det ska hända något och sedan när något ska hända , då blir det tyst. Är det verkligen inte fler som har åsikter eller vill komma på ett sånt möte som vi i avelskommittén vill kalla till? det kommer INTE att vara i skåne.

madde++++

jag kommer gärna, kan nog inte tillföra något men tar med de stooora öronen och lyssnar glatt och villigt på er som kan.

Vad har jag missat nu?
Klart jag är intresserad av ett avelsmöte...
Vart o när?

Jag förväntade mig stort jubel här inne också!
Finns ju "miljoner" åsikter och tankar och det
är ju ett alldeles utmärkt tillfälle att lufta till.
Helgen 16,17,18 är jag upptagen så hoppas
en annan tid blir aktuell.

Sen tänkte jag fråga alla som är avelsintresserade, finns det intresse av att ordna ett möte ang. avelsvärdering? Benny Freme vill gärna träffa lite mer folk som har åsikter. kan det vara något i november?

madde++++

Med tanke på intresset för den här tråden på Buke borde vi kunna bli riktigt, riktigt många! ;)

Är det omöjligt att få till mötet redan under oktober (fast inte sista helgen)? I november är det Hubertusjakter och stora födelsedagskalas varje helg för min del, tyvärr. Förstår ju att jag kanske blir tvungen att "stå över", men nog vore det intressant att vara med.

Avelsseminariet vi hade förra året var ju kanon och lyckade sammankomster inom avel är något att spinna vidare på.
/Anne

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 500
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare