Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Faran som jag ser det, när man använder hingstar som är importerade
och inte har uppföljningbar stam vad gäller anatomins korrekthet
(och även andra meriter än utställning)

Det är det här som är det svåra, anatomins korrekthet!
Men det gäller ju inte bara de "direkta" importhästarna.
Lite trist tycker jag det är ibland när det bara rabblas stammar
som saknar "innehåll". Lite bilder på ngn unik avkomma presenteras
ur mängden av övriga avkommor, någon som har stuckit ut. Det mer
intressanta för mig är ju den totala bilden, de andra avkommorna
också. Hur har hingsten stämplat dem? Är han tillräckligt stark
för att kunna påverka ett mediokert sto?
Behöver han urstarka ston för att bli en "poppis" avelshingst.
Eller bara "blodvärdet" som räknas, så strunt samma
i resten.

Lite trist tycker jag det är ibland när det bara rabblas stammar
som saknar "innehåll". Lite bilder på ngn unik avkomma presenteras
ur mängden av övriga avkommor, någon som har stuckit ut.

Det är där man måste lita till sitt eget omdöme och göra egna efterforskningar. Man kan inte enbart lyssna på förespråkarna för den och den individen. Vem tar ansvaret i slutändan?
Eftersom avel är ett lotteri så ska man försöka ta sina lotter där det finns minst antal nitlotter. Att titta på hingstarna enbart och tro att de kan trolla är lönlöst. Först gäller att ha en stark stofamilj. Därefter ett starkt och jämnt hingstmöderne. Därefter kan man fundera på vad man har för avelsmål. Utställning eller prestation eller kanske bådadera. Håller denna nya individ för att sätta i fortsatt avel?
Det är långsiktigt tänkande som är A och O. Att endast avla för att få fram en specifik individ just för dagen gynnar inte rasen på sikt.

Jag har en bekant som hade samma problemm för några år sedan. Hennes sto var linjeavlat på Exelsjor så hon ville hitta en Exelsjorfri hingst (och gärna helpolsk). Det är banne mig inte lätt!

Jag tycker också att det är jättekul och bra att det importeras in nytt blod, både för utställningsringen såväl som galopp- och distanssporten. Sen är det inte på något vis så att allt som importeras är min kopp te eller passar till mitt sto, men jag tycker det är bra att vi får större valmöjligheter.

Men jag håller med Annika. Är en hingst bra för att han är en bra hingst eller har han råkat få bra/rätt ston? Hur avgör man det i ett land som Sverige där antalet avkommor är förhållandevis få?

Tack så mkt! Du får jättegärna maila mig artikeln, jag var inte medlem då så jag har den inte.

Min mamma använde faktiskt Genaro i korsningsaveln en gång i tiden och blev väldigt nöjd med resultatet, men jag vet inte om han satte så stora spår i den renrasiga aveln?

STORT GRATTIS till Elcatero-avkommorna som deltog i utställningen och som det gick kanonbra för.
Fölet klass 1 samt Shakeera med 86 poäng varav 18 på ben.
Jättekul.:banana::bump:
mvh El

"Dagens bästa ben" sa Benny om Shakeera. Jag såg tyvärr aldrig fölungen, men de avkommor jag sett har överlag varit välbenade med stora ledgångar.

Går nog i arv från Elcatero, korrektheten i ben alltså...
Visade hennes syster på unghästbedömning som 1-åring.
Även hon fick bra poäng och bra kritik för ben. "Välbenad" som detstår i protokollet.
mvh El

*knapplån*

helt apropå detta med ben...

Någon som har lust att slänga in en bild på en arab med BRA ben? Och gärna några på sämre ben på olika vis - så jag (och kanske nån annan?) lär mig lite mera ;)

En sak till... Undrar lite om hingstarna El Amin och CE Magnum som ju är mer än halvbröder. Ni som kan, vem av dessa hingstar tycker ni har förärvt sig bäst, och vem av dessa är bättre i sig själv?

Tänkte på att de båda ju är efter samma mamma (plus att deras pappor är halvbröder), båda är reserv worldchampions (heder åt modern!) bland annat, showresultaten är ju helt fantastiska - kanonhingstar båda två med andra ord.

Camilla
*som är grymt sugen på att betäcka med El Amin, och har en CE Magnumavkomma :p *

Senast ändrad:

Ben är en av de saker som jag tycker är svårast att avgöra utifrån fotografier. Jag vill helst kunna se hästen från alla håll och i rörelse också.

Araber på foton står ofta i högt gräs (särskilt de med dåliga ben misstänker jag ;)), eller i en uppförsbacke eller med bakbenen långt bakom sig så det är svårt att se några vinklar.

Jag vill minnas att Garizim fått en nia på ben. Någon kanske har en bra bild där man ser hans ben någonstans. Preference tyckte jag såg ut att ha fina ben utifrån en bild Salaterka lade in i en äldre tråd. Korta, torra skenor osv.

Senast ändrad:

ah jo det är ju lättare att se hur benen rör sig när hästen rör på sig ;) Men ett litet hum borde man ju få? Något borde man se utifrån en bild? Har inte sett någon bild på garizims ben...skulle vara kul att se. Man hör och läser om alla dessa dåliga ben, men när jag ser en häst (med mina ovana ögon) som i mitt tycke har rätt raka ben, och den får dåliga poäng på ben, då bevisar det ju hur lite man kan så jag vill väldigt gärna lära mig mera ;)

Någon som vet vad Ceres e CE magnum fick på Norge utställningen?
Gillade honom på bilderna... han rörde sig verkligen i uppförsbacke på de flesta travbilderna.
Är han lika vacker irl??
Verkar han i avel?

Någon som vet vad Ceres e CE magnum fick på Norge utställningen?
Gillade honom på bilderna... han rörde sig verkligen i uppförsbacke på de flesta travbilderna.
Är han lika vacker irl??
Verkar han i avel?

Ceres vann klassen med 90 poäng i Norge. Han står till förfogande för avel på Blommeröd.
Jag tycker om honom, han är otroligt lik sin underbara mor Certina i huvudet och har bra rörelser. Ni kan se bilder på honom från Norge här: http://www.fotografmattsson.com/norge07/klass6.htm

Där finns det uppställningsbilder och även huvudbilder och rörelsebilder.

Anette

Post från Madde:

Förbedömning för hingstar 2007-09-15

Obztinath född 2005 07 e. Pamir u Trotzah
Uppfödare och ägare: Frida Muistama, Norrköping

En högställd elegant hingst med mycket karaktär. Trevlig typ, bra överlinje och hals med enkelt huvud. Antydan till manke. Inkorrekt fram, biljarderar (vispar) bak.

TS Cisco född 2005 06 03 e. Smasc u. Cindy
Uppfödare: Turbo Star Arabians Ägare: Elina Bergsten

Fölmönstring

Wenessa född 070608 e. Moses el Din u. Wetlina ue Luxor
Uppfödare och ägare: Madeleine Sundin, Harbo

Trevligt föl, högställd och elegant. Vackert huvud, lång hals med naturlig hållning. Bra bog men något lång rygg. Korrekt bak och fram, spänd trav.
Klass 1

GG Soleil född 070603 e. Armaani u. La Luuna ue. Pinot Noir
Uppfödare och ägare: Sophie Ödman, Rimbo

Feminint föl. Något kort, kraftigt ansatt hals med trevligt huvud. Bra skuldra. Något bukig.
Något knipt under knäet, hastrång, instabil i hasen, något utåttåad vä fram.
Klass 2

Arwen född 0707 e. Fernando u. Acesa ue. Proceder
Uppfödare och ägare: Familjen Fejér, Valdemarsvik

Feminint föl, med vackert huvud och öga. Något grovt ansatt hals. För dagen kraftigt överbyggd. Korrekt fram, något hastrång.
Klass 1

Lycka AHS 070713 e. Elcatero u. Lawca ue. Da Capo
Uppfödare och ägare: Anna Hållbus, Valdemarsvik

Lågt ansatt hals och trevligt huvud. Bra bog, kort, bra rygg för dagen något överbyggd.
Rundat kors. Korrekt fram och bak. Luddig.
Klass 1

Flaming Star 070604 e. Ege PL u. Soza ue. Glaz
Uppfödare och ägare: Inger Lindegren, Åkersberga

Maskulin, elegant, harmoniskt byggd med bra bog, rygg och kors. Trevlig brett ansatt hals som sitter bra. Maskulint huvud. Långa kotor, korrekt med något instabil has. Trevligt temperament.
Klass 1

EgeZentric 070612 e. Ege PL u. LA Cinderella ue. Kaiser
Uppfödare och ägare: Åsa-Britt Edoff, Katrineholm

Harmoniskt byggd med kort, bra rygg. Bra kropp, bra halsansättning, god längd på halsen. Instabil i has, något marktrång. Goda rörelser, bra skritt.
Klass 1

TS My Doll 070417 e. Ege PL u. TS My Bonnie ue. Diesel
Uppfödare och ägare: Turbo Star Arabians

Elegant stoföl med god lång hals och vackert huvud. För dagen något överbyggd med något lång rygg. Något hastrång, något utåt hö fram. Mycket bra skritt, bra rörelser men bär sig för dagen inte fram.
Klass 1

TS Cimba 070416 e. Ege PL u. TS Cireina ue. Fynd

Maskulin med bra kors och stark rygg. God längd på hals och trevligt huvud. Marktrång bak, nöjaktigt korrekt.
Klass 2

TS Millence 070426 e. Ege PL u. Minina ue. Gokart

Makulin, med bra kropp och bra rygg. Normal längd på en väl ansatt hals. Bra huvud. Korrekt bak, något utåt båda fram. Rör sig lätt och trevligt.
Klass 2

Partbreed: arab/welsh

Jack Sparrow 070603 e Ege PL u Köhl´s Donna RW
Uppfödare och ägare: Christie Berlin, Månkarbo

Mycket bra föl. Bra hals med vackert huvud. Korrekta ben. För dagen något överbyggd. Mycket goda rörelser. Mycket trevlig.
Klass 1 (enligt Benny det bästa fölet…… grattis Christie!)

Vad kul. Ja det var där jag såg bilderna...
Kul att han är lika vacker in real life... o rör sig bra.
Gillade verkligen den högra exteriörbilden (056)... den hingsten skulle lugnt kunna bli godkänd inom både rp o hbl aveln om den lyckades med bruksproven. På exteriören menar jag. Om han dessutom rör sig bra o är trevlig.
Om de nu skulle vilja det, vill säga.(en känsla av att det inte intresserad Blommeröd:rofl:;)) Då måste de försöka senast som 4 åring o sedan som 5.
Om de inte vill in på prestationer...vilket inte är det lättaste.

Nästan så jag blev sugen att betäcka med en arab ändå:love:

Jag blev grymt imponerad av sonen El Macho (El Amin/Algebra)
på riksen. Inte så att jag hade "värderingsögon" på mig utan
jag bara gillade honom. Jag blev så upptagen av hans liv-
fullhet så att studera honom närmare föll åt sidan.
Maffig var han!
Om El Macho är representativ för El Amin har jag inte en susning
om, men härlig var hingsten! Karismatisk till tusen!

Håller med dig:love:

Han var ju så läcker att studera, glad, rörlig och en attityd till tusen!
Hoppas att man får se mer om honom:rofl:

Jag han tyvärr inte stanna tills det var slut uppe Strängnäs, vet bara att han vann sin klass. Blev han Champion?

Någon som vet mer om hans stam på modersidan, bilder kanske?

Ha en nice helg.

/ Carro

Fick besök av Waldorff i helgen, med två hästar i trailern. Ciwan och det nya stoet. Trevligt sto, helsyster till Estetica. Ska bli spännande att se vad det blir av henne.

Är det klart att Oppreva ska ha El Amin?

Sen tänkte jag fråga alla som är avelsintresserade, finns det intresse av att ordna ett möte ang. avelsvärdering? Benny Freme vill gärna träffa lite mer folk som har åsikter. kan det vara något i november?

madde++++

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 500
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hull..?
  • Ridskoleryttare