Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

Jag tycker det är uppfriskande med inlägg typ Marias och Benjamins.
Ska tråden bara handla om att berömma varann och smöra för varanns hästar, (och sen tala illa om dom bakom ryggen)?
Diskuterar man inte, med olika åsikter, kommer man ingen vart.
Jag bryr mig inte ett dugg om att vissa användare väljer att vara anonyma. Efter några inlägg så bedömmer i alla fall jag om de har nån kunskap, och nån erfarenhet, och i detta fallet så tror jag de är kunnigare än både den ena och den andra här inne.

Och förra tråden lades INTE ner pga av dom, utan av att man inte hölls sig till ämnet.
Bukefalos är uppbyggt på att man gör specifika trådar för specifika ändamål.
T ex ska väl förmönstring inte alls ligga i den här tråden?

Att arabhästtråden får ligga kvar beror nog enbart på att andra tycker det är skönt att slippa se trådar om araber.

Jag måste säga att du är så uppfriskande att "lyssna" på! Du tillhör den skaran som verkligen tillför alla trådar om araber nåt positivt samt lyfter fram rasen till det bättre!
Not.

Li

Den förra arabtråden togs bort pga påhopp på rasföreningens styrelse så vitt jag förstod. Personliga påhopp har annars oftast varit orsaken till att trådar tagits bort och låst även tidigare ska jag tillägga, men då har det varit användare här på Buke som blivit osams med varandra. (Och sist var det ridponnyfolk som av ngn anledning tog med sin fejd till en arabtråd).

Ameo skrev rent ut att vi gärna fick ha allt vårt "arabsnack" i en och samma tråd om vi ville.

Jag tycker inte att BS eller MM inlägg gör varken till eller från. De/hon verkar mest roa sig med att kritisera allt som tas upp om araber här öht. Oavsett diskussionsämne. Det kommer liksom aldrig något konstruktivt från det hållet. Allt är bara skit med araber i största allmänhet uppenbarligen.

Jag skulle också kunna skaffa mig ett anonymt nick och sitta och hålla med mig själv, leka djävulens advokat, samt tala om att allt alla andra sitter och skriver är idioti.

Senast ändrad:

Vad i hela friden har jag gjort dig nu då?
Jag gör nog ganska bra reklam för araber, tycker jag. Fast det ska erkännas, jag köper inte allt som har med dagen avelsurval att göra, och lägger ganska mycket energi att förklara hur jag anser att man ska rädda rasen från att bli sönderavlad a la t ex schäfer.

Och det har jag förstått för länge sen, att ska man vara med i "arabhingsttrådsginnegänget" så måste man efter varje inlägg smöra med hjärtan och dansande bananer.

Jag vet att det MASSOR med folk som läser denna tråd, utan att göra ett enda inlägg.
Det är för deras skull jag bemödar mig med att skriva några inlägg ibland,s å att de får se saker från olika håll.

Skillnaden tycker jag är att du alltid har ngt att komma med i fråga om hur du skulle vilja ha det istället och motiverar varför du tycker som du gör, inte bara sågar andras inlägg rakt av. Samma med t ex Genberg och asteria som inte heller alltid håller med folk här i tråden.

Det är inte sunt att sitta och hålla med varann hela tiden och slicka uppåt så att näsan blir brun.
Jag har ett bra talesätt som stämmer mycket bra på speciellt en uppfödare här uppe:
"Bättre med en näsa som är blå av alla smällar man fått ta
än en brun av all skit man har slickat".

Så man kan säga att jag gillar blåa näsor. Helt klart.
Min är hyffsat violett.
Men då måste man kunna komma med något positivt, någon gång, vilket jag inte tycker CK gör. Jag har reagerat flera gånger över att allting upplevs så negativt, jobbigt och surt. Men jag kan ha fel och min uppfattning kan har vridits på nåt sätt.
Däremot besitter CK mycket kunskap inom många sker, avel bla. Och det är ju bra! (Blev min näsa brun? nej, jag vill bara ge lite feed *s*)

Kalle Anka och company ger jag inte nåt för, dom kommer som Bew säger inte med ett ord av vettiga saker. Bara skit. Så jag lämnar dom därhän.

Mvh Li *som är utan ström till å från*

Det som stör mig, är att MM och BS inlägg alltid följs av spydiga kommentarer från en del.
Vill man inte bry sig så behöver man inte skriva.
Det är ju inte så att tråden är reserverad för vissa utvalda.
Jag samtycker inte alltid med dessa, men jag funderar på vad de säger, och tycker som sagt att det är roligt att de skriver i tråden.

Håller med...o inte.
Tycker o tror precis soim CK att Maria o co besitter en hel del kunskap men det framläggs oftast i väldans negativa toner.
CK däremot är kritisk men kommer även med konkreta förslag ibland.
Visst är Maria o co negativiteten självt i inläggen men ibland ligger det en hel del sanning i inläggen.
Framförallt har jag nog aldrig i någon annan avelstråd förutom arab stött på så mycket " klubb för inbördes beundran"-känsla.
Visst är man välkommen så länge man har samma åsikt o snällt fogar sig i leden men gör man det inte så ligger man ute på isen fortare än kvickt.
Nu blir nog min näsa blåare än blåast...

Kicki/som äldrig kunnat hålla käften om vad jag tänker o vägrar bli brun om näsan.

Jag respekterar allas åsikter.
Men man måste kunna KOMMA med något MER än spydiga och tråkiga påståenden. Som gör att folk orkar. Och vill.
Och jag varken orkar eller vill ibland.

Är det här ex en lyftande kommentar?: "Att arabhästtråden får ligga kvar beror nog enbart på att andra tycker det är skönt att slippa se trådar om araber."

Det är ju deprimerande och inte ens lite fakta i!

Jag har inget personligt emot någon här på tråden.
Men känner jag, att jag blir less av att bara läsa början på grund av negativa vibbar så kan jag säga det.

En del är bara lagd åt det hållet att de berömmer sällan och kritiserar mer. Ger inte korvöre för andras kunskap osv. Därmed inte sagt att CK tillhör den skaran.

Hoppas jag inte hamnar där, för jag tror mig veta att alla människor har bra - och dåliga sidor! Jag efterlyser dock mycket kunskap, i positiv anda, glada tillrop samt konstruktiv kritik. Yeah! :bump:

Jag tycker det är tragiskt om folk inte kan vara med på grund av att dom inte är i "klubben". För den klubben sträcker sig runt hela SWE och innefattas av alla arabhästägare. Tycker jag.

Li

Är det här ex en lyftande kommentar?: "Att arabhästtråden får ligga kvar beror nog enbart på att andra tycker det är skönt att slippa se trådar om araber."

Det är ju på sätt och vis praktiskt att allt arabsnack är i en och samma tråd, men man ska veta att det inte är så Buke är uppbyggd.
Så vill man inte ha även denna tråd borttagen så ska man nog passa sig för personangrepp, vilket jag tycker att det börjar likna när MM och BS har skrivit nåt.
I förra tråden var det väl nån som skrev "i den här tråden presenterar vi oss".
Väljer man då att vara anonym så får man uppenbarligen itne vara med i klubben.
Bukefalos är öppet för ALLA, och jag tycker man ska acceptera att alla skriver vad det tycker, oberoende på hur de framför det.
Vill man bara bubbla med sina vänner, finns det andra alternativ, telefon t ex.

*kl*

För att återgå till ett ämne som ligger lite mer inom trådens ämne så frågade ett bekant till mig om Davenportaraber så jag tänkte jag skulle slänga ut frågan här.

Har vi några sådana blodslinjer i Sverige och i vilka hingstar? Det borde väl rimligtvis finnas i en och annan amerikansk import?

Det är bra att Buke ÄR öppen för alla.
Trots att man inte kan tro det så är jag delvis för anonymitet.
Allt beror nog på vad man diskuterar.
Om man ex sitter och dömer andras hästar ex hingstar så tycker jag det är direkt meningslöst att vara anonym. Åsikten tappar tyngd och folk misstänker varandra. Trots allt är arabsverige litet.

Men, som sagt. Fram för sunda diskussioner!

Mvh Li

Vad kul att se Ekstern prickig :)
Ekselent har också börjat pricka till sig :rofl:

*kl*

För att återgå till ett ämne som ligger lite mer inom trådens ämne så frågade ett bekant till mig om Davenportaraber så jag tänkte jag skulle slänga ut frågan här.

Har vi några sådana blodslinjer i Sverige och i vilka hingstar? Det borde väl rimligtvis finnas i en och annan amerikansk import?

Under 70-talet fanns det tre rena Davenporthästar i Sverige, hingsten Columbus samt stona Delicate Air och Subeita. Endast Subeitas dotter e Aladdin, Sabina, har gett några avkommor här på senare år.

De andra USA-importerna från 70-talet och framåt har innehållit mer eller mindre CMK-blod (Crabbet-Maynesboro-Kellogg) och genom att en av de största källorna till Davenportblod idag är Kellogghästarna har vi fått in mer Davenport. Exempel (men det finns förstås fler) är Caritah, Overlook Gail, JLR Gaysata Marie, JLR Krishette, Imppulse, Gai Annabelle, E-Vensong, Genaro, Ffatal Attraction och AJA Bey Khateyna. I SAM 3-4/03 skrev jag en artikel om CMK, ha du inte den kan jag maila den om du vill.

Filmhingsten Jadaan som Valentino red var en ren Davenport.

Lite bilder ;)

Genaro 1969

genaro1969ferdinexhmr_farllany.jpg

Jadaan 1916

jadaan1916abbeian_oaxamran.jpg

Sir 1958

sir1958tripolixdharebah.jpg

Trill 1974

trill1974tripolixmoth.jpg

Truly Fair 1984

truly_fair_cf1984fair_sirxdecibel.jpg

*Wadduda OA

wadduda_oa.jpg

/Helena

Alltså, jag tycker nog att denna "klubben" är väldigt lung. Det finns andra forum här inne där tonen tyvärr är mycket otrevligare och med mer person påhopp.

Men sen är det så med att om någon gillar en viss hingst så blir den sågad direkt pga. dom och dom siffrorna. MEN då har personen i fråga inte ens sett vad hingste i fråga har lämnat. Eller kollat vad det är för sto material man har. Väljer man inte en hingst som är "hipp" nog så, "adjöss med dig. Leta vidare lixom". Trist men sant. En hIngst kan fortfarande lämna bra fast han har några år på nacken.

Men sen är det så med att om någon gillar en viss hingst så blir den sågad direkt pga. dom och dom siffrorna. MEN då har personen i fråga inte ens sett vad hingste i fråga har lämnat. Eller kollat vad det är för sto material man har. Väljer man inte en hingst som är "hipp" nog så, "adjöss med dig. Leta vidare lixom". Trist men sant. En hIngst kan fortfarande lämna bra fast han har några år på nacken.

Jag vill gärna fortsätta på ditt resonemang, alltså inte direkt
riktat till dig.

Massor av avelsintresserade vill ju gå framåt. Här i Sverige under
många år har det faktiskt varit rätt stiltje med urvalet av hingstar
med någon så när hög standard. Både vad som gäller prestation
och show. Vi har "släpat" runt med Bomarc, Etat, Probat-blod och
några till.
Inte helt lätt att välja hingst när man själv har ston med de
stammarna såvida man inte vurmar för inavel/linjeavel.
Jag själv skulle jättegärna vilja fortsätta med
de helpolska linjerna men det är lite tomt av den hingstvaran.
"Vi har gått tomma" många år pga det.
Jag tycker det är suveränt att fler tar in nya hingstar utifrån.
Sen må det heta poppishingstar eller dylikt men hingstarna är
trots detta framavlade och utvalda efter konstens alla regler.
Det är en för dyr process att bara schabbla till.
Enorma summor läggs ned för att få en bra produkt.

Den sista svenskfödda helpolska hingsten jag har använt är Diesel.
6 fina avkommor har jag fått och idag gläds jag oerhört mycket
över detta när man nu idag tar del av Diesels karriär.

I år har jag frångått "svensk-helpolsk-hingstarna" och har 2st
Rohara Bacaraföl som utvecklar sig så fint.
Till våren väntar vi Emiliuzföl och ser med spänd
förväntan fram mot den avkomman.
Känns inte helt fel att ha använt dom.

Senast ändrad:

Som Annika också ser det, nu börjar tråden återvända till sitt ursprung och inte enbart vara en :banana: tråd.

Det finns lika många idéer som det finns människor och tur är väl det.
Vi har alla olika syn på avel och vad vi prioriterar. Mina farhågor är att i dagsläget har vi kommit in i snabba resultatens tidevarv. Med det menar jag att skapa utställningschampions i första hand.
Att använda "modehingstar" för att de varit ute på utställningsarenorna runt om i världen med goda resultat räcker inte för mig. När jag väljer hingst går jag minutiöst igenom stamtavlan och försäkrar mig om kvalitén på samtliga bakomliggande individer. Varje sto bakåt och ser vad de har lämnat i sin tur med olika hingstlinjer. Varje hingst bakåt och vilka mödrar de har och vad de i sin tur har lämnat med olika hingstar. Det är ett tidsödande arbete men ger många värdefulla svar. Utifrån denna meritbank kan man ha viss kontroll på vad man kan förvänta sig av den tänkta nya individen.
Faran som jag ser det, när man använder hingstar som är importerade och inte har uppföljningbar stam vad gäller anatomins korrekthet (och även andra meriter än utställning) gör mig mycket kluven. Då avstår jag hellre.
För några år sedan skrevs mycket i AHW om hur usla ben amerikanska utställningshästar hade ex.vis. Om det nu kan finnas (säger inte att det gör så) bakomliggande svagheter så kommer dessa att dyka upp i kommande generationer, vilket man bör ta ansvar för. Då gäller det att ha kontroll på vad man ger sig in på. Det är sådana överraskningar som jag vill undvika. Men som sagt, det finns lika många uppfattningar som det finns människor!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 500
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka