Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tsarabians
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3 185
  • Visningar Visningar 276 004
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel, forts på "Arabhingstar..."

...och gissar jag rätt att du har en fin dam att använda honom på?:angel: Hur är det med nyförvärven? Jag antar att de är precis bedårande!

japp, en riktigt fin en!! minst en.. jo, de uppfyllde alla förväntningar, synd bara att den lilla inte är en tös, jag hade helst behållt honom. :love:

Jag förstår hur du tänker Ingela.
Och det är jättesvårt.
Vad är rätt och vad är fel?
Finns nog ingen mall, så länge man håller sig inom ramarna, men det är klart. En desertbreed gör sig inte så bra i Aachen.
Modet, pengarna och folket styr hur våran arab ska se ut.

Mvh Li

Får jag bara fråga vad som menas med desertbreed? i min hästs stamtavla förekommer uttrycket.

*kl*

Jag gillar många olika modeller av araber, vissa mer än andra. Men rasstandarden är faktiskt intressant nog inte densamma världen över. De kan se rätt olika ut, har för mig att vi jämförde några olika i en annan tråd för ett tag sedan. Den svenska har ju dessutom ändrats "bara sådär" för några år sedan. Den var mkt mer omfattande förr.

Bewelinn- som haft en riktigt ledsam dag i stallet. En av mina stallkompisars hästar bröt benet och fick avlivas akut. :cry:

Vem är den stolta mamman till Imad-sonen?

Det tillkännagörs den dag köpet är helt klart! Men jag kan ju nämna att hon har en del Courthouse-blod (många med Crabbet bakom) samt även några individer som inte är vanligt förekommande här i Sverige!

Imads blodslinjer finns ju redan i Sverige sedan gammalt så jag är nyfiken på vilka nya linjer som kommer in.

Några 'nya' Crabbetlinjer finns ju inte.. men med avel mellan olika individer igenom leden, så uppstår faktiskt s.k 'nya' individer med en hel del utspädda gener. Imad har t.ex flertalet linjer till Raswan (Skowronek x Rim). Raswan har endast en helsyster (Rimini) och båda exp till USA. Inga helsyskon blev avlade från någon av dem.
Uj, detta blir långt om jag fortsätter.. bäst att sluta här och nu!:)

Bia

Senast ändrad:

... rasstandarden är faktiskt intressant nog inte densamma världen över. De kan se rätt olika ut, har för mig att vi jämförde några olika i en annan tråd för ett tag sedan. Den svenska har ju dessutom ändrats "bara sådär" för några år sedan. Den var mkt mer omfattande förr.
Det stämmer, förr stod det att Araben kan ha 'RAK' nosrygg.. senare ändrades det till 'rak nosrygg men gärna lite dish'. Nu SKA de tydligen ha dish!!! Jag har inte kollat världen över på ett tag, men förra året hade många länder kvar den ursprungliga rasstandarden! Det är väl för tusan ursprunget som ska gälla.. inte modets 'nycker'!!!

Bewelinn- som haft en riktigt ledsam dag i stallet. En av mina stallkompisars hästar bröt benet och fick avlivas akut. :cry:

Åh, vilken mardröm!!!:crazy:

Bia

Senast ändrad:

Det stämmer, förr stod det att Araben kan ha 'RAK' nosrygg.. senare ändrades det till 'rak nosrygg men gärna lite dish'. Nu SKA de tydligen ha dish!!! Jag har inte kollat världen över på ett tag, men förra året hade många länder kvar den ursprungliga rasstandarden! Det är väl för tusan ursprunget som ska gälla.. inte modets 'nycker'!!!

Bia

Sist jag kikade runt så hade ganska många övertagit Peter Uptons brittiska version. Australien t ex.

Jag undrar lite hur det går till när standarden bara ändras så där som den svenska gjorde. Vem bestämmer det liksom? Och varför? Bör man göra det utan att först förankra det hos föreningens medlemmar? :confused:

Senast ändrad:

Bia

Håller med dig till 100 % :bow::bow::bow:
Kan inte skrivit det bättre! (gjorde det inte heller :p)

Mvh LI

*knapplån*

Nu undrar jag om en arabhingst!!! ;)

Ekstern! Är det någon som har hans showresultat? Gärna från vilka år och ännu bättre - vilka hästar som han ställdes mot? Så man har lite att jämföra med. Jag är hemskt nyfiken då jag har två hästar med Ekstern som farfar, och han själv är en av mina favorithingstar :)

Allmänt = El Amin skulle jag grymt gärna sätta på Noora, suck, han kommer för tidigt för mig. Skulle behöva sälja en eller två innan jag har råd att betäcka igen.

..Jag undrar lite hur det går till när standarden bara ändras så där som den svenska gjorde. Vem bestämmer det liksom? Och varför? Bör man göra det utan att först förankra det hos föreningens medlemmar? :confused:

Är det inte WAHO som bestämmer det (har jag för mig ivf)?? Och var är de 'förankrade', vilka sitter med i den organisationen??? Jag kan ju kolla själv, men är lite bekväm av mig just nu..:o Förresten så känner jag att man nog ändå inte kan påverka dem, så det är nog bara att acceptera hur de skriver.. men JAG vägrar att följa det!!!:devil:

Bia

Är det inte lite "de är ändå sura sa räven om rönnbären" som styr vad som tycks om dish? Vissa avelsprogram kommer aldrig att behöva oroa sig för att få dish på sina produkter. De mest populära galopphingstarna t. ex kommer förmodligen inte lämna så många avkommor med dish.En dyring från Frankrike visas upp på SAHFs hemsida, är det verkligen så vi som älskar arabhästar, vill att de ska se ut, oavsett hur fort de kan springa på en oval bana?? I dag visade Tvsporten ett arablöp från Blommeröd. DET var ingen bra reklam för arabgaloppen! En reste sig i starten, en slängde av sin ryttare direkt och en svängde av från banan!! Är det så arabhästar visar vad de tycker om att löpa kanske?

Jag tror inte WAHO har mkt att göra med rasstandarden alls. Då skulle rimligtvis alla medlemsländer ha likadan rasstandard och så är ju bevisligen inte fallet. Så jag antar att det är upp till varje lands avelsförening?

Jag ska väl tillägga att det inte bara är raden om dishen som ändrats i standarden utan ungefär hälften av den ursprungliga har fallit bort mm.

Senast ändrad:

Har kikat lite och inte ens Norge, Sverige och Danmark har likadana rasstandards. Norge verkar förresten ha kvar vår ursprungliga.

Var/vem har vi förresten fått det där med "lätt takat" kors i från?

Det var inte med i den ursprungliga standarden och enligt t ex Storbritanniens och Australiens rasstandard är ett takat kors att betrakta som felaktigt. :confused:

Slänger ut en liten hälsning till alla som var i Arboga idag också. Det var jättekul att se er och få ett ansikte på er! Fast jag hade av ngn anledning fått för mig att Madde skulle vara jättelång, haha.

Är det inte lite "de är ändå sura sa räven om rönnbären" som . styr vad som tycks om dish? Vissa avelsprogram kommer aldrig att behöva oroa sig för att få dish på sina produkter. De mest populära galopphingstarna t. ex kommer förmodligen inte lämna så många avkommor med dish.En dyring från Frankrike visas upp på SAHFs hemsida, är det verkligen så vi som älskar arabhästar, vill att de ska se ut, oavsett hur fort de kan springa på en oval bana?? I dag visade Tvsporten ett arablöp från Blommeröd. DET var ingen bra reklam för arabgaloppen! En reste sig i starten, en slängde av sin ryttare direkt och en svängde av från banan!! Är det så arabhästar visar vad de tycker om att löpa kanske?

Jag var på plats på Blommeröd idag - en katastrofdag både vad gäller fullblodslöpen och arablöpen. Det stormade så man knappt kunde andas, jockeys flög av till höger och vänster (ambulansen var välrastad) både innan och efter start och därtill var banan underminerad (hålor uppkomna av att stiget vatten ur ringsjön sjunkit undan igen och underminerat banan) och hästen som svängde av banan gjorde det tydligt avsiktligt för att undvika en omöjlig bana i fjärde löpet. Det var inte så att det var dålig reklam för araben - det var dålig reklam för en omöjlig bana. Hästar och ryttare gjorde vad de kunde under dessa förhållanden, både fullbloden och araberna. Gå in på galopptråden och läs jockey-kommentarerna om dagens löpningar... Hästägarna ville inte riskera hästarna på banan och ryttarna ville inte riskera livhanken under rådande väder- och banförhållanden.

Jag var på plats på Blommeröd idag - en katastrofdag både vad gäller fullblodslöpen och arablöpen. Det stormade så man knappt kunde andas, jockeys flög av till höger och vänster (ambulansen var välrastad) både innan och efter start och därtill var banan underminerad (hålor uppkomna av att stiget vatten ur ringsjön sjunkit undan igen och underminerat banan) och hästen som svängde av banan gjorde det tydligt avsiktligt för att undvika en omöjlig bana i fjärde löpet. Det var inte så att det var dålig reklam för araben - det var dålig reklam för en omöjlig bana. Hästar och ryttare gjorde vad de kunde under dessa förhållanden, både fullbloden och araberna. Gå in på galopptråden och läs jockey-kommentarerna om dagens löpningar... Hästägarna ville inte riskera hästarna på banan och ryttarna ville inte riskera livhanken under rådande väder- och banförhållanden.

Ja, se där Maria Magdalena man kanske inte ska vara så snabb att döma när man inte vet orsaken till händelserna?
/Camilla

Ja, se där Maria Magdalena man kanske inte ska vara så snabb att döma när man inte vet orsaken till händelserna?
/Camilla

Du tror inte att det beror på VEM som bedömmer händelserna? En som gärna vill marknadsföra sin produkt kanske inte är helt objektiv. Oavsett om varenda xx-galoppör slängde av sin ryttare och avvek från banan så var det ändå så att det var arablöpet som visades i TV och det var mycket olyckligt.

Jo men det kunde till och med jag räkna ut:angel:
frågan var luddigt ställd men det jag undrade över var om det inte var längre tid än så som araberna levde i öknen, eller hur menar de?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 586
Senast: Voeux
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 506
Senast: cirkus
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 122
Senast: Janni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 867
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka