Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
...och gissar jag rätt att du har en fin dam att använda honom på?Hur är det med nyförvärven? Jag antar att de är precis bedårande!
Jag förstår hur du tänker Ingela.
Och det är jättesvårt.
Vad är rätt och vad är fel?
Finns nog ingen mall, så länge man håller sig inom ramarna, men det är klart. En desertbreed gör sig inte så bra i Aachen.
Modet, pengarna och folket styr hur våran arab ska se ut.
Mvh Li
Uj, detta blir långt om jag fortsätter.. bäst att sluta här och nu!Vem är den stolta mamman till Imad-sonen?
Det tillkännagörs den dag köpet är helt klart! Men jag kan ju nämna att hon har en del Courthouse-blod (många med Crabbet bakom) samt även några individer som inte är vanligt förekommande här i Sverige!
Imads blodslinjer finns ju redan i Sverige sedan gammalt så jag är nyfiken på vilka nya linjer som kommer in.
Några 'nya' Crabbetlinjer finns ju inte.. men med avel mellan olika individer igenom leden, så uppstår faktiskt s.k 'nya' individer med en hel del utspädda gener. Imad har t.ex flertalet linjer till Raswan (Skowronek x Rim). Raswan har endast en helsyster (Rimini) och båda exp till USA. Inga helsyskon blev avlade från någon av dem.
Det stämmer, förr stod det att Araben kan ha 'RAK' nosrygg.. senare ändrades det till 'rak nosrygg men gärna lite dish'. Nu SKA de tydligen ha dish!!! Jag har inte kollat världen över på ett tag, men förra året hade många länder kvar den ursprungliga rasstandarden! Det är väl för tusan ursprunget som ska gälla.. inte modets 'nycker'!!!... rasstandarden är faktiskt intressant nog inte densamma världen över. De kan se rätt olika ut, har för mig att vi jämförde några olika i en annan tråd för ett tag sedan. Den svenska har ju dessutom ändrats "bara sådär" för några år sedan. Den var mkt mer omfattande förr.
Bewelinn- som haft en riktigt ledsam dag i stallet. En av mina stallkompisars hästar bröt benet och fick avlivas akut.![]()
Det stämmer, förr stod det att Araben kan ha 'RAK' nosrygg.. senare ändrades det till 'rak nosrygg men gärna lite dish'. Nu SKA de tydligen ha dish!!! Jag har inte kollat världen över på ett tag, men förra året hade många länder kvar den ursprungliga rasstandarden! Det är väl för tusan ursprunget som ska gälla.. inte modets 'nycker'!!!
Bia
Bewelinn- som haft en riktigt ledsam dag i stallet. En av mina stallkompisars hästar bröt benet och fick avlivas akut.![]()
Det stämmer, förr stod det att Araben kan ha 'RAK' nosrygg.. senare ändrades det till 'rak nosrygg men gärna lite dish'. Nu SKA de tydligen ha dish!!! Jag har inte kollat världen över på ett tag, men förra året hade många länder kvar den ursprungliga rasstandarden! Det är väl för tusan ursprunget som ska gälla.. inte modets 'nycker'!!!
Bia
..Jag undrar lite hur det går till när standarden bara ändras så där som den svenska gjorde. Vem bestämmer det liksom? Och varför? Bör man göra det utan att först förankra det hos föreningens medlemmar?![]()
Är det inte lite "de är ändå sura sa räven om rönnbären" som . styr vad som tycks om dish? Vissa avelsprogram kommer aldrig att behöva oroa sig för att få dish på sina produkter. De mest populära galopphingstarna t. ex kommer förmodligen inte lämna så många avkommor med dish.En dyring från Frankrike visas upp på SAHFs hemsida, är det verkligen så vi som älskar arabhästar, vill att de ska se ut, oavsett hur fort de kan springa på en oval bana?? I dag visade Tvsporten ett arablöp från Blommeröd. DET var ingen bra reklam för arabgaloppen! En reste sig i starten, en slängde av sin ryttare direkt och en svängde av från banan!! Är det så arabhästar visar vad de tycker om att löpa kanske?
Jag var på plats på Blommeröd idag - en katastrofdag både vad gäller fullblodslöpen och arablöpen. Det stormade så man knappt kunde andas, jockeys flög av till höger och vänster (ambulansen var välrastad) både innan och efter start och därtill var banan underminerad (hålor uppkomna av att stiget vatten ur ringsjön sjunkit undan igen och underminerat banan) och hästen som svängde av banan gjorde det tydligt avsiktligt för att undvika en omöjlig bana i fjärde löpet. Det var inte så att det var dålig reklam för araben - det var dålig reklam för en omöjlig bana. Hästar och ryttare gjorde vad de kunde under dessa förhållanden, både fullbloden och araberna. Gå in på galopptråden och läs jockey-kommentarerna om dagens löpningar... Hästägarna ville inte riskera hästarna på banan och ryttarna ville inte riskera livhanken under rådande väder- och banförhållanden.
Ja, se där Maria Magdalena man kanske inte ska vara så snabb att döma när man inte vet orsaken till händelserna?
/Camilla
ökenfödd![]()