Arabavel 2009/2010 forts

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

Vitnos var 150 fram och 152 bak när hon var strax över året gammal. Idag är hon fyra och mäter 159 cm. Hur gammal är Fille? Om han är ett år nu så tror jag inte han blir så mycket som 163, snarare runt 155. Det är väl mer lagom?

:)

Han är exakt ett år, eller ja, om 3 dagar då!
Enligt vad jag har sett så är hästen ungefär 90% av sin storlek när den är 1 år, och räknar man så så kommer han bli över 163 tillomed!

Men säkrast att mäta är ju efter sommaren, då får man ett ganska bra hum om hur stor han blir!

Hur mkt är strax över året då? Fille växer ca 1 cm i veckan fortfarande verkar det som, kanske något mindre nu, har ju inte mätt så ofta.

Hans mamma (pselma) var 140 som 1 åring, och är idag 153, så där stämmer ju "90% regeln" rätt bra, hon är ju bara 5 och kan ju faktiskt växa en cm till! Men om regeln har en felmarginal på 1 cm så tycker jag att det är väldigt exakt ändå.

Men jag tror ju inte heller han kommer bli 163, det vore ju väldigt konstigt. Men hans halvbror är ju oxå stor, 156,5 fram och 159 bak! Han är ju 2 år...
Verkar som att peppe gav stora bebisar!

Hon var nog 1 år och 3 månader när jag mätte henne, juni 2007. Hon är född april 2006. Så visst kan hon växt 1-2 cm på dessa två månader och bara varit 148 på sin ettårsdag.

Vore kul om Fille får storlek! Men jag tycker gott han kan stanna på 160 max isåfall, över det tycker jag nästan är för stort :p haha!

Har du nya bilder på honom? :D

Jag håller med du! Max 160, sen blir det ju högt :eek:

Lite nya bilder har jag, han är tunn då de inte gav dem fri tillgång på lösdriften, utan ställde ut en storbal var 3-4 e dag, och balen tog slut på 2 dagar så....

Han går nu här hemma och äter upp sig! Är dessvärre ensam i hagen, men verkar ändå trivas rätt ok med det.

Bilderna är tagna igår, och jag tycker iaf han är gudomligt söt :love: Men jag är ju väldigt partisk förstås :D

Den där skulle passa bra ihop med den här... :angel:

GetAttachment.jpg

Vitnos, bilden tagen igår. Oborstad och orakad men söt ändå! :love:

Du får väl köra hit henne nästa år o släppa henne i hagen ;)
Fille har säkert inget emot det :p

I år tror jag inte det skulle gå så bra, han har inte det minsta intresse av ston förutom sin mor, och då vill han dia :rofl:

Jag vill se fler bilder på Vitnos!

Hon är verkligen fin, jag måste åka ner till dig och se henne IRL nu när jag bor så nära.
Skall hon betäckas i år?
Mvh Ingela

Jag har en gammal arabhingst (23 år i år) som var avelsvärderad 1993(!), vad händer om jag använder honom på mina ponnyston och endast för språngrulla och betalar stoavgift till SH? Alltså inte tar ut licens hos SAHF, ftersom han endast ska betäcka ponnyston, inget renrasigt?

Jag har en gammal arabhingst (23 år i år) som var avelsvärderad 1993(!), vad händer om jag använder honom på mina ponnyston och endast för språngrulla och betalar stoavgift till SH? Alltså inte tar ut licens hos SAHF, ftersom han endast ska betäcka ponnyston, inget renrasigt?
Ska avkommorna registreras med okänd härstamning i SH?

Tror att Du får bättre svar genom att kontakta SH direkt.
http://www.svehast.se/sh/
och även den rasförening som ponnystona fått sina pass utfärdade i.

Det kan finns föreningar som inte har som krav att hingsten ska ha licens.

Förmodar att Du villigt och glatt hoppar över info. från SAHF
den är ju något mer förvirrande än tidigare

Jag ska lägga upp fler bilder ;) Har bara problem med mitt bildredigeringsprogram till MACen som vägrar lyda mig :mad: Bilderna i original är ju så himla stora, trögladdade och tar i stort sett upp hela bukefalos :D

Ingela - du är så välkommen! Hon ska inte betäckas i år - jag ligger lågt med avel just nu. Hade tänkt låna ut magen på henne men det rann ut i sanden. Intresserad? ;)

Om du laddar upp bilderna på pixbox så blir de mindre automatiskt! :idea:

Så kom igen nu! In med fler bilder!

*delvis kl

Kan meddela att min lilla Mirabeau e. Gomir är röntgad UA för cystor och lösa benbitar i båda bakknäna. :banana::banana:

JB Ffenix (Emiliusz- Ffamme Ffatale) är också röntgad ua i bakknän och hasor. Och CA- testad N/N.

*delvis kl

Kan meddela att min lilla Mirabeau e. Gomir är röntgad UA för cystor och lösa benbitar i båda bakknäna. :banana::banana:

Jag desperat suttit och slitit mitt hår för att kunna lägga upp info om årets SM i Distansritt på MyNewsDesk (första besöket där) tills nu och jag ska strax knyta mig - är grymt trött.

Men jag vill passa på att påpeka att Gomir även är pappa till Maria Hagman-Erikssons Power, som hon överlägset vann T160 med i Gartow, Tyskland den 17:e april på nya svenska rekordhastigheten 18,267 km/tim. Därmed kvalade hon till VM i augusti som går i Kentucky, USA. En bedrift av både häst och ryttare!

Synd att inte fler passar på att använda denna klass 1 hingst, innan han hinner gå bort!
/Anne

Åh vad skönt med ännu en av Gomir's avkommor som är röntgad UA.
Jag önskar dig all lycka med fina Mirabeau.
Mvh Ingela

Här är lilla Forsythia som nyfödd.

DSCN5955.jpg

Forsythia.jpg

Närbilder
Forsythia1-1.jpg

Forsythia2.jpg

Det var inte många som trodde mig när jag sa att hon skulle bli brun. Men brun är hon idag. Hon är född 2008 så skimmelstråna borde ju annars ha kommit vid det här laget ;)

Helt ärligt trodde jag Forsythia skulle bli antingen fux eller skimmel, fanns inga andra alternativ i min skalle, men nu när jag såg henne som tvååring så visst är hon brun för sjutton! :D

Men å andra sidan är färggenetik definitivt inte min starka sida...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 406
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 369
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 214
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V